Honda SP1-tråden

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
RG500/SP-1
Singel seat

Har redan postat på VTR.nu men efterssom jag är en otålig stackare testar jag här med..

Jag ville byta ut touring-passagerar-sadeln mot ett såntdär tufft lock för att få en sportig 'single seat' look. Hittade locket på CMSNL men nu står jag där likafan med skägget i brevlådan. Det kom bara ett lock, det finns ingen struktur för att låsa fast det med i leveransen :confused::huvetView attachment 364499View attachment 364500

Kan någon berätta för mig vad mer jag behöver köpa ? Eller kanske ngn har ngt liggande hemma som dammar?

Hej!
Läste att du ville få dit singel seats locket eller vad den skall kallas för.
Mitt lock har små klackar så att du kan bända fast den i kåpan och därmed behövs inte grundkonstruktionen. Visst, du blir av med låset, så undvik att lägga plånboken där så har du inga problem.

Mvh
Sten

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den lät lite mesigt, ganska snyggt annars men dämparen ser lite ut... Om man vill lätta hojen max så är det helrätt!!!

Demon dämparna lät ännu mesigare...

Ladybird dämparna lät mycket men är inte dom snyggaste, alldeled för små tycker jag!

Kolla MTC på ebay, har en del att välja på till VTR SP1/2!!!

Mjo men det är väldigt få motorljud som kommer till sin rätt på en mobil via YouTube .....min viner mest såvida man inte står direkt bakom -och då är ändå bara en viskning i jämförelse med mullret irl :)

Jag gillar inte heller för spinkiga kannor och helst ska det vara kolfiber . För ladybird är jag villig att göra ett undantag , ljudet ska vara i hästväg och kvaliteten riktigt bra. Demon rören hittar jag dessvärre inte

Jardine 2-1 har jag hört live -låter ljuvligt men en sp ska ha dubbla pipor tycker jag

Vet att du gillar mtc softish :)

Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Nope, titan it is.

Rördragningen är en kopia av TSR (extremt begränsad upplaga $5000) som i sin tur kopierat HRCs fabriksystem för SP1 (se bild), med nödvändiga korrigeringar för standardsving och öhlinsdämpare. Nu är ju inte heller detta system någon dussinvara med en total produktion på 15 ex. :näsblod

img368copy.jpg

Personligen tycker jag de missat på några punkter som gör att jag inte gillar det riktigt 100%.
- Rördragningen; Jag vill ha HRCs dragning för senare SP2 enligt nedan.
- Sektioneringen av böjarna skulle göra sig mycket bättre med dubbelt så många "tårtbitar". Nu ser det lite väl grovt ut.
- Titandämpare; Jag vill också ha kolfiber som på racehojarna! :)

img0603medium4vd.jpg

Nej, jag kör vidare med Akrapovic tills vidare. :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Så alla kalenderbitare där ute.....

...nu har jag äntligen svaret hur många SP1 resp SP2 som tagits in via Honda Sverige:

SP1: totalt 46 hojar togs in, samtliga 2001 men det slank nog med ett gäng -00 i den batchen, min gamla inkluderad.
SP2: detta har vi hört förut men totalt 30 ex, 20 st 2002 och 10 st 2004. 2003 och 2005 avstod man helt och hållet.

Allt enligt Roffe Mälberg på Honda MC.:tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
...och så bangade du att provköra min senast....:hej

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Med tanke på hur hojen låter med ett helt vanligt Akrapovic med två stora dämpare törs jag inte ens tänka på hur den skulle låta med Arrow-systemet :gnissla. Resten av systemet är snyggt gjort, och i titan :) . Akrapovic gjorde bara HRCs system i titan. Alla "på hyllan"-system har rostfria headers med mellanrör i titan.

Just snygga avgassystem tycker jag är det knepigaste att hitta till SPn. Snyggast hittills enligt mig är fabrikssystemen och Durbahns specialare.

IntroRC51-1.jpg

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Med tanke på hur hojen låter med ett helt vanligt Akrapovic med två stora dämpare törs jag inte ens tänka på hur den skulle låta med Arrow-systemet :gnissla. Resten av systemet är snyggt gjort, och i titan :) . Akrapovic gjorde bara HRCs system i titan. Alla "på hyllan"-system har rostfria headers med mellanrör i titan.

Just snygga avgassystem tycker jag är det knepigaste att hitta till SPn. Snyggast hittills enligt mig är fabrikssystemen och Durbahns specialare.

View attachment 369189

Håller med!!! Den gubben kan han!!!!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...