Honda Rune.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Då vi endå har halkat in i en hk/Nm-tråd. Vilken olja ska man använda i Rune, mineral eller syntetisk?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man bör nog inte dela effekt med vridmoment på det sättet alls om man vill ha nått vettigt utav det.
Ellet är det kanske max i enhetslöst per sekund som bööörnar bäst vid korvmojen?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så nu är både acc/vrid och olja sammanblandade i samma tråd?
Det här kan bara sluta med ett magplask.

(såvida ingen provar med att borra förstås)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så nu är både acc/vrid och olja sammanblandade i samma tråd?
Det här kan bara sluta med ett magplask.

(såvida ingen provar med att borra förstås)
Glöm inte däck.
Men det går ju aldrig att köra en IB på en såndär maskin!
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Glöm inte däck.
Men det går ju aldrig att köra en IB på en såndär maskin!


Ha!

Redan gjort:

stanfieldrune.jpg

"You won't see a lot of Rune's with 1,000 miles on them, more less 1,000 miles in 1 day!'

Jerry Stanfield hette killen. USA, så klart.


Edit:

Hålltider och körschema upptejpat på tanken med gaffa.
Som på en vanlig hoj.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Med risk för att ytterligare förvirra tråden vill jag göra ett försök att förklara varför motorns vridmoment inte är vad man ska stirra sig blind på.

Där har man istället lagt högsta vridmomentet högt i varvtalskurvan. På en Rune ligger max vrid ( och mycket mer vrid i NM ) vid ett lägre varv, och verkar gå riktigt fort 0-100, som en sporthoj, med förre hästar. Bara så jag tänker
Väldigt förenklat kan man säga så här, tidigt vrid = fler hästkrafter på låga varv.

Detta är anledningen till att väldigt många förvirrar sig om att motorns vridmoment skulle avgöra acceleration, men det är alltså effekten som spelar roll.

När vi växlar ner, så behöver motorn varva högre för att få bakhjulet att rotera lika långt. När motorn varvar högre produceras fler hästkrafter som kan fördelas ut på bakhjulet. Mer effekt som ska få bakhjulet att rotera lika långt ger bättre acceleration.

Utan att gå för djupt i matten så kan jag visa hur man tänker när man räknar ut detta.
Låt säga att vi kör 50km/h på ettans växel:

1. 50km/h motsvarar 14 meter per sekund.
Vi tar 14m/s och dividerar med bakhjulets omkrets.
Nu har vi bakhjulets varvtal vid 50km/h på ettans växel.

2. Multiplicera bakhjulets varvtal med drevning och utväxlingen för ettans växel.
Nu har vi motorns varvtal vid 50km/h på ettans växel.

3. Titta på en effektkurva och kolla hur mycket hästkrafter motorn har vid detta varvtal.
Effekt vid X rpm * (motorvarv/hjulvarv) = kraft på bakhjulet vid Y hastighet.

4. Kompensera för vikt.
kraft på bakhjulet för en viss hastighet / fordonets totalvikt = kraft framåt.

Exempel
Avslutningsvis vill jag visa några kurvor som visar varför det är så förrädiskt att titta på vridmoment, utan att ta hänsyn till utväxling.

Nedan är en bild på vridkurva för två motorcyklar. Kawasakins parallelltwin har högre vrid på låga varv, men den varvar inte lika högt som FZ6 radfyra.
1672403107473.png

Nu hade det varit lätt att tro att en parallelltwin ger bättre acceleration, den visar trots allt högre vrid på låga varv.

Här kommer då det luriga. Om vi skulle dreva båda motorcyklarna till att få samma toppfart på varje växel, hur skulle då vridkurvan för bakhjulet se ut?
1672403190066.png
Japp, FZ6 ger mer vrid på bakhjulet över hela brädet.

Hur kommer då detta sig? Om vi tittar på effektkurvorna för de två hojarna, så finns det mer area under den röda linjen än under den blå. Arean under kurvan är den tillgängliga effekten som transmissionen ska fördela ut på bakhjulet.
1672403267635.png

Ute i verkligheten är däremot inte alla hojar drevade till att få samma toppfart på varje växel, därför finns det gott om effektsvaga hojar som accelerar snabbare på ettans växel än hojar med betydligt mer effekt.

Tittar vi på våra exempelhojar, så är det faktiskt så att er6 ger mer kraft på bakhjulet upp till 50km/h, men det beror alltså inte på motorns högre vrid, utan på att tillverkaren valt att dreva den lägre.

1672404211626.png
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kort o gott en fil som visar tydlig skillnad på massor hästkrafter. Effekt

O massor Nm. Vrid

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vet jag mycket väl.

HD är fränare än cbr-r-rr-sp?

Men en sak är rambygge o hjulbas chopper är rena slangbella medans cbr vill upp på bakhjulet. Som en sak
Jo, sporthojar är ju inte byggda för att accelerera fort från stillastående, det händer ju bara en gång per race. :hihi
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top