Honda SP1-tråden

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
:banana
Måste få säga att du verkar klarat dig riktigt bra med tanke på hur hojjen ser ut!!!

Ja, oförskämt bra! :brinnerup

Jösses vilket drag det är i denna tråd hehe!! Du FINN det verkar vara mycket tur att du "BARA" bröt handen med tanke på hur hojen ser ut!! KÖP EN LOTT:krama Jävligt synd på en sån fin hoj....Men det är tur att du är hel:tummenupp

Verkligen "bara", eftersom det dessutom endast är höger pekfinger som är brutet... :rodnar :bow

fiiii faan..... inte en del som har klarat sej ju.... försäkrad? (vet inte hur det gick till... olyckan asså)..... du måste haft änglavakt.... eller oönskad på andra sidan.....:Bugar

Helförsäkrad..! *Puh*

Olycksförlopp i korta drag:

- Kör på huvudled, ser en bil köra fram till korsningen och stanna.
- Släpper på gasen för att se att bilen säkert stannar.
- Uppfattar det som att bilen sett mig och fortsätter.
- Precis innan jag är framme vid korsningen, svänger bilen ut åt vänster.
- Försöker väja mot mitten men inser att jag inte kommer förbi.
- Panikbromsar, vilket leder till att jag går omkull.
- Släpper taget om hojen för att inte kana in i bilen.
- Hojen kraschar in i främre vänstra hörnet på bilen.
- Jag kanar förbi, sneddar motsatt körbana och flyger ner i diket efter ca 60m.

Fy satan Flying Finn, kikade lite på korten, och det är skönt att veta att det gick så pass bra som det gick, för hojen är det verkligen bara mos kvar av, äre nånting som är helt på den ? Men det är bara ta nya tag, krya på dig nu och se till att komma upp i sadeln så fort som möjligt !

Så det är krascha man ska göra för att få lite drag i den här tråden...!? ;) :D

Nä, men för att vara lite seriös, så vill jag rikta ett stort tack till alla för värmande/stöttande ord! :) :krama

Kör hårt, men var misstänksam mot allt och alla i trafiken! :hojsmilie :tummenupp

//Flying Finn

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Flying Finn;4254808- Jag kanar förbi skrev:
Nu dök ju frågan upp och inte menat som kritik på det viset men hur fort körde du igentligen.....eller har du en plastpulka i röven! :D

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
Nu dök ju frågan upp och inte menat som kritik på det viset men hur fort körde du igentligen.....eller har du en plastpulka i röven! :D

Har själv inte mätt upp sträckan utan det var siffran jag fick av räddningstjänsten... :confused: Asfalten var ju rätt blöt vid olyckstillfället, så det lär väl ha minskat friktionen rejält? :va För nån plastpulka har jag inte hittat..! :D

//Flying Finn

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jo blöt asfalt gör ju att man glider betydligt längre :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
:banana

Ja, oförskämt bra! :brinnerup

Verkligen "bara", eftersom det dessutom endast är höger pekfinger som är brutet... :rodnar :bow

Helförsäkrad..! *Puh*

Så det är krascha man ska göra för att få lite drag i den här tråden...!? ;) :D

Nä, men för att vara lite seriös, så vill jag rikta ett stort tack till alla för värmande/stöttande ord! :) :krama

Kör hårt, men var misstänksam mot allt och alla i trafiken! :hojsmilie :tummenupp

//Flying Finn

ah nej du hade verkligen tur tero:krama sicken flyt att det inte kom ngn bil i motsatt körfält.

men nu har du hela sommaren på dig att ta hand om ditt kommande barn så och dom små parvlarna tar en massa tid tro mig, jag har 3 av dom:yoparty du hade ändå inte hunnit köra ngt:D

lycka till med allt.

/abbe

ps. glöm inte att kolla det vi pratade om i telefon igår ok:)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Shit fan va läskigt...nån gillar dig däruppe (eller därnere :D). Och vad gjorde bilföraren? Messade? :huvet:huvet

Har haft en handfull liknande incidenter dock utan att klota, det är riktigt ruggigt. Allt tyder på att bilföraren har sett mig (man tror ju det när de tittar på en:gnissla) men lik förbannat kör de ut mitt framför nosen.

Skönt att allt gick bra som sagt :tummenupp

Snygg!! :tummenupp Är dealen klar? Har du fått Spettan såld?

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
jag å en polare tog loss tank å luftburk för att komma åt den lilla rackaren, lossade tps-kontakten och gav den lite kontaktspray inte haft några problem efter detta, kan ju vart att kontakten låg å glappade lite med tanke på hur mkt våra "as" skakar å vibrerar:tungan

Tycker inte dom skakar så mycket, ganska vibrationsfri faktiskt för att vara en twin.... Prova en Buell så för du se....:näsblod

Last edited:

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Rös till när jag såg bilderna på din stackars hoj.
Skönt att du är ok, efter omständigheterna!

Nu till min fråga; Jag besiktigade min sp1 häromdan och fick underkännt pga ljudnivå. Mättes upp till 102,7 db med mina slipon. Enligt besiktningsmannen va det nya regler som förbjöd mer än 90 db (fast shyssthetsmarginalen var 5 db och då får man ha 94,9 och bli godänd).
Det va bara att slänga på original och besiktiga om. Men då säger den nya besiktningsmannen efter en snabb koll.
- Ser att du bytt ljuddämpare och dom låter ju ok.
Jag frågade om han inte skulle mäta?
- Nej det hörs ju tydligt att dom kommer under gränsen på 103 db.
Ok, men va inte gränsen 90db? men de fick ja inget vettigt svar på.
Dom har ju klarat besiktningen tidigare med 0.3db marginal...
Så jag undrar vad ni fått för db när ni besiktigat och vad ni fått för krav av besiktningsmännen?
Har jag blivit lurad på 180 kr ombes. + semesterdag och skruvande i onödan?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Står inte det på plåten på ramen på höger sida? 92.7 db vid ca 4750rpm?! Eller nått sånt.... Jag mätte min, 103 db vid 4500 rpm och 113 db vid 7500 rpm :yoparty
Det är en fördubbling av ljudnivå! Opps:rolleyes: Går INTE igenom en besiktning med mina slipon! :gnissla

På bilden ser du plåten med chassinummer med mera, kolla där!!! http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=89269

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tycker inte dom skakar så mycket, ganska vibrationsfri faktiskt för att vara en twin.... Prova en Buell så för du se....:näsblod

har fasktiskt provat en xb12:a och ja, den skakade men våra hojar är väl inte helt förskonade från vibrationer.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
har fasktiskt provat en xb12:a och ja, den skakade men våra hojar är väl inte helt förskonade från vibrationer.

V-twin e v-twin, det kostar på att ligga på topp :D

Buell lirar dock i en annan (mkt lägre) division tycker jag...obegripligt att folk lägger pengar på sån skit. En Ducce 996 tex är i mitt tycke enormt primitiv i jämförelse med våra hojar men ändå rena smekningen i jämförelse med en Buell.

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
V-twin e v-twin, det kostar på att ligga på topp :D

Buell lirar dock i en annan (mkt lägre) division tycker jag...obegripligt att folk lägger pengar på sån skit. En Ducce 996 tex är i mitt tycke enormt primitiv i jämförelse med våra hojar men ändå rena smekningen i jämförelse med en Buell.

Håller med helt och hållet där:yoparty Jag var på Gotland förra veckan och provade då RC8:an KTM och jag säger, man blir mörkrädd "VILKET SKIT" att lägga ut nästan 200 000kr på en sån hoj då måste man vara dum i huvet :brinnerup Det är en vibrator med plast och två hjul:huvet

Svaret på din fråga!! Nej men jag har fått en jä...la massa mail kompisar men den går snart HOPPAS JAG :D Och dealen är att jag hör av mig när min pärla är såld.Tar flyget till Germany och åker upp men 2:an till Svea...

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
...Svaret på din fråga!! Nej men jag har fått en jä...la massa mail kompisar men den går snart HOPPAS JAG :D Och dealen är att jag hör av mig när min pärla är såld.Tar flyget till Germany och åker upp men 2:an till Svea...

Lycka till med försäljningen! :tummenupp SP2:an ser riktigt fin ut!!! :yoparty

//Flying Finn

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Står inte det på plåten på ramen på höger sida? 92.7 db vid ca 4750rpm?! Eller nått sånt.... Jag mätte min, 103 db vid 4500 rpm och 113 db vid 7500 rpm :yoparty
Det är en fördubbling av ljudnivå! Opps:rolleyes: Går INTE igenom en besiktning med mina slipon! :gnissla

På bilden ser du plåten med chassinummer med mera, kolla där!!! http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=89269

ja jo visst men är det nya regler på ljudnivån eller snacka första besiktningsmannen skit? Den andra hade ju helt andra värden att gå efter tydligen.
Vore ju bra om dom vet va dom ska titta efter menar jag ....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Håller med helt och hållet där:yoparty Jag var på Gotland förra veckan och provade då RC8:an KTM och jag säger, man blir mörkrädd "VILKET SKIT" att lägga ut nästan 200 000kr på en sån hoj då måste man vara dum i huvet :brinnerup Det är en vibrator med plast och två hjul:huvet

Svaret på din fråga!! Nej men jag har fått en jä...la massa mail kompisar men den går snart HOPPAS JAG :D Och dealen är att jag hör av mig när min pärla är såld.Tar flyget till Germany och åker upp men 2:an till Svea...

KTM ja...RC8 har jag inte kört men var faktiskt nära att köpa en SuperDuke förra året. Skitkul hoj, helt hysterisk men är man van vid Hondakvalitet är det rena kitcarbygget. Har enormt svårt att tro att något som vibrerar så jävligt håller i längden.

Ja såna är inte svårt att fixa dessvärre. Hoppas allt går i lås och vi snart få se bilder på nya pärlan. :tummenupp

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
ja jo visst men är det nya regler på ljudnivån eller snacka första besiktningsmannen skit? Den andra hade ju helt andra värden att gå efter tydligen.
Vore ju bra om dom vet va dom ska titta efter menar jag ....

Ja, det är nya regler för i år. De motorcyklar som är helfordonsgodkända och har både ljudnivåkrav och mätvarvtal angivet på registreringsbeviset mäts enligt det specifika kravet (plus 5db i felmarginal), för övriga hojar gäller fortfarande 103 decibel.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Nån som vet nåt om den här?

http://www.blocket.se/jamtland/Honda_VTR_SP_1_22183769.htm?ca=11&w=3

Vad kostar stor/liten service? Hur länge har era drivpaket hållt? Kan en Spetta va ett lagom steg efter att ha kört en Bmw F800s?

Tacksam för alla råd

vet inget om den hojen men det är skillnad på en BMW F800s och en SP1 helt klart! Tycker du ska prova en så får du se hur det känns att sitta på den samt att köra en först innan du bestämmer dig helt! Vi tycker ju självklart att SP1/2 är bland det bästa som finns!:yoparty En stor service kan kosta allt från 2000:- till 5000:- beroende vart man gör den.... Det går att kolla ventilerna själv, det tar lite tid men det är kul. Finns en manual på vtr.nu forumet! Kolla in där för lite mer info! Eller så frågar du här! Ett drivpaket kan hålla upp till 3500 mil ca, det beror på kvalitet och hur man sköter om det!
Lycka till med hojbytet!!:krama

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Nån som vet nåt om den här?

http://www.blocket.se/jamtland/Honda_VTR_SP_1_22183769.htm?ca=11&w=3

Vad kostar stor/liten service? Hur länge har era drivpaket hållt? Kan en Spetta va ett lagom steg efter att ha kört en Bmw F800s?

Tacksam för alla råd

850 mil på en 8 år gammal hoj...Låter lite lite. Nästan så att man får börja kolla efter rostiga lagerlägen på en sån maskin....
"Stora" servicen, den med ventilkontroll etc, är först vid 2400 mil. Vad en sådan kostar vet jag inte, men det är en enkel hoj att skruva med, och den är logiskt uppbyggd. Det märks att det finns någon som har tänkt då de har designat hojen. Mitt nuvarande DID-paket passerar snart 3000 mil och sträckningen i länkarna är fortfarande inom de toleranser som DID anger.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy