Precis, är sällan räckviddsångesten eller tankvolymen som är problemet. Mer bakpartiet på kroppen.
Är väldigt individuellt. Jag fixar max 20 mil i ett sträck, oavsett hoj, sen börjar jag få problem med bakpartiet, ryggen, nacken osv.
Fast...vänta lite nu... Rätta mig om jag har fel, men har inte 800:an en tankvolym på 22 liter och 1200:an 18-19 liter?
När jag sträckkör på min 800 har jag fått ner den till 0,53 l/mil när jag kryssar fram i 130 på mätaren. Efter exakt 30 mil tändes bränslevarningslampan och då fick jag i 16 liter. Alltså skall jag teoretiskt kunna ta mig 40 mil på en tank. Om man räknar på 0,6 l/mil så räcker en tank 36 mil.
Om man antar att en 1200 också drar 0,6 l/mil så skulle man komma 30 mil på en tank.
30 mil är ändå en respektabel siffra och det kan vara läge att tanka mer än bara hojen. 36-40 mil är trots allt ännu mer respektabelt och ger en lite större trygghet.
Sedan varierar siffrorna såklart beroende på hur hårt man vrider på. Det är aldrig svårt att tömma en tank...
Jag kan väl tillägga att det fanns en råsnygg 1200:a till salu här i stan när jag spanade efter en 800:a. Jag vågade inte provköra den, för jag ville ha en större tank, större packväskor och billigare hoj. Jag ångrar fortfarande att jag inte provkörde den...
Steffo_b:
Jag läste din kommentar i "köra långt"-tråden. Visst kör man tanken tom om man skall kräma ut 35-40 mil, men med ekonomisk snålkörning finns möjligheten. Det ger mig ändå en liten större trygghet att veta att när lampan tänds så kan jag fixa upp till 10 mil till. Men det är rätt lagom att tanka mig var 30:e mil också och inte bara hojen...
Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar tempen dock snabbt uppåt 80-90.
Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt.Hmm.
Undrar om det kanske är så att jag gasar lite mer än jag tror att jag gasar. Jag vet i alla fall att jag skruvade upp tempot en del när jag bytte från TDM 850 till VFR:en eftersom när TDM:en började kännas svampig så känns VFR:en fortfarande bergfast stabil.
Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...Och ventilspelet behövde justeras. Det visade sig bland annat i att den var mer svårtstartad än den borde vara (Typ att den slog tvärstopp vid start emellanåt). I kombination med att batteriet började bli klent så var det obra och ledde vid några tillfällen till att jag fick springa igång den.
Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!
Termostaten skall öppna vid 84 grader typ, håller på att byta min som är fast öppen skulle jag tro. Körde den från vinteridet igår och då låg motorn på 64 grader på motorväg....
/R
Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt.
Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...
Blev din mer lättstartade efter justeringen? Och är du säker på att det berodde på det?
Steffo_b:
Du vet att växellådan är sexstegad va?
Jag skall hålla koll på förbrukning och temperatur (luft och kylare) i år också, så får vi se om vi kan hitta någon förklaring till varför min drar 0,53 l/mil i 130 km/h och din drar 0,6 i 100...
Är inte 76 svalt om termosen ska öppna vid 84?
/R
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |