Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja!

jag har alltid vart j-vligt sugen på en sp-1:a och tänkt att en sådan skulle man ha som en "allround hoj". så var jag på mässan och kikade lite på RC8:an där och då undrar jag vad ni som har sp-1:eek:r tycker om den. vad är det för grejor på SP-1:eek:rna tex som är mindre kul, grejor som jävlas standard eller är dom bara såå kanon som dom verkar. Visst RC8:an är ju ett decenium yngre, men ändå. har någon av er tex provkört RC8:an och kan göra direkta jämförelser. skulle vara skitkul att höra :tummenupp

Tycker jämförelsen är lite orättvis...självfallet känns en hoj med -25 hk, -20 kg, broms och fjädringskomponenter från en annan galax mm, annorlunda. Har bara provkört RC8 en kortare sväng och visst var den lättare, rappare och tajtare än min SP1, konstigt vore det väl annars? Men bättre? Mer hoj för pengarna? Hell no:yoparty

SP1ans belackare (jo de finns....) tycker att den är för tung och sävlig. Att man sitter lattjo (vilket jag kan hålla med om...kanske). Att den suger i sig soppa som om den vore en V8 (tycker inte jag...och egentligen, vem fan bryr sig :D ). Och visst, det är nog marigt att lägga lika snabba varv som med en Blade eller en R1 från samma år...återigen: mos, vikt och styrgeometri spelar in.

Det jag uppskattar med SP1/2 är ljudet, feelingen, den fläskiga motorn som man inte behöver varva till 14 000 för att något ska hända, stabiliteten, detaljkvaliteten + att du åker en hoj som inte så många andra åker och med en konfiguration som sannolikt inte dyker upp igen på tillverkningslinan.

Det är inte rationellt visst men vem köper hoj med skallen? Inte jag iaf...:hihi
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Tycker jämförelsen är lite orättvis...självfallet känns en hoj med -25 hk, -20 kg, broms och fjädringskomponenter från en annan galax mm, annorlunda. Har bara provkört RC8 en kortare sväng och visst var den lättare, rappare och tajtare än min SP1, konstigt vore det väl annars? Men bättre? Mer hoj för pengarna? Hell no:yoparty

SP1ans belackare (jo de finns....) tycker att den är för tung och sävlig. Att man sitter lattjo (vilket jag kan hålla med om...kanske). Att den suger i sig soppa som om den vore en V8 (tycker inte jag...och egentligen, vem fan bryr sig :D ). Och visst, det är nog marigt att lägga lika snabba varv som med en Blade eller en R1 från samma år...återigen: mos, vikt och styrgeometri spelar in.

Det jag uppskattar med SP1/2 är ljudet, feelingen, den fläskiga motorn som man inte behöver varva till 14 000 för att något ska hända, stabiliteten, detaljkvaliteten + att du åker en hoj som inte så många andra åker och med en konfiguration som sannolikt inte dyker upp igen på tillverkningslinan.

Det är inte rationellt visst men vem köper hoj med skallen? Inte jag iaf...:hihi



Hojar, bilar och brudar väljes med hjärtat! As you say. ;)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Vet inte om det är mina ev importfunderingar du hänvisar till men ok...alltså jag vet EXAKT vad jag är ute efter: en vit SP2, antingen den vanliga eller med Castrolkitet monterat. Hade jag varit ute efter en röd SP1 så hade jag letat i Sverige alt inte sålt min överhuvudtaget. Men en SP2...ja det vore riktigt riktigt najs :tummenupp. Inte som enda hoj kanske men jo, en sån vill jag ha. Nu :D

I Sverige är SP2 dessvärre väldigt sällsynta...tror jag sett någon på gatan för många år sedan och då och då dyker de upp på Blocket men i fel färg (den röd/svarta). Alltså får man leta utanför Sverige.

Jag har importerat både från Tyskland och UK och känner inte riktigt igen din bild. Det är rätt okomplicerat -och kul. Har man lite tålamod, rätt kontakter och logistiken fixad så går det att göra riktigt bra affärer utan att ta större risker än om du köper privat hemma. Att just SP1/2 skulle vara utsatta för kreativa dekaltrimningar eller tyskarna apfula fajtermissfoster är inget jag märkt av ärligt talat. Det vimlar inte av dem men de finns...

Vad gäller om det "lönar" sig att plocka hem en hoj...tja det är väl en definitionsfråga antar jag. Jag gör det inte för att tjäna några pengar men jag har hittills inte gått back (vi pratar försäljningspris och kostnad för frakt + reg) på någon importhoj. Men som sagt, jag nappar heller inte på första bästa objekt, SP2 är inget undantag.

Prismässigt är det vanskligt att säga vad en SP2 står i Sverige eftersom det finns så få objekt. De hojar jag spanat in de senaste veckorna i England och Tyskland ligger på allt mellan 50-85k (2002-06) så spannet är rätt stort. Kan jag plocka in en fin hoj och regga för mellan 60-65k så tycker iaf jag att jag gjort en ok affär men framförallt är jag ägare till en hoj som jag är rätt ensam om + en blivande klassiker om jag skulle välja att behålla den i sisådär 20 år...:hihi

Jakten fortsätter....:)

Jag vet en som har en fin lågmilare :D

Jag har haft min sedan -03 och är grymt nöjd. Har vid något tillfälle tänkt byta till något annat, men vad? Säljer jag den här hojen, så kommer jag antigligen att ångra mig hela livet. Nej det är bättre att köpa en till hoj ;)

Hoppas att du hittar en fin 2:a. Lycka till med jakten :tummenupp
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
....och den har själ.

......Det är själen som gör att man är villig.......
........Det är själen och utseendet som gör.......
........fördriva en hel eftermiddag med att bara sitta njuta av henne på en pall.
......Det är mer en känsla.

Men vafaen ere fråga om!!???:mad:
Så där trodde jag bara att de va Ducatister som yrade.... :näsblod



:D :D :D
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Men vafaen ere fråga om!!???:mad:
Så där trodde jag bara att de va Ducatister som yrade.... :näsblod



:D :D :D

Du....yrar! ;)

Jag åkte genom Frankrike i somras med den. 900 mil i sadeln. När jag svängde av vid La Fayette och skulle tanka den så kom folk fram och hälsade och berömde hojen. När jag var i södra frankrike så kom folk fram och frågade om det verkligen var en SP1. I Reinsburg tog jag en kort rast medans en kille i 12års åldern cyklade förbi...höll på att vurpa och cyklade tillbaks. Höll upp tummen i vädret och drog iväg. 10 minuter senare hade han 4 kompisar med sig som kom och spanade in cykeln.

I Spanien stod en grupp med spanjorer och diskuterade om tillfället då Ducati tappade makten om herraväldet strax efter millenieskiftet.

Ducati är massproduktion i jämförelse. :)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag satt och drömde mig bort till värmen och tittade på några bilder från sommaren :)

Jag tyckte inte heller att HRC logan med sina röda och blå färger passade på min hoj. Därför lät jag screenfirman göra en ljusgrå/grå dekal istället ;)

PS. tack till fotografen längs Bulten.
 

Bifogat

  • Bulten 2008.jpg
    Bulten 2008.jpg
    235.7 KB · Visningar: 124

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Jag tyckte inte heller att HRC logan med sina röda och blå färger passade på min hoj. Därför lät jag screenfirman göra en ljusgrå/grå dekal istället ;)

PS. tack till fotografen längs Bulten.[/QUOTE]


:tummenupp Denna dekal såg MYCKET bättre ut :tummenupp
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Det sistnämnda är det som avgör. Det är själen som gör att man är villig att lägga vad som helst på donnan. Det är själen och utseendet som gör att man kan fördriva en hel eftermiddag med att bara sitta i verkstan och njuta av henne på en pall.
Det finns inget förnuftigt i det. Det är mer en känsla.


:kär Fy faen VA BRA SKRIVET det är precis så det är "FILOSOFI" "LITE RADER FRÅN BIBELN" :kär :kär
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sätt tillbaka HRC loggan!

Jag satt och drömde mig bort till värmen och tittade på några bilder från sommaren :)

Jag tyckte inte heller att HRC logan med sina röda och blå färger passade på min hoj. Därför lät jag screenfirman göra en ljusgrå/grå dekal istället ;)

PS. tack till fotografen längs Bulten.

En HRC logga utan rött och blått är väl ingen HRC logga. Varför inte ta bort den om den stör. HRC i ljusgrått/grått, vad står det för, Hans Rune Carlsson? Eller finns det HRC loggotyper i andra färger än Rött och Blått. Undrar om den inte går lite saktare nu utan HRC loggan:confused:
Lite kopierade texter!

En logotyp, (från engelskans logotype) ofta förkortat till logga, är en symbol eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller representerar ett varumärke. En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med företagsnamnet i en specifik stil och färg; ibland endast av en stiliserad version av företagsnamnet.

Logotypen kan tryckas på papper, visas som reklam i TV och på biografer och används flitigt på Internet för att bekräfta att en bestämd organisation står bakom en webbplats eller en länk. Logotypen är den bärande delen i ett företags eller organisations grafiska profil, där färgkoder, regler och rättigheter för användande och placering (på brevpapper och visitkort, i annonser, reklam m.m.) anges. I övrigt innehåller den grafiska profilen regler för hur annonser, reklam m.m. ska se ut.

Logotypen är en viktig del, men inte den enda, i ett företags varumärke, där även faktorer som t.ex. vilka värden en produkt står för, vad den förknippas med samt vilka känslor företaget/produkten skapar hos potentiella kunder ingår. I Sverige kan logotyper mönsterskyddas hos Patent- och registreringsverket.

Logotyper användes ursprungligen som typer i tryckpressar för att underlätta tryckning. Numera finns den digitalt på företagets informations- eller marknadsavdelning, varifrån den kan överföras till en reklambyrå som anlitats av företaget.

HRC

The logo 'HRC Honda' here ...
Ideal sample to show the graphic bases that support a well done logo.It combines geometric shapes withour resting mobility or lightness, resulting to be elegant and fresh.Excellent equilibrated logo blunt with thin line. HRC Honda is a perfect sample of how a logo turns up to be a clear distinctive of its brand.HRC Honda is surely a promising candidate between classic logos, due to its accuracy in terms of weight and shapes.

MVH/Toyman bara gnäller lite:confused:
 

Bifogat

  • HRC-logo.png
    HRC-logo.png
    16.2 KB · Visningar: 54

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
HRC logotype

:) Jooo vem vill ha en massa klistermärken på hojen:confused: HRC passar ju inte ens in med färg och så "Det ser lite påklistrat ut" tycker jag :)

HRC inte passa in på en Honda, om jag minns rätt så var det HRC avdelningen på Honda som stod för kosingen utveckligen utav denna hoj så att den kunde bryta Ducatis dominans i Superbikeracingen! Och den LOGGAN gillar inte du!
Märkligt. MVH/Toyman.... faller lätt för det som står för lite extreem Racing, som en del säger, vad vore Moto GP och WSBK utan HRC. Another thing!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Racing spirit

Det sistnämnda är det som avgör. Det är själen som gör att man är villig att lägga vad som helst på donnan. Det är själen och utseendet som gör att man kan fördriva en hel eftermiddag med att bara sitta i verkstan och njuta av henne på en pall.
Det finns inget förnuftigt i det. Det är mer en känsla.[/QUOTE]

Jag tycker som du, kan lätt fastna i garaget. Men fabrikat på hojen spelar mindre roll. Racing anda är grejen för mig. Syftet med maskinen, pure racing är tillräckligt då går jag igång. På väg till garaget, Toyman
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
En HRC logga utan rött och blått är väl ingen HRC logga. Varför inte ta bort den om den stör. HRC i ljusgrått/grått, vad står det för, Hans Rune Carlsson? Eller finns det HRC loggotyper i andra färger än Rött och Blått. Undrar om den inte går lite saktare nu utan HRC loggan:confused:
Lite kopierade texter!

En logotyp, (från engelskans logotype) ofta förkortat till logga, är en symbol eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller representerar ett varumärke. En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med företagsnamnet i en specifik stil och färg; ibland endast av en stiliserad version av företagsnamnet.

Logotypen kan tryckas på papper, visas som reklam i TV och på biografer och används flitigt på Internet för att bekräfta att en bestämd organisation står bakom en webbplats eller en länk. Logotypen är den bärande delen i ett företags eller organisations grafiska profil, där färgkoder, regler och rättigheter för användande och placering (på brevpapper och visitkort, i annonser, reklam m.m.) anges. I övrigt innehåller den grafiska profilen regler för hur annonser, reklam m.m. ska se ut.

Logotypen är en viktig del, men inte den enda, i ett företags varumärke, där även faktorer som t.ex. vilka värden en produkt står för, vad den förknippas med samt vilka känslor företaget/produkten skapar hos potentiella kunder ingår. I Sverige kan logotyper mönsterskyddas hos Patent- och registreringsverket.

Logotyper användes ursprungligen som typer i tryckpressar för att underlätta tryckning. Numera finns den digitalt på företagets informations- eller marknadsavdelning, varifrån den kan överföras till en reklambyrå som anlitats av företaget.

HRC

The logo 'HRC Honda' here ...
Ideal sample to show the graphic bases that support a well done logo.It combines geometric shapes withour resting mobility or lightness, resulting to be elegant and fresh.Excellent equilibrated logo blunt with thin line. HRC Honda is a perfect sample of how a logo turns up to be a clear distinctive of its brand.HRC Honda is surely a promising candidate between classic logos, due to its accuracy in terms of weight and shapes.

MVH/Toyman bara gnäller lite:confused:

Toyman. Jag vet vad en logotype är.

Du har rätt med att en logo med fel färger inte är en logo utan bara ett klistermärke,men mitt HRC märke står för: Hatlebrekke Roger Company ;)

Mvh Roger Hatlebrekke.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Det sistnämnda är det som avgör. Det är själen som gör att man är villig att lägga vad som helst på donnan. Det är själen och utseendet som gör att man kan fördriva en hel eftermiddag med att bara sitta i verkstan och njuta av henne på en pall.
Det finns inget förnuftigt i det. Det är mer en känsla.

Jag tycker som du, kan lätt fastna i garaget. Men fabrikat på hojen spelar mindre roll. Racing anda är grejen för mig. Syftet med maskinen, pure racing är tillräckligt då går jag igång. På väg till garaget, Toyman[/QUOTE]

Visst är det så. Fabrikat är inte väsentligt. Det är mer hur den andas....Om den har tillfört historien någonting. En skamfilad RC30 är vilken dag på året ett bättre val än en Ducce 996. Men det förstår inte ett bratts. ;)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Toyman. Jag vet vad en logotype är.

Du har rätt med att en logo med fel färger inte är en logo utan bara ett klistermärke,men mitt HRC märke står för: Hatlebrekke Roger Company ;)

Mvh Roger Hatlebrekke.

Den var bra!:tummenupp Härligt namn och ensam om det ochså. Ha det gott, SP2 owner. Toyman har en likadan. Men skulle gärna ha Castroldecal-kittet till den!

Jag tycker som du, kan lätt fastna i garaget. Men fabrikat på hojen spelar mindre roll. Racing anda är grejen för mig. Syftet med maskinen, pure racing är tillräckligt då går jag igång. På väg till garaget, Toyman

Visst är det så. Fabrikat är inte väsentligt. Det är mer hur den andas....Om den har tillfört historien någonting. En skamfilad RC30 är vilken dag på året ett bättre val än en Ducce 996. Men det förstår inte ett bratts. ;)[/QUOTE]

En skamfilad Ducce 996R hade jag gärna sett i garaget. För att inte tala om en 1995 års model 916SP the real one! Italiensk glöd när den är som bäst.... eller. God Dag Toyman. Lite snö ute nu, det blir inge hojåka idag. Nästa vinter ska jag ha dubbdäck!:D
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag vet en som har en fin lågmilare :D

Jag har haft min sedan -03 och är grymt nöjd. Har vid något tillfälle tänkt byta till något annat, men vad? Säljer jag den här hojen, så kommer jag antigligen att ångra mig hela livet. Nej det är bättre att köpa en till hoj ;)

Hoppas att du hittar en fin 2:a. Lycka till med jakten :tummenupp

:) ja me...men han är så jävla konservativ och vill ju inte sälja...

Verkar svårt i England...kikar just nu på Tyskland och tror faktiskt jag ska ha en utan Castrolkitet...såg att Scania har sin logga där också...på en sporthoj? Nääää:gnissla
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
:) ja me...men han är så jävla konservativ och vill ju inte sälja...

Verkar svårt i England...kikar just nu på Tyskland och tror faktiskt jag ska ha en utan Castrolkitet...såg att Scania har sin logga där också...på en sporthoj? Nääää:gnissla

Får du bara tag på en fin hoj, så kan du köpa dekalkittet löst (kanske utan SCANIA då) :D .
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sanningen........... HRC logga

:) Jooo vem vill ha en massa klistermärken på hojen:confused: HRC passar ju inte ens in med färg och så "Det ser lite påklistrat ut" tycker jag :)

Hej MR Twin, du har nog rätt, kikar man ute på nätet så finns det en del studio bilder på SP2an utan HRC loggan på nästippen. Kan det vara så att de blivit påklistrade i efterhand utav svensk generalagent. Skit samma den får sitta kvar i originalkulör. Kanske inte så lätt att få tag i?

Ha det gott, är det torrt ute ska jag åka lite hoj idag.:brinnerup Toyman
 

Bifogat

  • HRC SP2 Collage SH.jpg
    HRC SP2 Collage SH.jpg
    153.7 KB · Visningar: 96

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Får du bara tag på en fin hoj, så kan du köpa dekalkittet löst (kanske utan SCANIA då) :D .

Ja det tror jag...finns en firma som heter Carpimoto tror jag som har lösa dekalkit. Och på Ebay finns ju ALLT, bara man bidar sin tid...jag är ruskigt kluven till det här med stora dekalblaffor från oljefabrikanter. De är rejsigt men...mjaaa

Oj en gsxr 1000 K6 med 800 mil på mätaren....för 50k...:gnissla
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top