Honda NSR eller Honda CBR 125

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Padde skrev:
Hmm, verkar en aning konstigt.

Strypt med original systemet (ostrypt insug) har både jag och förra ägaren på hojen haft uppe min NSR i 145km/h.

Med Figarollit har jag lagt runt 170 några gånger på både NSRéns mätare och cykeldatorn.

Bara så du vet så gör strypningen i originalsystemet knappt någonting, det är strypningen i insuget som gör den stora skillnaden. Jag har testat med allt möjligt så jag vet hur min hoj gick iaf.

Din hoj verkar gå väldigt bra.
Jag har ändå inte märkt av att min går dåligt på några vis.

Var kan skillnaden ligga? :va
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
FRÖLUNDA skrev:
Kollade precis på lite teknisk data av både en Aprilia RS och en Honda CBR 125 och det skiljer bara 30mm på längden, 35mm på bredden och 65mm på höjden. Det är ju inte alls mycket så det där om att man max ska vara 1,80m lång när man kör en Honda CBR 125 är väl mest trams... eller? Jag ska snart till en Honda försäljare och ta en titt på en Honda CBR 125 så jag får en bättre uppfattning om dens storlek.


CBR:en är en smal hoj, tanken och allt är smalt på den! Aprilian har fetare tank å däck osv. så du får ett helt annat intryck av dom på storleken.. Det där med längden skulle jag inte vilja påstå är trams, är som sagt ca 1,79m och för mej går det bra, men om jag skulle varit mycket längre så skulle nog inte körställningen passa mej om jag skulle få gissa själv.. men som sagt, du vet ju inte hur den passar dej förän du fått provköra en :)
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
*Foxen* skrev:
CBR:en är en smal hoj, tanken och allt är smalt på den! Aprilian har fetare tank å däck osv. så du får ett helt annat intryck av dom på storleken.. Det där med längden skulle jag inte vilja påstå är trams, är som sagt ca 1,79m och för mej går det bra, men om jag skulle varit mycket längre så skulle nog inte körställningen passa mej om jag skulle få gissa själv.. men som sagt, du vet ju inte hur den passar dej förän du fått provköra en :)

Jag är ungefär 1,84m lång och växer fortfarande ^^ Ska upp till "På Två Hjul" nu i december om jag inte lyckats hitta nån hoj som passar mig då. Får se vad år 2006 har att erbjuda.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
SolitudE skrev:
Bara så du vet så gör strypningen i originalsystemet knappt någonting, det är strypningen i insuget som gör den stora skillnaden. Jag har testat med allt möjligt så jag vet hur min hoj gick iaf.

Din hoj verkar gå väldigt bra.
Jag har ändå inte märkt av att min går dåligt på några vis.

Var kan skillnaden ligga? :va

Nej, Inte på 98 och frammåt iaf, jag vet vad alla strypningarna gör på min hoj iaf, insuget gör nästan ingen skillnad mer än att den bara blev aningen starkare och kanske max 5km/h+ på topp. Avgasröret mot avstrypt = 20-25km/h mer på topp.

Vad som kan vara skillnad har jag ingen stor koll på för jag vet inte vad du gjort osv på din hoj, vad har du för system och är kolv/ringar färska? Du ska nog få den att gå bättre på nått sätt för 145 km/h ostrypt, då är den inte ostrypt.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Nej, Inte på 98 och frammåt iaf, jag vet vad alla strypningarna gör på min hoj iaf, insuget gör nästan ingen skillnad mer än att den bara blev aningen starkare och kanske max 5km/h+ på topp. Avgasröret mot avstrypt = 20-25km/h mer på topp.

Vad som kan vara skillnad har jag ingen stor koll på för jag vet inte vad du gjort osv på din hoj, vad har du för system och är kolv/ringar färska? Du ska nog få den att gå bättre på nått sätt för 145 km/h ostrypt, då är den inte ostrypt.
Du missade mitt inlägg :hej

Har du testat att plocka bort avgasportarna ur cylindern? Nicklas sa att han gjort det och att den gick bättre.... Den lär iofs bli totaldöd på låga varv.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Du missade mitt inlägg :hej

Har du testat att plocka bort avgasportarna ur cylindern? Nicklas sa att han gjort det och att den gick bättre.... Den lär iofs bli totaldöd på låga varv.

Oj sorry, tydligen har jag tagit bort det igen.

Jag skrev iaf, Det går ju inte att blåsa lätt upp i hastigheter runt 170 men en hyffsad raksträcka så har det gått nån gånger. Upp till 155-160 går det helt OK.

EDIT: Ja, nu glömde jag den frågan också. Jag har haft ute avgasportarna, det är så lite det gör så det är inte löööönt. Alså att göra med NSR är bara att ta bort strypningen i insuget och på med trimrör och slippa öppna originalet + bestycka såklart om man vill veta att man fått den avstrypt. 180cc kit osv har med dom flesta jag snackat med (en del tyskar också) inte gjort så mycket, blir mer något bättre mellan register, effektskillnaden är inte värt pengarna. Nån större elektroniska strpyningar förrutom blackbox osv från Tyskland har jag inte hört många som haft, och allt snack med att byta den andra CDI boxen osv, det är bara utkastat, Tyskarna provar det mesta och efter allt dom ger sig in på säger dom flesta samma sak i slutändan, bara på med trimsystem och ta ut strypningen i insuget och bestycka om. Själv tycker jag det är ganska meningslöst att ta ur och köra utan avgasportarna, det gör för lite på toppen och gör den för slö på låga varv.
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde skrev:
Oj sorry, tydligen har jag tagit bort det igen.

Jag skrev iaf, Det går ju inte att blåsa lätt upp i hastigheter runt 170 men en hyffsad raksträcka så har det gått nån gånger. Upp till 155-160 går det helt OK.

EDIT: Ja, nu glömde jag den frågan också. Jag har haft ute avgasportarna, det är så lite det gör så det är inte löööönt. Alså att göra med NSR är bara att ta bort strypningen i insuget och på med trimrör och slippa öppna originalet + bestycka såklart om man vill veta att man fått den avstrypt. 180cc kit osv har med dom flesta jag snackat med (en del tyskar också) inte gjort så mycket, blir mer något bättre mellan register, effektskillnaden är inte värt pengarna. Nån större elektroniska strpyningar förrutom blackbox osv från Tyskland har jag inte hört många som haft, och allt snack med att byta den andra CDI boxen osv, det är bara utkastat, Tyskarna provar det mesta och efter allt dom ger sig in på säger dom flesta samma sak i slutändan, bara på med trimsystem och ta ut strypningen i insuget och bestycka om. Själv tycker jag det är ganska meningslöst att ta ur och köra utan avgasportarna, det gör för lite på toppen och gör den för slö på låga varv.
Tackar för bra info.
Får se till att få på jollyt snarast möjligt då...

Nån som vet några bra däck för bankörning som passar NSRens cykelhjul?
 

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR750f RC24
P@itor skrev:
Om du vill ha en 125 som har bäst acc, går snabbast samt låter bäst i den prisklassen så ska du köpa en Cagiva Freccia C12R. Med sina sju växlar och 28hk så e den riktigt kul. Sen skadar det ju inte att motorn är byggd med enorm kvallité. Vet, har själv plockat isär en. Sen är den ju lätt snyggast med. Den röda är dock inte lika snygg enligt mig.

Visst låter det bra! Köpa min? PMa mig

missa la inte mitt inlägg. Nya cyklar e ju bara byggda för 11kw medans de gammla reglerna gjorde så att cyklarna gick optimalt. dagens 125or son honda cbr ser ju ut som moppar och går därefter.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
P@itor skrev:
missa la inte mitt inlägg. Nya cyklar e ju bara byggda för 11kw medans de gammla reglerna gjorde så att cyklarna gick optimalt. dagens 125or son honda cbr ser ju ut som moppar och går därefter.

Ja, nya 125or måste ju vara byggda för 11kw, därför dom går som fulleffekt i dom flesta länder.

:rolleyes:
 

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Ja, nya 125or måste ju vara byggda för 11kw, därför dom går som fulleffekt i dom flesta länder.

:rolleyes:


Ap ap ap, dom bygger ju dom efter sveriges regler fattar du väl! :7peta













:rolleyes: :rofl
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
philsson skrev:
haha där ser du.. ;) jag tvivlade gärnet innan jag bestämde mig för RGVn.. vet inte ens i efterhand (eftersom jag int eköpte offroad) om jag ångrar mig.. men offroad blir det.. om högst ett år.. ;)


måste få se din rgv innan du gör dig av med den iallafall. bor du i sävsjö?
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
P@itor skrev:
missa la inte mitt inlägg. Nya cyklar e ju bara byggda för 11kw medans de gammla reglerna gjorde så att cyklarna gick optimalt. dagens 125or son honda cbr ser ju ut som moppar och går därefter.

Har du kört någon cbr själv? tycker det låter som mycket tomsnack jag! Jag accade iaf ifrån polarnas tzr, aprilia och rd upp tll 70-80, sedan så hade dom varvtalen uppe och kom om, men så jävla slö är inte cbr:en om man snackar i acc.

Sedan om man ska köra långa sträckor och vill köra +120km/h då blir de lite bökigare med CBR:en dock, men annars en kanon hoj! :tummenupp
 

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR750f RC24
*Foxen* skrev:
Har du kört någon cbr själv? tycker det låter som mycket tomsnack jag! Jag accade iaf ifrån polarnas tzr, aprilia och rd upp tll 70-80, sedan så hade dom varvtalen uppe och kom om, men så jävla slö är inte cbr:en om man snackar i acc.

Sedan om man ska köra långa sträckor och vill köra +120km/h då blir de lite bökigare med CBR:en dock, men annars en kanon hoj! :tummenupp

Japp raceat (har fan stavas det??) mot en. Fördelen med 7 växlar är att man kan ligga vid toppeffekten mella 7 000 -10 000 hela tiden. CTSen öppnar avgasporten vid 6500rpm.

ca så här:

1an 0-30
2an 30-50
3an 50-80
4an 80-110
5an 110-140
6an 140-170
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Grrrooov skrev:
måste få se din rgv innan du gör dig av med den iallafall. bor du i sävsjö?
Klart du ska få se den.. kom nån gång i veckan eller när du vill.. när du är ute och tar en repa med hojen.. 3 mil hit ju från vetlanda. bor i sävsjö som sagt.. du frågade igen. bara å komma, slå en plinga först så jag vet bara.. tyvär har jag inget kort än så vi kan inte ut och glida tillsammans än. om inte förståss pappa får ett ryck och hänger med en sväng.. :yoparty
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
P@itor skrev:
Japp raceat (har fan stavas det??) mot en. Fördelen med 7 växlar är att man kan ligga vid toppeffekten mella 7 000 -10 000 hela tiden. CTSen öppnar avgasporten vid 6500rpm.

ca så här:

1an 0-30
2an 30-50
3an 50-80
4an 80-110
5an 110-140
6an 140-170
aha?.. och vad säger att många växlar ger dig toppeffekt hela tiden. Hojen är såpass stark på låga hastigheter att du känar på att ha 1 växel upp till kanske 50 iställer för att ha 2 växlar upp dit som på en moped. På många hojar tjänar du axx på att köra iväg på 2an. Du får en längre växel där hojen ändå orkar.
om 1an gör 50 på en 6 växlad hoj så har fortfarande växlarna väldigt tight och kan ligga på toppeffekt + att du axxar bra på 1an. en 125a varvar ju endå ut 1an till 30 på 0,0001 sekund? vart ligger syftet?.
RGVn gör 80 på 1an.. för att sen ha alla växlar täta. landar på runt 8-9k efter växling och JA den orkar väldigt bra på 1an kan jag säga dig.. ifs en 250 men du förstår tanken.
 

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR750f RC24
Det var bara en ca gissningslista. Poängen var att man ska kunna ligga mellan 7000 och 10000 hela tiden. Hade jag tex hoppat från feman till sjuan hade jag blivit tvungen till att gå under 7000 och därför inte haft samma effekt i början. Allt syns på papprena från bänkningen jag har på den.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
P@itor skrev:
Det var bara en ca gissningslista. Poängen var att man ska kunna ligga mellan 7000 och 10000 hela tiden. Hade jag tex hoppat från feman till sjuan hade jag blivit tvungen till att gå under 7000 och därför inte haft samma effekt i början. Allt syns på papprena från bänkningen jag har på den.
min NS la sig på 8k efter växling. Drevningen gick till 160 på 6an. ingen sporthoj. Vad jag vet så har alla "sportigare" 125orna denna utväxling
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top