Honda SP1-tråden

Kapten Grrr

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2013
Ort
Stavanger
Hoj
2000, Honda SP1
Jag har prövat å bli med i VTR klubben forumet för jag tänkte skriva in intresset men det har blivit error på alla mina e-postadresser
Men jag blir med på dagsutflykten på lördagen. Får se om jag kommer ner till flekkefjord eller om vi möts upp någonstans på vägen.
Håller med om vägarna de är helt fantastiska. Ni har lagt upp en fin dagstur. ��
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag har prövat å bli med i VTR klubben forumet för jag tänkte skriva in intresset men det har blivit error på alla mina e-postadresser
Men jag blir med på dagsutflykten på lördagen. Får se om jag kommer ner till flekkefjord eller om vi möts upp någonstans på vägen.
Håller med om vägarna de är helt fantastiska. Ni har lagt upp en fin dagstur. ��

Toppenkul! :tummenupp

Skriv din mail så meddelar jag Håkan admin på VTR-forumet om problemet!
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Någon som har lite delar liggandes?
Behöver detta till min SP-1 00:a:
Höger framlyse
Luftintaget i fronten (snorkeln)
Bakskärm (som inte är avsågad)
 

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Jag köpte mig en sp-1 för ett par veckor sedan. En 00-a med 2100 mil på mätaren. Den har akrapovic helsystem o powercommander. Positivt var att det satt en brembo bromspump på. Det stod det inget om i annonsen:)
Har varit ute ett par turer på den o tycker den har en härlig karaktär. Funderar på om det är värt att göra "pair-modd" o "flapper valve-modd" på den. Vad tycker ni?
Här en bild på hojen
 
Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Goa sliponpipor:Bugar har dom också på min sp2 a.. Ger ett härligt Muller:kär
Dom andra frågorna har jag inget å tillägga, då jag håller min orginal rakt igenom.
Ja det är klart förutom akra slipon och pc3::banana
Ser grymt fin ut din spetta, låga mil:tummenupp
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Mkt stilig!
Pair och flappermoddarna är klart givande.
man spar vikt och bänkar man hojen med en pc3 så kan man få cykeln att gå riktigt jämnt och fint.

Karlstad. Inte långt från norge... häng med till sommarn ;)
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
palster: vad är det som gör att man köper en 15 år gammal moppe (nyfiken på hur man "hittar" in i SP1 träsket:)) då jag i varje fall hade typ NOLL koll på SP1 innan jag hittade min- det enda jag visste var att det var en honda och den var röd med 2 cylindrar....:D.
lycka till med en snygg cykel du nu har!!

idag så har jag hämtat min nya pulverlackade framfälg- i princip samma färg som jag sprayade på förra vintern- men med pulverlackens slitstyrka och lyster.
nya lager har ankommit till fälgarna likaså- både fram o bak (bak komplett med ALLA lagerna!!, 4 stycken!!) och detta för runt tusenlappen- wooohoooo!!

//jj
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag köpte mig en sp-1 för ett par veckor sedan. En 00-a med 2100 mil på mätaren. Den har akrapovic helsystem o powercommander. Positivt var att det satt en brembo bromspump på. Det stod det inget om i annonsen:)
Har varit ute ett par turer på den o tycker den har en härlig karaktär. Funderar på om det är värt att göra "pair-modd" o "flapper valve-modd" på den. Vad tycker ni?
Här en bild på hojen

Ser väldigt fin ut! Grattis och välkommen!

Flapper mod, Pair-mod, PC3/5 och en mappning är allt du behöver.
- Flappern hjälper bara till att få ner ljudnivån vid vissa varvtal.
- Pair-modden är ett krav för mappningen.
- Mappning är nödvändigt för att få korrekt bränsleblandning med helsystemet och ett plus är att du samtidigt botar det ryckiga gassvaret och dippen i mellanregistret.
 

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000 - 03
palster: vad är det som gör att man köper en 15 år gammal moppe (nyfiken på hur man "hittar" in i SP1 träsket:)) då jag i varje fall hade typ NOLL koll på SP1 innan jag hittade min- det enda jag visste var att det var en honda och den var röd med 2 cylindrar....:D.
lycka till med en snygg cykel du nu har!!

idag så har jag hämtat min nya pulverlackade framfälg- i princip samma färg som jag sprayade på förra vintern- men med pulverlackens slitstyrka och lyster.
nya lager har ankommit till fälgarna likaså- både fram o bak (bak komplett med ALLA lagerna!!, 4 stycken!!) och detta för runt tusenlappen- wooohoooo!!

//jj

Ja, varför köpte jag denna hoj?
Hm... Jag är 46 år gammal och har kört tung mc sedan jag var 20 år gammal. Supersporthojar har alltid varit det jag föredragit. Hojarna har blivit bättre o bättre genom åren. Bättre prestanda o mycket mer lättkörda o förlåtande. Hojen jag hade i höstas var en gsxr 1000 k8. En utmärkt maskin men lite för polerad o perfekt på nåt vis. Jag kraschade denna när bakhjulet låste sig av att ett par jeans flög ur ryggsäcken o in i bakdrevet. I år kände jag att jag ville testa nåt annorlunda. Något med lite annan karaktär. Jag tycker att moderna hojar börjar bli alltför extrema med alla elektroniska hjälpmedel som gör det alltför lätt att hamna i hastigheter som är alldeles för höga. Moderna hojar har effekter på uppemot 200 hästar men har en vilseledande snäll karaktär som gör att det blir roligt först när det går alldeles för fort. Med denna sp1 så tror jag att det blir roligare hojkörning. Lite back to basic på nåt sätt. en hoj med sina egenheter som man måste lära sig. sedan har jag alltid tyckt att de är ruggigt snygga. Också gillar jag historiken om varför de kom till?
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
eftersom jag befinner mej på gränsen mellan skaune och smauland- så ligger Värsjö lack och mekaniska bra till för mej:tummenupp, priset skulle kanske varit högre (?) men hamnade på 600 kr- detta inkluderade då thinnerbad- blästring- grundfärg samt toppfärg, ingen klarlack då ytan är mycket fin som den är och klarlacken KAN fucka till färgen under.
bakfälgen som ska tas när svålen har gott hädan ska oxo målas, men det blir inte i år (vald pulverlackfärg stämmer näääästan med det jag sprayade på förra vintern- kör man bara fort ser man inte så stor skillnad:D)

ps: fälgen är just nu lite skitig då jag höll på med att skrapa bort grund/ färg som satt i sätet för skivorna- satan vad det sitter!!= mycket bra utfört grundarbete!!
de nya lagerna och packboxarna är i bankade oxo (skulle vara skrot om jag lämnat det till min arbetskollega......han tyckte det skulle vara bra att bara ta whatever och banka satan, gärna och helst med nått som INTE passade ytterbanans diameter (mao- banka över innerbanan eller lagertätningen.....jössssesssss!!!)

//jj
 
Last edited:

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Jag höjde höjde baken lite på min hoj idag. Lade 5 mm bricka vid stötdämparinfästningen. Skall bli kul o se om den blir lite kvickare i styrningen. Hoppas den inte uppträder nervöst. Borde ha ett längre sidostöd för den lutar ganska mycket när den står på stödet nu��
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
palster: håller med dej med att det som finns på marknaden idag är lite "skrämmande" +200 hk och 180 eller mindre vikt....fullsketna med elektronik som snart sagt registrerar även den minsta fis man släpper.
spettan är ju en befrielse iom med att det mest spajsade är insprutet- typ.
ingen ABS, ingen anti spinn, ingen anti what ever gizmo thingy....bara ren och skär mekanik.
men men, om 10 år sitter man väl på en plastraket från 2015 och tycker likadant som idag- hahaha!!!

//jj
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
ps: fälgen är just nu lite skitig då jag höll på med att skrapa bort grund/ färg som satt i sätet för skivorna- satan vad det sitter!!= mycket bra utfört grundarbete!!
de nya lagerna och packboxarna är i bankade oxo (skulle vara skrot om jag lämnat det till min arbetskollega......han tyckte det skulle vara bra att bara ta whatever och banka satan, gärna och helst med nått som INTE passade ytterbanans diameter (mao- banka över innerbanan eller lagertätningen.....


//jj

Ja det var ett jäkla slit å få rent fälgarna innan montering skivor!
Ganska viktigt att det blir plant:brynad
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
palster: håller med dej med att det som finns på marknaden idag är lite "skrämmande" +200 hk och 180 eller mindre vikt....fullsketna med elektronik som snart sagt registrerar även den minsta fis man släpper.
spettan är ju en befrielse iom med att det mest spajsade är insprutet- typ.
ingen ABS, ingen anti spinn, ingen anti what ever gizmo thingy....bara ren och skär mekanik.
men men, om 10 år sitter man väl på en plastraket från 2015 och tycker likadant som idag- hahaha!!!


//jj
Nu förstår jag inte vad du menar! Annan hoj::va:confused::glömdet hemska tanke:hihi
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag höjde höjde baken lite på min hoj idag. Lade 5 mm bricka vid stötdämparinfästningen. Skall bli kul o se om den blir lite kvickare i styrningen. Hoppas den inte uppträder nervöst. Borde ha ett längre sidostöd för den lutar ganska mycket när den står på stödet nu��

Det är många där ute som kör med förlängda stöd, eller eftermarknadsdelar. I princip alla eftermarknadsstötdämpare höjer baken för att få lite kvickare styregenskaper, men någon styrdämpare har de aldrig behövt ens om man ställer den på näsan.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Ja det var ett jäkla slit å få rent fälgarna innan montering skivor!
Ganska viktigt att det blir plant:brynad

skrapade med ett vässat stämjärn och sedan kördes med ett ganska grovt bryne på den vertikala delen av sätet efter skrapningen. sedan snurra skivorna i sätet en massa fram o tillbaks för att ytterligare slita in passningen.

frezon: vad är utväxlingen på stötdämparlinkaget? 1 till 2 eller 1 till 3 ca?, grovt räknat så blir 5 mm ca 15mm höjning av baken (eller nått sånt- typ:va).
har inte tittat/ funderat färdigt ännu på om jag vill höja bak eller sänka fram, mina skånkar är lite korta längst ner....:D, så sänka fram är mest vettigt i mitt case.

palster: avlägg rapport på hur du förnimmer förändringen på styrningen om du vill, kul med feedback.


//jj
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top