Honda V3 - precis som jag trodde!

Om det är sant tror jag den stora anledningen till att de testar detta bränsleförbrukningen. Det var ju Honda, framförallt, som fick FIM att skjuta upp minskningen av bränslemängden ett år då deras V5 är erkänt törstig. OM denna V3:a kommer ut ppå bana är väl en annan femma.
 
Goodstuff skrev:
Om det är sant tror jag den stora anledningen till att de testar detta bränsleförbrukningen. Det var ju Honda, framförallt, som fick FIM att skjuta upp minskningen av bränslemängden ett år då deras V5 är erkänt törstig. OM denna V3:a kommer ut ppå bana är väl en annan femma.

Där har du en klar poäng, vilket även antytts av ingenjörer från konkurrentmärkena. Aprilia ska enligt uppgift vara de enda som redan nu klarar kraven på lägre förbrukning.
 
Töntigt med krav på bensinförbrukning när det är prototyphojar det handlar om!!
 
oscar skrev:
Töntigt med krav på bensinförbrukning när det är prototyphojar det handlar om!!

Nja, vet inte riktigt om jag håller med, tekniken i Motogp är sådan som kommer på gathojar längre fram. Då ÄR miljön av hyfsat stor betydelse.
 
oscar skrev:
Töntigt med krav på bensinförbrukning när det är prototyphojar det handlar om!!

En del av kraven inom prototypracing handlar om med regler föra utvecklingen framåt. Bränna mera soppa för att få mer effekt är inte särskilt utvecklande.
Samma sak sker inom F1 och andra prototypmästerskap.
Jämför dagens v8-monster från exempelvis BMW som drar mindre sås än vad en renualt 4'a från 70-talet gjorde, trots mängder mer med effekt...

Edit: Skulle dessutom stenhårt gilla om honda tog fram en trea med lägre vikt, så att man kan få se lite fart i kurvorna igen..
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Skulle dessutom stenhårt gilla om honda tog fram en trea med lägre vikt, så att man kan få se lite fart i kurvorna igen..

Och kanske skulle en sådan motor vara mer realistisk att serieproducera och klämma in i en RVT 1000. En 1000 cc V3 låter nog för j-a mulligt! :banana
 
oFFkeFF skrev:
En del av kraven inom prototypracing handlar om med regler föra utvecklingen framåt. Bränna mera soppa för att få mer effekt är inte särskilt utvecklande.
Samma sak sker inom F1 och andra prototypmästerskap.
Jämför dagens v8-monster från exempelvis BMW som drar mindre sås än vad en renualt 4'a från 70-talet gjorde, trots mängder mer med effekt...

Edit: Skulle dessutom stenhårt gilla om honda tog fram en trea med lägre vikt, så att man kan få se lite fart i kurvorna igen..

Jupp, fast de har redan nu svårt att komma ner till minimivikten. Aprilias väger tex 141 eller om det var 143, Ducatin är överviktig likaså.
 
Nyteknik skrev:
Och kanske skulle en sådan motor vara mer realistisk att serieproducera och klämma in i en RVT 1000. En 1000 cc V3 låter nog för j-a mulligt! :banana
Då får man bygga en helt ny motor i så fall, som inte på någon punkt liknar MotoGP-motorn.
 
oFFkeFF skrev:
En del av kraven inom prototypracing handlar om med regler föra utvecklingen framåt. Bränna mera soppa för att få mer effekt är inte särskilt utvecklande.
Samma sak sker inom F1 och andra prototypmästerskap.
Jämför dagens v8-monster från exempelvis BMW som drar mindre sås än vad en renualt 4'a från 70-talet gjorde, trots mängder mer med effekt...

Edit: Skulle dessutom stenhårt gilla om honda tog fram en trea med lägre vikt, så att man kan få se lite fart i kurvorna igen..

Visst är det bra att den typen av utveckling leder till bättre miljö samt ekonomi för gatknuttar, men racing körs inte för att det ska vara billigt och miljövänligt, och det kommer det aldrig bli! Tänk hur mycket soppa och däck det går¨åt på tex alla tester inom både F1 och MotoGP...
 
valmers skrev:
Då får man bygga en helt ny motor i så fall, som inte på någon punkt liknar MotoGP-motorn.

Javisst. Men ett V3-koncept är troligen enklare/billigare att serieproducera än ett V5-dito.

V3 med ovala kolvar skulle placera Honda i samma viktklass som de 4-cylindriga. På pappret skulle det ge ett övertag då motorn i princip blir 6-cylindrig. Å andra sidan försvinner ju då själva poängen med en trea. :rolleyes:
 
Dessutom är kanske en anledning att Honda är "stolta". De vill inte göra en lösning som liknar någon annans. Det har de ju bevisat förut med trecylindriga och tvåcylindriga tvåtaktare, fast de kröp ju till korset till slut eftersom de inte hängde med annars, fyrtakatare på 500 kubik etc.
Nu när deras V5 motor är för törstig så vill de prova ngt annat men fyrcylindriga maskiner har de andra japanska märkena och Aprilia har en rak trea. Vad finns då kvar? V6:a, V3:a eller olika ovalkolvsvarianter.
 
Eller så kanske Honda vill lösgöra V5-konceptet för att ta till gatan? Inte för att det skulle bli en MotoGP-motor utan för att gå vidare.

SuperBlade med V5a och 180hk vore något - ungefär som en Dragstar.
 
Last edited:
Chrille skrev:
SuperBlade med V5a och 180hk vore något - ungefär som en Dragstar.
Äsch, det blir en tourer iallafall, för den kommer att ha gatkåpor och den kommer inte att slänga av föraren under acceleration. Dessutom kommer svingen att vara för klen.
 
valmers skrev:
Äsch, det blir en tourer iallafall, för den kommer att ha gatkåpor och den kommer inte att slänga av föraren under acceleration. Dessutom kommer svingen att vara för klen.

Men i AMA-superbikeutförande så jävlar!! Med kitsving så klart.
 
valmers skrev:
Äsch, det blir en tourer iallafall, för den kommer att ha gatkåpor och den kommer inte att slänga av föraren under acceleration. Dessutom kommer svingen att vara för klen.

Nu börjar till och med jag tycka du är tjatig. Vi vet att du älskar Honda som en mor älskar sitt eget barn
 
oscar skrev:
Kan någon förklara de reglerna!?

Hojarna i MotoGP är prototyper och får således på inga punkter ha delar som är masstillverkade. Harris/WCM teamet blev förbjudna, av FIM (internationella Motorcykelförbundet och de som skriver alla regelverk) och inte Dorna (arrangören av MotoGP), att köra med sina motorer under stora delar av säsongen eftersom delar av motorn, topp och vissa blockdetaljer, var från Yamaha R1 och således inte renodlade prototyper.
Om Honda bestämmer sig för att bygga en V5 gathoj med klara referenser till MotoGP-hojen så får inga delar vara lika, en av anldeningarna till att den nya CBR:en har en rak fyra förutom den billigare tillverkningen.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top