Honda V3 - precis som jag trodde!

Goodstuff skrev:
Hojarna i MotoGP är prototyper och får således på inga punkter ha delar som är masstillverkade. Harris/WCM teamet blev förbjudna, av FIM och inte Drona, att köra med sina motorer under stora delar av säsongen eftersom delar av motorn, topp och vissa blockdetaljer, var från Yamaha R1 och således inte renodlade prototyper.
Om Honda bestämmer sig för att bygga en V5 gathoj med klara referenser till MotoGP-hojen så får inga delar vara lika.

Varför MÅSTE det vara prototyp?
 
oscar skrev:
Kan någon förklara de reglerna!?

Chrille har fått detta om bakfoten. Honda kan förstås serieproducera en V5:a utan att bryta mot MotoGP-reglementet eftersom man inte skulle tillverka RC211V-motorn på löpande bandet (tyvärr) utan i så fall bygga en ny anpassad för serieproduktion. Såklart. Men detta har man nog redan övervägt eftersom cylindrarna i CBR 1000 RR blev fyra till antalet och placerade i rad. Kanske blir en V3 möjlig att serieproducera? Vi håller tummarna!
 
Goodstuff skrev:
Så är reglerna, och så har det varit väldigt länge nu. SBK är för gatcyklar och MotoGP för prototyper.
Och fräna prototyper vill vi ha; när fan ska kalendern masa sig till den 18:e?!
 
Nyteknik skrev:
Chrille har fått detta om bakfoten. Honda kan förstås serieproducera en V5:a utan att bryta mot MotoGP-reglementet eftersom man inte skulle tillverka RC211V-motorn på löpande bandet (tyvärr) utan i så fall bygga en ny anpassad för serieproduktion. Såklart. Men detta har man nog redan övervägt eftersom cylindrarna i CBR 1000 RR blev fyra till antalet och placerade i rad. Kanske blir en V3 möjlig att serieproducera? Vi håller tummarna!

Det är iofs inte tyvärr... Inte många gatknuttar som har tid/råd att byta motor var och varannan vecka..
 
Nyteknik skrev:
Förstår inte vad du menar...?

Han refererar till din tyvärr kommentar om att Honda inte kommer serietillverka RC211V motorn. Den kräver ju en hel del service om man säger så.
 
Nyteknik skrev:
Förstår inte vad du menar...?

Ja, alltså, enligt ditt sätt och se det är det ju ingen "replika" om det inte är en kopia av racern :tungan Och då är det ju en del underhåll som krävs..
 
Goodstuff skrev:
Han refererar till din tyvärr kommentar om att Honda inte kommer serietillverka RC211V motorn. Den kräver ju en hel del service om man säger så.

Jomen det är därför som farbror Chrille sa 180hk. En gatanpassad version med klara paralleller till räsern som Gubbstuff säger -samma cylindervolym, cylindervinklar, slag, men med mer gods, lägre komp och mindre exklusiva material.

Iom MotoGP och 4-taktarna så kan vet vi ju faktiskt intehur detta kan komma att se ut.
 
Goodstuff skrev:
Han refererar till din tyvärr kommentar om att Honda inte kommer serietillverka RC211V motorn. Den kräver ju en hel del service om man säger så.

"Tyvärr" för att det hade varit en besannad dröm om Honda valde att serietillverkade sin MotoGP V5:a för montering i en gathoj. Oavsett vansinniga kostnader och serviceintervaller.

Men min poäng var att V5-konceptet tydligen inte var ekonomiskt motiverat att sätta i serieproduktion. Men med två färre cylindrar vore det kanske det. Och då och äntligen får vi se en riktig "racer med lyse". Halleluja! :Bugar
 
Nyteknik skrev:
"Tyvärr" för att det hade varit en besannad dröm om Honda valde att serietillverkade sin MotoGP V5:a för montering i en gathoj. Oavsett vansinniga kostnader och serviceintervaller.

Men min poäng var att V5-konceptet tydligen inte var ekonomiskt motiverat att sätta i serieproduktion. Men med två färre cylindrar vore det kanske det. Och då och äntligen får vi se en riktig "racer med lyse". Halleluja! :Bugar

Tror du verkligen själv på att vi nånsin får se en "riktig racer med lyse"? En RCV V3 kommer säkert kosta MINST 5 miljoner....känns inte så lönt va?
 
oscar skrev:
Hmm... Vad går en MotoGP-hoj lös på eg. om man nu kan räkna på det!?

De går inte att köpa. Sattelit-teamen får leasea sina hojar för varje säsong.
Tror inte de prisuppgifterna är officiella.

Att lköpa en Aprilia RS250 kostar ca 85 000€. Totalbudget för en sådan inkl delar etc ligger på ca 250 000 € per hoj och säsong, exkl allt runt omkring utan bara hoj och delar. Det är tex en sådan hoj som Stiggy har haft förra året och ska köra i år.

Edit: Faktafel.
 
Last edited:
Goodstuff skrev:
De går inte att köpa. Sattelit-teamen får leasea sina hojar för varje säsong.
Tror inte de prisuppgifterna är officiella.

Att leasea en Aprilia RSW250 kostar ca 85 000€. Totalbudget för en sådan inkl delar etc ligger på ca 250 000 € per hoj och säsong, exkl allt runt omkring utan bara hoj och delar.

En Aprilia RSW250 köper man, inte leasar. Möjligen att de fyra fabrikarna är leasade.
 
Chris Ash skrev:
En Aprilia RSW250 köper man, inte leasar. Möjligen att de fyra fabrikarna är leasade.

Inte enligt Witteveen som basar över Aprilias racesatsningar.
W står just för "Works" och de som hade sådana förra säsongen var Poggiali, Elias, De Puniet och Nieto.
En RS250 köper man men jag hade fel i prisuppgifterna.
en RS250 kostade 85 000 € och den budget på 250 000 € som jag skrev om är för privatteamen som köper RS250 med kit, delar etc.

Delvis fel av mig alltså. Kostnaderna är för en RS250 "customer bike". Alla priser från Motorcycle Racer.
 
Goodstuff skrev:
Inte enligt Witteveen som basar över Aprilias racesatsningar.
W står just för "Works" och de som hade sådana förra säsongen var Poggiali, Elias, De Puniet och Nieto.
En RS250 köper man men jag hade fel i prisuppgifterna.
en RS250 kostade 85 000 € och den budget på 250 000 € som jag skrev om är för privatteamen som köper RS250 med kit, delar etc.

Delvis fel av mig alltså. Kostnaderna är för en RS250 "customer bike". Alla priser från Motorcycle Racer.

Ok, då har de ändrat lite på namnen. RSW eller RSV hette de gamla Apriliorna, alltså de som man köpte. Micke Lindfors Aprilia tex.

Såg också i samma tidning att fabriksteamen lägger över en mille (euro) på att leasa sina hojar av Aprilia......
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top