Honda SP1-tråden

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
du har väl helt rätt marrdin.... meeeen jag tänkte i första hand på försäkringar och så.... cykeln i sej är betald sedan länge.... jag pröjsar 14.000:- om året och roligare kan man ju ha för just dessa kronor.... min tanke är ju att det blir ruskigt dyra mil.... typ... 14000/12= c:a 1200 i månaden.... så kör jag 10 mil.... alltså 1200/10= 120 spänn milen... bara i försäkring....:huvet
mmm.... får fundera lite....

Men skit i helförsäkring, Skulle du hålla dig ifrån att klota ett par år så har du en ny cykel om olyckan skulle vara framme. Och eftersom du kör så lite så kanske det räcker med trafik. För 14000 kan du köpa en uppsättning nya kåpor handtag etc på ebay.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den va ju såld skrev du ju :va, Men kul att ni uppskattar era hojar

Var på mcvaruhuset och eftersom jag e sugen på en spetta tog jag tillfället att frågade vad en service kostade. De skulle ha ca 3000kr för en liten service som 1800 mil och för 2400 mil 5600kr exklusive ventilljustering, med ventil ca 7000 kr. Låter dyrt?

Ja det är rena rånet. Bike i Trollhättan tog tex 5200 kr för 2400-mila på min Spetta. Skulle kolla en mindre verkstad om jag var du, www.mcbolaget.se tex. De är riktigt bra.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
du har väl helt rätt marrdin.... meeeen jag tänkte i första hand på försäkringar och så.... cykeln i sej är betald sedan länge.... jag pröjsar 14.000:- om året och roligare kan man ju ha för just dessa kronor.... min tanke är ju att det blir ruskigt dyra mil.... typ... 14000/12= c:a 1200 i månaden.... så kör jag 10 mil.... alltså 1200/10= 120 spänn milen... bara i försäkring....:huvet
mmm.... får fundera lite....
Du kan få byta mot min Gixxer. Den kostar mig 4700,- hel/hel så du tjänar fan pengar på att den står stilla :D

Vems är det här förresten? http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_VTR_1000_SP1_21382021.htm?ca=10&w=3&last=1

Synd på ärterna, men inte värre än att man överlever och skulle kunna göra det värre själv ;)
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nån som vet nåt om den här?

http://www.blocket.se/jamtland/Honda_VTR_SP_1_22183769.htm?ca=11&w=3

Vad kostar stor/liten service? Hur länge har era drivpaket hållt? Kan en Spetta va ett lagom steg efter att ha kört en Bmw F800s?

Tacksam för alla råd

För det första ska du ha en RÖD :mattias:fakta

Stor service: allt mellan 5-7000 SEK. Liten: 2500-3000 kr.

Drivpakets livslängd är svårt att sia om, beror helt på hur du sköter kedjan, körstil mm

Det är aldrig fel tidpunkt att köpa en SP1:D men skillnaden mot din Beemer är betydande (har en kompis som kör F800s). SP1an är mkt rejshoj: större, tyngre, starkare och mkt mer hårdkokt, rå om man så vill.
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
För det första ska du ha en RÖD :mattias:fakta

Stor service: allt mellan 5-7000 SEK. Liten: 2500-3000 kr.

Drivpakets livslängd är svårt att sia om, beror helt på hur du sköter kedjan, körstil mm

Det är aldrig fel tidpunkt att köpa en SP1:D men skillnaden mot din Beemer är betydande (har en kompis som kör F800s). SP1an är mkt rejshoj: större, tyngre, starkare och mkt mer hårdkokt, rå om man så vill.

Tack för svaret! Gillar ändå silver, men råare är den säkert men större? F800an ganska hög och lång.
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Hemma igen efter en 25 mila-runda med SPettan. Inga problem med en sån runda, ok, det är ingen tourer men visst kan man köra långt på den! Skulle ju vara det där med soppan då...:rolleyes: Vi körde neråt Norra Skåne, jädrans vilka vägar det finns där :D
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Hemma igen efter en 25 mila-runda med SPettan. Inga problem med en sån runda, ok, det är ingen tourer men visst kan man köra långt på den! Skulle ju vara det där med soppan då...:rolleyes: Vi körde neråt Norra Skåne, jädrans vilka vägar det finns där :D

Joo soppan är Spettan inte snål med:D Den vill ha en Jä....la massa men fy va roligt du får med dessa litrena:banana Ungefär hur mycket drar din pärla?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för svaret! Gillar ändå silver, men råare är den säkert men större? F800an ganska hög och lång.

Bredare då, mer muskler att flytta på :tummenupp Har inga siffror på sadelhöjd eller hjulbas men F800 är ju en enorm lättkörd och smidig hoj. SP1 är en rätt kärv bekantskap för dagligt bruk, den måste pressas mer för att man ska inse att man hittat heeelt rätt :tuttar

Joo soppan är Spettan inte snål med:D Den vill ha en Jä....la massa men fy va roligt du får med dessa litrena:banana Ungefär hur mycket drar din pärla?

Det där med soppan fattar inte jag:confused:...fick aldrig min att dra i sig mer än litern/mil (och då snackar vi bana i rätt ok tempo), precis som vilken rad4 som helst. Till vardags: runt 0,65....inte alls farligt. Hur har ni era sprut ställda pöjkar??
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Joo soppan är Spettan inte snål med:D Den vill ha en Jä....la massa men fy va roligt du får med dessa litrena:banana Ungefär hur mycket drar din pärla?

Min stor nog fett som f-n räknar med 0,75 uppåt 0,85 med lite gasande. Blir rätt svart runt utblåsen så en justering är nog på sin plats. Läge för en PCIII???

Bredare då, mer muskler att flytta på :tummenupp Har inga siffror på sadelhöjd eller hjulbas men F800 är ju en enorm lättkörd och smidig hoj. SP1 är en rätt kärv bekantskap för dagligt bruk, den måste pressas mer för att man ska inse att man hittat heeelt rätt :tuttar



Det där med soppan fattar inte jag:confused:...fick aldrig min att dra i sig mer än litern/mil (och då snackar vi bana i rätt ok tempo), precis som vilken rad4 som helst. Till vardags: runt 0,65....inte alls farligt. Hur har ni era sprut ställda pöjkar??

För fett, den är inte justerad efter dämparbyte...:rolleyes:
 
Last edited:

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Min drar 0.85 blandad körning. Har kört snålare men då endast i "touringtempo". Den närmar sig en liter när man piskar lite. Har endast andra slipon.
Min fireblade -02 med PC2 + accra fullsyst drog 0.55 blandad körning och 0.85 vid hård körning.
En skillnad är 954 kubik i 4 pottor mot 999 kubik i 2. En annan är 170 kilo mot 200 kilo torrvikt. Nästa är 180 däck bak mot 190.... Eller så spelar detta ingen större roll, utan den är helt enkelt ställd så för att få till effektkurvan ordentligt med hög bränsleåtgång som följd.
Det är ju ändå en helt ny (Ny för honda) hoj och motortyp som Honda jobbade fram i högt tempo för att få klara till superbike VM och då va nog prestanda och sådant viktigare än bränsleförbrukning. Det betalade ju sig i ett guld direkt :)
Vad klagar ni för? Bensinen kostar ju bara 13 kronor de e ju kalasbilligt:D
 

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Superduke-07
Nån som har koll på vad man ska ha för däcktryck för bankörning (gatdäck)???

Tack!
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Min drar 0.85 blandad körning. Har kört snålare men då endast i "touringtempo". Den närmar sig en liter när man piskar lite. Har endast andra slipon.
Min fireblade -02 med PC2 + accra fullsyst drog 0.55 blandad körning och 0.85 vid hård körning.
En skillnad är 954 kubik i 4 pottor mot 999 kubik i 2. En annan är 170 kilo mot 200 kilo torrvikt. Nästa är 180 däck bak mot 190.... Eller så spelar detta ingen större roll, utan den är helt enkelt ställd så för att få till effektkurvan ordentligt med hög bränsleåtgång som följd.
Det är ju ändå en helt ny (Ny för honda) hoj och motortyp som Honda jobbade fram i högt tempo för att få klara till superbike VM och då va nog prestanda och sådant viktigare än bränsleförbrukning. Det betalade ju sig i ett guld direkt :)
Vad klagar ni för? Bensinen kostar ju bara 13 kronor de e ju kalasbilligt:D

:va:va Vadå klaga?? Vi pratar fakta, det är så bara Marrdin att våra Spettor går mycket snabbare än din det är därför dom vill ha ca 0,5 till 1dl mer än din Spetta :krama Läs tråden vi klagar inte men vi har ett jä...la ös:tungan
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Seriöst alltså, vem orkar bry sig om hur mycket hojen drar per mil, det är ett NÖJE, inte ett måste... Iaf för mig, kosta va det kosta vill.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Jag försökte bara hjälpa dig med lite ledtrådar till varför din hoj drar lite mer än en blade tex, men jo du blev nog lite sur för du kanske kom på att alla hojar du sitter på drar 0,5 - 1 dl mer....:arsele
(skojar me dig)
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Jag försökte bara hjälpa dig med lite ledtrådar till varför din hoj drar lite mer än en blade tex, men jo du blev nog lite sur för du kanske kom på att alla hojar du sitter på drar 0,5 - 1 dl mer....:arsele
(skojar me dig)

Där fick du en poäng gubben :tummenupp
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Nån som har koll på vad man ska ha för däcktryck för bankörning (gatdäck)???

Tack!

Kollade på Michelins hemsida för deras nya Power one däck där det stog att fram skulle det vara 1.9 och bak 2.1.
Tyckte det kändes väldigt lite, jag har iofs inte de nya power utan de "gamla" men gå från 2.9 ner till 2.1 tyckte jag lät drastiskt.....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kollade på Michelins hemsida för deras nya Power one däck där det stog att fram skulle det vara 1.9 och bak 2.1.
Tyckte det kändes väldigt lite, jag har iofs inte de nya power utan de "gamla" men gå från 2.9 ner till 2.1 tyckte jag lät drastiskt.....
Det beror nog lite på hur du kör också :) Sen är det 2,1 fram och 1,9 bak inte tvärs om :)

Kan dock av erfarenhet säga att om det är under 20 grader i luften och inte solsken blir det för lite här uppe i vårt "kalla" land. Så man kan ju börja med att sänka sitt normala gattryck till 2,3/2,5 F/B om man börjar tuffa runt med god fart i snabba gruppen. Ser däcken justa ut då, men man ändå tycker det sladdar kan man gå ner... vi har ofta lite för kallt här i landet för att få upp rätt varmtryck med så lågt kalltryck som 1,9 i gatdäck.

Är inte det lite OT, gäller ju generellt inte bara SP1? :D
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Seriöst alltså, vem orkar bry sig om hur mycket hojen drar per mil, det är ett NÖJE, inte ett måste... Iaf för mig, kosta va det kosta vill.

Jag bryr mig inte ett smack om hur mycket soppa den tar, det var bara ett konstaterande att den behöver lite mer än normalt. :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top