Honda VFR-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ngn som har erfarenhet av att mappa en VFR 800F -16 med en PC-V.

Det finns tydligen inga mappningar att hämta med både sportfilter och slip-on :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Idag har jag fått loss axelmuttern:banana Spreja lysfotogen och låt verka, helst i kombination med värmepistol riktad i vinkel mot mutter(akta dammskyddet innanför). Dremla först ner där muttern är nerhamrad som låsning i spåret på axeln för att lättare kunna kila in en mejsel och "unstake". En rem runt fjäderinfästningen låser hjulet när momentdraget lossar muttern. Ingen växel ilagd. 46 sexkantshylsa+ adapter 3/4-1/2" till spärrskaft 1/2" med förlängare. Lindat innerslang runt som skydd och en träskiva som stöd.
100_1024.JPG100_1027.JPG100_1028.JPG100_1030.JPG
Får tacka föregående ägare för tidigare underhåll.
Läste på andra forum(vfrdiscussion, vfrworld) om svårigheter att demontera pga bristande smörjning och därtill rost med ihopbeckade delar som följd. Blev lite orolig att det hade hänt min hoj, den har ju rullat 6000mil och ingen servicehistorik.
100_1031.JPG100_1033.JPG100_1034.JPG
Ser "nyservat" ut.
100_1049.JPG
Nysmort och blingat med Viperskiva på 980g. Original 1340g+ spacer 325g.
Ingen spacer behövs med nya bromsskivan. Plastcaps på drevmuttrarna.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
En sådan här önskar jag mig, förmodligen svår i denna färgcombo. Men som 1/vit, 2/röd 3/svart..... 1987/88/89 RC24.

VFR 750 1987-88-89 HRC färger 1.jpg
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Då startade jag upp mitt lilla vinterprojekt i veckan.

Det som ska göras under vintern är:

Lackera kåporna, fälgarna och tanken vitt, har köpt till hugger och cuts.
Vanlig service med olja filter stift osv.
Kontrollera och vid behov justera ventilerna.
Byta drivpaket med någon färgad kedja.
Kn filter införskaffat som ska monteras.
PC V ska troligtvis införskaffas om man hittar någon till lämpligt pris och i sådana fall blir det bänkning till våren om jag hittar någon bra firma till det.
Tona blinkers runt om, framlamporna blir mörkare med demonterbara plexiglas.
Tvätta hojen GRundligt.
Renovera framgafflarna och troligtvis montera lite styvare fjädrar.
Eventuellt byta bakdämpare om jag blir klok på vad man ska byta till (Öhlins är ej inom budget)
Letar även efter framsystem utan katt.
Rensning av baken.

20161111_214959.jpg
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu har jag förhört mig om en Rapid Bike Racing modul till min -16 VFR800f.
Får se vad handlarna säger om K27RBRACING.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Lund
Hoj
Drömmer om rvf400
Någon som skulle vara intresserad av en Honda verkstadsmanual för VFR800, årsmodell 98-01, dvs utan VTEC?
Har en till salu om någon vill ha :)
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Finns 2st VFR 1200 från 2010 till salu i stan och jag har svårt köpsug. Det jag lite funderar över är att de verkar ha rätt liten tank i förhållande till motor och effekt..
Är det tankstopp stup i kvarten eller kan man leva med det?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Drygt 29 mil enl. specifikation, kan hålla med om att det är i minsta laget på en Sporttouring men jag är sugen på en oavsett även om jag inte tror det blir denna sommar. Lite ful men bra trevlig att tjöra tycker jag, lyckats duktigt med kardandrift.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns 2st VFR 1200 från 2010 till salu i stan och jag har svårt köpsug. Det jag lite funderar över är att de verkar ha rätt liten tank i förhållande till motor och effekt..
Är det tankstopp stup i kvarten eller kan man leva med det?

Jag tror nog du kan leva med det. Det skiljer inte särskillt mycket i förbrukning mellan en 1200 och en 800 och det är samma tankstorlek. Lite beroende på hur du kör såklart.
Min 800 ligger på ca 0,6 om jag kör sansat på touring det innebär att jag med lätthet kommer en bra bit över 20 mil oinnan det är dags att tanka. Och det är ganska skönt att sträcka på benen åtminstone varannan timme tycker jag.

Visst. Min tidigare hoj, en TDM 850, som grejade 0,5 l/mil vid sansad touring kunde ju klara sig uppåt 40 mil mellan tankningarna var ju bättre i räckviddshänseende men då fick jag i alla fall stanna mellan tankningarna för att ta en bensträckare. Så jag har svårt att se det som ett problem att stanna till varje 20 mil och tanka även om det inte är akut nödvändigt ur bensintankshänseende.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag tror nog du kan leva med det. Det skiljer inte särskillt mycket i förbrukning mellan en 1200 och en 800 och det är samma tankstorlek. Lite beroende på hur du kör såklart.
Min 800 ligger på ca 0,6 om jag kör sansat på touring det innebär att jag med lätthet kommer en bra bit över 20 mil oinnan det är dags att tanka. Och det är ganska skönt att sträcka på benen åtminstone varannan timme tycker jag.

Visst. Min tidigare hoj, en TDM 850, som grejade 0,5 l/mil vid sansad touring kunde ju klara sig uppåt 40 mil mellan tankningarna var ju bättre i räckviddshänseende men då fick jag i alla fall stanna mellan tankningarna för att ta en bensträckare. Så jag har svårt att se det som ett problem att stanna till varje 20 mil och tanka även om det inte är akut nödvändigt ur bensintankshänseende.

Mjo, jag tänker att med den effekten är det ju knappast några problem att få hela tanken att gå åt på 10mil..

Jag har väl väl utvecklad räckviddsnoja, troligen för att jag med BMW:n är ute på traktorstigar där det knappt finns mobiltäckning. En VFR är ju inte direkt något för såna ställen och även här i obygden så brukar man hitta tankställen med 25mil mellanrum.

(Ja, jag sitter och försöker komma på orsaker att köpa..)

Huvudkonkurrenten är förövrigt en BMW 1200GS. Klart gubbigare men kanske mer åt det håll jag gillar. Fast pröva nya saker är ju också kul..
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
-

Råkade visst köpa en..
Levereras så fort den är besiktad och igenomkollad. ????
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Råkade visst köpa en..
Levereras så fort den är besiktad och igenomkollad. ????

Grattis!

Ingen större hemlighet att just 1200an verkar fått stått ut med en hel del kritik genom åren, men själv har jag alltid gillat modellen utan att ens haft förmånen att provköra en endaste meter. Den är ju snygg som f'n och verkar sådär härligt avslappnad att köra med kardan och hela kittet.

Ganska annorlunda mot en F650, absolut. Behåller du den som komplement eller får grusvägar och traktorstigar ligga på is ett tag?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Grattis!

Ingen större hemlighet att just 1200an verkar fått stått ut med en hel del kritik genom åren, men själv har jag alltid gillat modellen utan att ens haft förmånen att provköra en endaste meter. Den är ju snygg som f'n och verkar sådär härligt avslappnad att köra med kardan och hela kittet.

Ganska annorlunda mot en F650, absolut. Behåller du den som komplement eller får grusvägar och traktorstigar ligga på is ett tag?

Tack :)
Rätt stor skillnad jo.. Jag hade gärna behållit F650 men det är inte rimligt med 2 hojar var jag bor så tyvärr åker den ut på blocket strax. Annars hade det blivit rejäla grusdäck och kanske en uppsättning dubbdäck till den.. :yoparty
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mjo, jag tänker att med den effekten är det ju knappast några problem att få hela tanken att gå åt på 10mil..

Jag har väl väl utvecklad räckviddsnoja, troligen för att jag med BMW:n är ute på traktorstigar där det knappt finns mobiltäckning. En VFR är ju inte direkt något för såna ställen och även här i obygden så brukar man hitta tankställen med 25mil mellanrum.

(Ja, jag sitter och försöker komma på orsaker att köpa..)

Huvudkonkurrenten är förövrigt en BMW 1200GS. Klart gubbigare men kanske mer åt det håll jag gillar. Fast pröva nya saker är ju också kul..

Nja. Jag tror att du har svårt att få i den så mycket soppa om jag ska vara ärlig. Jag kör på 0,6 vid vanlig touring som sagt. Vid skapligt inspirerad körning eller höghastighetsetapper så kan det hända att den går upp till 0,75. Jag tror inte att du får i särskillt mycket mer än det ens i den större motorn. Så jag har svårt att se hur du på något sätt skulle behöva tanka oftare än efter 20 mil oavsett hur fan du gasar. (Undantaget autobahnetapper i 200+ då. För då lär det gå att få i den en hel del soppa)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tror nog du kan leva med det. Det skiljer inte särskillt mycket i förbrukning mellan en 1200 och en 800 och det är samma tankstorlek. Lite beroende på hur du kör såklart.
Min 800 ligger på ca 0,6 om jag kör sansat på touring det innebär att jag med lätthet kommer en bra bit över 20 mil oinnan det är dags att tanka. Och det är ganska skönt att sträcka på benen åtminstone varannan timme tycker jag.

Visst. Min tidigare hoj, en TDM 850, som grejade 0,5 l/mil vid sansad touring kunde ju klara sig uppåt 40 mil mellan tankningarna var ju bättre i räckviddshänseende men då fick jag i alla fall stanna mellan tankningarna för att ta en bensträckare. Så jag har svårt att se det som ett problem att stanna till varje 20 mil och tanka även om det inte är akut nödvändigt ur bensintankshänseende.

Fast...vänta lite nu... Rätta mig om jag har fel, men har inte 800:an en tankvolym på 22 liter och 1200:an 18-19 liter?

När jag sträckkör på min 800 har jag fått ner den till 0,53 l/mil när jag kryssar fram i 130 på mätaren. Efter exakt 30 mil tändes bränslevarningslampan och då fick jag i 16 liter. Alltså skall jag teoretiskt kunna ta mig 40 mil på en tank. Om man räknar på 0,6 l/mil så räcker en tank 36 mil.

Om man antar att en 1200 också drar 0,6 l/mil så skulle man komma 30 mil på en tank.

30 mil är ändå en respektabel siffra och det kan vara läge att tanka mer än bara hojen. 36-40 mil är trots allt ännu mer respektabelt och ger en lite större trygghet.

Sedan varierar siffrorna såklart beroende på hur hårt man vrider på. Det är aldrig svårt att tömma en tank...


Jag kan väl tillägga att det fanns en råsnygg 1200:a till salu här i stan när jag spanade efter en 800:a. Jag vågade inte provköra den, för jag ville ha en större tank, större packväskor och billigare hoj. Jag ångrar fortfarande att jag inte provkörde den...


Steffo_b:
Jag läste din kommentar i "köra långt"-tråden. Visst kör man tanken tom om man skall kräma ut 35-40 mil, men med ekonomisk snålkörning finns möjligheten. Det ger mig ändå en liten större trygghet att veta att när lampan tänds så kan jag fixa upp till 10 mil till. Men det är rätt lagom att tanka mig var 30:e mil också och inte bara hojen...
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top