Honda SP1-tråden

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Snart dags att rulla ut hojen ur garaget, jag undrar om någon här vet om det går att köpa "lösa" dämpare till Akrapovic? Köpte ett helsystem till SP-2 som jag monterat på min SP-1 och lyckas inte hitta några db-killers som passar till dessa. Alternativt dämpare av annat fabrikat som passar på Akra mellanrör 60mm i diameter.

Som ren info kan nämnas att jag besiktat med ett "mycket :tummenupp" liknande system och aldrig haft problem faktiskt.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
I
Försäkringsbolagen har tabeller för ALLT inkl värdering av hojar :fakta Sen hur väl dessa stämmer överens med "verkligheten" och diffen mellan olika bolag ja det är en annan diskussion. Bolagen förefaller ju tex ha schablonalgoritmer för risk (R i modellbeteckningen ger faktor x10 i risk, ålder 20-25 ger x15, är du man x 150 etc etc). Man kanske har något liknande för värdeminskning?

Att lerutis fick sin SP1 repad för 40k är ett visst styrkebesked -eller dålig koll. Om inte mitt minne sviker sig så brukade SP1 av första årsmodellen förra säsongen landa mellan 35-50k på Blocket men det är min högst personliga reflexion.

SP2 är svårare eftersom modellen är så pass sällsynt i Sverige. Sista gången jag kollade med Fordonsregistret var ett par år sedan och då rullade det 10 ex på svenska vägar.

De SP2 som säljs brukar den här tråden har rätt bra koll på. RogerSWE har på forumet fick över 70k för sin, jag fick 68k, en omlackad som Andreas Wallner på Bike köpte gick för 75k etc.

65-75k kanske är ett rimligt spann?

Mina två cent

Pratade med mitt försäkringsbolag idag i ett annat ärende,passade på å koppla mig vidare till skaderegleraren på
Fordonsavdelningen å prata lite vtr:tummenupp
Han sa att det inte finns några listor ang hojar och deras värde som de har på bilar mm.
Utan i varje fall gör dom en egen utvärdering samt kollar säljsajter ( lycka till) och kontaktar mc handlare innan dialog med kund.. Sen får man skambudet:glömdet :arsele skämtåsido han poängterade att ta kort på hoj och allt av värde spara kvitton och kör försiktigt och lås å larm :tummenupp

Så var det med det på mitt bolag
Verkar som om det kan bli lite varierande bud på ett sådant upplägg!!

Ja ja nog om det
Kör försiktigt:rock

Sålde min första sp2-02 år 2005 tror jag det va för 82000kr
Hyfsat stabilt värde på dessa hojar:kär

Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Som ren info kan nämnas att jag besiktat med ett "mycket :tummenupp" liknande system och aldrig haft problem faktiskt.

Ska besikta på fredag, får man igenom den med akrapovic slipon utan DB killers tror du?
Sitter originalsystem på nu som får sitta på tills efter besiktning men bara lite nyfiken?!
Ska jaga ifatt DB killers tills nästa gång..

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld
Finns dämpare på eBay med 60 mm anslutning, både Akrapovic (normalt hyfsat dyrt och nytt) och andra märken. Letade häromdagen till Millen och hittade en engelsk burk Demon från SP Engineering? Flera varianter, ganska billigt. Kvalité? Oklart....

Alternativt bara db-killers till Akra, kallas även baffles. Kan inte vara omöjligt att få från närmaste ÅF eller nämnda eBay. Är ju standardgrej hos märket.

Tack,skall se om jag har någon lycka med letandet på ebay,tanken är att ha dem till banåkning så det funkar fint med billiga. Skall kolla upp baffles också.

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld

Jag är övertygad om att skillnaden mellan "mitt" system och det du besiktigade med är helt obefintliga:lol:rodnar och problemet blir inte besiktningen,inte enligt förra ägaren av systemet i alla fall:hihi, dock så är jag rädd att det är allt för ljudligt för banåka.

Kan bara säga att jag är grymt nöjd och att det var ett nöje att göra affärer med dig.:tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Jag har kraschkåpor i vardagsrummet till SP-1.
Lackat och dekaltrimmat a'la Laguna Seca .
Även tanken finns kvar.
För rätt pris kan de säljas.
Sitter projektorlampor i för gatbruk.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Ska besikta på fredag, får man igenom den med akrapovic slipon utan DB killers tror du?
Sitter originalsystem på nu som får sitta på tills efter besiktning men bara lite nyfiken?!
Ska jaga ifatt DB killers tills nästa gång..

Svårt att säga, men jag har besiktigat i både Södertälje och Rissne norr om Stockholm och har inte haft problem. Snarare tvärtom, fått beröm för ljudet. Det beror nog på besiktningsmannen :tummenupp

Kapten Grrr

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2013
Hoj
2000, Honda SP1
Jag har kraschkåpor i vardagsrummet till SP-1.
Lackat och dekaltrimmat a'la Laguna Seca .
Även tanken finns kvar.
För rätt pris kan de säljas.
Sitter projektorlampor i för gatbruk.

Är det originaltank?
Behöver en ny då min trycker ur sig 5l bensin det första den gör vid tankning. :(
Lite trist då räckvidden från början inte är den bästa.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
idag har man satt på hjul och plockat av kåpor- tvättat och skrubbat saaatan runt motorn och stötdämpar länkar och petat dän en bra kladd med kedjesmörja. nu är hon så fin så fin....i med batteri och trycka på knappen= 2 kolvslag senare så var skönsången utlagd över nejden:tummenupp.
eftersom jag snöat in lite på 2 till 1 system och spanar på ebaj väääldigt mycket efter ett sånt- så slog det mej att visst, det är inte optimalt- men använda original krökarna från cylindrarna och fram till och med partiet där dom går ihop till ett rör (efter det delar dom sej igen)- what about att sätta kapen i röret precis där dom är "ett"och sedan kröka till lite rör i större dimension efter det. som det är nu kan man ju knappast kalla systemet "avstämt"- vänstra burken har ju en bit längre rör från förgrening till slutburk (höger är kortare mao!)

//jj

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Någon som har slitna slip-ons att bli av med? Är inte så jättesugen att köra med mina sprillans GPR på bana.

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Jag har beställt nytt bakdäck till hojen. Michelin pilot power. Har bra erfarenhet av detta däck. Vad har ni för däck på era spettor?

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Vill minnas att jag satte dit ett Dunlop sportmax bak sist. Fram sitter det bridgestone som skall bytas i år. Sistnämnda har varit lurigt i våta rondeller med släpp, men det kanske mer beror på usel asfalt än däcket.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Kör Michelin pilot power på sp2 an! Satt på när hojen köptes, tycker dom är lite hala ibland. "OBS" kan bero på föraren också:va men vid byte kommer jag nog köpa dunlop sportsmart :tummenupp
Haft dem på tidigare hojar med bra resultat!!

Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Hej alla SP-entusiaster :),

Jag talade precis med Peter. Han som köpte min fina SP-2:a. Han har kommit fram till ett mycket svårt beslut: Han ska sälja den!

Enligt Peter, så är den fortfarande lika fin som när jag ägde den. Bara några extra mil på mätaren och en kolfiber-hugger har monterats. Hör av er om ni är intresserade av denna fina hoj.

Roger_SWE.jpg
Så här såg hon ut innan jag skildes från henne :(

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
så fin,jag e sugen om han vill byta :p, ingen annan som vill byta mot en rvf400? :p
ångrar nästan lite att jag inte köpte en sp1a förra året, fanns en del fina att välja mellan men i år verkar det vara dött när det gäller sp1or på blocket.

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Beställde hem metzehler sportec m7, ska bli sjukt intressant och känna på!. Har lite mentala blockeringar på sportsmart tyvärr efter dålig teknik i körningen. Power Pilot hade jag bak en körning på Gelleråsen förra året, jävligt halt alltså.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin