Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Smidig skit låter det som! Var köper man såna och vad kan det kosta? :)


Sen bumpar jag lite i hopp om att Dr Bike läser :Bugar

"Hej hopp boys och cheys!

Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med (eller om den bör in i meckforumet). Är så att när jag ska rulla iväg med hojen och jag sakta släpper upp kopplingen så är det först som att det inte händer nåt och sen när man släpper ut lite till och ger lite mer gas så smäller det till lite och känns som om kopplingen greppar tag. Som om det är två kughjul som närmar sig varandra och först när dom inte är ihop så händer ingenting och sen när dom kommer i kontakt så funkar allt kanon. Vad fasen är det för knas?
Har inte kunnat kolla lameller än då garaget inte riktigt tillåter det. Ska nämnas också att kedjan gått torr och ska bytas med tillhårande drev men det känns ingen skillnad tycker jag om kedjan är ordentligt smord vid avfärd eller mindre välsmord.

Så, nån som har nån idé? "

:hej

Låter som om det skulle kunna vara hack i kopplingskorgsfingrarna vilket skulle kunna ge lite på o av känsla kopplingen. har den även problem att koppla ur?
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
VFR växel innebär att jag monterat växelspak från VFR800 utan länkage. Ger race-växling med 1:an uppåt. Alltid en orsak att inte låna ut hojen och trevlig på bana när varvtalet tar slut i utgången och man hänger på fel sida... :3freak
Tror dock att 750-spaken skulle suttit bättre..

Venhill slang är så enkelt som stålomspunna bromsslangar av märket Venhill. Grejen är att man skruvar dem på nippeln vilket gör att de inte blir så korkskruvade som slangar klämda på nippeln brukar bli, man kan liksom justera passformen lite bättre :)

Tidiga modeller av cbr hade växelspaken på samma sätt som du nämner du, dvs utan länkage. De växelspakarna bör ju passa ganska bra.

EDIT: såg nu att du redan skrivit om tidiga blade i ett tidigare inlägg
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Låter som om det skulle kunna vara hack i kopplingskorgsfingrarna vilket skulle kunna ge lite på o av känsla kopplingen. har den även problem att koppla ur?

Nej koppla ur tycker jag att den gör utan några problem, är bara när jag ska iväg som jag märker av det...

Edit: Nåt man kan slipa till lite fint månne? :)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Kollat slacket på kedjan?

Av nån outgrundlig anledning har jag inte det då jag ska byta den nu :gnissla
Bra anledning att inte kolla? Nej nej nej... :brinnerup

Att kedjan kan ge den effekten dock vet jag men det känns värre tycker jag, är ett markant hopp mellan inget grepp och grepp så att säga.

Väldigt tacksam för alla inputs hur som helst! :krama
(ska naturligtvis checkas!)
 

pirrecop

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha xt660r -04
Hej.
En meckar fråga:
Jag bytte bromsklossar fram och efter detta körde jag en runda. Det var frasten lite räligt is på pölarna osv. Efter provkörningen tyckte jag att bromsarna låg till även om jag inte bromsade. Jag skruvade av bromsoken på båda sidorna för att kolla om det var lagerna i framhjulet. Lagerna var helt OK.
Varför ligger bromsara på, kommer det slitas rätt eller måste man mecka nåt?
Tacksam för snabbt svar, jag skall köra mycket nästa vecka.
-Pirre
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Blomqvist!
Tar en liten "longshot" här och blir lite fundersam på om "gummibussningarna" (minns inte vad de heter) i bakhjulet är slut på hojen din. Menar alltså gummina som sitter i fälgen när man tar bort drevhållaren. Comprende?
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Blomqvist!
Tar en liten "longshot" här och blir lite fundersam på om "gummibussningarna" (minns inte vad de heter) i bakhjulet är slut på hojen din. Menar alltså gummina som sitter i fälgen när man tar bort drevhållaren. Comprende?

Har haft en fundering på dom faktiskt... Funderar på om man ska byta dom i alla fall om dom inte är så dyra när jag ändå byter drivpaket... I och för sig "byt inte det som fungerar" men det vet jag ju inte :hihi


Edit: Ryckutjämnare? :va
 

TheRoadrunner

Medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Honda VTR 1000 Firestorm
Hejsan!

Funderar på att få lite mer fart i min hoj... Jag hade tänkt att byta till K&N filter, Dr Bike mod på luftburken, samt byta till 140 munstycken. Slip-on sitter det redan på hojen.

Jag har snabb läst igenom denna tråd, för att försöka hitta en förklaring på den såkallade "Dr Bike modden" på luftburken, men har ej hittat något redigt svar...

Så vad innebär "Dr Bike mod", hur går man tillväga?

Jag har en Cbr 900 -92:a.

Tack på förhand!

//Roadrunner89
 
Last edited:

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Hejsan!

Funderar på att få lite mer fart i min hoj... Jag hade tänkt att byta till K&N filter, Dr Bike mod på luftburken, samt byta till 140 munstycken. Slip-on sitter det redan på hojen.

Jag har snabb läst igenom denna tråd, för att försöka hitta en förklaring på den såkallade "Dr Bike modden" på luftburken, men har ej hittat något redigt svar...

Så vad innebär "Dr Bike mod", hur går man tillväga?

Jag har en Cbr 900 -92:a.

Tack på förhand!

//Roadrunner89

Du tar bort "väggen" i luftburken och bestyckar om förgasarna. Även ett par 10mm hål borras i burken där kallluft kan ta sig in.

Ska se om jag hittar bilderna på hur jag gjorde...

Edit: Hittade bilderna...





Om du tar bort lika mkt som jag har gjort på dessa bilder så måste du plasta igen springan som bildas... (beroende på vilken årsmodell du har vad jag har förstått...)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hejsan!

Funderar på att få lite mer fart i min hoj... Jag hade tänkt att byta till K&N filter, Dr Bike mod på luftburken, samt byta till 140 munstycken. Slip-on sitter det redan på hojen.

Jag har snabb läst igenom denna tråd, för att försöka hitta en förklaring på den såkallade "Dr Bike modden" på luftburken, men har ej hittat något redigt svar...

Så vad innebär "Dr Bike mod", hur går man tillväga?

Jag har en Cbr 900 -92:a.

Tack på förhand!

//Roadrunner89
Kolla mina inlägg ett par sidor bakåt, där finns länkar.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Smidig skit låter det som! Var köper man såna och vad kan det kosta? :)


Sen bumpar jag lite i hopp om att Dr Bike läser :Bugar

"Hej hopp boys och cheys!

Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med (eller om den bör in i meckforumet). Är så att när jag ska rulla iväg med hojen och jag sakta släpper upp kopplingen så är det först som att det inte händer nåt och sen när man släpper ut lite till och ger lite mer gas så smäller det till lite och känns som om kopplingen greppar tag. Som om det är två kughjul som närmar sig varandra och först när dom inte är ihop så händer ingenting och sen när dom kommer i kontakt så funkar allt kanon. Vad fasen är det för knas?
Har inte kunnat kolla lameller än då garaget inte riktigt tillåter det. Ska nämnas också att kedjan gått torr och ska bytas med tillhårande drev men det känns ingen skillnad tycker jag om kedjan är ordentligt smord vid avfärd eller mindre välsmord.

Så, nån som har nån idé? "

:hej

Det låter som om lamellerna börjar bli slitna.
Det kan bli så att dom inte greppar, sen blir det som en klibbig yta och sen greppar det direkt.Kan även vara kopplingsfjädrarna som börjar att bli slitna.Dom shimsar du i så fall i stället för att byta.Min mekkompis berättade att Honda bygger sina hojar lättkörda, det gäller även styvheten på kopplingen.Deta gör att om 1/10 av lammelerna är slitna så greppar dom inte lika bra längre.Glöm ej att köpa en ny packning till kopplingskåpan.Min var fasttorkad å det grövsta & pajade när jag tog bort den.
 

TheRoadrunner

Medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Honda VTR 1000 Firestorm
Du tar bort "väggen" i luftburken och bestyckar om förgasarna. Även ett par 10mm hål borras i burken där kallluft kan ta sig in.

Ska se om jag hittar bilderna på hur jag gjorde...

Edit: Hittade bilderna...





Om du tar bort lika mkt som jag har gjort på dessa bilder så måste du plasta igen springan som bildas... (beroende på vilken årsmodell du har vad jag har förstått...)

Aha nu vet man detta... :fattartil

Tackar så mycket för hjälpen! :tummenupp

//Roadrunner89

Kolla mina inlägg ett par sidor bakåt, där finns länkar.

Tackar! Ska göra det... :tummenupp
 
Last edited:

pirrecop

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha xt660r -04
Hej, jag igen.
Är det någon som vet nåt om mina bromsproblem. Har bytt klossar fram och efter detta kört några mil. Nu lättar inte bromsarna från skivorna. Är det något man skall göra vid eller kommer det att slita till sig.
-Pirre
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej, jag igen.
Är det någon som vet nåt om mina bromsproblem. Har bytt klossar fram och efter detta kört några mil. Nu lättar inte bromsarna från skivorna. Är det något man skall göra vid eller kommer det att slita till sig.
-Pirre

Det blir så ibland när man bytt belägg.
Men, det ska inte ligga på så mycket att skivorna blir varma.
Titta först så att du inte har för mycket bromsvätska i behållaren, är det fullt där så har ju kolvarna ingen plats att åka tillbaka.

Om det inte hjälper kan du behöva ta isär oken och polera upp kolvarna och ev smöja dom med specialfett tills dom glider smidigt.

Jag hade samma problem på en FZR 600, fick underkänt på besiktningen pga bromsen låg på. Slutade med att vi installerade en fjäder mellan varje bromsbelägg. Sen gick den igenom fint:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du tar bort "väggen" i luftburken och bestyckar om förgasarna. Även ett par 10mm hål borras i burken där kallluft kan ta sig in.

Ska se om jag hittar bilderna på hur jag gjorde...

Edit: Hittade bilderna...





Om du tar bort lika mkt som jag har gjort på dessa bilder så måste du plasta igen springan som bildas... (beroende på vilken årsmodell du har vad jag har förstått...)


Har läst tråden lite sporadiskt och sett tips på den här modden ett par ggr.
men kommer inte ihåg vad den skulle kunna ge tillsammans med en korrekt bestyckning, 5hk?
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Kolla om kolvarna är smutsiga på sidan (utan att ta bort dom från oken) och om dom är det så kan du ta en fin slipduk och försiktigt putsa bort smutsen. Jag brukar sedan ta loss ena oket från gaffelbenet och trycka in kolvarna och sedan pumpa ut med handtaget (inte för långt så att dom kommer ut helt)och in igen flera ggr. Sedan gör du samma sak på andra sidan. Det är förmodligen smuts som skapar friktionen som gör att dom ligger på.
Hej, jag igen.
Är det någon som vet nåt om mina bromsproblem. Har bytt klossar fram och efter detta kört några mil. Nu lättar inte bromsarna från skivorna. Är det något man skall göra vid eller kommer det att slita till sig.
-Pirre
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top