Honda SP1-tråden

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Har ingen aning men det är iaf original från fabrik. Men vissa gillar ju inte klistermärken, det kan jag ha respekt för. :)

:) Jooo vem vill ha en massa klistermärken på hojen:confused: HRC passar ju inte ens in med färg och så "Det ser lite påklistrat ut" tycker jag :) Men Fazerfun kollade du på den andra tyska hojen, allt är ju prutbart det är bara att tjööpa ju!!:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
:) Jooo vem vill ha en massa klistermärken på hojen:confused: HRC passar ju inte ens in med färg och så "Det ser lite påklistrat ut" tycker jag :) Men Fazerfun kollade du på den andra tyska hojen, allt är ju prutbart det är bara att tjööpa ju!!:tummenupp

Sant men gillar man original så finns det inga gråzoner mannen, bara att tugga i sig :D ...tyckte också HRC-dekalerna på min såg lite väl kreativa ut (på engelska och tyska hojar finns det med 99% säkerhet nån blessyr under udda placerade "Öhlins" stickers mm....:hihi ) men så fick jag reda på att det var original från fabrik...

Nä kom inte in på den länken. Den med svarta Akrasystemet har jag haft span på ett bra tag, ser skitfin ut men 8400 Euro....näää.:gnissla

Hoppade fö den engelska för ca 50k, för mycket tveksamheter om service mm. Den hade dessutom högt dragna arrowburkar utan möjlighet att få på originalblinkarna...säger bilprovningen nej till de integrerade blinkarna bak så står man där, tvingad att hänga på något mini LED eftermarknadscrap som smälter av värmen...nope inget för mig.

Dessutom saknades originalsystemet...kan ju va bra att ha om bilprovningen slår ned på ljudnivån (vilket är troligt). Nä summa summarum: för mycket pill och frågetecken.

Jakten fortsätter :yoparty
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Dessutom saknades originalsystemet...kan ju va bra att ha om bilprovningen slår ned på ljudnivån (vilket är troligt). Nä summa summarum: för mycket pill och frågetecken.

Jakten fortsätter :yoparty
Jag besiktade min spetta med Yoshiburkarna som hade noll stoppning, klarade sig men de var på gränsen så du kan ju chansa också :)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Tja!

jag har alltid vart j-vligt sugen på en sp-1:a och tänkt att en sådan skulle man ha som en "allround hoj". så var jag på mässan och kikade lite på RC8:an där och då undrar jag vad ni som har sp-1:eek:r tycker om den. vad är det för grejor på SP-1:eek:rna tex som är mindre kul, grejor som jävlas standard eller är dom bara såå kanon som dom verkar. Visst RC8:an är ju ett decenium yngre, men ändå. har någon av er tex provkört RC8:an och kan göra direkta jämförelser. skulle vara skitkul att höra :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag besiktade min spetta med Yoshiburkarna som hade noll stoppning, klarade sig men de var på gränsen så du kan ju chansa också :)

Mina Akrapipor gick också igenom med flying colors -och de lät (gött :D ). Men det är för många andra frågetecken med just den här hojen..ska man gå igenom en importprocess med allt vad det innebär innan det sitter en svensk plåt i arslet så ska det känns klockrent...eller vara VÄLDIGT, VÄLDIGT billigt. :hihi
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Tjenare.Har beslutsångest!!Sitter och velar om jag ska sälja/byta bort spettan.Svårt faktiskt.Körde inte många mil förra sommaren,lite pga man ofta körde själv och att det inte är många runt här som kör SH,dock verkar en del sadlat om från motard till SH tills i år.
Sen är man inte så väderberoende av enduro/motard som jag skulle byta till om jag gör mig av med SP-1.Och försäkringen sjunker en hel del också.Var ju inte gratis med system och lite andra grejer heller.F-n vad svårt!
Mvh Johannes
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vinterpris?

Tjenare.Har beslutsångest!!Sitter och velar om jag ska sälja/byta bort spettan.Svårt faktiskt.Körde inte många mil förra sommaren,lite pga man ofta körde själv och att det inte är många runt här som kör SH,dock verkar en del sadlat om från motard till SH tills i år.
Sen är man inte så väderberoende av enduro/motard som jag skulle byta till om jag gör mig av med SP-1.Och försäkringen sjunker en hel del också.Var ju inte gratis med system och lite andra grejer heller.F-n vad svårt!
Mvh Johannes

Vad kostar den då? Toyman
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tja!

jag har alltid vart j-vligt sugen på en sp-1:a och tänkt att en sådan skulle man ha som en "allround hoj". så var jag på mässan och kikade lite på RC8:an där och då undrar jag vad ni som har sp-1:eek:r tycker om den. vad är det för grejor på SP-1:eek:rna tex som är mindre kul, grejor som jävlas standard eller är dom bara såå kanon som dom verkar. Visst RC8:an är ju ett decenium yngre, men ändå. har någon av er tex provkört RC8:an och kan göra direkta jämförelser. skulle vara skitkul att höra :tummenupp

Har provkört RC8 på Mittsverigebanan ett körpass men det är ändå för lite för att få en bra jämförelse med SP-1:an som man ägt i drygt 5 år och som man känner "utan och innan". Men visst, en RC8 skulle jag utan vidare kunna tänka mig (som komplement till SP-1:an ;) ) RC8:an har väl fått en del kritik för växellådan, men jag tyckte inte den var så fasligt svårväxlad, åtminstone inte det exemplaret jag provkörde. SP-1/SP-2 har inga "barnsjukdomar" som modell sett, så det borgar troligen för problemfritt ägande. RC8:an har inte funnits länge nog för att kunna ge svar på samma fråga. Smaken är delad och det enda som kan ge en ledtråd om vad som är rätt modell för dig är att provköra bägge.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Lite erfarenhet i frågan...

... själv letade jag också SP1:a för några år sedan, både i Sverige och Tyskland, och slutsatserna jag drog var följande:

*De tysksålda hojarna har ofta, och som ni påpekat, äckligt fula dekalset.
*Köper man en hoj i tyskland är det också troligt att den är moddad enligt tysk praxis (läs=en kaskadspya i nysnön är snyggare)
*Eftersom SP1:an är "relativt ovanlig" så är det ett satans projekt om man skulle behöva fixa/låna någon originaldel för att få skiten igenom regg-besiktningen
*En import verkade för mig inte löna sig / vara värt besväret contra. att hitta en Svensksåld fullstämplad lågmilare i Sverige så, prisskillnaden efter transporter och besiktning skulle visa sig slå på någon ynka krognota... och då ska man lägga till försäljningsvärdet/-minskningen på en importare.

Mitt tips är alltså att inte ha för bråttom, och hitta ett bra exemplar i Sverige, för dom finns!
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Har provkört RC8 på Mittsverigebanan ett körpass men det är ändå för lite för att få en bra jämförelse med SP-1:an som man ägt i drygt 5 år och som man känner "utan och innan". Men visst, en RC8 skulle jag utan vidare kunna tänka mig (som komplement till SP-1:an ;) ) RC8:an har väl fått en del kritik för växellådan, men jag tyckte inte den var så fasligt svårväxlad, åtminstone inte det exemplaret jag provkörde. SP-1/SP-2 har inga "barnsjukdomar" som modell sett, så det borgar troligen för problemfritt ägande. RC8:an har inte funnits länge nog för att kunna ge svar på samma fråga. Smaken är delad och det enda som kan ge en ledtråd om vad som är rätt modell för dig är att provköra bägge.

först måste jag tacka lite för svaret. tack tack :tummenupp
sen undrar jag, du som dessutom har testat båda, hur upplever du tyngden i båda då. känns sp-1:an klumpig eller känns RC8:an lite fladdrig?
om du skulle vara helt objektiv och stå där med näven full av stålar till ett hojköp (bortsett nu från prisskillnaden....om man nu kan det:hihi ). vilken skulle du välja då :va Jag såg tex att en sådan enkel grej som varvräknaren skull jag bli tokig på, men en liknande sitter ju också på SP-1:an så man får väl gå nästan helt på ljudet där :hihi karraktären på maskin, hur är dom i jämförelse :va
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Som jag ser det så är det som att fråga nån varför han kör sin gamla volvo p1800 när det finns c70 cab.
Visst, den nyare har bättre förhållande vikt/effekt, flashigare design, Hk är viktigare för en sån ägare än känslan att köra sin favorit. Säkert lite bättre bromsar och fräckare fjädringskomponenter, MEN.
Vad finns det med modellen som berör, Som ger den där känslan när man ska ut i garaget bara för att titta till gamla bettan? Vad får dig att skriva dig varm i timmar på ett forum där alla världens hojar finns?
En hoj som byggdes av Honda för att knäcka Ducati i superbike VM och som dom lyckades med på första försöket.
Såna grejer betyder mer för vissa personer än senaste modellen med mest effekt. Innan du känner så, så kommer du antagligen inte fatta vad jag svamlar om. Men risken finns att om du köper en SP1:a så trillar du dit för gott :)
Mitt råd som nämnts ovan.... provkör båda. GL
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
En hoj som byggdes av Honda för att knäcka Ducati i superbike VM och som dom lyckades med på första försöket.
Såna grejer betyder mer för vissa personer än senaste modellen med mest effekt. Innan du känner så, så kommer du antagligen inte fatta vad jag svamlar om. Men risken finns att om du köper en SP1:a så trillar du dit för gott :)
Mitt råd som nämnts ovan.... provkör båda. GL[/QUOTE]

:D :D HÅLLER MED DIG :D :D
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
om du skulle vara helt objektiv och stå där med näven full av stålar till ett hojköp (bortsett nu från prisskillnaden....om man nu kan det:hihi ).

Om jag hade den möjligheten så skulle jag utan tvekan ta RC8:an!
Även om jag inte ens kört den.

Som du tidigare nämnt så är den nästan ett decenium yngre & mycke har hänt med chassie, motor & fjädringsegenskaper.

Den är ju helt klart en mycket bättre "kör"-maskin.
Men är du nostalgiker så köp en SP1.
Vill du köpa en SP1 som inte är så orginal, så pm:a mig lr kolla min annons om den e kvar.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Jaa det vae en orginalare!! Ska du göra något med Spettan eller?? Vad är det för system?? Du borde ta bort blinkers fram dom är ju stora som tefat! :D

Jaaa jag ska köra den!:p

Jag kanske får för mig att byta blinkare senare i år men jag vill som sagt ha den i bra skick och tänker inte skruva sönder den eller modda en massa. Vadå, tefat e la tufft !!!:)
De e LeoVince SBK slipon som sitter på för lite goare ljud.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
krille krokodil skrev:
...du som dessutom har testat båda, hur upplever du tyngden i båda då. känns sp-1:an klumpig eller känns RC8:an lite fladdrig?
om du skulle vara helt objektiv och stå där med näven full av stålar till ett hojköp...
RC8 har ungefär 20 kg mindre vikt att släpa på och knappt 20hk mer, 150cc
större slagvolym och det går väl inte helt obemärkt förbi. SP-1/2 är väldigt "stabila" och så långt ifrån fladdriga man kan komma, men de blir ju lite tyngre att lägga ner kurvorna. Skulle jag köpa en ny sporttwin idag mestadels för gatkörning så skulle jag ta med RSV Mille i beräkningarna också, men jag vet inte om det skulle bli det slutgiltiga valet.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
... själv letade jag också SP1:a för några år sedan, både i Sverige och Tyskland, och slutsatserna jag drog var följande:

*De tysksålda hojarna har ofta, och som ni påpekat, äckligt fula dekalset.
*Köper man en hoj i tyskland är det också troligt att den är moddad enligt tysk praxis (läs=en kaskadspya i nysnön är snyggare)
*Eftersom SP1:an är "relativt ovanlig" så är det ett satans projekt om man skulle behöva fixa/låna någon originaldel för att få skiten igenom regg-besiktningen
*En import verkade för mig inte löna sig / vara värt besväret contra. att hitta en Svensksåld fullstämplad lågmilare i Sverige så, prisskillnaden efter transporter och besiktning skulle visa sig slå på någon ynka krognota... och då ska man lägga till försäljningsvärdet/-minskningen på en importare.

Mitt tips är alltså att inte ha för bråttom, och hitta ett bra exemplar i Sverige, för dom finns!

Vet inte om det är mina ev importfunderingar du hänvisar till men ok...alltså jag vet EXAKT vad jag är ute efter: en vit SP2, antingen den vanliga eller med Castrolkitet monterat. Hade jag varit ute efter en röd SP1 så hade jag letat i Sverige alt inte sålt min överhuvudtaget. Men en SP2...ja det vore riktigt riktigt najs :tummenupp. Inte som enda hoj kanske men jo, en sån vill jag ha. Nu :D

I Sverige är SP2 dessvärre väldigt sällsynta...tror jag sett någon på gatan för många år sedan och då och då dyker de upp på Blocket men i fel färg (den röd/svarta). Alltså får man leta utanför Sverige.

Jag har importerat både från Tyskland och UK och känner inte riktigt igen din bild. Det är rätt okomplicerat -och kul. Har man lite tålamod, rätt kontakter och logistiken fixad så går det att göra riktigt bra affärer utan att ta större risker än om du köper privat hemma. Att just SP1/2 skulle vara utsatta för kreativa dekaltrimningar eller tyskarna apfula fajtermissfoster är inget jag märkt av ärligt talat. Det vimlar inte av dem men de finns...

Vad gäller om det "lönar" sig att plocka hem en hoj...tja det är väl en definitionsfråga antar jag. Jag gör det inte för att tjäna några pengar men jag har hittills inte gått back (vi pratar försäljningspris och kostnad för frakt + reg) på någon importhoj. Men som sagt, jag nappar heller inte på första bästa objekt, SP2 är inget undantag.

Prismässigt är det vanskligt att säga vad en SP2 står i Sverige eftersom det finns så få objekt. De hojar jag spanat in de senaste veckorna i England och Tyskland ligger på allt mellan 50-85k (2002-06) så spannet är rätt stort. Kan jag plocka in en fin hoj och regga för mellan 60-65k så tycker iaf jag att jag gjort en ok affär men framförallt är jag ägare till en hoj som jag är rätt ensam om + en blivande klassiker om jag skulle välja att behålla den i sisådär 20 år...:hihi

Jakten fortsätter....:)
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Som de flesta skrivit innan. Spettorna klås av många andra hojar inkl andra modeller från Honda när det handlar om körbarhet. Men spettan är stabil. Du sitter i hojen snarare än på den. Det är en hoj som idag är 9 år gammal och troligen mer än så om man inkluderar utvecklingsarbetet. Motorn lämnar inte alls den effekt som andra hojar gör och det finns hundra andra tillkortakommanden på den. Men den saknar barnsjukdomar. Den rullar lätt 3 gånger så långt som en R1:a inna du får kasta den och den har själ.

Det sistnämnda är det som avgör. Det är själen som gör att man är villig att lägga vad som helst på donnan. Det är själen och utseendet som gör att man kan fördriva en hel eftermiddag med att bara sitta i verkstan och njuta av henne på en pall.
Det finns inget förnuftigt i det. Det är mer en känsla.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top