Honda offentliggör RCV 1000 R

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror inte att det där nätet skyddar motorn när man vurpar. Snarare fungerar det som en sil som släpper in föremål som är så små att de kan skada motorn! =)

Yamahans avgasrör går ju i en böj under hojen, så föremål som tar sig in bakvägen faller inte rakt ned i motorn.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo, men inte så dyr väl att den kommer bli helt otillgänglig? Däremot lär väl tillgången bli knapp. Lär nog inte stå ett par ”VFR 1000 RR” hos varje svensk Honda-ÅF.

Tyckte jag läste rykten runt €100 000 så beroende på växelkurs och moms blir det väl runt 900 - millen i suezia. Inte otillgänglig men rätt mycket.

Lär väl bero på vilket slags racingsupport som HRC erbjuder också för den nya hojen, för en mille får man väl nästan en kundspecad WSBK Fireblade?
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Tyckte jag läste rykten runt €100 000...
Va? Jag trodde samma prisklass som Desmosedici RR. Vad trist. I så fall blir det ju en hoj man bara ser på utställningar och i böcker. Möjligen parkerad för ren uppvisning av någon som betraktar den som en investering och klenod.

:brinnerup
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Va? Jag trodde samma prisklass som Desmosedici RR. Vad trist. I så fall blir det ju en hoj man bara ser på utställningar och i böcker. Möjligen parkerad för ren uppvisning av någon som betraktar den som en investering och klenod.

:brinnerup

100 000 pund var det till och med såg jag nu. Rättare sagt stod det "£100 000 or more is possible" så jo, det lär nog inte en vanlig syn.

Jag hoppas dock innerligt att det blir mer Desmosedici RR än Panigale Superleggera över den, oavsett prislapp.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror inte att det där nätet skyddar motorn när man vurpar. Snarare fungerar det som en sil som släpper in föremål som är så små att de kan skada motorn! =)

Yamahans avgasrör går ju i en böj under hojen, så föremål som tar sig in bakvägen faller inte rakt ned i motorn.

Kom på att Hondans övre avgasrör ju är böjt i en ring innan mynningen, så skräpet faller inte rakt ned i motorn faktiskt.

99563372-honda-motogp.jpg
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Lite konstigt att dom inte väljer gafflar från showa då dom ändå tog nissin ok.

En mille för produktionsräcern är ju helt värdelöst, vad skulle skilja den så mkt från desmon så den blir så dyr?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Lite konstigt att dom inte väljer gafflar från showa då dom ändå tog nissin ok.

En mille för produktionsräcern är ju helt värdelöst, vad skulle skilja den så mkt från desmon så den blir så dyr?

Produktionsräcern är den som kostar en 1,2m euro och körs i MotoGP nästa år, gathojen väntas kosta runt en mille kronor.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Produktionsräcern är den som kostar en 1,2m euro och körs i MotoGP nästa år, gathojen väntas kosta runt en mille kronor.

Möjligt men den riktiga "produktionsräsern" är det nog väldigt lite vanlig produktion inblandad i...

Antagligen ganska lite i denna med men garanterat mer än den Hayden kör!

Ingendera kommer nog monteras på löpande bandet...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Möjligt men den riktiga "produktionsräsern" är det nog väldigt lite vanlig produktion inblandad i...

Antagligen ganska lite i denna med men garanterat mer än den Hayden kör!

Ingendera kommer nog monteras på löpande bandet...
Eh, vad vill du ha sagt alltså? Du skriver att det är ”värdelöst” att produktionsracern kostar en miljon – och att den (oklart om du menar gathojen eller produktionsracern) inte är värd ett högre pris än Ducati Desmosedici RR.

Beror inte det på utrustningsnivån och antal tillverkade exemplar? Och vad vet du om det? Berätta!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Så den stora skillnaden mot en "äkta prototyp" RC214V är att RCV1000R inte har en fabrikstillverkad mjukvara i Motogp ECU.

Frågan hur konkurrenskraftiga de kommer bli, en indikation kommer vi se på Måndag.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Så den stora skillnaden mot en "äkta prototyp" RC214V är att RCV1000R inte har en fabrikstillverkad mjukvara i Motogp ECU.

Frågan hur konkurrenskraftiga de kommer bli, en indikation kommer vi se på Måndag.

Nej, den stora skillnaden är att motorn inte är densamma (förmodligen en hel del skillnader på chassifronten också). Konventionella ventilfjädrar och konventionell växellåda är två saker som brukar framhållas som de största skillnaderna. Rent teoretiskt sett kan brukare av RCV1000R använda egenskriven mjukvara och hamna under fabriksreglerna, fast i praktiken kanske Honda har ngt att säga till om det.

Fabrikaren går fortfarande under beteckningen RC213V. Som jag fattat det - 3:e iterationen av 21:a århundradets räjsmaskin med V-konfiguration - RC 21 3 V.

RC211V - 990cc V5
RC212V - 800cc V4
RC213V - 1000cc V4

RC214V lär vi inte få se på ett par år, skulle jag gissa.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Nej, den stora skillnaden är att RCV 1000 R saknar pneumatisk ventilstyrning. Oj då, sen med svaret ser jag nu.

Reglementet anger att skillnaden ligger i den fabriksprogrammerade Motogp ECU.
Sannolikt den mest komplexa och dyraste skillnaden som prototypens växellåda är helt beroende av.

Stoner tappade "bara" 0,2s mot RC213V, lite mindre effekt och motorbroms var hans kommentar.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Finns säkert en del som haltar i jämförelsen men skulle kunna duga som en hint:

At Motegi in Japan, the Australian (Stoner) was just 0.3 seconds slower on the RCV1000R than on an RC213V, using the same tires. Once the machine had been fitted with a softer rear slick, only available to Open bike riders, the gap shrunk to just 0.17 seconds.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan ha med buller att göra, en del tror att man trasar sönder ljudet med galler, kors eller liknade men jag har aldrig sett/hört att det funkar, men det kanske någon vet.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top