Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
View attachment 499202View attachment 499203
NSR är lite sen för mig rent nostalgiskt men en av mina sämre beslut var att avstå detta paket av fyra hojar för en struntsumma. Egentligen var det GT250-n jag var ute efter men en fin GT125, en NSR125 och en CBX550 därtill var mycket frestande. NSR-en var dessutom ostrypt… Alla startade men hade inte körts på många år.
Jaja, det är affärerna man inte gjort som man ångrar mest…

OBS färgsättningen på NSR-en.
Strypningen är busenkel på JC20, bricka i insuget och bort med insatsen i avgasröret. Alla tonårsmyter om olika CDI-boxar etc är just bara myter på en svensksåld hoj.

Den jag sätter ihop är reggad strypt, den andra jag har är reggad ostrypt, men det spelar ingen roll när man har A-kort ju.

Jag har för övrigt fått frambromsen någorlunda vettig (läs inte livsfarlig) för att kunna ta en provsväng på hojen idag på vår innergård på jobbet. Den går!! Ska försöka mickla ihop bakbromsen också, då är jag rätt nära besiktning!!

Beställer renoveringssats till bromsoken från UK, så får det bli ett pyssel att renovera upp de oken jag har från andra hojen.

Snart så!!! Bilder och video kommer såklart. Var länge sedan jag kände mig så här nära tonåren. 🤣
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bråkat vidare med choken och kopplingsjustering idag. Monterat centralstöd, åker förmodligen av igen när jag är ”färdig”. Kört fram och tillbaka på gatan utanför jobbet för att få lite kläm på hur den går, verkar ok. Eventuellt läckage utgående axel växellåda, kan också vara annat kladd/kedja. Fixat mindre läckage kylarslang. Börjat montera ihop kåpor etc.

I morgon ska bakbromsen på plats, frambromsen blev helt ok.

Hittade original renoveringssats till båda bromscylindrarna bland alla delar, det var en najs överraskning.

Kanske den liknar en hoj i morgon??
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu så!!

Först måste ni hjälpa mig med fälgval. Original ska ju vara de treekrade vita, jag har också femekrade röda som kom med senare årsmodeller. Vilka ska jag ha? Det lutar åt de vita då de skriker 80-90 tal. Jag hade bäst däck på röda och vita, så jag satte på det vita hjulet fram. Vill bara komma igenom besiktningen, beroende på utfall köper jag däck.

Vita....
IMG_7069.jpeg IMG_7070.jpeg
...eller röda?
IMG_7071.jpeg IMG_7072.jpeg

Sen gick det i enkelt med bakoket, det var tätt minsann! Och väldigt mycket lättare att lufta än fram, tog fem minuter så var det klart.

Så då får jag väl sätta ihop den då?

Plastic fantastic:
IMG_7073.jpeg IMG_7075.jpeg IMG_7076.jpeg IMG_7078.jpeg
IMG_7081.jpeg IMG_7082.jpeg

Så här får den se ut så länge. Magkåporna är i sämst skick och är svåra att få att sitta bra. Ska se vad jag får till, men det går ju att köra så här också. Det var ett himla pyssel med all plast runt tanken, men fick ordning på det och allt fungerar. Samma nyckel till alla lås förutom styrlåset som alltid har en egen nyckel.

Det hela tog dock inte så lång tid som jag trodde, verkstadsmanualen med tydliga skisser på det mesta hjälpte, och CMSNL för det jag inte har i manualen.

Jag har dragit bromsslangen fram fel, så därav halv skärm. Jag måste göra om det innan jag får på resten.

Det är ju en Honda, men också en italiensk Honda, så jag var rätt förvånad över att alla lampor inklusive kontrollampor fungerade utom vänster framblinkers och det berodde på att det inte satt någon glödlampa i. Jag måste också köpa en glödlampa till baklampa och bromsljus då den saknas. Likaså ska jag få dit en reflex bak.

En liten provsväng på gatan utanför jobbet blev det, men inget mer. Jag är för gammal för att orka köra på vägen utan att ha påställt och försäkrat. Ja och en hjälm kan ju vara bra att ha på huvudet också... :D

På måndag ska OGD 316 besiktigas för första gången sedan 2012! Wish me luck!

Och en liten filmsnutt:

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
De röda fälgarna, tack!

Vad menas med att den är italiensk?
Du menar import?
JC20 alltså första generationen av NSR 125 R tillverkades av Honda Italia. Allt är italienskt i princip, motor, ram, fälgar, plast osv. JC22 efterföljaren sattes ihop i Italien, men det mesta var tillverkat i Japan. Om jag minns rätt. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
JC20 alltså första generationen av NSR 125 R tillverkades av Honda Italia. Allt är italienskt i princip, motor, ram, fälgar, plast osv. JC22 efterföljaren sattes ihop i Italien, men det mesta var tillverkat i Japan. Om jag minns rätt. :)
Intressant, helt nytt för mig.

Vad betyder "Alcast", är hela ramen i gjutgods?

Såg en sån här -94 första gången på Årskurs 1 på gymnasiet, en dröm man visste då aldrig skulle gå i uppfyllelse: )
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Intressant, helt nytt för mig.

Vad betyder "Alcast", är hela ramen i gjutgods?

Såg en sån här -94 första gången på Årskurs 1 på gymnasiet, en dröm man visste då aldrig skulle gå i uppfyllelse: )
”Aluminium cast” alltså inte ram av stålrör som var standard på alla 125or vid denna tiden, utan gjuten ram som på riktiga hojar var något som gjorde just NSR åtråvärd när det begav sig.

28-30 hk på 140 kg blöt är ok till och med idag när A2-hojarna har 44 hk men väger som en tung hoj.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Med tanke på att färgen så känns det som en mini RC30 (eller mini NC30), de 5-ekrade passar då bättre (fast de borde vara vita ;)), de får min röst oxå!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
”Aluminium cast” alltså inte ram av stålrör som var standard på alla 125or vid denna tiden, utan gjuten ram som på riktiga hojar var något som gjorde just NSR åtråvärd när det begav sig.

28-30 hk på 140 kg blöt är ok till och med idag när A2-hojarna har 44 hk men väger som en tung hoj.
Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?
Chassit ser ju ut att vara i RGV 250 klass nästan.
Såg nån Cagiva mito med RD 350 motor på tuben, verkar hutlöst kul. Någon som gjort samma med en NSR?

Hade jag en skulle jag nog göra sådana dumheter och regga alltihop via SFRO
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?
Chassit ser ju ut att vara i RGV 250 klass nästan.
Såg nån Cagiva mito med RD 350 motor på tuben, verkar hutlöst kul. Någon som gjort samma med en NSR?

Hade jag en skulle jag nog göra sådana dumheter och regga alltihop via SFRO

Det finns nog gott om hojar med rasade motorer ifall man vill göra nåt sånt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Inte för att förolämpa dig som restaurerare men du har aldrig funderat på att sätta i någon större motor?
Chassit ser ju ut att vara i RGV 250 klass nästan.
Såg nån Cagiva mito med RD 350 motor på tuben, verkar hutlöst kul. Någon som gjort samma med en NSR?

Hade jag en skulle jag nog göra sådana dumheter och regga alltihop via SFRO
Haha du förolämpar nada - snarare tvärtom när du kallar mig för ”restaurerare”. :D

Inte omöjligt att jag ger mig på något sådant, men det blir inte nu iaf.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tecknade försäkring igår kväll, 795 kr per år helförsäkrad inklusive 220 kr tilläggsförsäkring hos Bilsport & MC. Gulligt!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fixat det sista nu inför besiktning. Skifta däck från vit fälg till röd fälg, stenhårda puckar men det gick enkelt ändå.

Dragit om bromsslangen fram, jag hade till och med lyckats sätta den upp och ner... Men nu sitter den perfekt. Blev en ny luftning såklart. Ordnade på framskärmen som inte är rätt skärm till denna färgen, men den andra jag har är så sprucken så den går inte att montera.

Fick på ett kedjeskydd och reflex bak.

Fixade en bak och bromsljuslampa, bromsljuskontakterna fungerade omedelbart, så nu är all belysning rätt, förutom att framljuset nog står åt helvete men jag hoppas få justera det på besiktningen, det är en skruv som jag enkelt kommer åt.

Körde en kort runda utanför jobbet, och ja fan gaffeln är jävligt mjuk alltså, det har jag känt innan också. Tänkte mest att så här är det på gammelhojar. Men så körde jag på en liten asfaltkant och pang genomslag.

Undra om farsan puttade i olja i gaffeln efter han packade om den.... Det hade han inte, så av med locken och pytsa i 280 ml ATF i varje ben. Gick ju att fiska upp distans och fjäder med hojen på centralstödet, kunde dessutom pumpa gaffelbenen några gånger och mäta 130 mm från topp till olja komprimerat. I med grejerna, på med locken och klart. Tog en sväng härute igen och ja det var ju lite skillnad. :D

Så så här ser den ut nu då. Buskig och fin, men den verkar gå som ett troll och är fullt fungerande. Vi får se vad det tar vägen med denna hoj, men först måste den godkännas på besiktningen!

IMG_7084.jpeg IMG_7085.jpeg
IMG_7086.jpeg IMG_7087.jpeg
 

Bifogat

  • IMG_7088.jpeg
    IMG_7088.jpeg
    482.1 KB · Visningar: 40

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I Södra Stockholm körde en riktigt kort kille runt på en NSR runt -89, alltså jättekort så han klamrade sig fast i styret fastspänd halvvägs upp på tanken och typ raka ben ner till fotpinnarna. Såg han ofta på sommarkvällarna. Nån som sett? NSR var grym då och cool nu men Aprilias var onekligen snäppet värre. Dessa hojar kostade fem lax för femton år sen och ingen, absolut ingen ville ha de då. Skillnad nu. För femton år sen gick det däremot att sälja de mest tongivande 70 talarna 125 för tio tusen. Nu minst dubbla de också. Eller trippla.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
I Södra Stockholm körde en riktigt kort kille runt på en NSR runt -89, alltså jättekort så han klamrade sig fast i styret fastspänd halvvägs upp på tanken och typ raka ben ner till fotpinnarna. Såg han ofta på sommarkvällarna. Nån som sett? NSR var grym då och cool nu men Aprilias var onekligen snäppet värre. Dessa hojar kostade fem lax för femton år sen och ingen, absolut ingen ville ha de då. Skillnad nu. För femton år sen gick det däremot att sälja de mest tongivande 70 talarna 125 för tio tusen. Nu minst dubbla de också. Eller trippla.
NSR är förvånansvärt rymlig, jag är 185 och har bra med plats, det är rätt långt till styret om man är kort i rocken. Sportig körställning är det ju oavsett!

Vet inte vad värdet är på dessa numera, de flesta är väl ordentligt slitna vid detta laget. Och just JC20, första årgångarna dyker inte upp ofta på Blocket längre.

Jag har ju en NSR till, men den är det full renovering som gäller på, så den får vara reservdelshoj så länge jag har intresset. Utöver det har jag en extra motor vid sidan av, plus förgasare etc, så jag tänkte sätta ihop en motor så jag har en komplett när det är dags. :giggle:
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
NSR är förvånansvärt rymlig, jag är 185 och har bra med plats, det är rätt långt till styret om man är kort i rocken. Sportig körställning är det ju oavsett!

Vet inte vad värdet är på dessa numera, de flesta är väl ordentligt slitna vid detta laget. Och just JC20, första årgångarna dyker inte upp ofta på Blocket längre.

Jag har ju en NSR till, men den är det full renovering som gäller på, så den får vara reservdelshoj så länge jag har intresset. Utöver det har jag en extra motor vid sidan av, plus förgasare etc, så jag tänkte sätta ihop en motor så jag har en komplett när det är dags. :giggle:
Sjukt fin är den. Finns ingenting att klaga på estetiskt. Alla linjer flyter ihop. De flesta 125or är rätt spinkiga men inte denna. (Inte Cagiva Mito då) Vad toppar den, runt 160 va? NSRen alltså?

Jag hade en rätt risig RD 125 LC (ej ypvs) med 175cc på 90-talet. Den var ett skapligt acc i till typ 140 km/h kanske. Sen tror jag inte utväxlingen räckte till.
Jag hade höjt den så mycket bak som oerfaren 16-åring så när man skulle vända på en väg med fullt styrutslag så lade den sig pladask varje gång, framdäcket släppte helt, även på torr asfalt.

Borrade hål i styrstoppen och satte små insexskruvar för att minska styrutslaget. Ingen tanke på att sänka hojen bak istället. 🤣
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Sjukt fin är den. Finns ingenting att klaga på estetiskt. Alla linjer flyter ihop. De flesta 125or är rätt spinkiga men inte denna. Vad toppar den, runt 160 va?

Jag hade en rätt risig RD 125 LC (ej ypvs) med 175cc på 90-talet. Den var ett skapligt acc i till typ 140 km/h kanske. Sen tror jag inte utväxlingen räckte till.

Ja hojmodellen är grym, menade mest att min är rätt tattig. 😂 Den gjutna ramen gör ju att den ser ut som en riktig hoj. Min saknar ju nedre kåporna tex, men jag gillar det stuket så den får vara så tills jag lagat kåporna så får vi se då.

En frisk ostrypt gör 160-170 på mätaren med rätt drev, få se vad mitt exemplar orkar med. Den kändes väldigt rapp och fin dom få meter jag kört den dock. Brukar vara rätt tydligt på tvåtaktare om de inte är bra.

Beställde faktiskt däck nu, hade tänkt vänta till efter besiktningen, men med tanke på semester etc så vill jag inte vänta för länge. Hojen ska ju i trafik även om jag nu får ombes på måndag. Bridgestone BT46 från gp503.de blev det!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top