Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jepp, den blir bara tjusigare och tjusigare. :tummenupp

Jag vill ha nån liknande väsklösning. Kanske lite större väskor.
Hur resonerar du angående väskvalet? mjuka och hårda väskor
diskuteras ju ofta med sina för eller nackdelar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vill ha nån liknande väsklösning. Kanske lite större väskor.
Hur resonerar du angående väskvalet? mjuka och hårda väskor
diskuteras ju ofta med sina för eller nackdelar.
Jag hade ju ett par mjuka sidoväskor på förra året. Enkelt att ta av iofs, men de såg ju inte coola ut :tungan
De här är tillräckligt hårda för att ta ett par smällar eller två och skulle de gå sönder helt så får jag väl inhandla en ny.
Funderar iofs på att göra en innerväska i något lite starkare tyg/väv-material så man kan han greppa med sig väskinnehållet ifall man vill det under resan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Satte dit den sista väskan alldeles nyss och jag tror fan att jag är klar med hojen....:confused:
Har liksom inte fler idéer att genomföra på den här hojen. Den ser ut så som jag tänkte mig och ville att den skulle se ut.
Udda känsla...
Vad fan skall man hitta på nu då.... :tråkad
Får väl börja köra med den i brist på annat...

Före, nästan i varje fall. Jag hade lite mörkblått i färgkombinationen också, men annars likadan.
Orginal_1.jpg
Orginal_2.jpg

Edit: Hittade denna bild på min hoj. Så här såg den ut exakt, innan jag började.
Orginal_3.jpg

Efter:
2013-05-13-1.jpg

2013-05-13-3.jpg

2013-05-13-4.jpg
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Häng 11 liters vattentäta cykelväskor på motorskyddsbågarna och lägg i grejor du behöver komma åt snabbt ex regnställ och kaffetermos. Skitpraktiskt och skyddar benen ifrån regn och fartvind.

Koppla in 12 volts uttag till telefon, GPS, MP3 mm.

Lyktskydd!

:7peta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Häng 11 liters vattentäta cykelväskor på motorskyddsbågarna och lägg i grejor du behöver komma åt snabbt ex regnställ och kaffetermos. Skitpraktiskt och skyddar benen ifrån regn och fartvind.

Koppla in 12 volts uttag till telefon, GPS, MP3 mm.

Lyktskydd!

:7peta

12v uttag finns vid instrumenten till GPS. 12v laddare finns i facket under sadeln för telefon & dyl.

Bygga på den mera på bredden är nog inte smart. Vill ju kunna köra i köer/rusningstrafik fortfarande. Kanske på långresor men inte annars.
Har 1 st tooltube som skall monteras på och en till sådan på väg. Får plats med termos i dessa.

Alla lyktskydd jag sett ser ganska fula ut.... Dessutom är de löjligt dyra.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ha ha ha ha nä men var det du som ägde Transalpen som var inne på besiktning! :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Funderar iofs på att göra en innerväska i något lite starkare tyg/väv-material så man kan han greppa med sig väskinnehållet ifall man vill det under resan.

Kanske inte "rejäla" nog men hjälmpåsar är smidiga när man vill dela upp och hålla reda på packning, tycker jag. Funkar hjälpligt att ta med sig prylar i. Ser visserligen ut som gympapåsen när man var barn... Skyddar inte mot väta men det har jag inte haft problem med utom när jag klantat mig och klämt något i skarven.

Annat jag haft nytta av är innerpåsen till tygväskor som klarar väta bättre. De har överlevt längre än väskorna. Funkar kanske sämre som bag.

Passar inte bagen man hade i lumpen? Har ju kopierats nåt kopiöst.

Bra, dyr, passar stuket och du finner den längst ner på sidan:

http://www.militartoverskott.com/Produkter---Webshop--.html


Är toppboxen den största? 40-8470 51x41x20 cm 4,3 kg

Den och en pjäxbag borde väl funka? http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar-vaskor/082644/stadium-multi-bag?SelectedProductUUID=hO4KRMmnpu8AAAEoTmx5C_sG#.UZh2FeuePV0
 
Last edited:

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Fan vilka priser dom hade för att vara begagnade prylar.

En sån pjäxbag har jag haft i många år till mina pjäxor. Håller fortfarande efter 13 år tror jag
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fan vilka priser dom hade för att vara begagnade prylar.

En sån pjäxbag har jag haft i många år till mina pjäxor. Håller fortfarande efter 13 år tror jag

Men är allt beggat då? Har för mig att en del produkter säljs nya men jag vet inte hur det går till. Bra grejer som kanske går att hitta billigare, ville bara ge ett exempel på prylen.

Pjäxbagen är grym. Bra format, slitstark och väldigt prisvärd.

Man börjar ju fundera på ett sånt här packsystem för egen del. Behöver inte ens bli lika prydligt. Går dessutom att utveckla i det oändliga till en försvarbar kostnad. Det håller inte att köra omkring med 18-20 kg i toppboxen vareviga semester, pakethållaren gör det inte iaf...

Mitt bästa köp är annars en drybag på 60-70l med öppning på längden, inte i änden. Fantastisk på att svälja skrymmande prylar, mindre bra att packa smått i då man inte hittar grejerna. Skaffade den för att, i ett kolli, få med dotterns utrustning när hon skulle hämtas. Sen åkte hennes bag, skor och drybagen ner i toppboxen med plats för mer.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ha ha ha ha nä men var det du som ägde Transalpen som var inne på besiktning! :)
Jupp :)

Passar inte bagen man hade i lumpen? Har ju kopierats nåt kopiöst.

Bra, dyr, passar stuket och du finner den längst ner på sidan:
Skall kolla lite senare. Har en svart sådan från Granit (tror jag det var).
Annars finns ju dylikt, i olika färger, för väldigt låga priser utomlands.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Alla lyktskydd jag sett ser ganska fula ut.... Dessutom är de löjligt dyra.

Till KTM 640 adv finns touratechs variant. Borde gå att göra något liknande till din.

nIsZRF


Du kanske få ta upp monteringshål på kåpan. Biltema har något plast-glas som kanske kan användas.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För några dagar sen så skulle jag ut och ta en liten tur, men låter hojen stå utanför garaget på tomgång en stund. Noterar då att den pinkar in sitt revir. Hhhhrrrmm...
Kylarvätska som droppar ned. Kollar behållaren men den är nästan full, dvs. normal nivå.
Stänger av och rullar in den i garaget igen.
Vattenpump_1.jpg

Börjar grotta i felet och ser att det kommer ifrån dräneringshålet på axeln till vattenpumpen. Startar man motorn kommer det droppar i ökande takt.

Vattenpump_2.jpg

En snabb konsultation i Haynesmanualen och den säger att dräneringshålet är en säkerhetsfunktion ifall någon av packningarna går sönder. Går den mot själva impellern sönder så rinner kylarvattnet ut istället för att rinna in i motorn och går den på motorsidan sönder så rinner oljan ut.
Jaja... Tömma ut oljan och plocka loss pumpen då.

Vattenpump_3.jpg

Nu till det intressanta... Packningen på den sidan som vetter mot motorn går att plocka loss och byta ut, men packningen på impellersidan går inte att plocka loss. Utan man måste byta hela pumpen som en enhet.
*Suck*
Inte slut med det tråkiga här ännu...
Tror ni det går att beställa bara den inre pumpdelen hos Honda då?
Nej!
Du kan beställa alla andra delar separat men själva den inre pumpdelen går endast att beställa tillsammans med alla andra delar.

vattenpump.jpg

Va fan....
Och kostnad för detta är......2700-någonting.
:huvet
Det finns inga begagnade pumpar till Transalpen att få tag i ens på E-bay. Inga engelska firmor säljer den löst eller billigare.
Funderade seriöst på att köpa en hel motor med mindre antal mil än min maskin bara för att montera loss pumpen och ha reservdelar över sen inför framtida behov. Men att binda upp stora pengar inför semestern är inte riktigt någon större hitt hemma.
Det fick bli till att skamset beställa en ny pump för närmare 3 papp. :mad:

Jag gillar inte Transalpen den här veckan...:machinegu
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
För några dagar sen så skulle jag ut och ta en liten tur, men låter hojen stå utanför garaget på tomgång en stund. Noterar då att den pinkar in sitt revir. Hhhhrrrmm...
Kylarvätska som droppar ned....

Bäste MC- broder. Du skall vända dig till davidsilverspares.co.uk i England. Bli inte förvånad om de halverar det priset åt dig. De kan kinka om din hoj är nyare än tio år gammal, men om du kommer med hondas artikelnummer så är det inte säkert att de kollar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bäste MC- broder. Du skall vända dig till davidsilverspares.co.uk i England. Bli inte förvånad om de halverar det priset åt dig. De kan kinka om din hoj är nyare än tio år gammal, men om du kommer med hondas artikelnummer så är det inte säkert att de kollar.
Har bara goda referenser av dem, men i detta fall så har de ej saken i fråga och den skall beställas av Honda själv.
Samma sak med alla de andra OEM-försäljarna.
www.Wemoto.com
www.lingshondaparts.com
zsf-motorrad.de

Hur man än vred på det var Honda själv "billigast".
:gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då så, då är den hemma då... Vattenpumpen
Den skickades som en ihopmonterad enhet. Så jag kommer nog inte ens öppna den innan montering.
2711:- gick den på. :mad:
David Silver spares skulle ha 2869:- inklusive frakt.
Sen kan man ju tycka att man kunde ha fått lite mera bling för pengarna. Jag menar, nu ser ju ytfinishen inte direkt sexig ut eller så. Kunde de inte ha eloxerat den i någon läcker Honda-Röd eller nått. Eller låtit någon högavlönad handpolera utsidan med de finaste silkesdukar man kan hitta för de pengarna... Oh nej... Industrifinish på den.

Sen så jag måste faktiskt ge lite positiv feedback till Honda City. :)
-Dels var de billigast, även jämfört med alla de vanliga OEM-försäljarna ute i Europa.
-Dels var de snabba. Hade nog inte fått den snabbare utifrån Europa. Europaordrar brukar ta 1 vecka+.
Några dagar till Sverige + 1 vecka i postens system.
-Samt att de var ganska trevliga på Honda City.
Och då skall ni ha i åtanke att jag handlar oftast hellre från Europa än från svenska handlare.
Så att jag är nöjd, är det stort :tungan

Nog om det nu, nu behöver jag bara lite olja så kan jag börja sätta ihop Mellanmjölken igen.

Vattenpump_4.jpg

Vattenpump_5.jpg

Vattenpump_6.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det gick icke att montera pumpen ihopsatt. Nedre ramröret iväg för det.
Nåväl, inge större jobb för det.

Vattenpump_7.jpg

Däremot blev jag lite förvånad över detta. Hålet högst upp & längst ut till höger är till för att kåpan för framdrevet skall fästas i den.
Den var ogängad på den nya vattenpumpen..?!?
Kollade på den gamla pumpen och där hade de skruvat i en M8 bult.
Alltid tyckt att den var lite udda jämfört med resten av bultarna.
Men varför är den ogängad från fabrik??
För den kostnad de tog för pumpen så tycker man ju att de borde orka gänga alla hålen.

Inget större problem iofs, jag gängade bara upp den för M6 och skruvade i en en av de gamla vattenpumpbultarna som blev över.

Vattenpump_8.jpg

Vattenpump_9.jpg
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Då så, då är den hemma då... Vattenpumpen
Den skickades som en ihopmonterad enhet. Så jag kommer nog inte ens öppna den innan montering.
2711:-

Sen så jag måste faktiskt ge lite positiv feedback till Honda City. :)
-Dels var de billigast, även jämfört med alla de vanliga OEM-försäljarna ute i Europa.
-Dels var de snabba. Hade nog inte fått den snabbare utifrån Europa. Europaordrar brukar ta 1 vecka+.
Några dagar till Sverige + 1 vecka i postens system.
-Samt att de var ganska trevliga på Honda City.
Och då skall ni ha i åtanke att jag handlar oftast hellre från Europa än från svenska handlare.
Så att jag är nöjd, är det stort :tungan

Jag har alltid fått bra service hos Honda City. Att de lyckades slå David Silver på reervdelspris låter dock skumt. Frågan är om inte DS har fått order från Honda Europa, att svenskar skall ha en annan prislista än britter.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har alltid fått bra service hos Honda City. Att de lyckades slå David Silver på reervdelspris låter dock skumt. Frågan är om inte DS har fått order från Honda Europa, att svenskar skall ha en annan prislista än britter.
DS med frakt var dyrare, men utan frakt var de lite billigare. Sen var det ingen "vanlig" del heller. Honda äkta OEM-delar är nog prissatta ganska lika i hela Europa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
DS med frakt var dyrare, men utan frakt var de lite billigare. Sen var det ingen "vanlig" del heller. Honda äkta OEM-delar är nog prissatta ganska lika i hela Europa.

DS får inte längre sälja grejer till nya Hondor för dom priserna han hade...ibland låg han ju på 25%.
Det var mycket KK lager,restlager och så.

Var la stopp förra året eller så
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top