Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
jag har en cbr -92 med 16" framfälgen. jag har hört att den kan bli orolig med fel framdäck. jag har blivit tipsad om michelin pilot sport. pris 3900 fram och bak med balans. och byte. hade tänkt komma så billigt som möjligt undan. men inte dumdristigt billigt.. dvs jag vill ha bra däck som inte gör den orolig. någon som har svar på om detta är en bra lösning eller har ni några egna lösningar. gärna med pris :) mvh johan
 

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag har Metzeler M3 fram, och kommer köpa det bak också när mitt nuvarande däck är slut. Kommer inte ihåg vad dom kostade, men tippar på att dom hamnar på ca 4000kr. Läste nått test om dom också, och dom ska funka bra.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har Metzeler M3 fram, och kommer köpa det bak också när mitt nuvarande däck är slut. Kommer inte ihåg vad dom kostade, men tippar på att dom hamnar på ca 4000kr. Läste nått test om dom också, och dom ska funka bra.
tackar. ska kolla upp. nån mer som har en åsikt?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
jdvs jag vill ha bra däck som inte gör den orolig. någon som har svar på om detta är en bra lösning eller har ni några egna lösningar. gärna med pris :) mvh johan
Jag skulle seriöst rekommendera Sportec M3 istf Michelin. När det gäller Fireblade med 16-tum är det faktiskt det sportigaste däcket som finns att tillgå, utöver specialbeställda slicks från Dunlop. Har inte upplevt minsta orolighet med dessa däck, gränsen för dem når man på bana inte på vägen så länge man håller hyfsat vettiga farter.
Handlar du från hojdack.se eller reifenversand.com får du dessutom en uppsättning för under 3000 kr vilket är betydligt billigare än Michelindäcken.
Har tveksam erfarenhet av just Pilot Sport som är oberäknerliga i uppträdandet då de överhettar plötsligt med ganska överraskande greppförlust som följd vilket kanske påverkar mitt omdöme en del... ;)

Jag har nog dessutom ett hyfsat M3-framdäck som du kan få billigt om du vill testa. Har väl gått kanske 200 mil varav 80 på bana...
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hej!

Är det någon som vet till vilken nytta den där ihåliga "tratten" sitter på original rör/grenrör på en Fireblade 929?

Svar som jag hittills har fått var att den sitter mest där för att reducera ljudet och möjligtvis göra en viss motstånd ?

Vad har den för funktion och varför vissa väljer att ta bort den? Vad händer om man tar bort den?

Många frågor, men vill verkligen veta och förstå funktionen på den delen.
 

TheRoadrunner

Medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Honda VTR 1000 Firestorm
tackar. ska kolla upp. nån mer som har en åsikt?

Jag håller med dom ovan... Köp Metzeler Sportec M3. Har det på min Fireblade och är riktigt nöjd med dom faktiskt... :tummenupp Jag upplever hojen som både lätt- och snabbstyrd med dessa däck... Men det är ju bara min åsikt. :)

//Roadrunner89
 

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Vill bara meddela att nu har jag också kapat i luftburken och bytt till 140 munstycken. Och höjt nålarna med 2st m3 brickor. Borrade dock inga hål i burken... Glömde det, hoppas det inte har allt för stor betydelse. Tycker den går bra mycket bättre nu iaf.
Går inte riktigt jämt på låga varav, men det kan jag nog få bort om jag stänger lågvarvs munstycket lite, (öppnade dom ett halv varv till).

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Vill bara meddela att nu har jag också kapat i luftburken och bytt till 140 munstycken. Och höjt nålarna med 2st m3 brickor. Borrade dock inga hål i burken... Glömde det, hoppas det inte har allt för stor betydelse. Tycker den går bra mycket bättre nu iaf.
Går inte riktigt jämt på låga varav, men det kan jag nog få bort om jag stänger lågvarvs munstycket lite, (öppnade dom ett halv varv till).

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Lägg några papp och bänka. för A/F. Du har igen det...
 

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Någon som har koll på vart man kan få tag i en däckverkstad som säljer Metzeler Sportec M3 i Stockholmstrakten? :confused:
Det behövs nytt framdäck till Firebladen och jag kan visserligen beställa det via dackonline.se men jag vill inte vänta på leverans utan utan vill ha det nuuuuu.
Solen skiner, gatorna sopas och hojen står upphängd i taket utan frampuck. Bad combo! :huvet
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Någon som har koll på vart man kan få tag i en däckverkstad som säljer Metzeler Sportec M3 i Stockholmstrakten? :confused:
Det behövs nytt framdäck till Firebladen och jag kan visserligen beställa det via dackonline.se men jag vill inte vänta på leverans utan utan vill ha det nuuuuu.
Solen skiner, gatorna sopas och hojen står upphängd i taket utan frampuck. Bad combo! :huvet

http://sporthoj.com/annonser/?id=28087
 

Dängnäs

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Tierp
Hoj
-00 Yamaha FZS600, 00- Honda Fireblade 929
Cbr 900rr

Är det någon som vet om det går att
byta ut styret till något som är kommer lite
högre upp, får jäkligt ont i ryggen då styret
sitter väldigt lågt på firebladen,man kan ju givetvis
skaffa en annan hoj,men firebladen är ju kanon.
 

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Största vinsten är inte att få mer effekt på topp. En stor del av poängen är att få bort den totala avsaknaden av detsamma i mellanregistret där den magra bestyckningen gör att hojen mest flämtar i original. Varvtalet för powerwheelies sjönk med iaf 1500 rpm när jag gjorde modden på min, vid 4500 lyfter det nu.

Fortfarande tror jag dock att min går lite magert pga att jag inte lyfte nålarna tillräckligt, slår jag av i fart och sen går på igen tar det ett ögonblick medan hon säger "suck" innan jag får drag igen... Men det kan lika gärna vara synkningen.

När jag ändå är igång, nån som har standardinställningen för framgaffeln nära tillhands. Öhlin rekommenderar standard som utgångsläge nämligen, men jag har inga papper på hojen och den hårdare inställning jag kört tidigare gjorde gaffeln i princip stum med nya fjädrar och olja :hihi

På min har nån tidigare ägare försökt vara duktig o gjort den modden på.. med resultat att den gick som en påse skit :huvet fick samma fenomen som dig att den suckade i några sek innan det kommer drag igen..
prb var osynkade förgasare, tejpade igen hålen i luft burken , sätta dit fler mellan brickor så den får mer bränsle.
Efter detta så går den som en klocka igen... om nu frågar efter hur jag gjort nåt så glöm det, jag är killen med tummen mitt i som lämnar på verkstan ...
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Ska beställa packboxar till framgaffeln, nån som vet vad det är för storlek det ska va? Hittade detta på touringbutiken men vet inte om det är rätt storlek
Packbox Framgaffel 45 x 57 x 11
Sen va det nån som sa nått om skrapbrickor oxå, va det nu är
Är en 900rr 1996.

Om det finns nån kring Lysekil/Uddevalla som kan hjäpa/byta dom åt mig så hör gärna av er.
 
Last edited:

pekkkka

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Uppvidinge
Hoj
fireblade-96
Tjena,har en fireblade -96,har hållt på lite med elen och nu tar inte batteriet laddning.har en svart kabel över som verkar komma från tändspolen tror jag ,någon som vet om den ska kopplas till plusen på batteriet så laddningen ska funka igen?
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag har upptäckt ett tickande ljud vid låga varv. Låter som ventilknack men har hört att det finns nån grej i utblåset som kan orsaka detta missljud. Nån som kan bekräfta mina misstankar eller håller skiten på att rasa?

Ganska viktig fråga för mig då jag kört snart 100 mil i år och planerar fler så svara gärna om ni vet nåt om detta.

Har för övrigt ett 929 -00
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Rensa upp bakdelen....

Hur rensas bakdelen enklast utan för stora ingrepp i originalplasten?
Undrar också var man kan köpa främre blinkers som ligger flush med kåpan?
 

Bifogat

  • DSC06317.JPG
    DSC06317.JPG
    77.3 KB · Visningar: 57
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har upptäckt ett tickande ljud vid låga varv. Låter som ventilknack men har hört att det finns nån grej i utblåset som kan orsaka detta missljud. Nån som kan bekräfta mina misstankar eller håller skiten på att rasa?

Ganska viktig fråga för mig då jag kört snart 100 mil i år och planerar fler så svara gärna om ni vet nåt om detta.

Har för övrigt ett 929 -00

Min 929 tickar en del, men de svar jag fått är att det är normalt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top