Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jag har en cbr -92 med 16" framfälgen. jag har hört att den kan bli orolig med fel framdäck. jag har blivit tipsad om michelin pilot sport. pris 3900 fram och bak med balans. och byte. hade tänkt komma så billigt som möjligt undan. men inte dumdristigt billigt.. dvs jag vill ha bra däck som inte gör den orolig. någon som har svar på om detta är en bra lösning eller har ni några egna lösningar. gärna med pris :) mvh johan
 
Jag har Metzeler M3 fram, och kommer köpa det bak också när mitt nuvarande däck är slut. Kommer inte ihåg vad dom kostade, men tippar på att dom hamnar på ca 4000kr. Läste nått test om dom också, och dom ska funka bra.
 
Jag har Metzeler M3 fram, och kommer köpa det bak också när mitt nuvarande däck är slut. Kommer inte ihåg vad dom kostade, men tippar på att dom hamnar på ca 4000kr. Läste nått test om dom också, och dom ska funka bra.
tackar. ska kolla upp. nån mer som har en åsikt?
 
jdvs jag vill ha bra däck som inte gör den orolig. någon som har svar på om detta är en bra lösning eller har ni några egna lösningar. gärna med pris :) mvh johan
Jag skulle seriöst rekommendera Sportec M3 istf Michelin. När det gäller Fireblade med 16-tum är det faktiskt det sportigaste däcket som finns att tillgå, utöver specialbeställda slicks från Dunlop. Har inte upplevt minsta orolighet med dessa däck, gränsen för dem når man på bana inte på vägen så länge man håller hyfsat vettiga farter.
Handlar du från hojdack.se eller reifenversand.com får du dessutom en uppsättning för under 3000 kr vilket är betydligt billigare än Michelindäcken.
Har tveksam erfarenhet av just Pilot Sport som är oberäknerliga i uppträdandet då de överhettar plötsligt med ganska överraskande greppförlust som följd vilket kanske påverkar mitt omdöme en del... ;)

Jag har nog dessutom ett hyfsat M3-framdäck som du kan få billigt om du vill testa. Har väl gått kanske 200 mil varav 80 på bana...
 
Last edited:
Hej!

Är det någon som vet till vilken nytta den där ihåliga "tratten" sitter på original rör/grenrör på en Fireblade 929?

Svar som jag hittills har fått var att den sitter mest där för att reducera ljudet och möjligtvis göra en viss motstånd ?

Vad har den för funktion och varför vissa väljer att ta bort den? Vad händer om man tar bort den?

Många frågor, men vill verkligen veta och förstå funktionen på den delen.
 
Vill bara meddela att nu har jag också kapat i luftburken och bytt till 140 munstycken. Och höjt nålarna med 2st m3 brickor. Borrade dock inga hål i burken... Glömde det, hoppas det inte har allt för stor betydelse. Tycker den går bra mycket bättre nu iaf.
Går inte riktigt jämt på låga varav, men det kan jag nog få bort om jag stänger lågvarvs munstycket lite, (öppnade dom ett halv varv till).

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 
Vill bara meddela att nu har jag också kapat i luftburken och bytt till 140 munstycken. Och höjt nålarna med 2st m3 brickor. Borrade dock inga hål i burken... Glömde det, hoppas det inte har allt för stor betydelse. Tycker den går bra mycket bättre nu iaf.
Går inte riktigt jämt på låga varav, men det kan jag nog få bort om jag stänger lågvarvs munstycket lite, (öppnade dom ett halv varv till).

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Lägg några papp och bänka. för A/F. Du har igen det...
 
Någon som har koll på vart man kan få tag i en däckverkstad som säljer Metzeler Sportec M3 i Stockholmstrakten? :confused:
Det behövs nytt framdäck till Firebladen och jag kan visserligen beställa det via dackonline.se men jag vill inte vänta på leverans utan utan vill ha det nuuuuu.
Solen skiner, gatorna sopas och hojen står upphängd i taket utan frampuck. Bad combo! :huvet
 
Någon som har koll på vart man kan få tag i en däckverkstad som säljer Metzeler Sportec M3 i Stockholmstrakten? :confused:
Det behövs nytt framdäck till Firebladen och jag kan visserligen beställa det via dackonline.se men jag vill inte vänta på leverans utan utan vill ha det nuuuuu.
Solen skiner, gatorna sopas och hojen står upphängd i taket utan frampuck. Bad combo! :huvet

http://sporthoj.com/annonser/?id=28087
 
Cbr 900rr

Är det någon som vet om det går att
byta ut styret till något som är kommer lite
högre upp, får jäkligt ont i ryggen då styret
sitter väldigt lågt på firebladen,man kan ju givetvis
skaffa en annan hoj,men firebladen är ju kanon.
 
Största vinsten är inte att få mer effekt på topp. En stor del av poängen är att få bort den totala avsaknaden av detsamma i mellanregistret där den magra bestyckningen gör att hojen mest flämtar i original. Varvtalet för powerwheelies sjönk med iaf 1500 rpm när jag gjorde modden på min, vid 4500 lyfter det nu.

Fortfarande tror jag dock att min går lite magert pga att jag inte lyfte nålarna tillräckligt, slår jag av i fart och sen går på igen tar det ett ögonblick medan hon säger "suck" innan jag får drag igen... Men det kan lika gärna vara synkningen.

När jag ändå är igång, nån som har standardinställningen för framgaffeln nära tillhands. Öhlin rekommenderar standard som utgångsläge nämligen, men jag har inga papper på hojen och den hårdare inställning jag kört tidigare gjorde gaffeln i princip stum med nya fjädrar och olja :hihi

På min har nån tidigare ägare försökt vara duktig o gjort den modden på.. med resultat att den gick som en påse skit :huvet fick samma fenomen som dig att den suckade i några sek innan det kommer drag igen..
prb var osynkade förgasare, tejpade igen hålen i luft burken , sätta dit fler mellan brickor så den får mer bränsle.
Efter detta så går den som en klocka igen... om nu frågar efter hur jag gjort nåt så glöm det, jag är killen med tummen mitt i som lämnar på verkstan ...
 
Ska beställa packboxar till framgaffeln, nån som vet vad det är för storlek det ska va? Hittade detta på touringbutiken men vet inte om det är rätt storlek
Packbox Framgaffel 45 x 57 x 11
Sen va det nån som sa nått om skrapbrickor oxå, va det nu är
Är en 900rr 1996.

Om det finns nån kring Lysekil/Uddevalla som kan hjäpa/byta dom åt mig så hör gärna av er.
 
Last edited:
Tjena,har en fireblade -96,har hållt på lite med elen och nu tar inte batteriet laddning.har en svart kabel över som verkar komma från tändspolen tror jag ,någon som vet om den ska kopplas till plusen på batteriet så laddningen ska funka igen?
 
Jag har upptäckt ett tickande ljud vid låga varv. Låter som ventilknack men har hört att det finns nån grej i utblåset som kan orsaka detta missljud. Nån som kan bekräfta mina misstankar eller håller skiten på att rasa?

Ganska viktig fråga för mig då jag kört snart 100 mil i år och planerar fler så svara gärna om ni vet nåt om detta.

Har för övrigt ett 929 -00
 
Rensa upp bakdelen....

Hur rensas bakdelen enklast utan för stora ingrepp i originalplasten?
Undrar också var man kan köpa främre blinkers som ligger flush med kåpan?
 

Bifogat

  • DSC06317.JPG
    DSC06317.JPG
    77.3 KB · Visningar: 57
Last edited:
Jag har upptäckt ett tickande ljud vid låga varv. Låter som ventilknack men har hört att det finns nån grej i utblåset som kan orsaka detta missljud. Nån som kan bekräfta mina misstankar eller håller skiten på att rasa?

Ganska viktig fråga för mig då jag kört snart 100 mil i år och planerar fler så svara gärna om ni vet nåt om detta.

Har för övrigt ett 929 -00

Min 929 tickar en del, men de svar jag fått är att det är normalt.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top