Honda GB500 TT goes medieval

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
I somras fick jag äntligen tummen ur och tog A-kort. Hade strax dessförinnan köpt en cykel som jag länge gått och vart lite småsugen på, nämligen en Honda GB500 TT. En gubbkörd -89a i gott skick som gått ca 3000 mil och låter kanonfint i motorn.

Nu bär det sig ju inte bättre än att jag föddes klåfingrigare och trimkåtare än vad socialstyrelsen bara brukar anse som normalt ohälsosamt, och nu måste alltså GBn toktrimmas!

Tänkte nu för att få lite tips inleda en byggtråd och dokumentera detta idiotprojekt som förmodligen kommer leda till att en trevlig och användbar originalcykel som man kan ta till jobbet fina sommardagar, kommer att förvandlas till en ettrig, nervös och odriftsäker retroräser.

Hade inte tänkt ända något speciellt på själva utseendet, svårt att förbättra det enligt min mening, men så här ser hon iaf ut:
 

Bifogat

  • Imgp3079.jpg
    Imgp3079.jpg
    232.3 KB · Visningar: 1,185

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan, det var en för mig helt okänd och dessutom snygg hojmodell!

Nu ska blocket scannas, och modellen googlas hela kvällen!
Samt att jag kommer givetvis att följa din tråd!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hade först tänkt lägga mig på en lite mer normal nivå, men då jag lyckades ropa hem en tämligen het kam (mkt svåra att få ta på och löjligt dyra) på ebay till reapris så tog planerna en annan vändning.

Målet är satt till 100 literhästar och ett varvstopp vid drygt 9000.

Just nu har jag skaffat följande ingredienser:

-284 graders (vid 1mm lyft) kam med 9.2 i lyft
-XL600 cylinder nyborrad till 1mm öd (101mm)
-Wiseco 11:1 smidd kolv till ovanstående cylinder
-Vevparti från XL600 (75mm slag, kort utg. axel för svänghjul utan elstart=lätt)
-Barnett kevlarkopplingssats

Tanken är att efter som originalmotorn är tät, tyst (inga oljud) och går klanderfritt plocka ur den och lägga på hyllan. GBn gjordes trotts allt bara i 2000 ex så det kan vara bra att ha möjligheten att återställa henne.

Istället söker jag nu efter en motor från en XR600 som är lättare pga av avsakanaden av elstart och dom coola magnesiumkåporna. Den ska sen förses med den kortslagigare XL-veven för att få en varvigare motorkaraktär, (GB har original 75 i slag, medan XR600 har 82 mm)

Om någon har tips om var jag kan hitta en motor så vore jag väldigt tacksam, har letat men det har visat sig svårare än jag först trodde.

Trimmbuffé:
 

Bifogat

  • Imgp3097.jpg
    Imgp3097.jpg
    127.2 KB · Visningar: 401

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GBn gjordes trotts allt bara i 2000 ex så det kan vara bra att ha möjligheten att återställa henne.

Det kan förklara avsaknaden av hojen i fråga på blocket.

Och det faktum att jag totalt hade bommat modellen.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Det kan förklara avsaknaden av hojen i fråga på blocket.

Och det faktum att jag totalt hade bommat modellen.

Ja, inte alla som känner till modellen direkt, och pga antalet tillverkade får man betala ganska bra med pengar för en 20 år gammal och slö cykel. En 5 år gammal R-hoj är ofta billigare. Inte speciellt mycket hoj för pengarna m.a.o. Men vilken charm!:yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, inte alla som känner till modellen direkt, och pga antalet tillverkade får man betala ganska bra med pengar för en 20 år gammal och slö cykel. En 5 år gammal R-hoj är ofta billigare. Inte speciellt mycket hoj för pengarna m.a.o. Men vilken charm!:yoparty

Jag sätter värde på gamla, snygga, slöa hojar med.
Det är en sjukdom jag har, om det finns ett botemedel vill jag inte ha det!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
håller med guw, aldrig kört talas om GB500:n men den var fanimig vacker! förstör den inte för då jävlar!:mad:

...


:rolleyes:


nejdå, men var rädd om den bara:) gamla klassiker förtjänar att bevaras. i övrigt ser jag fram emot en cool byggtråd med många bilder och utförliga beskrivningar av vad somhänder, kan bli riktigt bra detta!:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skrevs en hel del om den när den kom.
Uppskattad.
Men:
Inte många som köpte.
Betydligt vanligare med XBR500, som även den är en trevlig cykel.
Väldigt lik, men äldre och modernare utseende(!).
Möjligen har XBR den äldre motorn utan radiella ventiler.
En kompis hade en sådan.
Effektmässigt handikappad.
Gick ofta att köra fortare än större hojjar.
Lätthanterlig.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jäkligt snygg! Kände ej heller till den modellen. Härligt att du behåller orginalprylarna så att den går att återställa :tummenupp
 

sportbike

Guest
XBR 500 har radiella ventiler.
Har en i garaget.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men Jösses, har ni ingen koll...?

inte på den här modellen... aldrig sett tidigare. men om den nu är nån form av begränsad upplaga som bara gjordes i 2000 ex så kanske inte det är så konstigt.
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
inte på den här modellen... aldrig sett tidigare. men om den nu är nån form av begränsad upplaga som bara gjordes i 2000 ex så kanske inte det är så konstigt.

Inga bortförklaringar tack, alla på detta forum borde känna till denna modell, pinsamt :arsele :tuttar

Några bilder från Classic racing Linköping -07..... läskande !!! :pannkyss
 

Bifogat

  • gb8.JPG
    gb8.JPG
    118.2 KB · Visningar: 393
  • gb7.JPG
    gb7.JPG
    152.7 KB · Visningar: 457
  • gb6.JPG
    gb6.JPG
    96.2 KB · Visningar: 422
  • gb5.JPG
    gb5.JPG
    134.1 KB · Visningar: 407
  • gb4.JPG
    gb4.JPG
    131 KB · Visningar: 424
  • gb3.JPG
    gb3.JPG
    163.4 KB · Visningar: 449
  • gb2.JPG
    gb2.JPG
    156.9 KB · Visningar: 653
  • gb1.JPG
    gb1.JPG
    163.7 KB · Visningar: 525

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En sådan skulle man ha , visst är 80talarna:tummenupp


Honda GB500
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Honda GB500In the late '80's, Honda experimented with a number of very unusual motorcycles. The GB500 Tourist Trophy was one of them. Originally marketed in Japan as a 400, it was exported to the US, Europe and Australia as a 500. It was a moderate success in Japan, but in the US sales were hindered by the American love for large engines and dislike of the fairly high price tag.

The design used a 4 stroke dirt bike motor that was by that time already famous for its near unbreakability. That thoroughly modern, four valve hemi single was wrapped in a vintage look tube frame and wire wheels, with what some consider to be the world's most beautiful gas tank. The look is pure vintage while actually copying no particular vintage model.

The Tourist Trophy name comes from the most famous road race of mid-century motorcycling, the Isle of Man Tourist Trophy competition. This is a tight race on narrow twisty roads through the towns and villages of the Isle of Man (between England and Ireland) where quick steering and precise handling works much better than huge horsepower. It was dominated for many years by single cylinder 500cc racebikes with "the look" that the GB500 copied.

In the US, the GB was considered too small and too slow. Sales were slow too. GB's were only imported for two years, 1989 and 1990. By the time the new inventory was gone from the showrooms it had already become known as a cult bike. Today, a good GB sells for as much or more than it did new, in 1990.

Quite a number of both the 400cc and 500cc versions were imported into New Zealand, and many are still on the road now. A very popular option as the engines got on in age is a 600cc big bore kit. Many of these kits have been installed in the NZ versions.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Var en som körde GB 500 på SMC:s BKK på knutstorp förra året.. gick rätt bra, körde ifrån en rad större och på pappret betydligt snabbare hojar..
lät förjävla mysigt dessutom
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var en som körde GB 500 på SMC:s BKK på knutstorp förra året.. gick rätt bra, körde ifrån en rad större och på pappret betydligt snabbare hojar..
lät förjävla mysigt dessutom

Samma med kompisens XBR.
Men vid 160 var det roliga slut.
När den var någorlunda ny så skulle han testa toppfarten.
Vid 150 kröp han ihop på tanken.
"Nu djävlar blir det åka av!"
Tänkte jag.
Hissade trottlarna på CB900an.
Sedan bytte han hoj.
Synd.
Jag gillade den.
Något överviktig dock.

Lite konstigt:
Ingen är oberörd efter att ha provkört en GB, XBR eller SRX.
Trots detta svårsålda som nya.
Samtliga hade kvaliteter som övervägde det toppfartsmässiga handikappet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite konstigt:
Ingen är oberörd efter att ha provkört en GB, XBR eller SRX.
Trots detta svårsålda som nya.
Samtliga hade kvaliteter som övervägde det toppfartsmässiga handikappet.

power is everything.
är man ung och häftig ska man ha häftig mc.
överviktig hoj utan kraft är långsam.
frånåkt av polarna = inte coolt.
men:
såldes ju trots allt ett par stycken.
troligen till din typ, de som inser värdet av dessa andra kvaliteter.
dock en liten och därmed "dålig" målgrupp.
taskiga säljsiffror.


How's That for ya!?:yoparty

Inga bortförklaringar tack, alla på detta forum borde känna till denna modell, pinsamt :arsele :tuttar

Några bilder från Classic racing Linköping -07..... läskande !!! :pannkyss

Äh, tyst på're!:sissy

mmm, mumsiga bilder:kär
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hög tid för en liten uppdatering:

Har samlat lite fler delar, hittade en bottendel från en XL600R som får agera bas för motorbygget.
Även skaffat packningssats och rostfri motorskruvsats.

Enligt e-baysäljares utsago ska även en XBR-topp samt växellåda vara påväg i ett paket någonstans från tyskland. Hoppas den dyker upp snart, och att toppen inte är sprucken, (de har visst en tendens att göra det).

Resterade XBR/GB delar på listan är:
-kopplingskorg med tillhörande primärdrev (annan utväxling på XL/XR)
-växelaxel och arm

Måste även skaffa en stator från nån RVFC-motor, för den saknades på XL-motorn.

Vad gäller trim så återstår att skaffa sportiga ventiler och tillhörande ventilfjädersats, samt ventilstyrningar.

Ventiler och fjädrar kan man handla från staterna, åker väl på moms och tull, men blir ändå billigare än att köpa identiska grejer här i Sverige.

Styrningar däremot vill inte handlarn i USA ta hem. Fick pris på dem här i sverige på 308kr st! Kanske läge att svarva egna?

Och det bästa till sist. Sprang på en sån här, så nu ska iaf den kortslagiga bottendelen klara tillfälliga resor till 10 000rpm. =0)
Frågan är vad som händer i toppen...:gnissla
 

Bifogat

  • IMGP9124.jpg
    IMGP9124.jpg
    50.4 KB · Visningar: 286
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top