Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Laguna Seca-lacken, "Stars & Stripes" för den oinvigde.. :näsblod

En jippolack Honda använde när det tävlades i SuperBike med SP2:an på Laguna Seca-banan.
Förare var väl Colin Edwards och Nicky Hayden (alias "Texas Tornado" o "Kentucky Kid")!? :va

Du har koll Icko....Colin Edwards vann och Hayden kom på 13e plats.:mattias Har även läst någonstans att det släpptes ett antal Limited Ed hojar för gatan med just det färgschemat men det verkar vara en urban legend.

Inte mig emot iofs...lacken känns rätt..ja jippo:D

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
ÄR DET NGN SOM VET EXAKT VAR TP SENSORN SITTER:näsblod`

tacksam om ngn skulle veta

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gå in på google sök på rc51 så får du tag på hela service manualen

har kollat men jag hittar inte var den sitter, jag får en felkod som säger att: FI lampan blinkar 8 gånger när jag vrider på tändningen, startar jag hojen så lyser FI-lampan konstant, googlade efter felkoder till sp1 och hittade dom och enligt felkoderna så är felet om FI-lampan blinkar 8 gånger detta.

ORSAK: loose or porly connected TP sensor, open or short circuits in TP sensor wires, faulty TP sensor.

SYMPTOMS: poor engine respons when operating the throttle quickly, ECU controls using preset value.

detta stämmer in exakt hur min hoj beter sig när FI lampan tänds, kan bli så att jag måste köpa en NY TP sensor, allt detta började efter en wheelie i tisdags, har jag lite tur så kan jag genomföra en körning utan att FI lampan tänds som på bandagen i onsdags t ex, men idag tändes lampan halvägs ner mellan falkenberg och halmstad, gjorde inga wheeliesar utan helt normal körning med 2 hjul i backen, kommer fram dit jag ska stänger av hojen väntar några minuter startar men FI lampan envisas med att lysa med taskig tomgång, drar jag lite med gasen så bluddrar den bara, stänger av hojen igen, väntar och startar, FI lampan slocknar och förblir släckt i ca 3 mil sen tänds den igen, ska tillägga att vägen vi körde på när den tändes var katastrofalt kass, så den dåliga vägen kan ha fått TP sensorn att "lossna" lite, nu när jag var ute å kolla så slockna FI lampan men jag misstänker att det räcker med en lite power wheelie för att den ska tända och börja bluddra.

så är det ngn som kan beskriva mer exakt var den sitter så hade det varit kanon, antar att det blir en sväng in till RG engineering här i falkenberg på måndag (fan va irriterande:mad:)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Bifogat

• SP1_TP_sensor.JPG
    SP1_TP_sensor.JPG
    89.9 KB · Visningar: 70

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
SP-1:an har inga förgasare. :mattias

Kolla bilden.
Servicemanualen beskriver felsökningen på TP-sensorn i kapitel 5 (sidorna 20-22). Alltså: 5-20, 5-21, 5-22.

lysande eldstorm, tack för bilden och hjälpen:krama

passar på å frågar om det är ngn mer som har haft fel på TPS:n?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
SP-1:an har inga förgasare. :mattias

Kolla bilden.
Servicemanualen beskriver felsökningen på TP-sensorn i kapitel 5 (sidorna 20-22). Alltså: 5-20, 5-21, 5-22.

SP1 har visst förgasare!! :fakta Och den har insprutning oxå, den har förgasarinsprutning!!! Det är en svart liten sensor som sitter på främre förgasaren, på sidan!

Här har du sprängskisser på alla honda motorcyklar!!! http://www.houseofhondaparts.com/fiche_section_detail.asp
Där kan du se att det sitter "fuel injectors" på förgasarna.:krama

Tydligen så är det inte så ovanligt fel på SP2.....:gnissla

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
SP1 har visst förgasare!! :fakta Och den har insprutning oxå, den har förgasarinsprutning!!! Det är en svart liten sensor som sitter på främre förgasaren, på sidan!

Här har du sprängskisser på alla honda motorcyklar!!! http://www.houseofhondaparts.com/fiche_section_detail.asp
Där kan du se att det sitter "fuel injectors" på förgasarna.:krama

Tydligen så är det inte så ovanligt fel på SP2.....:gnissla

och självklart skulle det drabba mig, inte för inte som man är född fredag den 13:e, och nej det är inget skämt:gnissla

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
SP1 har visst förgasare!! :fakta
Spjällhus skulle jag hellre vilja kalla dem. Förgasningsinsprutning i den meningen att bränslet förgasas innan förbränningsrummet, men jag är ingen petimeter, så man kanske kan kalla dem förgasare också.
(TPS i insprutningsmotorer brukar för övrigt benämnas spjällägesgivare på svenska när det gäller insprutningsmotorer.)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
depåstöd

Hur har ni löst det med depåstöd bak på era sp1;or. Jag har klurat lite med bobbiner men kommer inte på nån bra metod att montera dem. dessutom har jag olika höjd på svingen på höger och vänster sida, antar att ni oxå har det.
Törs man borra i svingen och montera dit en nitmutter tro??:va

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Törs man borra i svingen och montera dit en nitmutter tro??:va

I sak är det helt ok att göra. Det är ett krav te,x för tävlingshojar att sätta hajfena och detta görs genom att borra 2 hål i svingen (oftast) inget som är skadligt MEN det finns depåstöd för svingtypen så är ju inget som borde behövas...

Abbe har ju bobs på sin..kommer inte ihåg hur dessa var fästa, men du får nog svar snart

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
I sak är det helt ok att göra. Det är ett krav te,x för tävlingshojar att sätta hajfena och detta görs genom att borra 2 hål i svingen (oftast) inget som är skadligt MEN det finns depåstöd för svingtypen så är ju inget som borde behövas...

Abbe har ju bobs på sin..kommer inte ihåg hur dessa var fästa, men du får nog svar snart

Sista alternativet är borr. Ska googla lite på depåstöd.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
mina bobiner är ditsvetsade, kan ta en bild imorgon om det kan vara av intresse:tummenupp

men annars använder jag ett vanligt depåstöd som lyfter i svingen, inga problem alls.

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Spjällhus skulle jag hellre vilja kalla dem. Förgasningsinsprutning i den meningen att bränslet förgasas innan förbränningsrummet, men jag är ingen petimeter, så man kanske kan kalla dem förgasare också.
(TPS i insprutningsmotorer brukar för övrigt benämnas spjällägesgivare på svenska när det gäller insprutningsmotorer.)

TPS = Throttle Position Sensor = Spällägesgivare
Honda säger själva att det är förgasarinsprut...
Men spjällhus kan jag godkänna!:krama

Ang bobiner så sitter det ett fäste under svingen svetsat original, kolla bild: http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=89262

Så mina bobiner är dit skruvade bara!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar