Honda SP1-tråden

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Eftersom vädret varit så trist på sistone och tråden gått i stå tänkte jag att vi tar en liten frågesport.

Det finns en ganska framträdande del som uteslutande reserverats Hondas RC-modeller RC30, RC45 och RC51 och som alltså har samma reservdelsnummer hos dessa, vilken?

Ledtråd; Du ser den från förarplatsen.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
MRJaggu; Nope, men en av mycket få delar som delas med VTR-F!

Nära skjuter ingen hare, men det bränns ordentligt Softishman!
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
RÄTT! :), eller ja i.a.f. om du menar toppmuttern :banana.

OK, nästa fråga: En SP1/2 är ju ganska annorlunda än en F, men exakt hur mycket annorlunda är de båda motorerna, d.v.s hur många motordelar har de gemensamt?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Ventilshims är korrekt. :)
Kopplingens slavcylinder är korrekt :)
Oljefilter törs jag inte uttala mig om, men de flesta Hondor har ju samma så det kan mycket väl vara rätt. Tänkte jag inte ens på.:banana

Bra jobbat, men vi saknar fortfarande minst två delar.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Hallå sp1:a ägare. Har ett litet problem med min. Den "poffar/skjuter"vid avdrag på gasen. Jag har rensat snorkeln, har Duhrban 23 l luftburk, pairsystem moddad samt flapper valve moddad, har PC IIIusb och B.O.S burkar. Har mappat/ bänkat den men de lyckades ej få bort skiten. Det som hände var att nu poffar den mellan 2500-3200 varv istället för mellan 3500-4500. Vad kan man mer göra? Vad kan det vara?

Någon som har erfarenhet av detta?

Kan va så att den suger in tjuvluft i skarvarna på avgassystemet.
Hade så på min, bytte packningarna vid anlutningen till cylindrarna samt att jag monterade ihop rör & dämpare med vanlig monteringspasta för avgassystem så var det problemet löst. :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kan va så att den suger in tjuvluft i skarvarna på avgassystemet.
Hade så på min, bytte packningarna vid anlutningen till cylindrarna samt att jag monterade ihop rör & dämpare med vanlig monteringspasta för avgassystem så var det problemet löst. :tummenupp

Ska gå över mina skarvar sen oxå plus byta avgaspackningarna...
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Som slutgiltigt svar på min fråga; Dessa delar är gemensamma för motorerna i SP1/2 och VTR-F
1. Ventilshims
2. Kopplingens slavcylinder
3. Oljefilter
4. Skruven till inspektionshålet för kamtimingen
5. Ventilsäten
6. Utgående drev.

Det kan naturligtvis finnas fler, men dessa är de jag hittat genom diverse forum och artiklar.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
SP1:an är ju fortfarande rätt ny för mig och en sak som slagit mig är att den känns högt växlad. Skulle man vilja få upp den på bakhjulet känns det som man får anstränga sig.( Jag har inte ansträngt mig) Nu fick jag äntligen tillfälle att öppna upp och kolla drevningen. Jag har 16 fram och 40 bak. Är det orginal?

Alltför knixiga banor blir jobbigt men annars tycker jag det funkar bra nu när jag vant mig. Lågvarvigt i högfart t.ex :)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
16/40 är standard på SP1.
Jag ska byta mitt drivpaket nu och kommer slänga på 15/41, åker nu på 16/42.
Kommer bli enklare att dra upp den på bakhjulet men framför allt lättare att hålla 50 km/h på tvåan...

Om du tycker din hoj är bänglig (trög) i kurvorna så kan jag rekommendera att höja den baktill, finns en lite distans att köpa på ebay. En U bricka du trär på det övre stötdämparfästet mellan ramen och dämparen, går med en vanlig bricka men då måste du lossa hela dämparen... Kolla på bilderna i mitt garage så förstår du nog!
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Hej, jag har följt tråden ganska länge och jag blev här i veckan ägare av en SP1:a från -00. Sjukt nöjd om än jag kan tycka den är lite nervös vid rödljuset men det är nog mest att jag bör ställa koppling, den tar typ direkt nu.
Bra skick tycker jag förutom frontkåpan som är sprucken vid luftintaget så där av lite småfrågor ned, LeoVince Titansystem, miniblinkers och en annan undertail som är riktigt snygg i mina ögon =)

Jag hade dock några frågor till er som haft denna underbara maskin lite längre.

1. Billiga kåpor, nån med tips på vart utöver Ebay man hittar det?
2. Tanken.. när man byter kåpor hur löser man tanken förutom att lacka om? (Vet den "ska" vara röd men jag hade nog kunnat tänka mig en svart hoj ;)
3. Blinkers.. jag har mini blinkers runt om men de är av vanlig glödlampstyp och de verkar som om nått är glapp eller så för de fungerar ibland hur bra som helst och sedan nästa sekund funkar inga.. Tips på vart man bör börja kolla, jag har hela servicemanualen men tänkte börja med att fråga här innan jag börjar gräva..?

Vill också tacka för en informativ tråd! Gick igenom alla sidorna nu under semestern innan jag valde att slå till, jag ska mest ha SP1:an som andra hoj inne i stan och cruisa med när man vill smiska lite. Gjorde igår/idag en 40 mils tur och jag kan tycka den är helt ok att köra även lite längre på.. även om jag nog nästa gång tar HDn för komfortens skull =)

Vet folk frågat om försäkringar så jag bidrar med min info:
Efter lite samtal så gav Folksam typ 1000:-/mån mitt i GBG, 31 år och då är det anställningsbart hur många gånger som helt. Trygghansa var näst bäst på 12900:-/år också helt anställningsbar.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
... få upp den på bakhjulet känns det som man får anstränga sig.( Jag har inte ansträngt mig) Nu fick jag äntligen tillfälle att öppna upp och kolla drevningen. Jag har 16 fram och 40 bak. Är det orginal?

Alltför knixiga banor blir jobbigt men annars tycker jag det funkar bra nu när jag vant mig. Lågvarvigt i högfart t.ex :)

Få upp o få upp... men med 15/42 går det på bara gaspådrag... men den får om inte annat ett helt annat o lättarbetat register. Anderstorp blir lite trist i slutet på raken, men i accs så blir du inte frånkörd för än just där...

Vad gäller kvickstyrning... Sänk den fram istället för att höja bak. Där har du dessutom graderingar o kostar 0 kr. mindre klödd...

- Sorry, Softis ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top