Honda Crf450r förvandlingen till Motard

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man:
Fick så dåliga bilder så glömde helt enkelt att lägga upp, nåja man ser väl lite iaf :)
DSC_0131_zps1edfa010.jpg

DSC_0130_zpsdd6be331.jpg

DSC_0129_zps721ebc3a.jpg
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Kände mig små rastlös så gick ut på morgon och bytte lite små saker.

Före:
DSC_0121_zps2a3c1c62.jpg

Efter:
DSC_0122_zps06cb8156.jpg

Före:
DSC_0123_zps47d7b239.jpg

Efter:
DSC_0124_zpsda555b1e.jpg


Bytte även till FMF systemet då jag höll på, tänkte även byta handtagen, hann byta ena och då jag skulle byta andra såg jag att gasrullen var spräckt, så blir att byta den innan jag byter handtagen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur gatreggar man i korta drag?
Btw så slänger jag på motardhjul på min enduro-450 då och då och i början hade jag en distans till originaloket. Rätt kass tycker jag, numera har jag ktm:s riktiga frambromskit och det rekomnenderas starkt.
Jag har ett färdigluftat kit med bromspump och allt klart, går skitfort att skifta när jag byter hjul.
Hur gör proffs med svingen? Jag måste ha bakhjulet väldigt långt bak för att inte däcket ska ta i svingen längst fram pga bredden, är det normalt?
Kul med påkostade byggen!
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Påsenracing:
Jo jag vet, dom ska bytas ut. Orkade bara inte klämma mig in i garaget då det står bil där och leta, så imorrn får jag leta :)

MartinB:
http://forum.soe.se/showthread.php?25600-E-regga-eller-LV-regga-en-oregistrerad-Hoj.
Finns en lista där med vad som gäller. De flesta kör nog med orginal, annars är det nog tex Suter swing som gäller. Alternativt BL Italia swingen som är lite billigare. Får se själv hur det ska gå med att regga.

Gällande hurvidare det är normalt får någon annan svara på, annars finns det en drös med vettiga renodlade Motard forum :)

Tog och rev ner lite till för att kunna montera FMF Powerflow kittet, här kan ni även se FMF Mega bomb kröken monterad på denna bild.
DSC_0121_zpsf08dded0.jpg

Luftfilter boxen var ju som så härligt ren....
DSC_0122_zpsf7850c71.jpg

Efter lite tvätt:
DSC_0123_zps5c03db80.jpg

Får lov att duga, orkade inte ta någon bild när powerflow kittet monterat, kändes inte som så jätte spännande :)
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Tack BjRR känns bara mer motiverande att fler följer bygget :hej
Kände mig snål och köpte ingen kam denna månad iom flytt nästa månad så blir massa extra utgifter där.

Tog dock och beställde:
21.5054.jpg

Så då när jag far upp till föräldrarna nästa gång kan jag montera nya handtagen iaf, ingen jätte uppdatering precis. Men jag stressar långsamt :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Hur stor skillnad förväntar du dej av motorkittet? Har tillverkaren visat några siffror Nm/hk? Klarar den av höga varv lika mkt som org?
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Hoppas på att uppnå 65hk iaf (55hk / 50nm orginal), det känns inte helt orimligt då tex Ron Hamp lyckats få ut över 62hk utan varken stroker eller BB kitt.

De delar jag tänkt använda mig av är rätt blygsamma med att uppge någon uppskattad effektökning.
De enda som ger någon "hint" om effektökning är Hot cam´s som lagt upp dyno papper när de monterat en steg 3 kam.
1056-3%20Dyno%20Chart.jpg

Cylinder work ger tyvärr inga siffror, men Athena´s snarlika kit ska enligt test i staterna ge 2,5hk.
FMF helsystem ska ge nästan 3hk även det enligt test från staterna.
Toppen ska ge enligt Fastheads 3-4hk tillsammans med Bigbore/Stroker.

Förhoppningsvis ska den klara av att ligga på lika höga varv som orginal då toppen är byggd för just mitt ändamål. Dock så har jag börjat fundera lite smått på att köpa värre cylinder än cylinder works då "ICE CUBE" Säljer ut sina Bigbore kit billigare nu som är designade från början för Bigbore, dock så är jag osäker på om priset väger upp för mitt mål för bygget då det inte är att vara värst utan bygga rolig motard hoj :)

(Ber om ursäkt ifall mitt svar blev lite väl grötigt)
 

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Skövde
Hoj
För många
Inte så många som utnyttjar allt vad effekt heter på en 450 från början. Glöm inte bort driftsäkerhet, för när den är klar och du fått känna på lite gokart banor kommer du tycka bättre om att köra än skruva! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad kostade portningsjobbet? Jag tycker ärligt talat att det ser ganska moderat ut vilket inte behöver vara fel men med tanke på att du i övrigt inte sparat på krutet så undrar jag om du inte valde fel portningsgubbe.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
BjRR: de flesta säger samma sak gällande original effekten, jag kände dock att jag blev rätt van med original effekten iaf. Känns som effekten jag kommer att få blir fullt tillräcklig, speciellt då jag kommer få en hel del mer vrid.

Two stroke man: 200$ så ca 1200:- , jag är inte speciellt insatt när det gäller sånt då det är mitt första lite mer avancerade motor bygge jag ger mig på. Han som byggde toppen tyckte det inte var värt att lägga de extra 200$ för portning men jag kände de var lika bra och göra det ordentligt. Hoppas att den är bra, känner mig inte orolig då alla recensioner jag läst från hans jobb varit bara positiva. Jag hade tänkt lämna iväg till Ron hamp men lyckades inte få tag i han, samtidigt som jag fick lite bättre pris från fastheads
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Varför skicka toppen till USA när vi har minst en riktigt duktig topplocksportare i Sverige?
Kolla in på mattebusa.se , han får ut riktigt mycket effekt ur stånkorna vet jag.
Instämmer med Two stroke man, det ser inte ut att vara mycket gjort i den toppen.
Portningens design/utförande lär dessutom ge ännu mer utslag efter
kubikökning enl. säker källa......
Lycka till!
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Tack J.J, Köpte en ny topp av just detta företag då jag vill kunna ha original topp ifall jag vill gå tillbaks från bigbore.
Främsta anledningen att jag valde just detta företag är att han har stor erfarenhet av att bygga på just crf och det kändes som ett bra alternativ. Samt då jag bara läst goda recensioner av hans utförda jobb.

Nu i efterhand skulle man lämnat till någon som kunde göra/ge med flödestest.
Kanske borde överväga att låta han kika, det uppskattas med såna här inlägg då jag är ny inom detta så tar jag gärna tips och råd av de med erfarenhet/kunskap :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hoppas att den är bra, känner mig inte orolig då alla recensioner jag läst från hans jobb varit bara positiva. Jag hade tänkt lämna iväg till Ron hamp men lyckades inte få tag i han, samtidigt som jag fick lite bättre pris från fastheads

Ja, den är ju på inget sätt förstörd, bara lite väl försiktigt portad. Den lär ju ge bättre effekt än orginal på alla varvtal vilket inte alla portare kan skryta med.
Och 1200 kr är väl ett ganska lågt pris.

Får en känsla av att det är lite som allt annat i usa, dom tvingas pressa priserna på allting och därför blir kaffet vattenskadat och smakar mer vatten än kaffe och på samma sätt tvingas dom pressa ner arbetstiden för en portning eftersom alla kunder vill ha lågt pris.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför skicka toppen till USA när vi har minst en riktigt duktig topplocksportare i Sverige?
Kolla in på mattebusa.se , han får ut riktigt mycket effekt ur stånkorna vet jag.
Instämmer med Two stroke man, det ser inte ut att vara mycket gjort i den toppen.
Portningens design/utförande lär dessutom ge ännu mer utslag efter
kubikökning enl. säker källa......
Lycka till!

TS kan nog få en bra portning även hemma på byn.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Riktigt nice bygge! Är riktigt supermotosugen nu!

Någon som har lust att förklara vad "offset" är? är det lutningen på gafflarna eller?
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man: tycker det inte var farligt pris heller, därav kändes det dumt att snåla för de pengarna det handlade om, kanske inte den bästa portningen, men förhoppningsvis bättre än original :) Är jag inte nöjd går det alltid att låta någon annan kika om de lyckas förbättra, två timmar ska det ha tagit enligt kvittot (Han har fast pris på jobbet).

Areschoug: Tackar! Roligt att kunna inspirera, känner också rätt stort sug att få klart den så man får testa lite i sommar :)
Istället för att ge någon halvtaskig förklaring så kika in denna sida: http://www.mb1suspension.com/id103.html
 
Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Nya gasrullen hittade hit förra veckan, kände inte att de var såå jätte intressant att lägga upp någon bild så struntade i att ta någon bild.

Tyvärr så blev det ingen affär med kopplingen då jag fick oväntad utgift och valde att skippa det.
Dock så tog jag nu istället för att kompensera det beställde jag hem Steg 3 kam från Hot cam´s.
1-12_zpsb4867375.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top