Honda SP1-tråden

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Helsyntet - alltid. 10W/40 eller 15W/40. Kolla manualen och klassningen på tänkt olja. Tillverkare spelar mindre roll.

Tack för svar! Skulle det innebära ngt negativt att använda 15W-50??
Om ja, isf varför?

Har en granne som har ett gäng gammla motul 300V competition-flaskor stående i källaren, verkar vara riktigt bra grejer, helsyntet, estrar osv.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Helsyntet - alltid. 10W/40 eller 15W/40. Kolla manualen och klassningen på tänkt olja. Tillverkare spelar mindre roll.

Varför endast helsyntet?! Tänk på att hojen är 10-11 år gammal och dagens oljar har blivit väldigt fina, jag har kört med både hel- och delsyntet (samma tillverkare) och inte märkt någon speciell skillnad...!

Så länge oljan uppfyller kraven så är det inga problem! Så Cozy P, den går att köra med då den uppfyller alla krav!

Jag rekommenderar dock Castrol GPS 10W40, den funkade jätte bra i min iaf! Den är nu ersatt av POWER 1 gps, båda är delsyntet.

Men det finns bättre oljor, Omega har en riktigt bra racing olja som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men det är skillnad på olja och olja!!!

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Din hoj har rullat med Castrol GPS tidigare utan några som helst problem, bara så du vet! :krama

Jasså, den har det? :) Har sett i historiken som följde med hojen att den oljan har använts. Som det ser ut nu blir det antingen Motul 300V 15W-50 alt. Motul delsyntet 5100. 4l 300V kostar mig 480:- och 4l Motul 5100 kostar 400:-

Vad torde bli bäst?? Finns det något negativt kring att välja en 15W-50 före 10W-40? Sämre kallstartsegenskaper? Annat??

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Hejsan
Hämtade upp en SP1 idag. Tyckte under provkörningen att startmotorn gick tungt, men hojen hoppade igång varje gång kvickt och fint. Ända tills jag köpt hojen och åkt hem med den. Efter ett tankstopp gick det inte att starta längre. Fick starthjälp på en verkstad brevid och hojen dundrade igång genast med pigg startmotor.

Väl hemma plockar jag ut batteriet..som var nytt enligt säljaren. Han ljög inte, det var nytt. Ett "Exide YTX9-BS" på 8Ah, gelbatteri. Ser jättelitet ut. Det kan väl ändå inte vara rätt batteri till en litertwinn??

Det lämnar 12,9V när hojen är avstängd. Med motor igång laddar det 14,3V. Hur stor startström det lämnar vet jag inte. Laddade det med min CTEK, men det orkar knappt fast det är fullladdat.

Underbar hoj, men inget förstör humöret så som en hoj som bara kanske startar..
Vad har ni för batterierm i era SP1?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Jag har biltemas gelé batteri, fungerar klockrent men är lite större än original så har man några extra sladdar till batteriet (larm, 12V uttag, snabbladdar uttag) så blir det lite trångt... Men det går!!!

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Tackar tackar. Det verkar som jag skall ha ett "12" och inte "9". Jag slänger i ett gelbatteri i 12 storlek så ska det nog funka sedan. Den verkar ju ladda ok iaf :)

Det är meckigt med bilder på SH tycker jag. Lägger upp lite i mitt garage

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hejsan
Hämtade upp en SP1 idag. Tyckte under provkörningen att startmotorn gick tungt, men hojen hoppade igång varje gång kvickt och fint. Ända tills jag köpt hojen och åkt hem med den. Efter ett tankstopp gick det inte att starta längre. Fick starthjälp på en verkstad brevid och hojen dundrade igång genast med pigg startmotor.

Väl hemma plockar jag ut batteriet..som var nytt enligt säljaren. Han ljög inte, det var nytt. Ett "Exide YTX9-BS" på 8Ah, gelbatteri. Ser jättelitet ut. Det kan väl ändå inte vara rätt batteri till en litertwinn??

Det lämnar 12,9V när hojen är avstängd. Med motor igång laddar det 14,3V. Hur stor startström det lämnar vet jag inte. Laddade det med min CTEK, men det orkar knappt fast det är fullladdat.

Underbar hoj, men inget förstör humöret så som en hoj som bara kanske startar..
Vad har ni för batterierm i era SP1?

Yuasa original. De kostar 1300 spänn men hållbarheten är svårslagen.

Biltemas funkar ok när det är nytt och hålls fulladdat. Tappar man kräm under en viss nivå så blir det sig aldrig likt igen.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Yuasa original. De kostar 1300 spänn men hållbarheten är svårslagen.

Biltemas funkar ok när det är nytt och hålls fulladdat. Tappar man kräm under en viss nivå så blir det sig aldrig likt igen.

Inte gele batteri!!! Dom tål dom där "urladdningarna" mycket bättre!!!:yoparty

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Jag tänkte det var dumt med "vått" batteri när det i princip ligger ner på SP1, men de är kanske täta o fina.
Jag skaffar ett gelbatteri från Batterilagret, så får vi se om det snurrar se´n. Självklart var de slut när jag skulle handla..:huvet

Är ju duktigt sugen att köra Spettan nu.

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Har ännu inte kört hojen sedan jag åkte hem med den, men lär ha 100 frågor senare. Servicebok eller instruktionsbok fanns inte. Tankade hem en servicemanual på PDF men den är för race-versionen märkte jag snart :)

Igår ropade jag hem en servicemanual på Ebay för £5 för den civila maskinen, hoppas jag.

Har aldrig ägt en hoj med insprut förut...brukar man ha "choke"? Sitter ju ett reglage på vänster sida på spettan.

Edit - kollade upp choke, så nu är jag klokare

Last edited:

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Hoj
Honda VTR Sp-1
Hej och hå! Long time no seen.
Sitter och funderar på lite olika saker...
Någon som vet varför kam drivningen skiljer sig mellan hojar? Varför har inte alla som våra underbara cyklar?

Softishman... kul och se att du har hojen kvar, speciellt efter all tid du lagt ner på den.
Dina gamla dämpare gick igenom besiktningen idag med ett par hemgjorda db-killers, 97db @4750rmp

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Inte så underligt egentligen då konstruktionen är väldigt dyr och komplicerad. Men den är svårslaget exakt och hållbar.

cam gear.jpg

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Softishman... kul och se att du har hojen kvar, speciellt efter all tid du lagt ner på den.
Dina gamla dämpare gick igenom besiktningen idag med ett par hemgjorda db-killers, 97db @4750rmp

Kul att det funka på besiktningen! Jag börjar faktiskt bli "klar" med hojen, några små saker kvar som jag vill fixa men inget akut nu...!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept