Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Du kan ju alltid snitta den med en Dremel eller liknande, så pass att du får i en mejsel och kan bända isär muttern så den släpper från axeln och sedan skruva av den. Men då åker du på att köpa ny mutter... kanske ett mindre problem :död

hehe jag slapp köpa ny hoj :rolleyes:

lyckades i dag med att få bort drevet, värmepistol & fete rör + 70kg vikt över röret så släppte skiten med ett jävla pang :yoparty

ett tips är att vara två så blir det lättare :brinnerup
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
En fråga om batteri,

Tyckte att batteriet började kännas lite klent. I instruktionsboken står
det att det är ett s.k underhållsfritt batteri. Står inget om att kunna ladda batteriet - endast kontakta honda återförsläljare om det verkar "trött".
Går dessa inte att ladda?? Ngt speciellt att tänka på i så fall?
 

pirrecop

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha xt660r -04
Hejsan alla bladeåkare.
Jag är en stolt ny ägare av blade -98. Jag fick dock ett problem direkt. Hur vänder man växlarna på hojen så man får etta upp och de andra ner???
Har kört en massa bana innan och är en "gammal hund" så det är svårt att vänja om sig!!
-Pirre
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En fråga om batteri,

Tyckte att batteriet började kännas lite klent. I instruktionsboken står
det att det är ett s.k underhållsfritt batteri. Står inget om att kunna ladda batteriet - endast kontakta honda återförsläljare om det verkar "trött".
Går dessa inte att ladda?? Ngt speciellt att tänka på i så fall?

Underhållsfritt innebär bara att det inte går att fylla på vatten. Ladda går alltid.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Skulle jag dreva om den som du tänkt så skulle jag sätta på större bakdrev. Dock lite mer jobb...

Har för mig att jag läste någonstans här på forumet att om du har för litet framdrev så blir det en för skarp böj på kedjan som den inte mår bra av. Men som sagt inget som jag vet säkert! :gnissla

Bak, där kan du labba lite mer och dessutom är det skonsammare mot kedjan (i den mån det nu spelar nån avgörande roll). Tycker själv det är lite smidigare åxå, men jag gjorde det i samband med ett av mina ganska vanligt förekommande däcksbyten :hihi

Är det 43 Kuggar original på bakdrevet? Vad skall man byta upp till? 45? Vart köper man drev billigt då? Kollade lite på touringbutiken, men det stod ju inte vilka modeller å så det passa till. :fyllisar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hejsan alla bladeåkare.
Jag är en stolt ny ägare av blade -98. Jag fick dock ett problem direkt. Hur vänder man växlarna på hojen så man får etta upp och de andra ner???
Har kört en massa bana innan och är en "gammal hund" så det är svårt att vänja om sig!!
-Pirre
Byt växelspak till en utan länkage. Tidiga Blade var utan, liksom VFR750 & 800. Samtliga spakar passar. Jag tyckte inte det var så svårt att vänja sig, har monterat en VFR800-spak (sitter lite långt ut, prova hellre med den rakare från 750) på min i vinter efter en kort tur på en RC30 :)

Är det 43 Kuggar original på bakdrevet? Vad skall man byta upp till? 45? Vart köper man drev billigt då? Kollade lite på touringbutiken, men det stod ju inte vilka modeller å så det passa till. :fyllisar
Kommer f-n inte ihåg, tror jag gick upp från 42 till 44... kanske. Originaldrevet ligger väl kvar i garaget, men dit är det 18 mil :gnissla
 
Last edited:

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Är det vettigast att byta bak eller framdrev om man skall dreva ner hojen? Tänkte det vore pricken över i:et på luftburksmodden.

En annan fördel med att byta till större bak är att du får en något kortare hjulbas eftersom du behöver flytta fram bakhjulet lite. Något mer snabbstyrd + lättare att wheela. :yoparty (Knapt märkbart förvisso men ändå) :hihi
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Är det 43 Kuggar original på bakdrevet? Vad skall man byta upp till? 45? Vart köper man drev billigt då? Kollade lite på touringbutiken, men det stod ju inte vilka modeller å så det passa till. :fyllisar

Bytte i somras men kommer fasen inte ihåg vad det är orginal... Men 43 låter bekant.
Har precis som Jåke en bit till garaget (12mil) men tror jag ska dit i helgen, kan försöka komma ihåg att kolla vad det är för något orginal då, eller så kollar man i manualen det borde ju stå där tycker jag. :)
 

bjelke_bakhjul

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
vargarda
Hoj
ktm 640 sm-05,honda cbr 900 fireblade -97
en som föll för frestelsen, är nu mera stolt ägare till en honda cbr rr fireblade-97 års mod(svart silver),med sina ynkliga 2400 mil,är nu på service dock,men jew...r vad snygga dom är...

nån som vet om quill (avgas system) är nått bra eller? ni får gärna skriva vad som är ett måste med dessa hojjar(luffilter+ mera) puts o chrom :)
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Är det 43 Kuggar original på bakdrevet? Vad skall man byta upp till? 45? Vart köper man drev billigt då? Kollade lite på touringbutiken, men det stod ju inte vilka modeller å så det passa till. :fyllisar


På min -97a satt de 42 bak och 16 fram. Tror att 42 bak är original.
Köpte nya på lelles 44 bak och 15 fram. Helt kit med drev och kedja gick på 1600:-
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
en som föll för frestelsen, är nu mera stolt ägare till en honda cbr rr fireblade-97 års mod(svart silver),med sina ynkliga 2400 mil,är nu på service dock,men jew...r vad snygga dom är...

nån som vet om quill (avgas system) är nått bra eller? ni får gärna skriva vad som är ett måste med dessa hojjar(luffilter+ mera) puts o chrom :)
Quill helsystem är det väl inga fel på, jämfört med original är det garanterat mer flås. Däremot har jag för mig att de låter rätt mycket, vilket nog kan räknas som ett minus i dagens ljudfascistiska Sverige.

Tips:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3128566
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3610137
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
CBR Streetfighter?

Tja!

Bygger streetfighter på min Blade och undrar om någon har erfarenhet om man behöver fixa längre gasvajrar när jag ska ha fatbar styre på?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tja!

Bygger streetfighter på min Blade och undrar om någon har erfarenhet om man behöver fixa längre gasvajrar när jag ska ha fatbar styre på?

Jag behövde varken byta gas- eller kopplingsvajrar på min 93:a.
Lite annan dragning bara så är du hemma:tummenupp
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Hej hopp boys och cheys!

Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med (eller om den bör in i meckforumet). Är så att när jag ska rulla iväg med hojen och jag sakta släpper upp kopplingen så är det först som att det inte händer nåt och sen när man släpper ut lite till och ger lite mer gas så smäller det till lite och känns som om kopplingen greppar tag. Som om det är två kughjul som närmar sig varandra och först när dom inte är ihop så händer ingenting och sen när dom kommer i kontakt så funkar allt kanon. Vad fasen är det för knas? :)
Har inte kunnat kolla lameller än då garaget inte riktigt tillåter det. Ska nämnas också att kedjan gått torr och ska bytas med tillhårande drev men det känns ingen skillnad tycker jag om kedjan är ordentligt smord vid avfärd eller mindre välsmord.

Så, nån som har nån idé? :krama
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Till Jåke:

Vad innebär "VFR växel" och "venhill slang"?

Alltid kul med förbättringar utveckla gärna:tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Till Jåke:

Vad innebär "VFR växel" och "venhill slang"?

Alltid kul med förbättringar utveckla gärna:tummenupp
VFR växel innebär att jag monterat växelspak från VFR800 utan länkage. Ger race-växling med 1:an uppåt. Alltid en orsak att inte låna ut hojen och trevlig på bana när varvtalet tar slut i utgången och man hänger på fel sida... :3freak
Tror dock att 750-spaken skulle suttit bättre..

Venhill slang är så enkelt som stålomspunna bromsslangar av märket Venhill. Grejen är att man skruvar dem på nippeln vilket gör att de inte blir så korkskruvade som slangar klämda på nippeln brukar bli, man kan liksom justera passformen lite bättre :)
 
Last edited:

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Venhill slang är så enkelt som stålomspunna bromsslangar av märket Venhill. Grejen är att man skruvar dem på nippeln

Smidig skit låter det som! Var köper man såna och vad kan det kosta? :)


Sen bumpar jag lite i hopp om att Dr Bike läser :Bugar

"Hej hopp boys och cheys!

Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med (eller om den bör in i meckforumet). Är så att när jag ska rulla iväg med hojen och jag sakta släpper upp kopplingen så är det först som att det inte händer nåt och sen när man släpper ut lite till och ger lite mer gas så smäller det till lite och känns som om kopplingen greppar tag. Som om det är två kughjul som närmar sig varandra och först när dom inte är ihop så händer ingenting och sen när dom kommer i kontakt så funkar allt kanon. Vad fasen är det för knas?
Har inte kunnat kolla lameller än då garaget inte riktigt tillåter det. Ska nämnas också att kedjan gått torr och ska bytas med tillhårande drev men det känns ingen skillnad tycker jag om kedjan är ordentligt smord vid avfärd eller mindre välsmord.

Så, nån som har nån idé? "

:hej
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top