Honda Hornet 900

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Tack för det! Var nyss ute på premiärturen. Riktigt trevlig hoj det här :)
Är det någon som har tips på en snygg regplåtshållare. Alla som jag hittat har blinkersfästen för högt upp, jag behöver ha dom i underkant.

Grattis till val av en mycket rolig hoj,hade min i ex antal säsonger:tummenupp:tummenupp
 

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Hjärup
Hoj
CB 900 Hornet 03
Bakdel

Någon som har nått tips om hur man kan snygga till bakdelen på horneten skulle vilja ha bort den fula läppen som bara hänger ner och är ful. Skulle även vilja byta blinkers på den så man slipper de stora orangea åbäkena som sitter på. Någon som har nåra bra länktips kanske

Gjord av Aluplåt, sammansatt med popnit och tvåkomponentslim.
Borstade aluminiumen med svinto och klarlack på det.
Blinkersglas från clear alternatives.
 

Bifogat

  • Bakdel sporthoj.jpg
    Bakdel sporthoj.jpg
    140.3 KB · Visningar: 114

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Köpt en Hornet 900

Japp. Så nu är man också Hornet-ägare. Har bara hunnit köra några mil ännu. Har lite småfix som ska kollas upp innan jag ger mig ut ordentligt. Men hojen känns riktigt trevlig. Vad jag förstår är den helt orginal, inte ens vita blinkers eller andra backspeglar. Men sånt stör mig inte så mycke, får se om man gör om nåt eller om man fortsätter åka orginal. Har aldrig varit den som bygger om orginalcyklar nå mycke så mest troligt får den förbli orginal.

Möjligen en ändring i rumpan för att få lite mindre nerhäng vid nummerplåten. Hade sett läckert ut tror jag. Väntar bara på att transportstyrelsen ska komma med nå mindre skyltar som är godkända också, hade ju vart kanon! Fast de lär väl inte hända? :va
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
VA!! Måste man laga en hornet. Jag trodde dom bara gick och gick :gnissla

Japp. Så nu är man också Hornet-ägare. Har bara hunnit köra några mil ännu. Har lite småfix som ska kollas upp innan jag ger mig ut ordentligt. Men hojen känns riktigt trevlig. Vad jag förstår är den helt orginal, inte ens vita blinkers eller andra backspeglar. Men sånt stör mig inte så mycke, får se om man gör om nåt eller om man fortsätter åka orginal. Har aldrig varit den som bygger om orginalcyklar nå mycke så mest troligt får den förbli orginal.

Möjligen en ändring i rumpan för att få lite mindre nerhäng vid nummerplåten. Hade sett läckert ut tror jag. Väntar bara på att transportstyrelsen ska komma med nå mindre skyltar som är godkända också, hade ju vart kanon! Fast de lär väl inte hända? :va

Fixa ett par slip-on så blir det lite ljud i moppen också :yoparty
 
Last edited:

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
VA!! Måste man laga en hornet. Jag trodde dom bara gick och gick :gnissla



Fixa ett par slip-on så blir det lite ljud i moppen också :yoparty

Ja men visst är de bara tuta och köra med getingen men kedjan var som en hängmatta. Beställde kedja och drev som blev bytt sent igår kväll. Var natt innan jag var klar.:tummenupp Kedjan som satt på cykeln var en länk för lång, nåt misstag som jag får skylla på tidigare ägare. Räknade länkarna, nya och gamla kedjan lika många. En kedja som kommer ny i kartong är oftast inte exakt rätt längd så det blev att plocka fram vinkelslipen och fixa bort en länk. Den tidigare farbrorn har nog bara tagit ut kedjan ur förpackningen och smaskat dit den på cykeln utan att kolla om nån länk måste bort. Men jag provmonterade kedjan först utan att nita ihop den, räknade bort en länk och sen var den saken biff. Blev kanonbra.

Jo ett par slipsar hade vart fint. Men de magiska ordet "par" innebär ju två st... Vilket även verkar innebära dubbelt så dyrt! :va Så vi får se om de blir nåt den här sommaren med den saken. Har luftfiltret kvar att byta innan den har "full service" i år. Bytte nyss olja och filter. Minns inte vad de stod om stiften, ska titta i serviceboken. Annars skadar de ju inte att byta ändå.

De enda som jag egentligen stör mig på nu är att bakdäcket är lite plattslitet så den har lite lustiga egenskaper om vägen är lite spårig i låg fart. Märks ju inte när man ligger på och kör landsväg. Men jag ids nog inte byta det i år om jag inte känner mig riktigt rik. Däcket har bra grepp i övrigt och mycke gummi kvar ändå.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Har precis beställt en PC3 till min hoj. Återkommer med resultat när jag mappat den. Kanske finns några hästkrafter att hitta :yoparty
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
PC3 kostar 2995.- på bike shop. Mappning beror ju på vem som gör den. Jag tänkte låta Andersson turbo här på forumet göra den. 1700.- ville han ha.
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
PC3 kostar 2995.- på bike shop. Mappning beror ju på vem som gör den. Jag tänkte låta Andersson turbo här på forumet göra den. 1700.- ville han ha.

Kommer bli intressan att se vad PC gör för hojen. Det borde finnas en och annan dold häst känns de som. E ju bara några hästar upp från Hornet 600 orginal. Men då är de ju en hel del skillnad i vridmoment. :tummenupp
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Hård bakfjädring?

Förresten, vet inte om det är mek-tråden eller om vi ska ta de här men min Hornet är lite väl hård i bakfjädringen. Ändå är den inte särskilt hårt spänd på fjädern. Någon som upplevt nåt liknande på sin Hornet? Jag väger 85kg och tycker nog att det borde vara lagom med den justering jag har nu, har för mig att den var uppspänd ett "snäpp" från mittenläget på justermuttern. Går själva bakdämparen att justera eller är det bara fjädertrycket som går att röra?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Det är bara förspänningen som går att justera. Du är nog en av få som upplever de som hård. Tyckte själv att den var ganska svampig med förspänningen på fullt. Men testa att dra ner lite till på den.
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Det är bara förspänningen som går att justera. Du är nog en av få som upplever de som hård. Tyckte själv att den var ganska svampig med förspänningen på fullt. Men testa att dra ner lite till på den.

Tack för svaret Geiger

Ska kolla vad som händer om jag justerar ner den lite mer. Men du har testat köra på högsta? Fan bara jag inte har en pajad dämpare? Jaja, jag testar så hör jag av mig vad som hände. Fast idag regnar de, blir en annan dag. :)
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tjena alla hornet ägare och alla övriga :yoparty

Jag tog mitt körkort för en vecka sedan och har lyckat köra 500 km på min hornet 02. Nu undrar jag en sak ska man choka den varje gång man kallstartar den? Jag brukar choka den till 2500 rpm när jag startar den på morgonen innnan jobbet, sen när jag ska köra hem brukar jag bara starta den och låta den vara på några minuter innan jag kör iväg.



MVH
Devils eyes
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Tjena alla hornet ägare och alla övriga :yoparty

Jag tog mitt körkort för en vecka sedan och har lyckat köra 500 km på min hornet 02. Nu undrar jag en sak ska man choka den varje gång man kallstartar den? Jag brukar choka den till 2500 rpm när jag startar den på morgonen innnan jobbet, sen när jag ska köra hem brukar jag bara starta den och låta den vara på några minuter innan jag kör iväg.



MVH
Devils eyes

När jag köpte min fick jag höra att man inte behöver choka den om det inte är ordentligt kallt / den går dåligt vid start...
Har aldrig behövt choka den iallafall, och har åkt i ner till iallafall 7 grader och regn/snålblåst!

Vet dock inte vad manualen säger!


/Jocce
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Choken höjer bara tomgången. Behövs bara om det är så pass kallt, att oljan blir så trögflytande så den inte orkar gå på tomgång, utan att höja upp den lite. Jag brukade däremot använda den som farthållare på 50-sträckor istället. :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top