Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Problem?

Hej hej alla blade åkare.

var ute en sväng och körde idag. När jag flyger fram på 6:an så vid 8000 varv så är det som att man duttar lite på kopplingen, varven går upp till ca
10 000 sen tillbaka igen.
Det är endast på 6:an detta sker. Någon som vet vad det kan vara? Lammelerna?

Tacksam för svar.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
lamellerna, hade så på min gamla -94 förut.... Passa på o kolla stålskivorna så dom inte är missfärgade eller skeva....
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
lamellerna, hade så på min gamla -94 förut.... Passa på o kolla stålskivorna så dom inte är missfärgade eller skeva....

Är det svårt att byta? Jag är inte så bra på att skruva i hojar.:3freak

Det kan inte vara så att lammelerna blev överhettade? var och körde lite avrostning på konbana 10 min innan jag märkte att de var något fel.
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag lämnade in min då. Passa på och byt olja o filter samtidigt! Men har du snälla kompisar och en rep bok och några timmar över så tror jag inte det är så svårt....
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag lämnade in min då. Passa på och byt olja o filter samtidigt! Men har du snälla kompisar och en rep bok och några timmar över så tror jag inte det är så svårt....

Några timmar? Att byta lameller och stålskivor tar mellan en kvar och en halvtimme. Skruva bort en motorkåpa ta bort ett par skruvar och ta ut fjädrarna. Sen är det bara att byta lameller och skivor. Busenkelt:)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Om man har tummen mitt i handen så kan det ta längre tid.... Jag uppskattade bara tiden efter att han inte var så kunnig på området....

Jag borde gjort det själv på min alltså....
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Jag har inte skruvat i mc mycket, men en del i bilar. Har kollat igenom repboken och det verkar inte så svårt.

Finns det någon chans att dom bara blivit överhettade eller?

Tips på lämplig olja till hojen om det blir att byta ut lammeler?

Är inte så vass på hur lådan är uppbyggd. men om man köper ett lammel kit, följer de då med stålskivorna ni snackar om?
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag har inte skruvat i mc mycket, men en del i bilar. Har kollat igenom repboken och det verkar inte så svårt.

Finns det någon chans att dom bara blivit överhettade eller?

Tips på lämplig olja till hojen om det blir att byta ut lammeler?

Är inte så vass på hur lådan är uppbyggd. men om man köper ett lammel kit, följer de då med stålskivorna ni snackar om?

Det är inte alls säkert att du behöver byta stålskivorna, men om dom blivit överhettade så kan dom slå sig och bli skeva. Är dom fina och raka så finns behöver du ju naturligtvis inte byta dom. Vet inte vad det kostar, men om det inte skiljer många kronor så kan kanske kännas bra att byta allt.

Vilken olja man bör köra på har avhandlats i diverse trådar här på sporthoj, själv kör jag på biltemas helsyntetiska raceolja. När det gäller slirande kopplingar så tycker många hojar inte om "castrol gps".

Har du skruvat med bilar och dessutom har en rep handbok så blir detta inga som helst problem:tummenupp
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Det är inte alls säkert att du behöver byta stålskivorna, men om dom blivit överhettade så kan dom slå sig och bli skeva. Är dom fina och raka så finns behöver du ju naturligtvis inte byta dom. Vet inte vad det kostar, men om det inte skiljer många kronor så kan kanske kännas bra att byta allt.

Vilken olja man bör köra på har avhandlats i diverse trådar här på sporthoj, själv kör jag på biltemas helsyntetiska raceolja. När det gäller slirande kopplingar så tycker många hojar inte om "castrol gps".

Har du skruvat med bilar och dessutom har en rep handbok så blir detta inga som helst problem:tummenupp

Snyggt! det finns inte något trix så att man kan vara helt säker på att de är lammelerna som är slut?

Biltema billigt och bra:tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Snyggt! det finns inte något trix så att man kan vara helt säker på att de är lammelerna som är slut?

Biltema billigt och bra:tummenupp

Börja först med att kontrollera spelet i kopplingen, men antagligen så är det lamellerna som är slut.
När du har dom ute så kan du mäta slitaget mot specen i boken med ett skjutmått. En snik variant om lamellerna inte är tokslut: gå över dom med grovt slippapper, torka av och montera tillbaka. Då ökar friktionen och du kan köra på dom ett tag till...
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Börja först med att kontrollera spelet i kopplingen, men antagligen så är det lamellerna som är slut.
När du har dom ute så kan du mäta slitaget mot specen i boken med ett skjutmått. En snik variant om lamellerna inte är tokslut: gå över dom med grovt slippapper, torka av och montera tillbaka. Då ökar friktionen och du kan köra på dom ett tag till...

Tack så mycket för hjälpen.:) Ska ut i garaget nu och se vad som måste fixas. Tror att de blir nytt om de är så att dom är slut.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag bytte till castrol gps 10w40 i min blade när jag bytte lameller, det funkade kanon!!! Ett sätt att se om stålskivorna gått varma så att säga är att kolla färgen på dom, när mstål blir varmt blir det blått.... Så är stålskivorna missfärgade eller skeva, byt dom! Tyvärr så är dom inte så billiga, runt 1000:- för alla.... Eller ja, inte speciellt dyrt heller....

Du fattar....
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Jag bytte till castrol gps 10w40 i min blade när jag bytte lameller, det funkade kanon!!! Ett sätt att se om stålskivorna gått varma så att säga är att kolla färgen på dom, när mstål blir varmt blir det blått.... Så är stålskivorna missfärgade eller skeva, byt dom! Tyvärr så är dom inte så billiga, runt 1000:- för alla.... Eller ja, inte speciellt dyrt heller....

Du fattar....

Jag var just inne på mc butiken i stan och hörde med dom. Eftersom stålskivorna inte är gratis så tyckte han att jag skulle testa köra en enigine clean och byta olja till Motul's 5100 10w-40.
Han sa att vissa modeller kan slira lite med castrol gps oljan.

En billigare lösning om det kommer att funka. Jag är lite tveksam.:3freak

Jag återkommer med hur det gick så fort jag är klar.

Resultatet var lika med noll.:( Blir att beställa lameller imorn
 
Last edited:

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Hallå boyz!

Har tyvärr inte orginalmätaren på min häck o skulle vilja veta var rödmarkeringen börjar på varvräknaren på en blejd 98, någon som kan kika?

Har sett att den börjar på 11 på en äldre modell, men det skulle ju kunna skilja.
 
Last edited:

raggarkrille

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
åland
Hoj
kawa zx9rr retta-02 banhojen,NU även en blade 93a!
PROBLEM? just skaffat första bladen, en 93a ,dock en del trimm o annat, 17" o dyl. men nu till problemet( om det är ett prob) bytte soppa slang och efter det märkte jag att tanken inploderar en del och tryck i den, men som sagt har inte tänkt innan på det så kanske var det före åxå. men som sagt märkte det nu!nån som vet? ingen honda förut förutom en gammal cb 125 twin när man börja me hoj;tacksam för svar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
PROBLEM? just skaffat första bladen, en 93a ,dock en del trimm o annat, 17" o dyl. men nu till problemet( om det är ett prob) bytte soppa slang och efter det märkte jag att tanken inploderar en del och tryck i den, men som sagt har inte tänkt innan på det så kanske var det före åxå. men som sagt märkte det nu!nån som vet? ingen honda förut förutom en gammal cb 125 twin när man börja me hoj;tacksam för svar
Du kan ha missat en slang. 2 till kranen och en direkt till tanken så att du får in luft som ersätter soppan du tar ut :)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Hej hopp!

Min rackelblade börjar misstycka efter en runda med blandad körning. På låga varv så blöddrar den lite och vill inte riktigt dra förrän den kommer upp lite i varv och då far den iväg som vanligt men den känns lite nervös vid rödljus etc. Kan det ha nåt med ventiler att göra i och med att det bara uppkommer när den är varm? Ska försöka få tid och plats att byta stift på den först och se om det hjälper sedan blir det andra bullar :)
Har varken tid eller plats för några större manövrar i garaget (som jag för övrigt blir av med i månadsskiftet så har nån en garageplats i Uppsala så skrik till)

Hjälp gärna en stackars bludderblade :D
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top