Honda SP1-tråden

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
ljuddämpare/helsystem...

Mjahopp...Då har det hänt som jag befarande...

Lite högre tändning och lite finmek och ett konstant högvarvande tog till slut kol på kolfiberdämparna.

Frågan är vad man vill ha istället?
 

Bifogat

  • 20090707210.jpg
    20090707210.jpg
    241 KB · Visningar: 109
Last edited:

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Mjahopp...Då har det hänt som jag befarande...

Lite högre tändning och lite finmek och ett konstant högvarvande tog till slut kol på kolfiberdämparna.

Frågan är vad man vill ha istället?

Ja vi har ju haft den diskutionen här på sp1 tråden tidigare, nu har vi bevis iaf. ligger ett par micron på blocket såg jag.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
är det ngn som vet vart tippsensorn sitter? gärna då med en illustrerande bild.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
är det ngn som vet vart tippsensorn sitter? gärna då med en illustrerande bild.

Om det är den som heter "bank angle sensor relay" så sitter den på vänster sida bak i kutsen.
Är inte så haj på bilder så jag lyckades inte kopiera över bilden men det pekar på vänster bak.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Själva vältsensorn (tippsensorn) heter "bank angle sensor", vältsensorreläet "bank angle sensor relay" på utrikiska. Se nedanstående bild för placering på en SP-1 årsmodell 2000 eller 2001.
 

Bifogat

  • Fuel_Injection_00.jpg
    Fuel_Injection_00.jpg
    193.5 KB · Visningar: 93

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Själva vältsensorn (tippsensorn) heter "bank angle sensor", vältsensorreläet "bank angle sensor relay" på utrikiska. Se nedanstående bild för placering på en SP-1 årsmodell 2000 eller 2001.


lysande, tack:)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Är det nån som har gått från en SP1 till en SP2 och kan säga att tvåan är bättre än ettan?? Känns det skillnad i sprut och chassie eller är det mest bara text om att den ska vara bättre.
Finns ju knappt nåra SP2 till salu heller så den kanske mest var en flopp eller???:va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är det nån som har gått från en SP1 till en SP2 och kan säga att tvåan är bättre än ettan?? Känns det skillnad i sprut och chassie eller är det mest bara text om att den ska vara bättre.
Finns ju knappt nåra SP2 till salu heller så den kanske mest var en flopp eller???:va



skulle nästan tro att priset talade mot en försäljingssuccé
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
jag har en sp-2:a och polaren en 1:a....

skilljer inte mycket (som känns) när man testar dom....
svingen är lite längre tror jag... svårare att wheela med 2:an.... tycker jag iaf.... annars är båda helt fantastiska maskiner....

problemet med att hitta en 2:a är väl främst att det inte togs in så många till sverige... tror att det var 20-talet -05 kan inte bekräfta dessa uppgifter men det är något jag hört.... sen sitter väl folk på dom... ska väl bli en raritet såklart....

jag går lite i säljtankar.... hinner inte åka med den.... jobb och familj du vet....
kanske att den kommer ut snart.... på blocket alltså....:huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
nu har jag kollat upp TP-sensorn, rikard på rg-engineering kan inte hitta ngt fel på den så just nu känns det lite tröstlöst, vet inte vad man ska kolla efter nu, har fått hjälp av en kompis och kolla så att där e ström i kablarna till och från sensorn och såvitt vi kunde se så var det det, kan det vara så enkelt att det är ngn inställning i trotteln som behövs, ngt som har flyttat på sig så att säg:va

kom gärna med tips och ideer.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
nu har jag kollat upp TP-sensorn, rikard på rg-engineering kan inte hitta ngt fel på den så just nu känns det lite tröstlöst, vet inte vad man ska kolla efter nu, har fått hjälp av en kompis och kolla så att där e ström i kablarna till och från sensorn och såvitt vi kunde se så var det det, kan det vara så enkelt att det är ngn inställning i trotteln som behövs, ngt som har flyttat på sig så att säg:va

kom gärna med tips och ideer.

Vad är det som busar och varför misstänker du TP-givaren?
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
för att felkoden säger att det är tps:n, dvs FI-lampan blinkar 8 ggr och enligt felsökningsmanualen så är det tps:n

Jajo. Tänkte mer på symptom. Vad jag kunde läsa, vilket jag gjorde nu, så har du problem med att du får FI-fel under körning? Vad händer då? Kör du med Powercommander? Det är inte så att det hänt något med den mappen? Om nu TP-givaren ger korrekta mätvärden som du skrev.
Det vanligaste annars vid skumma fel brukar vara trasiga/avnötta kablar inne i kabelstammen. Något som ofta är fallet om de enskilda komponenterna ger korrekta mätvärden "utanför" hojen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jajo. Tänkte mer på symptom. Vad jag kunde läsa, vilket jag gjorde nu, så har du problem med att du får FI-fel under körning? Vad händer då? Kör du med Powercommander? Det är inte så att det hänt något med den mappen? Om nu TP-givaren ger korrekta mätvärden som du skrev.
Det vanligaste annars vid skumma fel brukar vara trasiga/avnötta kablar inne i kabelstammen. Något som ofta är fallet om de enskilda komponenterna ger korrekta mätvärden "utanför" hojen.


nej jag kör inte med power c, men grejen är den att jag satte på sensorn och öppnade gasen helt och bara slog på tändningen, då tändes inte FI-lampan, men när jag "slog" av på gasen fortfarande med tändningen påslagen så tändes FI-lampan ungefär halvvägs ner så att säg, skumt, kan det ändå vara så att tp.sensorn har fel värden vid antingen inget gaspåslag eller bara lite gaspåslag? sensorns ohm-värden ökar ju i takt med att man öpnnar trottlarna, men enligt verkastaden jag var inne å kollade den hos ska det inte vara ngt fel på den.

ska jag skala av kabelstammen å leta efter nötta kablar kanske?

allt det me fi-lampan började efter en wheelie:confused: hojen har även funkat bra till och från men tänds då när man kör, hojen funkade helt som den skulle för ca 3 veckor sedan, vi pressade på banan här i falkenberg, körde hem, ställde in den och åkte iväg på semester, kom hem efter 2 veckor startar hojen, kommer ett par kilometer sen tänds FI-lampan och blinkar 8 ggr, efter detta har jag inte fått ngn ordning alls på den:huvet
 
Last edited:

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
nej jag kör inte med power c, men grejen är den att jag satte på sensorn och öppnade gasen helt och bara slog på tändningen, då tändes inte FI-lampan, men när jag "slog" av på gasen fortfarande med tändningen påslagen så tändes FI-lampan ungefär halvvägs ner så att säg, skumt, kan det ändå vara så att tp.sensorn har fel värden vid antingen inget gaspåslag eller bara lite gaspåslag? sensorns ohm-värden ökar ju i takt med att man öpnnar trottlarna, men enligt verkastaden jag var inne å kollade den hos ska det inte vara ngt fel på den.

ska jag skala av kabelstammen å leta efter nötta kablar kanske?

allt det me fi-lampan började efter en wheelie:confused: hojen har även funkat bra till och från men tänds då när man kör, hojen funkade helt som den skulle för ca 3 veckor sedan, vi pressade på banan här i falkenberg, körde hem, ställde in den och åkte iväg på semester, kom hem efter 2 veckor startar hojen, kommer ett par kilometer sen tänds FI-lampan och blinkar 8 ggr, efter detta har jag inte fått ngn ordning alls på den:huvet

Det kan ju vara hundra saker, men ett kontaktfel/kabelfel känns ju mest logiskt om det hände efter ett nedslag och tp-givaren ger korrekta mätvärden.
Det borde inte vara alltför jävligt att leta reda på. Kolla där kabelstammen går tajt mot andra delar samt gå genom alla kontaktstycken. Kolla så att kablar inte är sträckta...Med mycket arbete borde det vara görbart.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det kan ju vara hundra saker, men ett kontaktfel/kabelfel känns ju mest logiskt om det hände efter ett nedslag och tp-givaren ger korrekta mätvärden.
Det borde inte vara alltför jävligt att leta reda på. Kolla där kabelstammen går tajt mot andra delar samt gå genom alla kontaktstycken. Kolla så att kablar inte är sträckta...Med mycket arbete borde det vara görbart.


då borde det ju logiskt vara ngn av kablarna till tp-sensorn, kanske ska testa med en annan kabelstam, stammar kan man få billigt på ebay. tack för hjälpen schnell, kommer du på ngt mer som ev kan vara av värde för mig att kolla så hojta gärna till ok!
 

Törnblom

Back on a Blade
Gick med
24 May 2007
Ort
Åkersberga, Sthlm
Hoj
1000RRRRRR -04
Knas med min display?

Tjena!

Displayen på min SP1:a har börjat å jävlas. När jag stänger av tändningen och för att sedan starta igen så har tripmätaren nollställt sig samt gått tillbaka till läget där den totala mätarställningen står.

Någon som har en aning om vad detta kan vara. Glapp, säkring???

Ingen jätte grej men sjukt irriterande när det inte funkar som det ska.

//Dan
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Tjena!

Displayen på min SP1:a har börjat å jävlas. När jag stänger av tändningen och för att sedan starta igen så har tripmätaren nollställt sig samt gått tillbaka till läget där den totala mätarställningen står.

Någon som har en aning om vad detta kan vara. Glapp, säkring???

Ingen jätte grej men sjukt irriterande när det inte funkar som det ska.

//Dan

Jag hade nästan exakt samma fel på en annan hoj, då var det så enkelt att knappen till trippmätaren fastnat i intryckt läge...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top