Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tillbaka i Bladeträsket igen då!
Efter att ha varit otrogen med både en Triumph & en KTM trillade jag dit på en kalasfin 96:a i utsökt originalskick, 2 ägare & bara 2100 mil! underbara hojar som fortfarande hänger med otroligt bra! :tummenupp

Bifogat

• blaaade.jpg
    blaaade.jpg
    94.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Är det nån som har koll på däckdimensionen bak? Har sökt men inte funnit något =/

pirrecop

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Hoj
Yamaha xt660r -04
Bromsproblem

Hittat felet? Kan vara att bromsslangarna är gamla och slut....de "stryper ihop sig" och hindrar bromsvätskan från att rinna tillbaka när du släpper.
Har haft det problemet på en bil nämligen.

PS. Flyttar in till Kävlinge snart så vi ses nog på gatorna :tummenupp

Hej på dig.
Jag var lat, jag lämnade in hojen på verkstad och de svor så hårt kolvarna satt i bromsoken. Men lite smörja och nya klossar så är en eller max två fingarar på bromshandtaget:):tummenupp

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
WR450
Vet någon om det är likadana bromsskivor fram på årsmod 97 och 99? Eller kom det nya -98? Behöver nya :p

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Tjohej!

Nu har man varit ute o kört några mil med hojen, en något sen debut då snön varit borta några veckor redan :X

Men så kom jag ihåg att framdäcket är lite väl slitet och tänkte då byta det. Var runt på massa däckfirmor i stan och dom vägrade ju i stort sett ta emot hojen och montera det på plats, så tänkte ta lös framhjulet.

Nu till frågan, hur F-N tar jag lös det? Provade skruva på bultskallen som sitter på höger sida av fälgen utanför fjäderbenet eller vad det nu heter. Stumt! Tog då lös dom fyra småskruvarna som verkar sitta längst ner på benet (2 på varje sida) som verkar pressa ihop hela axeln. Fortfarande var stora bulten stum! Provade då slå ut den från andra hållet då det inte är någon bultskalle på den vänstra sidan av fälgen utan bara ett "rör" Men stumt där också :X

Någon som vet exakt hur fasen jag tar lös fälgen från bågen utan att ta fram rondellen och kapa :)
Samt är det bara släppa fälgen rakt ner eller måste jag ta lös några bomsdetaljer fram?

Hade varit kanon om någon kunnig i ämnet hinner svara innan morgondagen(lördag) då jag tänkte lämna in och få det bytt då. Kanonväder hela helgen så man vill ju åka så mycket man kan nu när man är ledig :)

Tack på förhand!

EDIT!!
Glömde säga att hojen är en Honda CBR900rr -96 ifall någon undrar :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vet någon om det är likadana bromsskivor fram på årsmod 97 och 99? Eller kom det nya -98? Behöver nya :p
Ja, jag vet :D

Det är det inte. 98-99 har annan offset från tidigare och större diameter så det funkar inte med -97 skivor på en -99.

Glömde säga att hojen är en Honda CBR900rr -96 ifall någon undrar :)
Lossa de två små bultarna på höger gaffelben (sett från sadeln) och låt de andra två vara åtdragna. Hmm... detta gäller bara om axeln sitter åt originalhållet och ingen klantig mek före dig vänt skiten fel...

Lossa bromsoken och lyft dem av skivan, häng upp dem i ståltråd från handtagen eller nåt så de inte hänger i slangarna.

Lossa stora bulten i samma ben som du lossade de små, förhoppningsvis sitter axeln fortfarande fast i det andra benet. Skruva ut hylsan.

Lossa de små i andra benet och lirka/dra ut axeln (det är den med två små hål i där ett litet skaft passar bra för just ändamålet). Det här går lättare om du själv eller en polare håller upp hjulet så det inget hänger på axeln du vill dra ut.

Presto! Hjulet är löst mellan gaffelbenen men går inte ut under skärmen :hihi

Last edited:

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Hm, har alltså provat att ta ut alla småbultar men stora bulten är helt stum, fast ser ingen rost eller dyl så verkar inte ha rostat fast heller? Nu körde jag med spärrskaft, men inte fasen ska det väl behövas ett jätterör för att dra lös det? Samt kan gängen vara felgängad så att man skruvar upp den medsols?

Tänkte även, hjulet hängde inte fritt när jag testade, men det ska väl ändå gå att lossa "muttern" på höger sida även fast hjulet och hojen står på backen?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu körde jag med spärrskaft, men inte fasen ska det väl behövas ett jätterör för att dra lös det? Samt kan gängen vara felgängad så att man skruvar upp den medsols?

Tänkte även, hjulet hängde inte fritt när jag testade, men det ska väl ändå gå att lossa "muttern" på höger sida även fast hjulet och hojen står på backen?
Nej, spärrskaft ska funkar, däremot kan du behöva hjälp av en gummiklubba. Och jag rekommenderar verkligen att du bara lossar de små bultarna på den sida som du är och meckar, de håller axeln medans du lossar axelbulten.

"muttern" ska som sagt gå att lossa oavsett. Är faktist enklare att göra innan man hissar nånting, då finns det mer som stabiliserar. Men enligt boken ska den dras med 60 Nm eller nåt sånt = 6 kg och verkstäder använder slagmaskin till sånt. Kan göra att det inte räcker att dra loss den utan det krävs klubba som sagt.... Det är inte "felgängat" :)

Du kollade att det inte är axeln du försöker lossa, den har större kant med två små hål i vilket muttern saknar.

Okej, tack för det. Bara leta vidare då :)
160 pund + frakt? :D

http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130302169725&category=10460

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
sc28 Söker bult on / helsystem / orginalljuddämpare. nån borde väl ha någon liggandes?

pm:a mig i så fall. Jag har även några kapade bakändar till samma hoj om någon ska modda men inte vill förstöra "orginalet", finns kraschkåpor mm.

Är det någon som vet vilket varvtal stoppet ska slå i, på min gamla blade?

Var kan man köpa en ny lite högre ruta? less på vinden när man ska köra lite längre.. Har letat men finner det besvärligt att finna vad jag söker. någon som har en länk eller en liggandes?

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...