Reglementet anger att skillnaden ligger i den fabriksprogrammerade Motogp ECU.
Sannolikt den mest komplexa och dyraste skillnaden som prototypens växellåda är helt beroende av.
Det är inte alls vad reglementet säger. Reglementet säger att om du vill ha 24L stor tank, 12 motorer per säsong, och fri motorutveckling, så måste du köra med standardmjukvara i din ECU. Vill du köra med egenutvecklad mjukvara i ECUn, så blir du begränsad till 20L stor tank, 5 motorer per säsong och fryst motorutveckling.
Detta gäller oavsett vilken maskin du sitter på. Heter ditt team Repsol Honda och vill köra med standardmjukvara på era RC213V? Ja, då får du enligt reglementet köra med max 24L-tank, max 12 motorer/säsong och fri motorutveckling.
Heter ditt team Aspar och vill köra med egenutvecklad mjukvara till ECU:erna i era RCV1000R? Ja då får du enligt reglementet köra med max 20L-tank, max 5 motorer/säsong och fryst motorutveckling.
SEN är det en annan fråga om Honda tillåter teamen att köra med egenutvecklad mjukvara i sina RCV1000R eller ej, men det ligger utanför reglementet.