Honda SP1-tråden

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Tjena!

Displayen på min SP1:a har börjat å jävlas. När jag stänger av tändningen och för att sedan starta igen så har tripmätaren nollställt sig samt gått tillbaka till läget där den totala mätarställningen står.

Någon som har en aning om vad detta kan vara. Glapp, säkring???

Ingen jätte grej men sjukt irriterande när det inte funkar som det ska.

//Dan

Får startmotorn "ta i" när du ska ha igång hojen? Det där verkar uppstå då det blir lite låg batterispänning och det "blir precis på håret" att startmotorn tar sig förbi kompressionläget. Händer det "jämt" så är det nog batteriet som vill ta semester.

Törnblom

Back on a Blade
Gick med
24 May 2007
Hoj
1000RRRRRR -04
Får startmotorn "ta i" när du ska ha igång hojen? Det där verkar uppstå då det blir lite låg batterispänning och det "blir precis på håret" att startmotorn tar sig förbi kompressionläget. Händer det "jämt" så är det nog batteriet som vill ta semester.

Detta händer nämligen när jag sätter på tändningen innan jag startar hojen.
När jag stänger av hojen med nöd dödare så händer inget. Utan det är när jag vrider av och på tändningen som den nollställer sig:confused:

Mvh

Dan

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tänkte på din... :tungan

aha ok, trodde du menade att jag skulle köpa en:tungan tja jag har några som är intresserade men jag har bett om att få lite tid att kolla lite på den eller rättare sagt så skall jag få hjälp av en vän men jag är lite osäker på om våra elkunskaper räcker till:näsblod för jag kan ge mig fan på att det är ett elreleterat litet skitfel, TP-sensorn visade sig inte vara ngt fel på. numret står i mitt inlägg så det är bara att höra av sig om intresse finns för som det verkar kommer jag att kränga hojen tyvärr, orkar inte böka alltför mkt med den men är det ngn som har större kunskaper om el så lär det bli ett klipp.

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
aha ok, trodde du menade att jag skulle köpa en:tungan tja jag har några som är intresserade men jag har bett om att få lite tid att kolla lite på den eller rättare sagt så skall jag få hjälp av en vän men jag är lite osäker på om våra elkunskaper räcker till:näsblod för jag kan ge mig fan på att det är ett elreleterat litet skitfel, TP-sensorn visade sig inte vara ngt fel på. numret står i mitt inlägg så det är bara att höra av sig om intresse finns för som det verkar kommer jag att kränga hojen tyvärr, orkar inte böka alltför mkt med den men är det ngn som har större kunskaper om el så lär det bli ett klipp.

Trist o behöva sälja för en sån skitsak..
Har dock inga tips lr råd att delge..

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
nu så verkar som om att vi har kommit felet på spåren:) så nu håller vi våra hästar lite ang försäljningen av hojen, hoppas att det löser sig för mig nu:)

vill tacka bempas för all hjälp än så länge:krama

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Låter ju bra det Abe! Sa ju att det skulle bli bra tillslut! Snäll kompis den där Benny....!

ahh benny är über:yoparty fan den killen ställer fan ta mig ALLTID upp jämfört mot vissa andra av mina sk polare, nu ska vi bara få den till att gå på 2 cyllar, hade av bakre tändhatt och med lite flyt så har vi inte fått på den riktigt ordentligt annars blir det till att kolla upp så att stiftet inte har sotat lr nått.

frågan är bara hur jag ska tacka benny för hjälpen, några förslag:)

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
ahh benny är über:yoparty fan den killen ställer fan ta mig ALLTID upp jämfört mot vissa andra av mina sk polare, nu ska vi bara få den till att gå på 2 cyllar, hade av bakre tändhatt och med lite flyt så har vi inte fått på den riktigt ordentligt annars blir det till att kolla upp så att stiftet inte har sotat lr nått.

frågan är bara hur jag ska tacka benny för hjälpen, några förslag:)

Han kan ju få låna Spettan en dag, så han får köra lite twin:yoparty

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
TP fixat. Nu går den även på "alla" cylindrar igen bara tomgången kvar att skruva upp och ev, justera in TP sensorn i rätt läge.......gud vad tråkigt det är när man river luftburk etc för femtielfte gången....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
En korg med öl eller vin och lite tillbehör, ostar, frukt eller ölkorv är alltid uppskattat!!!!

mkt bra tips, nu vet jag att benny inte är ngn stordrickare men en schysst vinare med lite "tillbehör" brukar ju alltid gå hem, läs inte detta nu benny:krama

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
TP fixat. Nu går den även på "alla" cylindrar igen bara tomgången kvar att skruva upp och ev, justera in TP sensorn i rätt läge.......gud vad tråkigt det är när man river luftburk etc för femtielfte gången....

Jag vet, det är inte kul..... Säg åt Abe att skaffa en öppen luftbur så behöver man bara lyfta på tanken för att komma åt!:tummenupp
Det går att justera länkaget på den högra sidan med en stoppskruv som ställer tomgång etc....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det nån som har gått från en SP1 till en SP2 och kan säga att tvåan är bättre än ettan?? Känns det skillnad i sprut och chassie eller är det mest bara text om att den ska vara bättre.
Finns ju knappt nåra SP2 till salu heller så den kanske mest var en flopp eller???:va

Flopp?:va:confused: Om du med flopp menar begränsad försäljningsvolym, visst då är väl både SP1 och SP2 floppar.

Men vi snackar ju inte Kawa ER6 här utan homologeringshojar, dyra och i begränsad upplaga. Honda byggde ingen allemanshoj som skulle ge fetingklirr i kassan, de byggde framförallt varumärke för sina tävlingsmaskiner.

SP2 togs bara in i Sverige åren 2002 och 2005. Totalt såldes 35 hojar, vilket borgar för en viss exklusivitet. Det vet de flesta ägare om, en nog så bra anledning att behålla sin SP2 (förutom att det är en kanonhoj i övrigt :D)

Körupplevelse är väldigt subjektivt men ja, efter 3 dagars intensiv körning på Gotland Ring så tycker jag nog att det är skillnad mellan SP1 och SP2. Framförallt upplevde jag 2an som mer snabbsvängd och sprutet har en helt annan mjukhet och precision.

Annars är de väldigt lika: samma mos, samma underbara ljud (med rätt pipor), samma bergstadiga ram och samma känsla av helgjuten kvalitet.:D:D

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Flopp?:va:confused: Om du med flopp menar begränsad försäljningsvolym, visst då är väl både SP1 och SP2 floppar.

Men vi snackar ju inte Kawa ER6 här utan homologeringshojar, dyra och i begränsad upplaga. Honda byggde ingen allemanshoj som skulle ge fetingklirr i kassan, de byggde framförallt varumärke för sina tävlingsmaskiner.

Jag håller med.

Ett problem på den tiden hette nog Aprilia RSV Mille R. Den kostade lika mycket som Hondan. Den var mer lättkörd och gick lite snabbare på bana enligt MC tidningarna. Den hade också smidda OZ fälgar och Öhlins runt om.

Jag tror att det viktigaste för Honda var nog att bygga ett riktigt bra chassi och motor inklusive insprutningssystem. För att matcha priset med konkurenterna (Aprilia), så satte man på en billigare bakstötdämpare och hoppade över styrdämparen helt. Dom komponenterna kommer i alla fall bytas ut på tävlingshojen.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Jag håller med.

Ett problem på den tiden hette nog Aprilia RSV Mille R. Den kostade lika mycket som Hondan. Den var mer lättkörd och gick lite snabbare på bana enligt MC tidningarna. Den hade också smidda OZ fälgar och Öhlins runt om.

Jag tror att det viktigaste för Honda var nog att bygga ett riktigt bra chassi och motor inklusive insprutningssystem. För att matcha priset med konkurenterna (Aprilia), så satte man på en billigare bakstötdämpare och hoppade över styrdämparen helt. Dom komponenterna kommer i alla fall bytas ut på tävlingshojen.

Ja, det låter ju rimligt: en hoj som var nedkladdad med godis, enklare att leva med till vardags och snabbare på bana måste ju har varit en svår nöt att knäcka. Och kvaliteten var det ju inget större fel på.

Såg att min gamla SP1 är till salu igen....http://www.blocket.se/uppsala/Honda_vtr_1000_sp1_22570972.htm?ca=11&w=3

Skär lite i hjärtat faktiskt:gnissla...hade jag råd skulle jag nog köpa tillbaka den.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
abe är back on track, vill rikta ett stort tack till benny aka bempas samt rikard på RG engineering här i falkenberg för hjälpen och tipsen:)

tur man inte fick en köpare på den, jag var beredd att släppa den för 45K vsa:näsblod

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
abe är back on track, vill rikta ett stort tack till benny aka bempas samt rikard på RG engineering här i falkenberg för hjälpen och tipsen:)

tur man inte fick en köpare på den, jag var beredd att släppa den för 45K vsa:näsblod

45???? :confused::confused::confused:

Skönt att det löst sig abbe:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll