NisseHt
Yamaha samlare
GTX4 Det är nåt visst med ljudet från luftkylda 2t twins
Strypningen är busenkel på JC20, bricka i insuget och bort med insatsen i avgasröret. Alla tonårsmyter om olika CDI-boxar etc är just bara myter på en svensksåld hoj.View attachment 499202View attachment 499203
NSR är lite sen för mig rent nostalgiskt men en av mina sämre beslut var att avstå detta paket av fyra hojar för en struntsumma. Egentligen var det GT250-n jag var ute efter men en fin GT125, en NSR125 och en CBX550 därtill var mycket frestande. NSR-en var dessutom ostrypt… Alla startade men hade inte körts på många år.
Jaja, det är affärerna man inte gjort som man ångrar mest…
OBS färgsättningen på NSR-en.
JC20 alltså första generationen av NSR 125 R tillverkades av Honda Italia. Allt är italienskt i princip, motor, ram, fälgar, plast osv. JC22 efterföljaren sattes ihop i Italien, men det mesta var tillverkat i Japan. Om jag minns rätt.De röda fälgarna, tack!
Vad menas med att den är italiensk?
Du menar import?
Intressant, helt nytt för mig.JC20 alltså första generationen av NSR 125 R tillverkades av Honda Italia. Allt är italienskt i princip, motor, ram, fälgar, plast osv. JC22 efterföljaren sattes ihop i Italien, men det mesta var tillverkat i Japan. Om jag minns rätt.
”Aluminium cast” alltså inte ram av stålrör som var standard på alla 125or vid denna tiden, utan gjuten ram som på riktiga hojar var något som gjorde just NSR åtråvärd när det begav sig.Intressant, helt nytt för mig.
Vad betyder "Alcast", är hela ramen i gjutgods?
Såg en sån här -94 första gången på Årskurs 1 på gymnasiet, en dröm man visste då aldrig skulle gå i uppfyllelse: )
Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?”Aluminium cast” alltså inte ram av stålrör som var standard på alla 125or vid denna tiden, utan gjuten ram som på riktiga hojar var något som gjorde just NSR åtråvärd när det begav sig.
28-30 hk på 140 kg blöt är ok till och med idag när A2-hojarna har 44 hk men väger som en tung hoj.
Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?
Chassit ser ju ut att vara i RGV 250 klass nästan.
Såg nån Cagiva mito med RD 350 motor på tuben, verkar hutlöst kul. Någon som gjort samma med en NSR?
Hade jag en skulle jag nog göra sådana dumheter och regga alltihop via SFRO
Haha du förolämpar nada - snarare tvärtom när du kallar mig för ”restaurerare”.Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?
Chassit ser ju ut att vara i RGV 250 klass nästan.
Såg nån Cagiva mito med RD 350 motor på tuben, verkar hutlöst kul. Någon som gjort samma med en NSR?
Hade jag en skulle jag nog göra sådana dumheter och regga alltihop via SFRO
NSR är förvånansvärt rymlig, jag är 185 och har bra med plats, det är rätt långt till styret om man är kort i rocken. Sportig körställning är det ju oavsett!I Södra Stockholm körde en riktigt kort kille runt på en NSR runt -89, alltså jättekort så han klamrade sig fast i styret fastspänd halvvägs upp på tanken och typ raka ben ner till fotpinnarna. Såg han ofta på sommarkvällarna. Nån som sett? NSR var grym då och cool nu men Aprilias var onekligen snäppet värre. Dessa hojar kostade fem lax för femton år sen och ingen, absolut ingen ville ha de då. Skillnad nu. För femton år sen gick det däremot att sälja de mest tongivande 70 talarna 125 för tio tusen. Nu minst dubbla de också. Eller trippla.
Sjukt fin är den. Finns ingenting att klaga på estetiskt. Alla linjer flyter ihop. De flesta 125or är rätt spinkiga men inte denna. (Inte Cagiva Mito då) Vad toppar den, runt 160 va? NSRen alltså?NSR är förvånansvärt rymlig, jag är 185 och har bra med plats, det är rätt långt till styret om man är kort i rocken. Sportig körställning är det ju oavsett!
Vet inte vad värdet är på dessa numera, de flesta är väl ordentligt slitna vid detta laget. Och just JC20, första årgångarna dyker inte upp ofta på Blocket längre.
Jag har ju en NSR till, men den är det full renovering som gäller på, så den får vara reservdelshoj så länge jag har intresset. Utöver det har jag en extra motor vid sidan av, plus förgasare etc, så jag tänkte sätta ihop en motor så jag har en komplett när det är dags.
Sjukt fin är den. Finns ingenting att klaga på estetiskt. Alla linjer flyter ihop. De flesta 125or är rätt spinkiga men inte denna. Vad toppar den, runt 160 va?
Jag hade en rätt risig RD 125 LC (ej ypvs) med 175cc på 90-talet. Den var ett skapligt acc i till typ 140 km/h kanske. Sen tror jag inte utväxlingen räckte till.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |