Honda VFR-tråden

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har originaldrevat och kryper kanske på tvåantrean i köer där det ofta blev ryckigt gassvar men nu..helt sömlöst vid minsta vridning på rullen. Har ingen koll på varvet vid given hastighet..måste kolla:)

Kollade nu ikväll och det verkar som den med näppe klarar 40 på fyran fast då segdrar han, iinte så snällt för motorn.. förövrigt underbart hojväder:)

Precis vad jag for efter. :tummenupp

Allt annat än ettan till tvåan i stan mellan 30-50 km/h är fiskörning som motorn inte mår så bra av.
Jag har sagt det förr; man ska våga varva lite, det är inga stora tvålitersmotorer det här!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hallå :hej
Funderar på en VFR 800F, och kikar på 2014-2015. Är det någon skillnad på dessa? Försökte googla lite men enda jag hitta var att de är samma generation iaf (2014 och framåt). :)

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hallå :hej
Funderar på en VFR 800F, och kikar på 2014-2015. Är det någon skillnad på dessa? Försökte googla lite men enda jag hitta var att de är samma generation iaf (2014 och framåt). :)

http://www.usatoday.com/story/money/2015/03/01/honda-vfr800-interceptor-review/24094981/

"Reintroduced as a new model in 2014 and back unchanged in 2015, the latest version is called the VFR800 Interceptor, and it is powered by a 782cc liquid-cooled 90-degree V-4 engine. "

Kan vara garanti "jobb " ? som upptäckts och ändrats

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Välkommen till V4 gänget :fyllisar.

Se till och släpp lös det underbara V4 ljudet med en slipon om du kör orginal.

Jag skulle hävda att man inte behöver någon slipon. I den övre delen av registret när VTEC kickat in så sjunger den tillräckligt i alla fall. Samtidigt som den är relativt tyst och diskret när man ska smyga hem genom villaområdet en sen kväll.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag skulle hävda att man inte behöver någon slipon. I den övre delen av registret när VTEC kickat in så sjunger den tillräckligt i alla fall. Samtidigt som den är relativt tyst och diskret när man ska smyga hem genom villaområdet en sen kväll.

Folk kör ju sina gräsklippare typ dygnet runt. Så varför ska man inte kunna ha en hoj som lever om lite?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Folk kör ju sina gräsklippare typ dygnet runt. Så varför ska man inte kunna ha en hoj som lever om lite?

Tja. Jag resonerar som så att eftersom jag ändå hör motorn rätt bra och den inte är direkt supertyst när VTEC slår in så behöver jag inte riskera att reta grannarna i onödan.
Plus att det kan vara rätt så jobbigt för dom som eventuellt ligger bakom om man har ett högljutt system och är ute och kör i grupp.
Det ska dessutom mycket till för att jag ska orka hålla på och byta fram och tillbaka med avgassystem för besiktningen och jag har ingen som helst lust att ha ett extra avgassystem som ligger och skräpar hemma.

Min hoj låter tillräckligt mycket. Vill jag ha skithögt ljud så kan jag sätta mig i vardagsrummet och vrida upp volymen. Jag har hojen för att åka på och tycker att originalet låter lagom mycket.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj

Kanske funkar om man bor i Luleå, där närmaste grannen är tre mil bort.
I lite mer tättbefolkade områden söderut, väntar de med facklor och högafflar till slut om man brölar en gång för mycket med hojen... :D

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kanske funkar om man bor i Luleå, där närmaste grannen är tre mil bort.
I lite mer tättbefolkade områden söderut, väntar de med facklor och högafflar till slut om man brölar en gång för mycket med hojen... :D

Din fördomsprofil tillhör medeltiden.
Det är cirka 35 villor enbart på min gata och min gata är typ 350 meter lång.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).

Det är sant. Min väcker hela Solna över 7000 varv. Blivit varnad av många att ta med db-killer till alperna pga snuten i Tyskland och Österrike.

Blev aldrig stoppad men både Danska och Tyska polisen glodde lite väl mycket efter mig i somras på väg ner söderut.

Låter ju som en Rossi superbike när man drar ut på motorvägen : ) dom blev väl besvikna när dom såg en crossdresser istället för en Superleggera....

Last edited:

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Din fördomsprofil tillhör medeltiden.
Det är cirka 35 villor enbart på min gata och min gata är typ 350 meter lång.

Jag beklagar om du tog illa vid dig. Det var tänkt som ett skämt. :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är sant. Min väcker hela Solna över 7000 varv. Blivit varnad av många att ta med db-killer till alperna pga snuten i Tyskland och Österrike.

Blev aldrig stoppad men både Danska och Tyska polisen glodde lite väl mycket efter mig i somras på väg ner söderut.

Låter ju som en Rossi superbike när man drar ut på motorvägen : ) dom blev väl besvikna när dom såg en crossdresser istället för en Superleggera....

Ja. Det där är ju nackdelen. Jag noterade just ett fall av lite för högt ljud i helgen.
Familjen har en sommarstuga utanför Borlänge efter en populär MC väg som går från Insjön in till gamla vägen mellan Falun och Borlänge. Det är en snubbe som åker den nästan varje dag när det är fint väder och som det låter så skulle jag säga att han har närmast raka rör utan dämpare. Enligt vad jag förstått så har den personen ensam retat upp några hundra sommarstugeägare i området. Det tråkiga är ju att med lite otur så är det väl någon som kommer på idén att hälla ut grus i någon kurva för att stoppa honom och sedan kommer jag och får ta smällen.

Det kan ju hända att vi gillar motorljud men alla runtomkring oss gör det ju inte. Dessutom har det ju nackdelen att det låter som att det går ännu fortare än det faktiskt gör. Och det i sig kan ju reta upp folk.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hej!
Reggade mig på forumet efter tips från en MC-kompis.
Har en VFR800FI-98 (röd givetvis)
Med Laser DuoTech som är rensad för trevligt välljud.
Hänger på några HIFI-forum så ni förstår att ljud är viktigt - väldigt :yoparty

Har normalt NIC "sportbilsentusiasten" men forumet stödjer inte så långa NIC, märkligt.

Kört hoj mycket genom åren innan jag skaffade familj och nu när barnen är lite större fick det bli hoj igen.
Åker året runt, det har jag alltid gjort.

Finns det några VFR -ägare som kör i Göteborstrakten så hänger jag på när det passar. Jobbar en hel del o har stor familj så det blir oftast max någon timme i sadeln.

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
De flesta vifferägarae håller sig mest på vfr-forum men några är mer eller mindre frekventa på SH.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det verkar inte vara så mycket action på vfr-forum så jag provar här. Köpte en vfr 800 -06 igår och den har pakethållare och väskor samt något slipon som inte var monterat. Det skulle de fixa på affären jag köpte den i men de hann inte så jag skall få de grejerna hemskickade och jag körde hem hojen idag :)
Min fråga är hur klurigt är det att montera väskhållare på en vfr och hur lång tid tar det egentligen, samt samma fråga om slipon.

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR
Grattis! Testa skriva i vfr-forum om du inte redan gjort det! Jag har en 98a så tror inte jag kan svara så bra på frågan.

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Vet du på ett ungefär hur en hylsnyckelsats ser ut så klarar du det,m.a.o. jävvligt enkelt-hur lång tid det tar beror på VILKEN hållare det är..är det en wingrack från givi så 10 minuter,slip-on tar lite längre tid,sitter lite knöligt till över däcket bara,men även detta är tämligen enkel operation

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det verkar inte vara så mycket action på vfr-forum så jag provar här. Köpte en vfr 800 -06 igår och den har pakethållare och väskor samt något slipon som inte var monterat. Det skulle de fixa på affären jag köpte den i men de hann inte så jag skall få de grejerna hemskickade och jag körde hem hojen idag :)
Min fråga är hur klurigt är det att montera väskhållare på en vfr och hur lång tid tar det egentligen, samt samma fråga om slipon.

Pakethållare är i alla fall väldigt enkelt att montera. Det som är klurigt är att monteringsanvisningen är minst sagt bristfällig så man måste själv lista ut vilka skruvar och distanser man ska använda. Men det är inte värre än att man testar och konstaterar vilka som passar. (Det är olika långa skruvar och distanser för pakethållaren beroende på om du har sidoväskor eller inte och honda vill inte tala om i anvisningen vilka som skall användas i vilket fall.)

Vad gäller slipon så har jag ingen aning då jag har kvar originalet. Den ylar tillräckligt när VTEC:en släpper på i alla fall.

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Pakethållaren är lätt att montera
Väskhållarna kan om det är original vara lite tight att få på plats

Gratulerar till en FIN Hoj

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...