Schnellfahren
Medlem
- Gick med
- 15 Jan 2007
- Hoj
- Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Mjahopp...Då har det hänt som jag befarande...
Lite högre tändning och lite finmek och ett konstant högvarvande tog till slut kol på kolfiberdämparna.
Frågan är vad man vill ha istället?
Ja vi har ju haft den diskutionen här på sp1 tråden tidigare, nu har vi bevis iaf. ligger ett par micron på blocket såg jag.
är det ngn som vet vart tippsensorn sitter? gärna då med en illustrerande bild.
Själva vältsensorn (tippsensorn) heter "bank angle sensor", vältsensorreläet "bank angle sensor relay" på utrikiska. Se nedanstående bild för placering på en SP-1 årsmodell 2000 eller 2001.
Är det nån som har gått från en SP1 till en SP2 och kan säga att tvåan är bättre än ettan?? Känns det skillnad i sprut och chassie eller är det mest bara text om att den ska vara bättre.
Finns ju knappt nåra SP2 till salu heller så den kanske mest var en flopp eller???
nu har jag kollat upp TP-sensorn, rikard på rg-engineering kan inte hitta ngt fel på den så just nu känns det lite tröstlöst, vet inte vad man ska kolla efter nu, har fått hjälp av en kompis och kolla så att där e ström i kablarna till och från sensorn och såvitt vi kunde se så var det det, kan det vara så enkelt att det är ngn inställning i trotteln som behövs, ngt som har flyttat på sig så att säg
kom gärna med tips och ideer.
Vad är det som busar och varför misstänker du TP-givaren?
för att felkoden säger att det är tps:n, dvs FI-lampan blinkar 8 ggr och enligt felsökningsmanualen så är det tps:n
Jajo. Tänkte mer på symptom. Vad jag kunde läsa, vilket jag gjorde nu, så har du problem med att du får FI-fel under körning? Vad händer då? Kör du med Powercommander? Det är inte så att det hänt något med den mappen? Om nu TP-givaren ger korrekta mätvärden som du skrev.
Det vanligaste annars vid skumma fel brukar vara trasiga/avnötta kablar inne i kabelstammen. Något som ofta är fallet om de enskilda komponenterna ger korrekta mätvärden "utanför" hojen.
nej jag kör inte med power c, men grejen är den att jag satte på sensorn och öppnade gasen helt och bara slog på tändningen, då tändes inte FI-lampan, men när jag "slog" av på gasen fortfarande med tändningen påslagen så tändes FI-lampan ungefär halvvägs ner så att säg, skumt, kan det ändå vara så att tp.sensorn har fel värden vid antingen inget gaspåslag eller bara lite gaspåslag? sensorns ohm-värden ökar ju i takt med att man öpnnar trottlarna, men enligt verkastaden jag var inne å kollade den hos ska det inte vara ngt fel på den.
ska jag skala av kabelstammen å leta efter nötta kablar kanske?
allt det me fi-lampan började efter en wheelie hojen har även funkat bra till och från men tänds då när man kör, hojen funkade helt som den skulle för ca 3 veckor sedan, vi pressade på banan här i falkenberg, körde hem, ställde in den och åkte iväg på semester, kom hem efter 2 veckor startar hojen, kommer ett par kilometer sen tänds FI-lampan och blinkar 8 ggr, efter detta har jag inte fått ngn ordning alls på den
Det kan ju vara hundra saker, men ett kontaktfel/kabelfel känns ju mest logiskt om det hände efter ett nedslag och tp-givaren ger korrekta mätvärden.
Det borde inte vara alltför jävligt att leta reda på. Kolla där kabelstammen går tajt mot andra delar samt gå genom alla kontaktstycken. Kolla så att kablar inte är sträckta...Med mycket arbete borde det vara görbart.
Tjena!
Displayen på min SP1:a har börjat å jävlas. När jag stänger av tändningen och för att sedan starta igen så har tripmätaren nollställt sig samt gått tillbaka till läget där den totala mätarställningen står.
Någon som har en aning om vad detta kan vara. Glapp, säkring???
Ingen jätte grej men sjukt irriterande när det inte funkar som det ska.
//Dan
Jag hade nästan exakt samma fel på en annan hoj, då var det så enkelt att knappen till trippmätaren fastnat i intryckt läge...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|