Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då är det dags att sätta ihop en NSR 125 R som var en av drömhojarna när jag var 16, men jag hade inte råd och det fick bli en Kawa 125:a istället.

Farsan hade också dille på de här, och köpte på sig först en, sen en till och sen ytterligare en hög med delar, motor etc. Han hann göra iordning motor och växellåda, packa om gafflarna, nya lager i princip överallt. Sen blev det stillestånd fram till hans bortgång.

Men nu ska jag sätta ihop den! 21 ägare har den haft, säkert alla utom jag och min far i 16-årsåldern, skruvat därefter...

Tänk om livet vore så enkelt som tvåtakt... Hojen har inte varit igång på säkert tio år, stått i ett garage halvt nedplockad. Jag kollar så oljepumpen snurrar, fyller på tvåtaktsolja, blandar dessutom olja i en skvätt bensin för första uppstart. Koppla in tändningslås, ladda ett gammalt Biltemabatteri, å så startar vi väl? Bara klick klick klick. Kollade runt lite och hittade startmotorn, den hade inte ena kabeln på, så på med den då, å så startar vi väl nudå???


Fick sig en tvätt nu när jag vet att den går:

IMG_7009.jpeg IMG_7010.jpeg

Den italienska plasthögen är i högst varierat skick, räknar med att detta blir det svåraste i hela projektet: :)

IMG_7011.jpeg

Nu återstår resten då:
  • Bromsok fram och bak
  • Koppla in resten av elen
  • Justera tomgång etc
  • Justera oljepumpsnurran (högst vetenskapligt namn)
  • Byta till Jollymoto-rör
  • Däckbyte
  • Laga de plastkåpor som behöver lagas (läs alla)
  • med mera med mera
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då är det dags att sätta ihop en NSR 125 R som var en av drömhojarna när jag var 16, men jag hade inte råd och det fick bli en Kawa 125:a istället.

Farsan hade också dille på de här, och köpte på sig först en, sen en till och sen ytterligare en hög med delar, motor etc. Han hann göra iordning motor och växellåda, packa om gafflarna, nya lager i princip överallt. Sen blev det stillestånd fram till hans bortgång.

Men nu ska jag sätta ihop den! 21 ägare har den haft, säkert alla utom jag och min far i 16-årsåldern, skruvat därefter...

Tänk om livet vore så enkelt som tvåtakt... Hojen har inte varit igång på säkert tio år, stått i ett garage halvt nedplockad. Jag kollar så oljepumpen snurrar, fyller på tvåtaktsolja, blandar dessutom olja i en skvätt bensin för första uppstart. Koppla in tändningslås, ladda ett gammalt Biltemabatteri, å så startar vi väl? Bara klick klick klick. Kollade runt lite och hittade startmotorn, den hade inte ena kabeln på, så på med den då, å så startar vi väl nudå???


Fick sig en tvätt nu när jag vet att den går:

View attachment 498541 View attachment 498542

Den italienska plasthögen är i högst varierat skick, räknar med att detta blir det svåraste i hela projektet: :)

View attachment 498543

Nu återstår resten då:
  • Bromsok fram och bak
  • Koppla in resten av elen
  • Justera tomgång etc
  • Justera oljepumpsnurran (högst vetenskapligt namn)
  • Byta till Jollymoto-rör
  • Däckbyte
  • Laga de plastkåpor som behöver lagas (läs alla)
  • med mera med mera
Vad är det för jahresmodel på denna skönhet?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tack för alla påhejningar och gillanden! 😊

Efter tvätten justerade jag först gasvajerspel, sedan vajern som reglerar oljepumpen. Sedan tog jag bort luftburken och justerade chokevajerspelet.

Kontrollerade och toppade upp kylvätska.

Hittade många skruvar som var halvt åtdragna, samt någon slangklämma till kylslangar som saknades. Gött att ha en och en halv hoj till att ta delar från, bland annat vänster bakblinkers, kylarlock x2 som var bättre på andra hojen.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Kul, vem gillar inte japanska (italienska:eek:) 125or från 80-talet?
Här är en länk som beskriver det bra-)

 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag har hittat en NS125F lika som den jag hade, har skrivit om den i MC Veteranen som kommer denna vecka. Nostalgin är ett gift. Finns en film på Youtube om den också.DSC_0099.JPG
 

Bifogat

  • DSC_0117.JPG
    DSC_0117.JPG
    4.9 MB · Visningar: 13

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Kul, jag drömde också om den när jag var 16.Det här skall följas :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Min NS125F var som en dröm att ha 1988, trodde aldrig jag skulle få ihop vad som behövdes då. 1989 kom NSR125 och även Aprilia AF1 Replica och de var drömhojar på riktigt. Körde på Sviesta med min Honda och hade inget att sätta emot NSR eller Aprilian på rakan, kunde komma ifatt genom svängarna men efter Torparn var en rökt. Fast mest berodde det nog på att jag var så fet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Idag har jag fortsatt med att justera in saker och ting. Eftersom farsan renoverat förgasare tex, så behöver allt nollas och göras från scratch. Som tur är har han bytt alla vajrar etc, så det är enkelt, men allt ska gås över.

Trodde jag fått kläm på det mesta, så startade och hoppades på att kunna få en bra bas, men det är fortfarande något som är helt off så den går dåligt, hittar inte tomgång etc. Men det är bara att jobba vidare. :)

Jakt på däck har börjat, finns inte så mycket att välja på med 18” bak tex, vill ha så sportigt däck som möjligt (förutom glasstur så tänkte jag köra på Knix och kanske Knutstorp med den).

Drivpaketet är sorgligt också, har nog drev osv i lådor, men det lutar åt ett nytt paket från Addemoto.

Jag har ju en till, den skymtar i bakgrunden på några bilder. Den har haft ett kort men förmodligen hårt liv. Togs i bruk -89, besiktigades -91 och fick körförbud -93. Fyra år, sedan inget mer. Den har hemmaomlackade kåpor, så jag misstänker vurpad med tappad sug som följd. Men det förklarar varför gummigrejer etc är i fint skick från den, den har väl stått i ett förråd i alla år. Endast sex ägare dessutom.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Kul med drömhojar och på detta fått dela det intresset med din far, underbart!:bow

Vill bara nämna att någon 89 års modell är det ej till utseendet och det är ju till utseendet vi fastnar för våra drömhojar. På pappret möjligen 89 ja då framskärmen kommer från en 89, men kåporna och fälgarna kommer från en 90 år modell ivf. Nu var det ju populärt att byta ut 89ans fälgar mot 90an som ser modernare ut, sen var det ju vanligt att 16 åriga piloter klotade och då plockade man ju på de ersättnings kåpor man kom över 89-92.

Så vilken tonårsdrömhoj har du? 89an eller 90an?:giggle:

Rätta mig gärna om jag har fel men 89an råkar ju vara min tonårsdrömhoj och jag har nog sett alla 89or med Blockets bevakning under de senaste 10-15ish åren....:gnissla
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kul med drömhojar och på detta fått dela det intresset med din far, underbart!:bow

Vill bara nämna att någon 89 års modell är det ej till utseendet och det är ju till utseendet vi fastnar för våra drömhojar. På pappret möjligen 89 ja då framskärmen kommer från en 89, men kåporna och fälgarna kommer från en 90 år modell ivf. Nu var det ju populärt att byta ut 89ans fälgar mot 90an som ser modernare ut, sen var det ju vanligt att 16 åriga piloter klotade och då plockade man ju på de ersättnings kåpor man kom över 89-92.

Så vilken tonårsdrömhoj har du? 89an eller 90an?:giggle:

Rätta mig gärna om jag har fel men 89an råkar ju vara min tonårsdrömhoj och jag har nog sett alla 89or med Blockets bevakning under de senaste 10-15ish åren....:gnissla
Båda är -89:eek:r, uttagna i maj resp augusti enligt Transportstyrelsen

Jag är medveten om kökkenmöddingen med allt 😊 Det är väl precis som du säger fixat genom åren. Jag kommer att ta det bästa från båda för att få ihop en. Det blir givetvis runda lampor fram och bak. Men hojen blir inte någon originalhoj till utställning precis. Den ska fungera och se bra ut! 😊

En uppsättning kåpor är original, den andra är garagemålad.

Bråkat vidare med att få den att gå som jag vill, närmar mig sakta.

Kontrollerat RC valve funktion och justerat den. Så det sista är nu att få den att gå som jag vill, det är lite bråkigt med att få tomgången bra.

Bestämt att använda befintliga drivpaketsbitar, tills jag vet att den är frisk, jag har flera uppsättningar i varierat skick och har hittat drev och kedja som är ok.

Så nu behöver jag fixa till bromsoken och montera, samt kedja, sen är det dags att provköra.

700 kr om året i helförsäkring, med plustillägg 🤣
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag fått på drivpaket och justerat färdigt förgasaren innan slutjustering när jag väl kan köra den.

Hade glömt bort vissa fel jag gjorde förr som liksom hör till ungdomen och dåtiden. Exempelvis håller jag då på att justera in tomgången, efter ett tag tycker jag att jo men nu går den ju fint. Tar en paus för att låta den kallna för att verifiera, kommer tillbaka och så startar den fint, men faaaaan så börjar den få för låg tomgång igen och dör. Aja får skruva upp den igen. Så jävla trögstartad nu då. FAN! Och så ser jag att jag glömt bensinkranen av…. 🤣

Fixat till med kedja och drev, kedja på och spänd. Nu är det bara bromsoken och huvudcylindrarna kvar ju!!! Iaf för att kunna köra lite!

Jag måste köpa däck - det kommer jag inte undan, men det är väl det enda än så länge.

Inte alls perfekt, men tillräckligt bra för att kunna provköras:

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu är det dags att få ordning på bromsarna, och det är lite pyssel. Behöver nya tätningar i oken både fram och bak. Det läcker precis överallt. :) Jagar reservdelar nu, men verkar få tag i det mesta. Belägg finns redan. Har två bromscylindrar både bak och fram, så jag bör få ihop en fungerande av varje.

Tvättade av alla kåpor idag, de är rätt trista men kommer nog att gå att få ihop ok, mest fästen som är avbrutna och spruckna. Inget verkar dock saknas och det är ju bra.

Har inte beställt däck än men det ska också göras, funderar dock på att få ihop hojen och få den besiktigad först, jag har precis lagliga däck som kan funka. Vill testköra hojen ett antal mil så jag vet att den är ok Innan jag lägger ner mer pengar. Den ska igång såklart, men behöver den motorrenovering tex så blir det ett vinterprojekt, och då behöver jag ju inte nya däck nu.

Testade Jollymoto-blåset som jag har liggandes, men det passar dåligt i infästningarna. Går såklart att fixa, men det får bli ett senare projekt. Det väger dock max en tredjedel av originalet, och lät såklart bättre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Varit på Gåsen i fyra dagar så det har varit lite stillestånd. Klämde in igår att byta styrlåset till ett begagnat med nyckel. Inte superkritiskt kanske, men nu blev det så.

Provade att starta hojen efter en veckas stillastående, den hoppade igång direkt.

Förra veckan fick jag ihop bromsok fram och bromshuvudcylinder. Tror jag har delar så ja får ihop hela bromssystemet utan att köpa grejer. Eftersom jag har dubbletter av det mesta kan jag renovera den andra uppsättningen vid sidan av.

Hoppas på vidare framgång nästa vecka!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
DSC_3229_Original.jpegIMG_8017.jpeg
NSR är lite sen för mig rent nostalgiskt men en av mina sämre beslut var att avstå detta paket av fyra hojar för en struntsumma. Egentligen var det GT250-n jag var ute efter men en fin GT125, en NSR125 och en CBX550 därtill var mycket frestande. NSR-en var dessutom ostrypt… Alla startade men hade inte körts på många år.
Jaja, det är affärerna man inte gjort som man ångrar mest…

OBS färgsättningen på NSR-en.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top