Honda Crf450r förvandlingen till Motard

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Jag antar att det är okey att posta även SM byggen här :) ? Så provar lägga upp och se om det finns något intresse för mitt blivande Supermotard bygge, det är inget bygge som kommer att ske över en natt. Räknar med drygt ett års bygg tid ( fast när brukar det hålla :D )

Bjussar på två bilder på crossen i nuvarande skick/utseendet.
165841-6f0f03b5d8fcfe738eb4c0f1186244e0.jpg

165841-7f17996a846d3f63d92472a506f6a1e1.jpg


Första bilden är från dagarna efter jag köpte den i Mars i år, den andra är från lite längre fram i år.

Visst är det grymt roligt med helcross, men tankarna har kommit mer och mer allt längre jag haft crossen om att göra den till ett SM bygge då de flesta vänner glider på MC.

Vad är gjort/inköpt hittills? :
* DR-D Radiator lower kit (sänker ~25mm)
* RG3 Styrkrona (20mm offsett)
* PROTAPER handtag
* Zeta tank washer
* RFX Fork bleeders
* RFX Swing adjusters
* Nytt tändstift
* Ny kamkedja
* FMF 4.1 Titanium helsystem inkl FMF Megabomb
* Twinair Powerflow kit
* Kolfiber "mudflap"
* RFX duraluminium spacers (Fram+bak)
* Magura Titanium styre (SM-X)

Gör väl en liten lista med vad som är gjort och vad som ska göras :

* Cylinder work's Big bore (488cc)
* Hot Cams stage 3 cam
* Hot rod's stroker kit +3mm (Det blir 511cc med BB kittet)
* Boyesen Waterpump kit
* IRP Oil cooler
* Bygga om fram gafflarna+ bakdämparen (MTL Suspension)

Utöver detta så tillkommer det små grejer, så som kolfiber bukskydd och dyl delar, fler delar kommer till allt eftersom att jag kommer på ev uppgraderingar. Så som bromsar ska uppdateras, är bara inte 100% säker ifall de blir Beringer eller vad det blir.

Detta blir mitt första "motard" bygge, så är väldigt tacksam för tips/idér och allmänna råd, både ris så väl som ros :)
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Kul Bygge, :tummenupp Men Varför inte ett Kn Filter?? Jag Byggde om min Husqvarna 450 (Enduro) till Motard 2010. Körde som du med Filter. Men satt på ett Kn filter slutet av sommaren o Jävlar vilken skilnad det blev... Blev klart Rappare. Rekomenderas!! Obs! Jag körde bara gata/bana.. Ej på grus. Lycka till med bygget. :)
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Kul Bygge, :tummenupp Men Varför inte ett Kn Filter?? Jag Byggde om min Husqvarna 450 (Enduro) till Motard 2010. Körde som du med Filter. Men satt på ett Kn filter slutet av sommaren o Jävlar vilken skilnad det blev... Blev klart Rappare. Rekomenderas!! Obs! Jag körde bara gata/bana.. Ej på grus. Lycka till med bygget. :)
Tackar :) Tanken är att både kunna köra på asfalt så väl som grus och då är tyvärr inte kn filtret så lämpligt, annars hade jag övervägt att inhandla det istället. Men tack iaf för ditt tips :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett år? Uhm...det du nämner meckar man ihop på en helg om man åker geggmoppe...då har man hunnit byta ramlager under tiden med. Det är ingen customhoj som det skall svarvas ihop egna motordelar till. :hihi Kör hårt!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Warp 9 verkar ha lite skumma bultmönster för bromskivorna, och skivorna är enkla fasta, just A heads up, kanske blir trubbel om du vill byta skivor någon gång. Frambroms kan va vettigt att uppgradera också
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Ett år? Uhm...det du nämner meckar man ihop på en helg om man åker geggmoppe...då har man hunnit byta ramlager under tiden med. Det är ingen customhoj som det skall svarvas ihop egna motordelar till. :hihi Kör hårt!
Visst tar det inte länge att montera ihop, men det kostar däremot endel ifall man ska bygga seriöst.
Warp 9 verkar ha lite skumma bultmönster för bromskivorna, och skivorna är enkla fasta, just A heads up, kanske blir trubbel om du vill byta skivor någon gång. Frambroms kan va vettigt att uppgradera också
Ah se där, det visste jag inte :) Tänkte främst på Warp9 då det känns som ett bra budget alternativ och börja med, frambroms kommer att uppgraderas längre fram, funderar på Beringer då de har rätt prisvärda kit :)
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kul med någon som verkar gå in hårt för sitt bygge! :)

Men vad är syftet? Gata, bana eller lite både och?

En styrkrona för Sumo bör med orginal vinkel på gaffel ligga på runt 12-16 mm. 20 mm är för cross och för mkt för Supermoto. Satsa på en Xtrig (supermoto-versionen).

Big bore. För bana finns det inget att vinna, men på gata kan det vara lite trevligt med mer cc. Inget som påverkar hållbarheten i någon positiv riktning dock, så det är ju en avvägning. Detsamma gäller kammar. Steg 3 brukar vara ganska vassa, väl vassa i mångas tycke. Hondan är ganska toppig i registert som standard o precis tvärt om brukar vara att föredra på gata.

Ska du köra bana så satsa på att sätta i en slirkoppling.

Oavsett vad du väljer för hjul, se till att få tag i 5" bred fälgana bak. Ska du köra bana så satsa även på 16,5" framfälg istället för 17".
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Kul med någon som verkar gå in hårt för sitt bygge! :)

Men vad är syftet? Gata, bana eller lite både och?

En styrkrona för Sumo bör med orginal vinkel på gaffel ligga på runt 12-16 mm. 20 mm är för cross och för mkt för Supermoto. Satsa på en Xtrig (supermoto-versionen).

Big bore. För bana finns det inget att vinna, men på gata kan det vara lite trevligt med mer cc. Inget som påverkar hållbarheten i någon positiv riktning dock, så det är ju en avvägning. Detsamma gäller kammar. Steg 3 brukar vara ganska vassa, väl vassa i mångas tycke. Hondan är ganska toppig i registert som standard o precis tvärt om brukar vara att föredra på gata.

Ska du köra bana så satsa på att sätta i en slirkoppling.

Oavsett vad du väljer för hjul, se till att få tag i 5" bred fälgana bak. Ska du köra bana så satsa även på 16,5" framfälg istället för 17".
Det är ren "lek hoj" så kommer enbart gå på gata och ev lite grusväg.

Trodde 20mm skulle bli lagomt då jag tänkt ha det till både och, förhoppningsvis blir det inte sämre än orginal ifa :D (24mm). Jag har kikat på Xtrig, men de finns bara till nyare crf (från 09). Så det blir enbart aktuellt ifall jag byter gaffelbenen.

Det tycks vara rätt delad mening gällande hållbarheten på BB kit, hur det kommer fungera för mig återstår att se :) Mina funderingar kring steg 3 kam är iom att tillverkaren rekomenderar just den då man går över 480cc, sen enligt många i både USA och england så ska det fungera bra ihop. Fast det är väl en smaksak.

Slirkoppling kommer längre fram, dock osäker om det blir STM eller Hinson.
Till och börja med blir det 4,25" bak. Det finns planer (drömmar iaf) om antingen Marchesini fälgar alternativt Alpina Carbon Matrix, det lutar åt det sistnämnda då de går att komma över till bättre kurs än Marchesini fälgar.

Tack för dina råd och åsikter, verkligen roligt att folk tar sig tid och kommer med hjälp och åsikter :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ah, ja ska det kombineras cross/sumo så blir det nog en bra krona. Som du säger, bättre än orginal.

Hör av dig om du vill få tips för att bygga om fjädring. Det är få i Sverige som vet vad dom gör (betydligt färre än utger sig för att kunna det).

Suter koppling röstar jag för. Fungerar klockrent och är prisvärd.

Har du inte köpt fälgar så tänk om. Du vill köra med 160-165 däck och dessa däck på 4.25 ger konstig profil.

Lycka till :)
 

ajr-motors

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Norton RR
På min crf funkar d bara mä 4.25-4.5 å 150+vissa 160däck om man vill ha hjulet kvar centrerat.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Till och börja med så handlar denna tråd ombyggnade från cross till motard, har du inget konstruktivt att komma med så kan du likagärna låta bli att kommentera.

Sen så vore det bra att ta reda på fakta innan du börjar komma och så gott som idiot förklara mig. Det finns planer att försöka få reggat in den för väg. Ska du fortsätta och vara dryg och otrevlig ta det via pm vill inte ha sånt i tråden, sen om du inte gillar det jag gör är det inte svårare än så : du behöver inte kolla ;-)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Till och börja med så handlar denna tråd ombyggnade från cross till motard, har du inget konstruktivt att komma med så kan du likagärna låta bli att kommentera.

Sen så vore det bra att ta reda på fakta innan du börjar komma och så gott som idiot förklara mig. Det finns planer att försöka få reggat in den för väg. Ska du fortsätta och vara dryg och otrevlig ta det via pm vill inte ha sånt i tråden, sen om du inte gillar det jag gör är det inte svårare än så : du behöver inte kolla ;-)

Jag kom bara med lite kritik, du bygger om en motard för gatåka o jag kommenterade att du failade för den är ej gatreggad.
Sen att jag inte snärjade in det i massa fina ord och trevligheter är väl en sak, men jag är en rak person o orkar inte dalta hit o dit för att säga en enkel mening.
Jag gick in på tråden för jag gillar supermotard o om du kollar mina hojar så ser du att det är offroad o supermotard jag själv kör nu mera, därför är det ett intressant bygge men det failade när du talade om att det var för gatan och inte banan.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Jag kom bara med lite kritik, du bygger om en motard för gatåka o jag kommenterade att du failade för den är ej gatreggad.
Sen att jag inte snärjade in det i massa fina ord och trevligheter är väl en sak, men jag är en rak person o orkar inte dalta hit o dit för att säga en enkel mening.
Jag gick in på tråden för jag gillar supermotard o om du kollar mina hojar så ser du att det är offroad o supermotard jag själv kör nu mera, därför är det ett intressant bygge men det failade när du talade om att det var för gatan och inte banan.
oj då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade och drog förhastad slutsats.
Tyvärr så här uppe finns det ingen möjliget till bana, enligt sbp ska det gå att regga in återstår dock att se när jag kommit så långt
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Betänk att det kan bli väldigt tråkiga konsekvenser att köra en oreggad hoj på gata och du smäller in i egendom eller personer. Men kör hårt om du känner att det är värt risken. Motardbyggen är alltid skoj.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Worst-case-scenario så får han väl ha den som en lekhoj inne på sitt egna inhägnade industriområde.
Men tillbaka till ämnet nu, dvs. förvandlingen till motard.
:)
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Som jag nämnt tidigare så finns planer på att försöka iaf få den inreggad, så nog pratat om det nu :)
Tog och beställde hem mer små skrot :D
FXAB10010RED.jpg


Har även börjat tänka om gällande framtida fälgval och tror att det blir istället spara några månader extra och inhandla Marchesini eller Alpina fälgar, måste bara läsa på lite mer exakt vad som ska göras om för att få monterat dit 5" fälg utan att kedjan tar i.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Killen är väl medveten om konsekvenserna, fattar inte hur ni orkar.

Ser själv fram emot bygget!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top