Honda SP1-tråden

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
KTM Superduke-07
Kollade på Michelins hemsida för deras nya Power one däck där det stog att fram skulle det vara 1.9 och bak 2.1.
Tyckte det kändes väldigt lite, jag har iofs inte de nya power utan de "gamla" men gå från 2.9 ner till 2.1 tyckte jag lät drastiskt.....

Ja det lät lite väl mkt?? Man får väl kanske lägga sig där emellan nånstans..

tack för svar!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Blindstyren

Det som inte fick hända har hänt...:huvet Jag har träffat en nästan blind billist på hemresan från leksand igår vid lunchtid.

Det började så här:
Jag och min sambo åker från hennes föräldrar efter midsommarfirande runt 13 tiden för att styra hemåt Uppsala, vi har en del packnings fastspänt på våra hojar så vi tar det rätt lugnt, fint väder och hojarna nytvättade, allt är toppen!
Efter ca 3 mil så hinner vi ifatt 2 bilar som ligger strax under 90 km/h på 90-väg så vi lägger oss närma mittlinjen för att visa att vi planerar att köra om, så fort det kommer en lämplig raksträcka utan möte så blinkar jag och sambon ut för omkörning och när vi är i höjd med bakhjulet på den bakre bilen (en BANVERKET bil) så blinkar han för omkörning han oxå och svänger SAMTIDIGT ut i andra filen så min sambo för tvärnita för att inte bli överkörd medans jag för styra undan för att inte köra på henne så jag kommer upp jämsides med bilen och tutar och höjer näven men han fortsätter omkörningen så jag åker närmare och skriker att han ska använda bakspegeln nästa gång. Då vinglar ( eller prejar, om det var avsiktligt) han mot mig så bilen stöter ihop med min hoj och den börjar tok vobbla och kastar av mig framför dem och så glider vi 30-40 meter tillsammans över mötande körfält ner i diket, min sambo höll nästan på att köra över mig när jag gick omkull... Hon blev väldigt chockad och jag klarade mig utan några som helst skador utan ställer mig fort upp i diket och kastar av mig hjälmen och börjar skrika vilt! Det fanns vittnen till olyckan (han i den främre bilen som blev omkörd och en tjej vid en busshållplats).

Brandkåren (räddningstjänst) och ambulans kommer dit och jag är helt förtvivlad och vill bara klappa till bilföraren som verkat bry sig mer om att han blir sen till jobbet än om hur det gick för mig.... :kulspruta

Ambulansen kör mig till Falu lassaret med stödkrage och fastspänd på bår för röntgen osv... Hojarna flyttas till en granne 100 meter bort.... När jag blir "utskriven" från sjukhuset så åker vi för att lasta upp hojen får jag reda på av grannarna till olyckan att polisen inte ens vart !!!:confused::mad:
Jag vill ju att dom skulle ta ett utandningstest på föraren och lite mer uppgifter till min anmälan! Men icke, vi har inte tillräckliga resurser fick jag som svar när jag fråga vart dom varit!

Efter många telefonsamtal så har jag ett namn på föraren och snart ska jag även få ett regnummer på bilen. Sen blir det att åka till polisstation i Borlänge för att skriva skadeanmälan och ta del av en liten olycksrapport polisen lyckats få ihop....

Stod även en rubrik i Falu Kuriren idag om olyckan där det står att billisten inte uppmärksammade mig och min sambo... Trots att han sa till mig att han kollat i backspegeln..... IDIOT!!! Jag har xenon och kör alltid med helljus just för att synas, men vissa är blinda eller kollar inte alls...!:mad::huvet

Hojen är helt förstörd på vänster sida med bulor i tank med mera....
Har fått ett konstigt märke på kraschpucken på höger sida (troligtvis efter bilen som prejade mig). Så nu är denna säsong nog över för mig då detta kommer ta tid..... :näsblod JÄVLA HELVETES SKIT GUBBE!!!!:censored:censored:censored:censored:censored:censored:censored:censored
Går inte att beskriva vad jag känner nu, även om jag hade änglavakt och inte blev påkörd av mötande trafik känns det surt minst sagt....

Återkommer om någon dag eller så för vidare info.....

Kör försiktigt och räkna inte med att NÅGON ser dig!

Jag är less......:gråta:gråta:gråta

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...så vi lägger oss närma mittlinjen för att visa att vi planerar att köra om...
Det stället kallas ofta "döda vinkeln" av en anledning... Nästa gång lägger du dig rakt bakom en stund innan så du syns i inre spegeln, ok?

Skit fan vilken resa, tack och lov att det gick skapligt för dig. Kunde slutat värre för er båda... Sen tycker jag polisens hantering ibland känns som att de inte bryr sig som mycket om en mc varit inblandad men föraren klarade sig. Då får man liksom skylla sig själv på nåt sätt... i det här fallet har nog tyvärr Peace&Love högre prio än en hojåkare.

Du kan förmodligen inte komma nån vart med polisen, men får du tag på identiteten på föraren kan du göra en personlig anmälan och stämma honom. SMC har advokater som hjälper dig med det

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
pratar vi "prejning" alltså med avsikt.... då är det inte försök till kroppsskada eller mord eller liknande..... fast det spelar kanske ingen roll heller... för polisen tänker ändå inte ta itu med det där... dom har fullt upp med att kolla så mina blinkersar sitter med rätt mellanrum... plus att det går nog åt en tre fyra skvadroner för att kolla så den inte låter för mycket heller.... sedan undrar dom varför man inte stannar när dom signalerar?!?.... konstiga folk det där....:va

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Beklagar verkligen det som hänt dig! Man blir bara så jävla less. :huvet

Hoppas att allt löser sig för dig med kropp, hoj, försäkring osv!

2 spettor på två veckor, det är surt!!!

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
@ Softishman

Shit va tråkigt!!! :(

Va f-n är det som händer... :va Två bilister med synfel lyckas mula två "Spettor" på två veckor..! :mad: :huvet

Lider verkligen med dig. :gråta Men är ändå glad, att du klarade dig helskinnad! :krama

//Flying Finn

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Det beror nog lite på hur du kör också :) Sen är det 2,1 fram och 1,9 bak inte tvärs om :)

Kan dock av erfarenhet säga att om det är under 20 grader i luften och inte solsken blir det för lite här uppe i vårt "kalla" land. Så man kan ju börja med att sänka sitt normala gattryck till 2,3/2,5 F/B om man börjar tuffa runt med god fart i snabba gruppen. Ser däcken justa ut då, men man ändå tycker det sladdar kan man gå ner... vi har ofta lite för kallt här i landet för att få upp rätt varmtryck med så lågt kalltryck som 1,9 i gatdäck.

Är inte det lite OT, gäller ju generellt inte bara SP1? :D

Ok, tack för skillnaden fram eller bak, lite detaljmiss.....:)
Har faktiskt inte fått hojjen att sladda varken fram eller bak, brukar åka steg fyra,snabb grupp med smc.
Fått för mig att man kan gasa mer ur kurvorna med lägre tryck men det kanske är fel, kommer upp till gelleråsen på söndag med standard tryck och en mätare så får vi se vad som händer...:banana

Lasse

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Lider med dig softishman! Världens otur att just han skulle befinna sig på samma väg som du och förstöra sommaren för dig.
Skit samma om han har en död vinkel, det är alltid hans fel ändå i den situationen. Plus att det var två hojar, borde ju synas. Vad ska man göra? Tuta, blinka, rusa motorn, skrika, ringa bilregistret och kolla ägaren så man kan ringa hans mobil innan man kör om??? Blir så trött...

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
[QUOTE=Softishman¨

Fan vad ja lider med dig softis!! Du har ju lagt hund jobb på denna fina Spetta!! Har du bilder på Spettan så vi får se hur den ser ut? Jag lider grymt med dig och inget Spetta träff för dig då???:rodnar

Och denna jävla dåre som prejade, skulle du ha klappat till så in i helvette en sån tuffing som tror han äger hela vägen och känner sig som en trafikpolis. Han tänkte väl att kom inte här och tro nått, jag kan ge mig faan på det:huvet

Sen finns ju dessa billister som hatar allt vad sporthojar är och vad vi som förare står för, jag menar att dom tycker att vi är dårar som alltid kör för fort.

Fy faan vad tråkigt:4skrika:4skrika

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Det stället kallas ofta "döda vinkeln" av en anledning... Nästa gång lägger du dig rakt bakom en stund innan så du syns i inre spegeln, ok?

Jag låg 20 meter bakom bilen rätt i synfältet i sidospegeln just för att han skulle se mig.....! INNAN vi började köra om....

pratar vi "prejning" alltså med avsikt.... då är det inte försök till kroppsskada eller mord eller liknande..... fast det spelar kanske ingen roll heller... för polisen tänker ändå inte ta itu med det där... dom har fullt upp med att kolla så mina blinkersar sitter med rätt mellanrum... plus att det går nog åt en tre fyra skvadroner för att kolla så den inte låter för mycket heller.... sedan undrar dom varför man inte stannar när dom signalerar?!?.... konstiga folk det där....:va

Dom hade inte tillräckliga resurser fick jag som svar.....

Beklagar verkligen det som hänt dig! Man blir bara så jävla less. :huvet

Hoppas att allt löser sig för dig med kropp, hoj, försäkring osv!

2 spettor på två veckor, det är surt!!!

Jag vet..... jag är LITE deppad så att säga, men jag börjar inse hur mycket tur jag har som inte sitter i rullstol eller liknande.....

@ Softishman

Shit va tråkigt!!! :(

Va f-n är det som händer... :va Två bilister med synfel lyckas mula två "Spettor" på två veckor..! :mad: :huvet

Lider verkligen med dig. :gråta Men är ändå glad, att du klarade dig helskinnad! :krama

//Flying Finn

tack Tero! Fattar inte att det ska vara så svårt att använda backspegel/sidospegel?! Jag skulle inte vilja vara utan iaf!

Lider med dig softishman! Världens otur att just han skulle befinna sig på samma väg som du och förstöra sommaren för dig.
Skit samma om han har en död vinkel, det är alltid hans fel ändå i den situationen. Plus att det var två hojar, borde ju synas. Vad ska man göra? Tuta, blinka, rusa motorn, skrika, ringa bilregistret och kolla ägaren så man kan ringa hans mobil innan man kör om??? Blir så trött...

Ja, man kan ju undra vad man ska behöva göra innan man ska köra om..... Lits svårt att göra allt det på en hoj dessutom.....

Fan vad ja lider med dig softis!! Du har ju lagt hund jobb på denna fina Spetta!! Har du bilder på Spettan så vi får se hur den ser ut? Jag lider grymt med dig och inget Spetta träff för dig då???:rodnar

Och denna jävla dåre som prejade, skulle du ha klappat till så in i helvette en sån tuffing som tror han äger hela vägen och känner sig som en trafikpolis. Han tänkte väl att kom inte här och tro nått, jag kan ge mig faan på det:huvet

Sen finns ju dessa billister som hatar allt vad sporthojar är och vad vi som förare står för, jag menar att dom tycker att vi är dårar som alltid kör för fort.

Fy faan vad tråkigt:4skrika:4skrika

Jag har lagt ner mycket tid, jobb och kärlek på denna hoj.....
Nästan för mycket.... Jag har bilder som jag kommer lägga upp senare idag om jag orkar.... bilföraren hade en ganska kaxig attityd när han kom fram och jag sa åt honom att hålla sig på avstånd så jag inte nitar honom..... Det var en firmabil, BANVERKET i Borlänge.... en vit NISSAN NAVARO Pickup.....
Jag var mer än förbannad! Tjejen var chockad och allt var bara skit då!
Vi som tog det så lungt med tung packning och allt, 90km/h på sexans (6) växel med tung packning, så mycket snabbar än MAX 110 kan det inte gått då?! 2000-2500 rpm = segdragning....

Last edited:

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Jag menade inte att ni körde fort för det gör man inte med packning osv!
Men det finns billister som hatar oss eller hur!

Och det känns bra att du är hel och inte söndertrasad :krama

Kommer du på träffen eller :confused:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Jag menade inte att ni körde fort för det gör man inte med packning osv!
Men det finns billister som hatar oss eller hur!

Och det känns bra att du är hel och inte söndertrasad :krama

Kommer du på träffen eller :confused:

Vi skulle köra om bilarna som låg i 80km/h på 90-väg så fort gick det inte....
Ja, en del billister hatar oss mc förare....:huvet

angående träffen vet jag inte än.....

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Dum fråga utan att ha gjort research;:rolleyes: passar den SP1 också?

Läste på ett annat forum om detta:

Re: does power commander fit both sp1 and sp2?

--------------------------------------------------------------------------------

Just to let everyone know, I finally got in touch with the people at power commander and they said that that product number 105-410 can be used with sp1 and sp2.

--------------------------------------------------------------------------------

Va flera som sa att dom provat från sp1 > sp2 ch vise versa, det va inga problem men ny dynojet körning eller ny mappning via dator behövs såklart.

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
2 spettor som smäller med blindstyren på 2 veckor??

Känns som ett kall att min fick körförbud nu i juni!!

Kanon att ni bägge klarat er, :tummenupp

Lite orolig blir man doc, Grabben tog mellankort i går 25/6. En av dom som tog kort med han, körde upp för 4 veckor sedan, körde ihjäl sig i sandviken veckan före midsommar när en bilist just gjorde vänstersväng, endast två veckor efter det att han tog kortet. Såman känner en viss oro när han e ute och kör. :Bugar

Mycke snack om festen, ni som åker på den , kan ni brainstorma om ev åka till någon gemensam träff/bana nån gång?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Just det! TRÄFFEN!!! Jag kan nog delta iaf, men då utan någon SP1..... men kanske med en annan hoj..... ;-) Det är ju nästa fredag redan!!! fram med listan!!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept