Honda offentliggör RCV 1000 R

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kan ha med buller att göra, en del tror att man trasar sönder ljudet med galler, kors eller liknade men jag har aldrig sett/hört att det funkar, men det kanske någon vet.

Detta skall funka, men tror dock att det enbart handlar om några enstaka få dB. Någon mer kunnig får svara :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Eh, vad vill du ha sagt alltså? Du skriver att det är ”värdelöst” att produktionsracern kostar en miljon – och att den (oklart om du menar gathojen eller produktionsracern) inte är värd ett högre pris än Ducati Desmosedici RR.

Beror inte det på utrustningsnivån och antal tillverkade exemplar? Och vad vet du om det? Berätta!

Gafflarna som det första handlade om ÄR konstigt enligt mig eftersom Honda äger showa. Sett ur ett rent företagsmässigt perspektiv skulle jag ha egna produkter i så stor utsträckning som möjligt.

Jag skiter väl i vad den riktiga produktionsräsern kostar då det endast är raceteam som får köpa den.

Den v4 räser som blir tillgänglig för oss är för dyr då jag tror det går en gräns någonstans mellan 400-600kkr.

Jag jobbar dagligdags med tillverkande industri så förklara gärna mera om hur kvaliteten av komponenter påverkar slutpriset....

Att döpa det till produktionsräser tycket jag låter som man gör dom i stora volymer på löpande band när man egentligen gör allt i en speciell verkstad!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Gafflarna som det första handlade om ÄR konstigt enligt mig eftersom Honda äger showa. Sett ur ett rent företagsmässigt perspektiv skulle jag ha egna produkter i så stor utsträckning som möjligt.

Jag skiter väl i vad den riktiga produktionsräsern kostar då det endast är raceteam som får köpa den.

Den v4 räser som blir tillgänglig för oss är för dyr då jag tror det går en gräns någonstans mellan 400-600kkr.

Jag jobbar dagligdags med tillverkande industri så förklara gärna mera om hur kvaliteten av komponenter påverkar slutpriset....

Att döpa det till produktionsräser tycket jag låter som man gör dom i stora volymer på löpande band när man egentligen gör allt i en speciell verkstad!

Honda har ingen tradition av att erbjuda rejsfjädring från Showa till någon annan än de egna fabrikteamen så jag skulle snarare höja på ögonbrynen om de gjorde det på denna cykel. Skulle inte förvåna mig om det är mer ekonomiskt att skruva på en Öhlins som är färdig än att utveckla en gaffel som är lagom bra för att säljas. På Hondas tidigare racers sitter där vanligen billig Showa produktionsfjädring ingen kör med ändå och de har historiskt knappt erbjudit någon kittfjädring ens till sina egna supportade förare utan alla icke fabrikare har åkt med Öhlins eller WP.

Produktionsräsers har aldrig tillverkats på löpande band i den vanliga fabriken. Inte ens på den gamla goda tiden när man åkte Honda RS 125/250 eller Yamaha TZ 125-750 producerades cyklarna i några mängder utan det är hantverksmässigt hos tävlingsavdelningen.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Förra gången gemene kunde köpa en produktionsracer från Honda i stora klassen var det väl deras 500cc V2 tvåtaktare och den gick lös på knappt en miljon och det var på 90-talet så är den nya ens i närheten av racehojarna verkar inte priset vara värre än det varit tidigare. Men det är som sagt för gathojen, inte den nya de kallar produktionsracer. Att de kallar det produktionsracer är väl för att det är första gången man kunnat köpa istället för att leasa en fyrtakts MotoGP-hoj från Honda? Att kalla en serie på fyra hojar (och fyra i reserv antar jag) för produktion, som ju dessutom är färre än "prototyperna", är ju som sagt rätt magstarkt :)

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett förväntansfullt team som precis packat upp sin RCV1000R.
1456734_10201715805790737_1365080485_n.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
1456734_10201715805790737_1365080485_n.jpg

Stämmer det att det är Abraham snr som finansierar hela det där teamet? Det är väl han som står bakom AB cardion?

Vilken julafton att få öppna ett sådant där paket!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Tyvärr inte "deras" då just denna kommer att användas av det mörkblå teamet i depåboxen bredvid. Testschemat är nu ändrat till den icke namngivne föraren endast på måndag eftermiddag och Scott + Nicky under tisdag och onsdag.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tyvärr inte "deras" då just denna kommer att användas av det mörkblå teamet i depåboxen bredvid. Testschemat är nu ändrat till den icke namngivne föraren endast på måndag eftermiddag och Scott + Nicky under tisdag och onsdag.

Gissar att Kamil Holan (Manx GP vinnaren 2012) som står med på bilden ska testa någon av årets hojar? Han jobbar för ett av dom största mc-tidningarna i Tjeckien. Tjeckiska varianten av MCN med nått liknande namn.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att det blir några journalister alls på banan i år. Det är tydligen städning och administration fram till lunch i morgon, sedan drar MotoGP igång. Inga Hondor förutom Aoyama på måndag.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Reglementet anger att skillnaden ligger i den fabriksprogrammerade Motogp ECU.
Sannolikt den mest komplexa och dyraste skillnaden som prototypens växellåda är helt beroende av.

Det är inte alls vad reglementet säger. Reglementet säger att om du vill ha 24L stor tank, 12 motorer per säsong, och fri motorutveckling, så måste du köra med standardmjukvara i din ECU. Vill du köra med egenutvecklad mjukvara i ECUn, så blir du begränsad till 20L stor tank, 5 motorer per säsong och fryst motorutveckling.

Detta gäller oavsett vilken maskin du sitter på. Heter ditt team Repsol Honda och vill köra med standardmjukvara på era RC213V? Ja, då får du enligt reglementet köra med max 24L-tank, max 12 motorer/säsong och fri motorutveckling.
Heter ditt team Aspar och vill köra med egenutvecklad mjukvara till ECU:erna i era RCV1000R? Ja då får du enligt reglementet köra med max 20L-tank, max 5 motorer/säsong och fryst motorutveckling.

SEN är det en annan fråga om Honda tillåter teamen att köra med egenutvecklad mjukvara i sina RCV1000R eller ej, men det ligger utanför reglementet.

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Ni som är insatta! Någon som hört något om Ftr- Yamahan?
Antar att det bara är motorn som är från M1:an?
Är den klar att tas ut på banan idag?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ni som är insatta! Någon som hört något om Ftr- Yamahan?
Antar att det bara är motorn som är från M1:an?
Är den klar att tas ut på banan idag?

Åtminstone i början kommer även chassit från M1:an, antingen byggt av Yamaha eller av FTR enligt specifikation från Yamaha.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...