Honda SP1-tråden

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Var ute en tur idag. Måste säga att höjningen bak var ett stort lyft för hojens uppträdande! Jag ställde också ner kompressionsdämpningen några klick på bakdämparen. Dessa saker gjorde tillsammans att hojen känns mycket mer lättsvängd och följsam i både låg o hög fart. Ingen instabilitet alls, den känns bara piggare på att svänga o verkar hålla spåret bättre i sväng också. Har även sänkt kompressionsdämpningen fram o ställt på förspänningen på gaffeln då jag väger runt 100 kg. Allt sammantaget så tycker jag hojen uppför sig mycket mer följsamt o förtroendeingivande nu!��
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag köpte mig en sp-1 för ett par veckor sedan. En 00-a med 2100 mil på mätaren. Den har akrapovic helsystem o powercommander. Positivt var att det satt en brembo bromspump på. Det stod det inget om i annonsen:)
Har varit ute ett par turer på den o tycker den har en härlig karaktär. Funderar på om det är värt att göra "pair-modd" o "flapper valve-modd" på den. Vad tycker ni?
Här en bild på hojen

Tjusig, grattis:tummenupp:tummenupp:tummenupp Och OEM HRC dekalen är kvar också:yoparty
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
palster: vad är det som gör att man köper en 15 år gammal moppe (nyfiken på hur man "hittar" in i SP1 träsket:)) då jag i varje fall hade typ NOLL koll på SP1 innan jag hittade min- det enda jag visste var att det var en honda och den var röd med 2 cylindrar....:D.
lycka till med en snygg cykel du nu har!!

Intressant fråga. Även för mig vad modellen helt okänd. Ok jag hade sett bilden i Bikes begkatalog och reagerat på det motsägelsefulla i "Plus: riktig racer för gata och minus: tungstyrd. Extremt törstig" men liksom aldrig känt något sug.

Men när en röd -01 med 1200 mil på mätaren dök upp på Blocket 2006 så var det något som drog. Och väl där, när ägaren vred om nyckeln och mullret flödade ur Akrasystemet ackopanjerat av de kuggdrivna kammarnas vinande så var jag helt såld. Lite "var har du varit hela mitt liv"-feeling och det är så jag köpt hojar hela livet.

Det ska kännas bra i hjärtat snarare än i arsle, handleder och plånbok
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
palster: najs att det bidde en tydlig förändring- märkte själv en viss skillnad från det att det gamla platta däcket i baken bytades till ett nytt runt!! (gav ju några millimeter högre bak iom det!)

fazerfun: utan att veta vad man köpt innan så har man hamnat i träsket.......brukar inte ha för vana att sälja grejor jag en gång skaffat, spettan sällar sej till den skaran av inköpta saker som BLIR KVAR (det är min intention i varje fall!!)

sedan rent allmänt, kollade på Jardine 2 till 1 system, blev lite smått upphetsad över utseende och viktminskning iom en burk mindre- finns här ngn med erfarenhet eller kanske rent av ett system liggande för överkomliga pengar?? ser rätt fett ut med 2:1 system!!

//jj
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
palster: najs att det bidde en tydlig förändring- märkte själv en viss skillnad från det att det gamla platta däcket i baken bytades till ett nytt runt!! (gav ju några millimeter högre bak iom det!)

fazerfun: utan att veta vad man köpt innan så har man hamnat i träsket.......brukar inte ha för vana att sälja grejor jag en gång skaffat, spettan sällar sej till den skaran av inköpta saker som BLIR KVAR (det är min intention i varje fall!!)

sedan rent allmänt, kollade på Jardine 2 till 1 system, blev lite smått upphetsad över utseende och viktminskning iom en burk mindre- finns här ngn med erfarenhet eller kanske rent av ett system liggande för överkomliga pengar?? ser rätt fett ut med 2:1 system!!

//jj

När jag köpte min sp2 satt det en burk på, ett leo vince riktigt bra gjort!
Men personligen tycker jag att det är en hädelse å endast ha en burk på
En sp ( OBS min personliga åsikt:brynadså) rök det samma kväll hojen kom hem. Det systemet har Mr Jaggu numera! han finns
På detta forum, kolla med honom:tummenupp men jäklar va skönt det sjöng med bara en burk:kär
Men men hjälps inte:fakta
Lycka till
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
sedan rent allmänt, kollade på Jardine 2 till 1 system, blev lite smått upphetsad över utseende och viktminskning iom en burk mindre- finns här ngn med erfarenhet eller kanske rent av ett system liggande för överkomliga pengar?? ser rätt fett ut med 2:1 system!!

//jj

KÖP, innan jag gör det! http://www.ebay.de/itm/Akrapovic-2-1-Auspuffanlage-mit-Titan-Endschalldampfer-Honda-VTR-1000-SP1-SP2-/281301466682?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item417edfbe3a
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag har ett acra 2-1 på min sp2a. Vill minnas att det väger 3,7kg med kolfiberburk. Nästan 10kg ner mot original! Låter fint också Så klart, men det gör de ju alltid
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
frezon:
AAAAARRRRGGHHHH!!!!!!!!! rätt grejor och fel tid.......:huvet

zam:
10 kilo lättare än original är ju inte så svårt:D- det var saaatan vad originalburkarna väger!!!!

//jj
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Hehe..
Jag som lessnade på tinnitus, skenande hästar och gråtande barn och passade på att köpa orginalsystem när Softishman hade ett över. :tungan

Jag får banta 10kg fläsk istället. Orginalsystemet är tungt men det är ett rätt snyggt arbete.
Sulla inte bort era orginalburkar, jag skulle tro det kan bli en värdehöjare i framtiden ungefär som det är nu med gamla CB500:eek:rs 4-4 system.
 

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Har nu hunnit med några turer på sp-1:an och måste bara säga: VILKEN UNDERBAR HOJ!!!
Ljudet är helt oslagbart. Motorkaraktären är jättehärlig när man vant sig vid den. Chassiet är fantastiskt stabilt. Inte så lättsvängt som man är van vid på nyare hojar men det känns helt rätt att man får jobba lite på hojen. Jag gillar den "raciga" looken med låga clipons o avsaknad av en massa "bjäfs".

En hoj som jag tror kommer att få stanna länge, kanske för alltid:)
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
min analys av spettan är att vanlig "fiskörning" inte är så rolig- men då man börjar klättra runt lite på den= köra aktivt (mao- slänga den hit o dit- halvt respektlöst), ja, då lever den upp till en helt annan nivå. kanske har med hang out och flytt av tyngdpunkt vid aktiv körning att göra.
därmed inte sagt att den är tråkig för vanlig körning- men hon känns lite segare, utan ovan nämnda gymnastik på henne:tummenupp
hon är ju sprungen ur HRC och arvet därifrån är ju att det ÄR en racer och skall köras som en sådan- bara det att dom hängt på lyse och sånt bjäfs= KILO!!!!! skrapa på ytan och under fläsket som hon bär finns en juvel!

//jj
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Har nu hunnit med några turer på sp-1:an och måste bara säga: VILKEN UNDERBAR HOJ!!!
Ljudet är helt oslagbart. Motorkaraktären är jättehärlig när man vant sig vid den. Chassiet är fantastiskt stabilt. Inte så lättsvängt som man är van vid på nyare hojar men det känns helt rätt att man får jobba lite på hojen. Jag gillar den "raciga" looken med låga clipons o avsaknad av en massa "bjäfs".

En hoj som jag tror kommer att få stanna länge, kanske för alltid:)

Den är helrätt på denna vägen!!
2642b629b36c924a9ddd5c2af2fb32e4.jpg
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Ingen som har kraschkåpor och annat gott liggandes? Står imellan att behöva köpa en extra hojj för endast bana eller kitta upp min sp1 så den klarar ett fall eller två utan att dö helt :eek:

Fick den reparerad för nästan 40 000:- efter krasch på Gelleråsen förra året, nu är den fan som ny. Ny tank liksom, bara en sån sak! omg.
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Ingen som har kraschkåpor och annat gott liggandes? Står imellan att behöva köpa en extra hojj för endast bana eller kitta upp min sp1 så den klarar ett fall eller två utan att dö helt :eek:

Fick den reparerad för nästan 40 000:- efter krasch på Gelleråsen förra året, nu är den fan som ny. Ny tank liksom, bara en sån sak! omg.

Härligt din hoj är tillbaka till rättan skick:tummenupp
En allmän fråga till er sp kamrater!
Hur resonerar försäkringsbolagen ang värdesättning på en vtr sp1/2.
De finns ju inte direkt så många å få tag i om olyckan är framme, har dom nån tabell
Dom följer eller kollar dom blocket å sen skambudar? (Just det! Det finns inga där) framförallt sp2:banana
Eller är det bara vi som älskar dessa hojar som tycker dom är värda massa?
Nån med erfarenhet?

Kan dock inte hjälpa dig med ditt ärende ang kåporna!
// Christian
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag hade lite "tur" måste jag säga.

Köpte min för 45000:- den har idag gått 2700 mil. Den var lull-lullad med schysst slip-on, justerabara fotpinnar. Verkstaden plockade ut delar för ungefär 37000:- + arbete efter kraschen. Där ingick följande:

Ny tank
Ny kåpa höger sida
Ny kåpa fram, den för lyktorna
Nya justerbara pinnar
Nya GPR slip-on kolfiber
Nya bultar här och var
Nya tankskydd/grips

Nytt styre, nya bromsgrepp/koppling

Hmz, vetifan, säkert mer saker :)

Försäkringsbolaget var nära på att lösa in den, dom hade faktiskt värderat den till strax över 50 000:-.

Kanske ger en fingervisning, gott skick, lite fint lull, låga mil = bra värde på Gjensidige iaf!
 

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Ort
Skurup
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld
Snart dags att rulla ut hojen ur garaget, jag undrar om någon här vet om det går att köpa "lösa" dämpare till Akrapovic? Köpte ett helsystem till SP-2 som jag monterat på min SP-1 och lyckas inte hitta några db-killers som passar till dessa. Alternativt dämpare av annat fabrikat som passar på Akra mellanrör 60mm i diameter.

Söker också ett lock istället för passagerardynan, alternativt en racebakdel som har passform som original. Har tyvärr Castrol kinakopior på hojen och original är ganska risiga. Tanken var Durbahn HRC kåpor men för närvarande finns inte finanserna till detta.:rodnar:huvet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Finns dämpare på eBay med 60 mm anslutning, både Akrapovic (normalt hyfsat dyrt och nytt) och andra märken. Letade häromdagen till Millen och hittade en engelsk burk Demon från SP Engineering? Flera varianter, ganska billigt. Kvalité? Oklart....

Alternativt bara db-killers till Akra, kallas även baffles. Kan inte vara omöjligt att få från närmaste ÅF eller nämnda eBay. Är ju standardgrej hos märket.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Härligt din hoj är tillbaka till rättan skick:tummenupp
En allmän fråga till er sp kamrater!
Hur resonerar försäkringsbolagen ang värdesättning på en vtr sp1/2.
De finns ju inte direkt så många å få tag i om olyckan är framme, har dom nån tabell
Dom följer eller kollar dom blocket å sen skambudar? (Just det! Det finns inga där) framförallt sp2:banana
Eller är det bara vi som älskar dessa hojar som tycker dom är värda massa?
Nån med erfarenhet?

Kan dock inte hjälpa dig med ditt ärende ang kåporna!
// Christian

Försäkringsbolagen har tabeller för ALLT inkl värdering av hojar :fakta Sen hur väl dessa stämmer överens med "verkligheten" och diffen mellan olika bolag ja det är en annan diskussion. Bolagen förefaller ju tex ha schablonalgoritmer för risk (R i modellbeteckningen ger faktor x10 i risk, ålder 20-25 ger x15, är du man x 150 etc etc). Man kanske har något liknande för värdeminskning?

Att lerutis fick sin SP1 repad för 40k är ett visst styrkebesked -eller dålig koll. Om inte mitt minne sviker sig så brukade SP1 av första årsmodellen förra säsongen landa mellan 35-50k på Blocket men det är min högst personliga reflexion.

SP2 är svårare eftersom modellen är så pass sällsynt i Sverige. Sista gången jag kollade med Fordonsregistret var ett par år sedan och då rullade det 10 ex på svenska vägar.

De SP2 som säljs brukar den här tråden har rätt bra koll på. RogerSWE har på forumet fick över 70k för sin, jag fick 68k, en omlackad som Andreas Wallner på Bike köpte gick för 75k etc.

65-75k kanske är ett rimligt spann?

Mina två cent
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
sedan rent allmänt, kollade på Jardine 2 till 1 system, blev lite smått upphetsad över utseende och viktminskning iom en burk mindre- finns här ngn med erfarenhet eller kanske rent av ett system liggande för överkomliga pengar?? ser rätt fett ut med 2:1 system!!

//jj[/QUOTE]

Jag körde med Jardine kolfiber/titan helsystem och det fungerade bra, sjukt mycket lättare än original. Jag köpte mitt på Ebay, kolla där. Du kanske kan hitta ett till bra pris.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top