RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ulf_lundin skrev:Inte säker på att det är cw. Cd kallas den ibland iaf, (coefficient of drag ?)
Här är lite skruff jag postat tidigare ngn gång:
P[kW] = (2,73 * Cr * Mv[kg] + 0,0126 * Cd * Av[m^2] * Sv[km/h]^2 ) * Sv[km/h] * 10^-3
Cr = Rullmotståndskoefficient (För bil: 0,012 < Cr < 0,015)
Cd = Luftmotståndskoefficient (För bil: 0,3 < Cd < 0,5)
Av = Frontarea
Mv = Vikt på hojen
Så om vi kalibrerar den mot Busans originalprestanda:
160 hp på bakhjulet säger vi, det blir 118 kW
Vikten är 300 kg med förare om 70 kg.
Rullmotståndet är säkert lägre än en bil eftersom det bara är två hjul och mindre yta, vi säger 0,010.
Luftmotståndet är nog det som slår mest och som är mest osäker, så det är den vi bör kalibrera emot.
Frontarean är väl ca 1,2 * 0,5 = 0,6 m^2
Toppfart std är ju ca 300 km/t.
Ok, då kör vi:
118 = (2,73 * 0,010 * 300 + 0,0126 * Cd * 0,6 * 300^2) * 300 * 10^-3
Cd = 0,566 (vilket är en liten bit högre än en bil, men ändå förmodligen rätt bra.
Lite lätt ovetenskapligt, men...
/J