Honda SP1-tråden

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Om du sedan vill ha ett bra chassi, så köper du det här HRC kittet :D

/Roger

Bifogat

• VTR1000 Frame Kit.jpg
    VTR1000 Frame Kit.jpg
    15.6 KB · Visningar: 681

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
yummie....kostar hur många pengar?

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Går i tankarna att köpa mig en Sp1:a:)
Har hittat en som jag funderar på.
Vad är de för serviceintervaller på dom?
Och vad görs vid respektive service?
Andra saker man bör kolla efter som kan krångla?

/Adam

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Adis skrev:
2544107 Går i tankarna att köpa mig en Sp1:a:)
Har hittat en som jag funderar på.
Vad är de för serviceintervaller på dom?
Och vad görs vid respektive service?
Andra saker man bör kolla efter som kan krångla?

/Adam

Klart du ska ha en SPetta :yoparty, fick hem min -00 igår och det är lite tufft att säsongen är slut.

Intervallerna är 600 mil, vilket förvånade mig lite men så är det visst på de flesta av Hondas sporthojar. Min ska in på 1800-mila nu och det är en "liten" service: byte av vätskor, olja/filter, luftfilter (två st) samt ett antal andra kontrollpunkter: lager, belägg mm. För detta ska en aukt. Hondaverkstad i Sthlm ha 3700 kr....:mad: lutar åt att jag köper en mekmanual och gör det själv. Ventilkoll görs första gången vid 2400 mil.

Förutom den vanliga slitdelskollen, service och ägarhistorik mm när du köper beggat så har SP1an ingen speciella modellspecifika svagheter. Kör dock en längre sväng och känn efter om du kan leva med körställningen, den är rätt tröttande för vissa.

Om det i övrigt är ett fint ex är det inget att tveka om, bara att slanta upp och drömma om nästa säsong. :) Lycka till!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
MickeG skrev:
2546731 räkna med ett par hundratusen minst

inte mer...:D :rolleyes: har läst tråden från början till slut och fått ett gäng tips på moddar (det första kommer att bli öppnare luftfilter och PC3a)...hade ingen aning om att hojen hade sån potential/var så pass "snäll" original...

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Triggerhappy skrev:
2546746 Svingen, tanken och kithärvan är väl det enda som är knepigt att få tag i resten är ju eftermarknadsgrejer.
Dom flesta saker gör faktiskt hrc, som toppar, kammar insprut, luftburk, trattar, kolvar etc och det är inte hellt lätt att få tag på dessa nu för tiden. Fälgar och avgassystem
finns det hur mycket som hellst att köpa, swingen är i pricip lika som sp2 men har ett annat linksystem till stötdämparen

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
fazerfun skrev:
2546754 inte mer...:D :rolleyes: har läst tråden från början till slut och fått ett gäng tips på moddar (det första kommer att bli öppnare luftfilter och PC3a)...hade ingen aning om att hojen hade sån potential/var så pass "snäll" original...
Innan du köper nytt luftfilter, så bör du kolla in den här sidan.
http://www.rc51.org/ Klicka på Mods och sedan Aftermarket high flow air filters

På den sidan kan du läsa om både bra och dåliga moddningar av din hoj.

Lycka till
/Roger

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Var och provkörde en Sp1:a i helgen.
Vilken underbar hoj.. Jag blev kär direkt.:kär
Men de var en sak som jag blev lite fundersam på
När jag körde iväg så högg den till på kopplingen. det var liksom svårt att körde iväg lungt och fint. Är detta nåt klassiskt för just sp1 eller är
de nåt i växellådan som börjar ge upp. Lammeler kanske? eller ännu värre kopplingskorgen som är kass.

Tacksam för svar!

/Adam

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Adis skrev:
2593824 Var och provkörde en Sp1:a i helgen.
När jag körde iväg så högg den till på kopplingen. det var liksom svårt att körde iväg lungt och fint. Är detta nåt klassiskt för just sp1 eller är
de nåt i växellådan som börjar ge upp. Lammeler kanske? eller ännu värre kopplingskorgen som är kass.

Tacksam för svar!

/Adam

Ja visst tar den en med storm....:yoparty

Kopplingen ska INTE hugga, det har jag aldrig upplevt på min. Tycker tvärtom att jag kommer iväg både mjukare och snabbare nu än med en högvarvig radfyra. Det enda jag reagerat lite över är den kraftiga motorbromsen men det får man vänja sig vid.

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
fazerfun skrev:
2593854 Ja visst tar den en med storm....:yoparty

Kopplingen ska INTE hugga, det har jag aldrig upplevt på min. Tycker tvärtom att jag kommer iväg både mjukare och snabbare nu än med en högvarvig radfyra. Det enda jag reagerat lite över är den kraftiga motorbromsen men det får man vänja sig vid.

Ja de kan man lugnt säga :)

Ja då är de väl nåt fel på kopplingen. Hmm hur ska man göra nu :va . Får väl leta vidare kanske eller pruta ner den såpass mycket att de räcker till en reperation. Ja alltid ska de vara nåt.

Motorbromsen var de verkligen klös i de kände jag oxå när jag provkörde den.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Adis skrev:
2593824 Var och provkörde en Sp1:a i helgen.

Tacksam för svar!

/Adam

Hmmm... det låter precis som min SP1:a, SOM BLEV STULEN I SOMRAS!!!

Var du och provkörde min hoj?

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
RRacer skrev:
2594016 Hmmm... det låter precis som min SP1:a, SOM BLEV STULEN I SOMRAS!!!

Var du och provkörde min hoj?

Nää de tror jag inte. Såg att du bodde i Varberg och tidigare ägare är uppåt landet så de tror jag inte. Men du hade alltså oxå de problemet med
att att den högg eller? Antar du inte hann göra nåt åt de innan de blev stulen eller?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Nej, kopplingen ska inte hugga på en SP. Jag tycker att kopplingen är underbar på 2:an i alla fall. 1:an vet jag ej, men den är säkert lika lättarbetad och trevlig.

Det finns botemedel mot den kraftiga motorbromsen.
# Jag har gjort den lite snällare bara genom att höja tomgången :tummenupp
# Det dyrare alt. är en slirkoppling (vill ha) :Bugar

/Roger

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Adis skrev:
2594046 Nää de tror jag inte. Såg att du bodde i Varberg och tidigare ägare är uppåt landet så de tror jag inte. Men du hade alltså oxå de problemet med
att att den högg eller? Antar du inte hann göra nåt åt de innan de blev stulen eller?

Det hände ibland när motorn var kall och jag hade bråttom iväg. Annars så funkade den perfa.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Adis skrev:
2594009 Ja de kan man lugnt säga :)

Ja då är de väl nåt fel på kopplingen. Hmm hur ska man göra nu :va . Får väl leta vidare kanske eller pruta ner den såpass mycket att de räcker till en reperation. Ja alltid ska de vara nåt.

Motorbromsen var de verkligen klös i de kände jag oxå när jag provkörde den.

Ja normalt är det inte. Vad säger ägaren om kopplingen då? Han måste väl ha reagerat eller hävdar han att det är normalt? Skulle pruta benhårt.

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt otrevlig upplevelse....men som Roger skriver, det finns ju botemedel.

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
fazerfun skrev:
2594102 Ja normalt är det inte. Vad säger ägaren om kopplingen då? Han måste väl ha reagerat eller hävdar han att det är normalt? Skulle pruta benhårt.

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt otrevlig upplevelse....men som Roger skriver, det finns ju botemedel.

Han hävdar att de är normalt. Tråkigt att folk inte kan säga sanningen när man frågar om saker. Får väl som sagt ta fram smålänningen i sig och pruta järnet.

Haha men med lite vana kanske man kan få upp lite feta ställ i kurvorna :gnissla

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
fazerfun skrev:
Jodå, jag har själv ritat några S med bakhjulet i inbromsningen innan en kurva (på Slingerbulten) :D .

/Roger

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
fazerfun skrev:
2594102

Ja motorbromsen är en viktig sak att hålla i minne om du åker bana....att kasta i en för låg växel i kombination med lite för hög hastighet precis innan den där goa kurvan kan bli en rätt trevlig upplevelse....

Motorbroms e manligt!!:D
Att gå på sladd in i kurvorna skrämmer bakomvarande ylrettor lite så de inte kommer ifatt en på rakan efter..:gnissla

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen