Honda SP1-tråden

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Nån som ligger på nån bra hokus pokus metod för å få bromsoken rena från år av bromsdamm smuts mm
Renoverar oken och tänkte snygga till dom utvändigt också! Men shit va det sitter! Provat brääklen,t-röd med
Dåligt resultat..

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Bräkreen är till för att effektivt avlägsna fett från bromsdetaljer vid montering för att förhindra att det förorenar bromsbeläggen. Det löser inte bromsdamm. Det gör däremot fälgrengöring, som dessvärre ofta innehåller oxalsyra som sabbar ytan på oken och får dem att se väldigt tråkiga ut. Men det finns hopp! Sonax Extreme fälgrengöring innehåller inte syra och den har jag använt med framgång på känsliga detaljer som hojbromok. Låt det inte ligga på för länge och bearbeta med borste under tiden. Skölj med rikligt med vatten. Lycka till!

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Härligt ska testa det! Känns ju gott å snygga upp oken när jag endå har rivit isär dom:banana

Oken blev som nya,grymt bra medel det! Tack frezon för tipset

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    347.2 KB · Visningar: 40
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
biltemas mc rengörings spray för 59 pengar tycker jag löser väldigt mycket skit oxo, ingen aning om kemin i det men jäkligt nöjd med det som rengjorts hittills.

mina hjullager kommer INTE till att komma från sverige.....blev lite fel i förfrågan och sista priset jag fått nu ligger på......"trummvirvel!!!!!"- 470 kr st!!!!!:fakta. rätt jävla otroligt dyrt.

kollade runt på olika forum och hittade ett ställe i UK som grossar mängder med lager till mc (inte bara hjulen!), marksman-ind.com. fram till spettan med packboxar= 13 pund plus moms/frakt, NTN lager.

Frezon- ditt ladybird- är det bara till sp2'an??

//jj

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Ja dom blev bra!det fina är att gå från att inget blev renare,till att duscha
Oken med sonax vänta 5 min och sen gno bort skiten relativt smidigt med borste,Så får man vara nöjd:)

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
L
biltemas mc rengörings spray för 59 pengar tycker jag löser väldigt mycket skit oxo, ingen aning om kemin i det men jäkligt nöjd med det som rengjorts hittills.

mina hjullager kommer INTE till att komma från sverige.....blev lite fel i förfrågan och sista priset jag fått nu ligger på......"trummvirvel!!!!!"- 470 kr st!!!!!:fakta. rätt jävla otroligt dyrt.

kollade runt på olika forum och hittade ett ställe i UK som grossar mängder med lager till mc (inte bara hjulen!), marksman-ind.com. fram till spettan med packboxar= 13 pund plus moms/frakt, NTN lager.

Frezon- ditt ladybird- är det bara till sp2'an??

//jj

Har du kollat David silverspares? Bra å ha att göra med!
Själv så köpte jag lagren hos lokala sverull handlaren

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Newton:
david silver hade inte nått som poppa upp direkt när man kollade på SP1 grejor, men man får kanske vara lite mer detektiv för att hitta vad som sökes, annars är ju david silver ett bra ställe helt klart (när det gäller hjul lagerna- vad vill då dom ha och vad är det för lager)

sonax extreme, verkar som att det ska bli till att prova det snarast!! (inte för att spettan är skitt:yoparty) det finns ju annat som behöver bli rent oxo, hehe!!

//jj

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Newton:
david silver hade inte nått som poppa upp direkt när man kollade på SP1 grejor, men man får kanske vara lite mer detektiv för att hitta vad som sökes, annars är ju david silver ett bra ställe helt klart (när det gäller hjul lagerna- vad vill då dom ha och vad är det för lager)

sonax extreme, verkar som att det ska bli till att prova det snarast!! (inte för att spettan är skitt:yoparty) det finns ju annat som behöver bli rent oxo, hehe!!

//jj

Det dom inte har på sidan mailar man om så fixar dom fram allt! man behöver inte ens artnr. bara detaljnamnet på engelska.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Newton:

//jj

https://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/hpart_91073MCF003/
https://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/partnumber_91253443762P/
När jag handlar från davidsilver hämtar jag alltid oem nr från www.bike-parts-Honda.com söker på part nr..
Oftast tar det inte många dagar om det är beställningsvara..
Oftast billigare en Sverige inkl frakt..

Last edited:

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Tack Newton för bike-parts-honda.com länken, den hade inte jag.

Här öppnas ju oanade möjligheter att köra familjeekonomin i botten :)

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Tack Newton för bike-parts-honda.com länken, den hade inte jag.

Här öppnas ju oanade möjligheter att köra familjeekonomin i botten :)

Varsågod:rock den sidan är jättebra, och det kan bli dyrt :3freak men lättare å beställa när man har oem nr..har blivit lite paket från Davidsilverspares:banana

Var nådig mot kreditkortet

Last edited:

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Behöver egentligen bara nya bromspads, luftfilter och nya handtag. Befintliga handtag är röda och det står "CBR" på dem. Störande.

Ska man byta låsblecket som sitter över beläggen? Som jag fattat det behöver man inte lossa oken för att byta pads?

belägg=bromsbelägg=pads..

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Du behöver inte lossa oket bara 2 insex skruvar! Bläcket rengör du och återmonterar:tummenupp
Glöm inte å motionera kolvarna när beläggen är borta

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ja jag misstänker att kolvarna behöver motion. Hur görs detta bäst? Försiktigt tryck på bromshandtaget och sedan med handkraft in igen eller?

Längesedan jag bytte belägg på en hoj och då slutade det med renovering av ok då kolven fastnade..:(

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Ja jag misstänker att kolvarna behöver motion. Hur görs detta bäst? Försiktigt tryck på bromshandtaget och sedan med handkraft in igen eller?

Längesedan jag bytte belägg på en hoj och då slutade det med renovering av ok då kolven fastnade..:(

Ja ta bort klotsarna (en sida i taget så du inte trycker ut kolvarna) tryck ut kolvarna med bromshandtaget (inte för långt:)) jag använde t-röd torka rent ordentligt smörj sen med bromscylinderfett finns på Biltema. Eller som Honda rekommenderar i verkstadshandboken bromsvätska.. Sen ska du kunna trycka tillbaka kolvarna med handen.. Så gjorde jag förra året när jag gjorde en lite renovering av oket..blev sådär då kolvarna visade sig var väldigt dåliga inne i oket!!
Iår blev det nya klotsar och skivor samt hade anliggning på kolvarna så jag
Renoverade mina i veckan, delade oket plockade ur kolvarna och rengjorde allt.. Smörjde bara med bromsvätska, blev kanonbra:tummenupp
Avslutningsvis byt bromsvätska

Last edited:

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Perfekt, tackar. Jag provar detta får vi se om jag slipper riva isär oken. Tycker det ligger på lite höger fram.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Touring Deluxe 2015

Vet inte hur många av er som gluttar i VTR-forumet men postar lite info om en gruppresa här också.

Den 17-19 juli skall vi åka några stycken från VTR-klubben till Norge och köra läckra vägar och dricka öl.
Vi skall bo i ett hus på sydkusten i det lilla samhället Flekkefjord och utgå därifrån under en dagsutflykt till Lysbotn, detta är en av norges sjukaste vägar och defenitivt något som borde stå på en hojåkares bucket list.

Häng på en riktigt kul helg i sommar nu!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring