Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
en sporthoj är ju byggd för att gå mellan typ 8-12tusen så jag skulle nog inte anse de som nått ovanligt att den rycker och bubblar utan peta ner 3 växlar så ska du se på fan ;)
Din Blade varvar inte ens i närheten av 12tusen utan att visa röda siffror så lugna ner dig lite. Problemet han har är att den är bestyckad utifrån låg ljudnivå och avgaskrav från fabrik, inte prestanda. Samma som alla förgasarblade 92-99...

Om man ska köra på det viset så får man faktiskt bekymra sig att söka på forumet eller i tråden så kommer man ganska snart att hitta en bot på problemet, jag skrev om det ganska nyligen och Dr. Bike har tagit upp bestyckning av CBR i flera inlägg (vi saknar dig mannen) men jag orkar faktiskt inte upprepa mig hur många gånger som helst till latmaskar ;)
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

Din Blade varvar inte ens i närheten av 12tusen utan att visa röda siffror så lugna ner dig lite. Problemet han har är att den är bestyckad utifrån låg ljudnivå och avgaskrav från fabrik, inte prestanda. Samma som alla förgasarblade 92-99...

Om man ska köra på det viset så får man faktiskt bekymra sig att söka på forumet eller i tråden så kommer man ganska snart att hitta en bot på problemet, jag skrev om det ganska nyligen och Dr. Bike har tagit upp bestyckning av CBR i flera inlägg (vi saknar dig mannen) men jag orkar faktiskt inte upprepa mig hur många gånger som helst till latmaskar ;)

HAHA okej men inte för att va dryg men jag, skulle kör inte min hoj från 80km/h på 6an utan jag petar ner 3 och ger på dock har jag inte problem endå på min hoj och ge fullt då ja har bolton, dynojet samt k&N i min hoj så den rycker inte alls. men allt har ju och göra med vad man har för system osv, ja kan kolla mina förgasare och se vad jag har för inställning på nålar och vilka munstycken jag har och även lägga upp en bänkrepa så får ni se om de nu är till nån nytta, har endå tänkt och se va den lämnar så kan väll fixa de i veckan så får vi se!! :D

åter kommer med resultat. dock står jag fast vid att växla ner om du ligger i 80 hehe ;)

DR.Bike vi saknar dig!!!! min fireblade guru!!
 

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Visby
Hoj
Honda CBR900 :-)
Okej!!!
:rodnar
Tack för svaret Jåke!!

Skall söka i forumet och se vad jag hittar, skull ju gjort detta tidigare:rodnar, men av ren lathet så gjorde jag det enklaste!!! :rodnar:rodnar:rodnar

Jimmy
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Okej!!!
:rodnar
Tack för svaret Jåke!!

Skall söka i forumet och se vad jag hittar, skull ju gjort detta tidigare:rodnar, men av ren lathet så gjorde jag det enklaste!!! :rodnar:rodnar:rodnar

Jimmy

Det är många som gör så, jag fattar bara inte varför?:va

Om jag vill veta nåt så vill jag ju veta nu, inte om 1-2dagar.

Lika smart som att mejla någon man vill fråga nåt, istället för att ringa. vilket många oxå gör!:va
 

jonas_moller

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ytterby
Hoj
2002, Honda 954 Fireblade
hej på er,
Jag är ny på forumet iom att jag tänkte byta upp mig från en trött gammal ZFR till en fireblade (900RR).
Mina plan är att hålla mig till en relativt begränsad budget (ca40-45000).
Kan ni ge några bra tips på om det skiljer sig mellan årsmodellerna 1998-2002. Vilken årsmodell ska jag välja och varför?

Tack på förhand
Jonas
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Årsmodellerna 98-99 är i princip identiska. Den "gamla" designen med 16-tums framhjul och 919 kubik.
00 kom en ganska stor uppdatering med bla 17 tum, större motor på 929-kubik och annan ram. Uppdaterades -02 igen tror jag? Då med 954-motorn.

Beroende på din kassa skulle jag gå på så ny som möjligt, men kanske undvika just -00
 

jonas_moller

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ytterby
Hoj
2002, Honda 954 Fireblade
Super. Tack för tipsen.
Vet ni om man märkt av några speciella problem med -00 eller menar du för att det ofta är så med första årsmodellen efter en stor uppdatering?
mvh Jonas
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Är det någon som satt puckar på en sc28? Förstår inte riktigt vad jag skulle montera dom då det inte finns något fäste? Är det fram med svetsen och stora kåp-borret eller?

Super. Tack för tipsen.
Vet ni om man märkt av några speciella problem med -00 eller menar du för att det ofta är så med första årsmodellen efter en stor uppdatering?
mvh Jonas

Tror inte du behöver vara nervös. De fel som ev uppstod är med största sannolikhet fixade någon gång de senaste åren. (om det nu var några barnsjukdomar)
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Original Slipon till CBR900RR -97 sökes. Inga fantasipriser...
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
har ett problem men kopplingen på min gammla 93a blade, kopplingsjusteringen nere vid kåpan är max spänd och uppe vidhandtaget me, och det är nya stålskivor nya lameller och ny vire och allt är monterat rätt..

sitter ett kopplingshandtag från en cb900 02a kan de ha med det och göra eller nått?

nån som har vart med om de problemet?

bild kommer ikväll hoppas nån har tipps :)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Känns som du ska testa att sätta dit ett orginalhandtag. Hur långt hade den gått innan du behövde byta kopplingen?
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Känns som du ska testa att sätta dit ett orginalhandtag. Hur långt hade den gått innan du behövde byta kopplingen?

4500mil hade denna gått innan de va dags och byta min andra cbr900 98 har snart gått 6tusen och den funkar prima..

men jag blir inte klok på detta kopplingspel.. :S
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Såhär ser de ut nere vid kopplingsarmen och även om va tpänner fullt uppe vid handtaget har jag endå 1cm spel.
dsc00435liten.jpg


Hur ser det ut på era hojar?
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

Hade med samma problem med min. Justerade nålarna bara och tankar inget annat än 98 oktanig bensin.Nu går den kanonbra .
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
har ett problem men kopplingen på min gammla 93a blade, kopplingsjusteringen nere vid kåpan är max spänd och uppe vidhandtaget me, och det är nya stålskivor nya lameller och ny vire och allt är monterat rätt..

sitter ett kopplingshandtag från en cb900 02a kan de ha med det och göra eller nått?

nån som har vart med om de problemet?

bild kommer ikväll hoppas nån har tipps :)

Jag har samma problem.
Men tyvärr ingen lösning än. Ska kolla så judderspring sätter rätt o mäta alla delar igen. Har två olika årsmodeller att jämföra. Kanske hinner med det under semestern.
Hur har det gått för dig?
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Jag har samma problem.
Men tyvärr ingen lösning än. Ska kolla så judderspring sätter rätt o mäta alla delar igen. Har två olika årsmodeller att jämföra. Kanske hinner med det under semestern.
Hur har det gått för dig?

jag har ju min 98a och gjämföra emot dock är den helt annurlunda men jag får inte till de, monterade ju ner allt och kolla så judderspring satt rätt och allt är rätt och nytt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top