Hej,
Angående blinkers med dioder osv så ligger det till såhär. I gamla bilar och hojar satt det elektro-mekaniska reläer som slog till och av med en takt som berodde på strömmen genom reläet. Hade en lampa gått sönder blev det mindre ström och följdaktligen gick blinkningen fortare. I dagens moderna bilar och MC sitter oftast helt elektroniska reläer där intervallet också bestäms av strömmen genom reläet, men detta är en tillagd egenskap (felvarning). Själva konstruktionen behöver inte vara känslig för lasten (strömmen). Det finns alltså reläer som inte känner av lasten och byter frekvens om strömmen minskar.
En sak som kan göra det en aningens, aningens krångligare med elektroniska reläer är att de, till skillnad från elektromekaniska, behöver jord för att fungera. Men skall man byta blinkers kanske man kan ta och dra en extra kabel från lämplig punkt på ramen till reläet också.
Så av detta har vi alltså lärt oss: Vi byter relätyp när vi sätter diodblinkers på hojen, även om vi bara gör det bak, eller fram. Vi sätter INTE dit en massa motstånd paralellt med dioderna för att simulera att det sitter en lampa där.
Detta med motstånd, "lastbalanserare" och annat krafs är bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sina tillbehör.
MVH
/frezon