fazerfun
Gudomlig sporthojare
Tja!
jag har alltid vart j-vligt sugen på en sp-1:a och tänkt att en sådan skulle man ha som en "allround hoj". så var jag på mässan och kikade lite på RC8:an där och då undrar jag vad ni som har sp-1r tycker om den. vad är det för grejor på SP-1rna tex som är mindre kul, grejor som jävlas standard eller är dom bara såå kanon som dom verkar. Visst RC8:an är ju ett decenium yngre, men ändå. har någon av er tex provkört RC8:an och kan göra direkta jämförelser. skulle vara skitkul att höra
Tycker jämförelsen är lite orättvis...självfallet känns en hoj med -25 hk, -20 kg, broms och fjädringskomponenter från en annan galax mm, annorlunda. Har bara provkört RC8 en kortare sväng och visst var den lättare, rappare och tajtare än min SP1, konstigt vore det väl annars? Men bättre? Mer hoj för pengarna? Hell no
SP1ans belackare (jo de finns....) tycker att den är för tung och sävlig. Att man sitter lattjo (vilket jag kan hålla med om...kanske). Att den suger i sig soppa som om den vore en V8 (tycker inte jag...och egentligen, vem fan bryr sig ). Och visst, det är nog marigt att lägga lika snabba varv som med en Blade eller en R1 från samma år...återigen: mos, vikt och styrgeometri spelar in.
Det jag uppskattar med SP1/2 är ljudet, feelingen, den fläskiga motorn som man inte behöver varva till 14 000 för att något ska hända, stabiliteten, detaljkvaliteten + att du åker en hoj som inte så många andra åker och med en konfiguration som sannolikt inte dyker upp igen på tillverkningslinan.
Det är inte rationellt visst men vem köper hoj med skallen? Inte jag iaf...