Honda Crf450r förvandlingen till Motard

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Alpinas är PORR! :tummenupp
Dom är inte dumma, fast gillar faktiskt Marchesini mer, men det lutar mot Alpina´s.
Främst för att de går att få tag i billigare och är lättare :)
Tänkte denna design:
37301135855483097769100.jpg

Fast med enbart röda nipplar och inte hälften röda och hälften svarta, är smått sugen på även denna modell:
43125710150712921402457.jpg

Återstår att se vad jag får för svar av Marchesini´s åf i Italien om priser, annars blir det att börja spara glatt till Alpina´s carbon matrix hjul :)
Killen är väl medveten om konsekvenserna, fattar inte hur ni orkar.

Ser själv fram emot bygget!
Tackar, roligt att fler gör det :) Känns bara ännu mer motiverande :tummenupp
Stor handlade idag också :D
DSC02658-1.jpg

DSC02655-1.jpg

4063M5FORKRED.jpg

Blir nog från och med nästa månad att börja spara till motard fälgarna.
Glömde även skriva att jag köpte nytt orginal stift, blev från staterna. Helt sjukt då billiaste stället tar 300:- + frakt för ett stift, så nytt kommer att finnas till sommaren då allt förhoppningsvis börjar bli klart :)

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Inte för att göra reklam egentligen men finns ju en svensk ÅF som tar hem Alpina till bra priser. Pm:a för info.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Kommer den inte bli väldigt kladdig med allt det där på? Kittade hojar i all ära, men för mycket av det goda brukar inte vara så bra.

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Kommer den inte bli väldigt kladdig med allt det där på? Kittade hojar i all ära, men för mycket av det goda brukar inte vara så bra.
Nu vet jag inte om du syftade på handtagen eller snabbavluftningen?
Handtagen gillade jag inte riktigt, men det finns inga som föll mig 100% i smaken så de fick bli dessa, om du syftar på det sistnämnda så tror jag att de kommer bryta av rätt bra mot då många andra detaljer är/blir svarta.

Det gäller att hitta en bra balans så det inte blir för mycket, det återstår att se om jag lyckas :rolleyes:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Tog och handlade lite till, nu får det vara färdighandlat för denna månad då lönen är helt slut nu :lol
!BunvkHwBmk~$(KGrHqUOKi8EusBo,9d7BMBEoNspwg~~_12.JPG

Blev att beställa hem "Fastheads" Bigbore head mod topp. Det blev i en helt ny 07:ans topp, visst hade jag kunnat skicka dit min topp, men det känns bra att ha en extra topp ifall jag vill återställa den till orginal senare :)

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Om du inte får ordning på sadelöverdraget så hör med Barret. Han säljer "customtillverkade" kolla in Prosupermoto.se

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Om du inte får ordning på sadelöverdraget så hör med Barret. Han säljer "customtillverkade" kolla in Prosupermoto.se
Tack för tipset, har sett det förut faktiskt då jag kikade som hastigast på hans hemsida :)
Har pratat med han, och det blir längre fram beställa när jag fått tummen ur och besällt ny plast och dekalkittet.

Idag när jag åkte upp till föräldrarna så hade det hunnit komma några paket
- Kamkedja
- Tank washer
- Fort bleeders
- Handtagen
Sen så var det 3 andra REK, varav två är cross prylar, får hämta ut imorgon.
Varav ena är styrkronan, vad det andra vet jag inte :va

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Fint och kul projekt att följa!
Vad händer om man inte byter styrkrona utan kör med org/cross med motardhjul? Konstigt uppträdande?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Shit vad du kostar på!

Ang big bore kiten så hade Hondorna för några år sedan problem med spruckna kolvar med dessa i MX3-SM, stroker-veven gör problemen ännu värre. Dock tror jag det ska finnas nåt kit med längre vevstake också vilket minskar problemen lite genom minskade sidokrafter.

Hur som helst så ska du nog inte köra allt för långt mellan gångerna du öppnar och kollar över kolvens skick.

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Goffe : Jag är inte så insatt så vill inte säga allt för mycket, det mest uppenbara genom att ändra offset i styrkronan är att den får bättre "väghållning", speciellt i kurvor märks det. Nu är jag ingen expert på detta då jag fick upp ögonen för motard för bara några månader sen, så hoppas någon mer insatt kan förklara bättre :)

Fuchs : Tackar, roligt att det uppskattas :) 511cc med stroker kittet.

Two stroke man : Ingen aning alls om det, inget jag uppmärksammat iaf under de månader jag nu suttit och läst runt på div motard forum världen över. Det jag tycker de flesta som klagar på när Bigbore kit monteras är att man bör kolla oljan oftare (iom ökad värme). Därför köpte jag större kylare (30% större), kommer montera större vattenpump för att hjälpa till lite extra, samt montera oljekylare så det hjälper även till där samt att jag får i lite extra. Kolvarna är inte så dyra, så det kommer nog bli efter varje sommar, eller ja det beror väl på hur pass mycket jag hinner åka :)

Tycker det är lika bra att göra det så ordentligt som det går på en och samma gång istället för att vara dum snål och sen behöva riva ner igen för att inte vara nöjd, pengar är dessutom till för att användas :D

Fick även ett mail idag från "Fastheads" att han har börjat tillverka toppen idag, så i början av nästa vecka skulle den bli klar och skickas mot Sverige.

Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Det två andra paketen som anlänt var mycket riktigt ena styrkronan och det andra var "jetting" kittet till förgasaren.

petegust

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
Triumph Street Triple -08, KTM 200 EXC -09
Ska bli kul att se hur detta blir i slutändan. Man blir ruskigt sugen på att skaffa sig en motard igen.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fint och kul projekt att följa!
Vad händer om man inte byter styrkrona utan kör med org/cross med motardhjul? Konstigt uppträdande?

Händer inte så mycket alls mer än att cykeln inte naturligt vill falla in mot Apex i kurvan när du lägger ner.

Man får brottas och anpassa sig lite.

Jag körde en hel säsong med en orginal Crf 450 -02. Min första säsong i Open. Å de gick ju rätt hyfsat tyckte jag! =)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Händer inte så mycket alls mer än att cykeln inte naturligt vill falla in mot Apex i kurvan när du lägger ner.

Man får brottas och anpassa sig lite.

Jag körde en hel säsong med en orginal Crf 450 -02. Min första säsong i Open. Å de gick ju rätt hyfsat tyckte jag! =)

Man kortar givetvis oxå hjulbasen (eller iaf öppnar möjligheten för det).

Det funkar ganska bra precis som Micke säger, men är inte optimalt. Har man vant sig med mindre offset vill man aldrig gå tillbaka :)

Calle Lindström blev topp 5 i SM med orginal styrkrona för några säsonger sen.

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Bjussar på två bilder, dock så vart de inte så jätte bra. Men man ser väl iaf vad det föreställer :)
DSC_0119_zps47eb4d22.jpg

DSC_0121_zps88eb3bf6.jpg

Vet inte om jag nämnt att slutdämparen har också anlänt, väntar nu bara på att resterande av systemet ska komma då säljaren blandat ihop min order med en annan. Notera även att jag monterat Zeta muttern till styrkronan.

Petergust : roligt att jag lyckas inspirera, aldrig provat på motard förut. Men det verkar grymt roligt :)

Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Fick idag ett mail från han som gjort toppen till mig :)
jo2-1_zps559d0853.jpg

Nu är det bara vänta ytterligare på att den ska hitta till Sverige då den ännu är i usa, eller ja sist idag då jag kollade.

Återstår att se om jag lyckas få skrapat ihop pengar till antingen steg 3 kammen, eller stroker kittet denna månad då det blivit lite andra utgifter denna månad. Nåja nu fick de som är intresserade lite spec på toppen :)

Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Har inte hänt något med hojen dessvärre, nya kröken (fmf mega bomb i titanium), nya toppen har hittat sig till Sverige, det är nog allt.

Blev inte att handla ngt då jag fick lite andra utgifter, dock så hoppas jag att det blir iaf köpa ny kam för kommande lönen, övervägt fram och tillbaks och det blir nog trots allt steg 2 kam från hot cam's.
Bilder på prylarna kan komma nästa helg om intresse finns då jag åker upp till mor och far där den står :)

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ingen dålig "uppdatering" du gör med hojen, ska bli spännande att se resultatet!

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Hoj
Honda CRF450R-07
Tack Goffe, hoppas på att det blir bra i slutändan iaf :)

DSC_0121_zps612d8743.jpg

DSC_0122_zps9611d565.jpg

DSC_0123_zps2e7eee48.jpg

Måste väl också få göra smygreklam för han som fixade toppen till mig.
DSC_0125_zpsb96b221a.jpg

Börjar bli lite små kraffs som väntar på montering...
DSC_0124_zpsdd3ad3d5.jpg

Inte så mkt till uppdatering, men något iaf :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024