Då är det dags att sätta ihop en NSR 125 R som var en av drömhojarna när jag var 16, men jag hade inte råd och det fick bli en Kawa 125:a istället.
Farsan hade också dille på de här, och köpte på sig först en, sen en till och sen ytterligare en hög med delar, motor etc. Han hann göra iordning motor och växellåda, packa om gafflarna, nya lager i princip överallt. Sen blev det stillestånd fram till hans bortgång.
Men nu ska jag sätta ihop den! 21 ägare har den haft, säkert alla utom jag och min far i 16-årsåldern, skruvat därefter...
Tänk om livet vore så enkelt som tvåtakt... Hojen har inte varit igång på säkert tio år, stått i ett garage halvt nedplockad. Jag kollar så oljepumpen snurrar, fyller på tvåtaktsolja, blandar dessutom olja i en skvätt bensin för första uppstart. Koppla in tändningslås, ladda ett gammalt Biltemabatteri, å så startar vi väl? Bara klick klick klick. Kollade runt lite och hittade startmotorn, den hade inte ena kabeln på, så på med den då, å så startar vi väl nudå???
Fick sig en tvätt nu när jag vet att den går:
Den italienska plasthögen är i högst varierat skick, räknar med att detta blir det svåraste i hela projektet:
Nu återstår resten då:
Farsan hade också dille på de här, och köpte på sig först en, sen en till och sen ytterligare en hög med delar, motor etc. Han hann göra iordning motor och växellåda, packa om gafflarna, nya lager i princip överallt. Sen blev det stillestånd fram till hans bortgång.
Men nu ska jag sätta ihop den! 21 ägare har den haft, säkert alla utom jag och min far i 16-årsåldern, skruvat därefter...
Tänk om livet vore så enkelt som tvåtakt... Hojen har inte varit igång på säkert tio år, stått i ett garage halvt nedplockad. Jag kollar så oljepumpen snurrar, fyller på tvåtaktsolja, blandar dessutom olja i en skvätt bensin för första uppstart. Koppla in tändningslås, ladda ett gammalt Biltemabatteri, å så startar vi väl? Bara klick klick klick. Kollade runt lite och hittade startmotorn, den hade inte ena kabeln på, så på med den då, å så startar vi väl nudå???
Fick sig en tvätt nu när jag vet att den går:
Den italienska plasthögen är i högst varierat skick, räknar med att detta blir det svåraste i hela projektet:
Nu återstår resten då:
- Bromsok fram och bak
- Koppla in resten av elen
- Justera tomgång etc
- Justera oljepumpsnurran (högst vetenskapligt namn)
- Byta till Jollymoto-rör
- Däckbyte
- Laga de plastkåpor som behöver lagas (läs alla)
- med mera med mera