Honda Rune.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vrid, 403 kg wet.

Men.... det är väl ändå effekten som accelererar ett fordon....
403 kg + tjock gubbe. 500 kg är nog i underkant ändå ?.

Det sportbike menar är att motorn har högt vridmoment tidigt i registret så att effekten också kommer tidigt. Normalkraften som verkar på bakhjulet är hög tack vare vikten och hjälper till att skapa hög friktion vilket gör att den inte spinner bort en massa effekt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Som extrahoj till korvmojen absolut men jag är rädd att tappa sådana där på mig själv och fastna :död
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
403 kg + tjock gubbe. 500 kg är nog i underkant ändå ?.

Det sportbike menar är att motorn har högt vridmoment tidigt i registret så att effekten också kommer tidigt. Normalkraften som verkar på bakhjulet är hög tack vare vikten och hjälper till att skapa hög friktion vilket gör att den inte spinner bort en massa effekt.


Risken för res känns dessutom begränsad...



Ändå: kul att någon vågar ta ut svängarna och sätta en hopplös hoj i produktion trots att man verkligen inte har någon annans framgång att följa.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Risken för res känns dessutom begränsad...



Ändå: kul att någon vågar ta ut svängarna och sätta en hopplös hoj i produktion trots att man verkligen inte har någon annans framgång att följa.

EDIT:

Ryan är mycket intressant att lyssna på.
"What good is it to own a dream thing, if you don't dare to live the dream?"
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker Runen är tvärball, fläskig som få och ljudet är fan så rått! :kär

Jay Leno har en, hans video om den är sevärd:

Den kanske inte faller alla i smaken, men om inte annat så måste man väl ändå uppskatta den för sin kompromisslösa och fullkomligt vanvettiga utveckling. Honda visste nog ganska tidigt att de aldrig skulle gå plus på dessa hojar, men de byggde den ändå. De visste vad de ville skapa, och de tummade inte på något. När designteamet informerade ingenjörerna om vad det var de ville göra så fick de svaret att "det går inte, den motorn behöver si och sådan kylning, vi måste montera en större kylare..." samt en mängd andra klagomål. Cheferna sa "nej, ni har den här platsen att tillgå och den ska utformas såhär, lös det", och sen gjorde de det. Det är en fullkomlig teknikorgie, och jag vill ha en Rune mer än mycket annat.

Touringkitet med väskorna är dock groteskt fult, släng det åt helvete och låt bakskärmen komma till sin rätt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men.... det är väl ändå effekten som accelererar ett fordon....
Det ”brukas ju sägas” hästkrafterna ger toppfarten och vridet accelerationen. Nån annan får googla sanningshalten? Men det känns fullt rimligt utifrån vad jag tror mig veta iaf
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hästkrafterna bestämmer hur fort du tar dej Till väggen.

Vridmomentet bestämmer hur långt du tar väggen med dej.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det ”brukas ju sägas” hästkrafterna ger toppfarten och vridet accelerationen. Nån annan får googla sanningshalten? Men det känns fullt rimligt utifrån vad jag tror mig veta iaf

Det är inte sant. Vridmoment i sig är helt värdelöst. Jag kan dra i ett spärrskaft och utöva hundratals Newtonmeter utan att det händer nånting. Vridmoment (egentligen kraft, men vridmoment är en kraft gånger en sträcka) per tidsenhet, alltså effekt, är det som bestämmer hur fort något kan accelereras.

Om det vore så att vridmoment var det som bestämde hur fort ett fordon accelererar, varför har alla supersporthojar motorer med skitlågt vridmoment och skithög effekt?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om det vore så att vridmoment var det som bestämde hur fort ett fordon accelererar, varför har alla supersporthojar motorer med skitlågt vridmoment och skithög effekt?
Där har man istället lagt högsta vridmomentet högt i varvtalskurvan. På en Rune ligger max vrid ( och mycket mer vrid i NM ) vid ett lägre varv, och verkar gå riktigt fort 0-100, som en sporthoj, med förre hästar. Bara så jag tänker
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top