... själv letade jag också SP1:a för några år sedan, både i Sverige och Tyskland, och slutsatserna jag drog var följande:
*De tysksålda hojarna har ofta, och som ni påpekat, äckligt fula dekalset.
*Köper man en hoj i tyskland är det också troligt att den är moddad enligt tysk praxis (läs=en kaskadspya i nysnön är snyggare)
*Eftersom SP1:an är "relativt ovanlig" så är det ett satans projekt om man skulle behöva fixa/låna någon originaldel för att få skiten igenom regg-besiktningen
*En import verkade för mig inte löna sig / vara värt besväret contra. att hitta en Svensksåld fullstämplad lågmilare i Sverige så, prisskillnaden efter transporter och besiktning skulle visa sig slå på någon ynka krognota... och då ska man lägga till försäljningsvärdet/-minskningen på en importare.
Mitt tips är alltså att inte ha för bråttom, och hitta ett bra exemplar i Sverige, för dom finns!
Vet inte om det är mina ev importfunderingar du hänvisar till men ok...alltså jag vet EXAKT vad jag är ute efter: en vit SP2, antingen den vanliga eller med Castrolkitet monterat. Hade jag varit ute efter en röd SP1 så hade jag letat i Sverige alt inte sålt min överhuvudtaget. Men en SP2...ja det vore riktigt riktigt najs
. Inte som enda hoj kanske men jo, en sån vill jag ha. Nu
I Sverige är SP2 dessvärre väldigt sällsynta...tror jag sett någon på gatan för många år sedan och då och då dyker de upp på Blocket men i fel färg (den röd/svarta). Alltså får man leta utanför Sverige.
Jag har importerat både från Tyskland och UK och känner inte riktigt igen din bild. Det är rätt okomplicerat -och kul. Har man lite tålamod, rätt kontakter och logistiken fixad så går det att göra riktigt bra affärer utan att ta större risker än om du köper privat hemma. Att just SP1/2 skulle vara utsatta för kreativa dekaltrimningar eller tyskarna apfula fajtermissfoster är inget jag märkt av ärligt talat. Det vimlar inte av dem men de finns...
Vad gäller om det "lönar" sig att plocka hem en hoj...tja det är väl en definitionsfråga antar jag. Jag gör det inte för att tjäna några pengar men jag har hittills inte gått back (vi pratar försäljningspris och kostnad för frakt + reg) på någon importhoj. Men som sagt, jag nappar heller inte på första bästa objekt, SP2 är inget undantag.
Prismässigt är det vanskligt att säga vad en SP2 står i Sverige eftersom det finns så få objekt. De hojar jag spanat in de senaste veckorna i England och Tyskland ligger på allt mellan 50-85k (2002-06) så spannet är rätt stort. Kan jag plocka in en fin hoj och regga för mellan 60-65k så tycker iaf jag att jag gjort en ok affär men framförallt är jag ägare till en hoj som jag är rätt ensam om + en blivande klassiker om jag skulle välja att behålla den i sisådär 20 år...
Jakten fortsätter....