Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag fattar inte att folk som påstår sig vara intresserade av motorer/teknik kan fråga VARFÖR i de här sammanhangen....

"Varför vill du sätta en trimmad V6'a i en Taunus?"
"Varför vill du köra stinkande vrölande as till tvåhjuling genom löjligt djupa lerhål i skogen?"
"Varför sätter man Gixxermotor i en gokart?"
"Varför ska man köra med lustgas?"
"Varför ska man man bygga en egen motorlyft när biltema säljer en för 700 spänn?"


"FÖR ATT DET GÅR!"

Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

edit/ F'låt, för sent ute.
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
ulf_lundin skrev:
Jodå, luftmotståndet kan skilja upp till 2-3 ggr på olika std hojar.
Hayabusan har cda värde (eff. area) på ca .31, en BMW r1100 rt m upprätt
förare .97, en racing 125a ligger runt .20.
Bmw:n behöver mao 3 ggr mer effekt för en given fart än Hayabusan.
Så visst finns det stora skillnader där.
/u

Om inte jag minns helt fel så är de där inte helt propotionella mot varandra? är det inte en funktion med en kvadrat på cda värdet?

Eller blandar jag ihop allt som vanligt?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
SM 570 RR skrev:
:va


Var finns möjligheterna? ?Crossbana ? Endurospår? Backtävling? Motardbana?

Neggo :fatta! Du var en av de mest tråkiga hojåkare jag träffat på, tror jag :hihi

Varför ska man inte kunna köra motardbana eller varför inte en lite öppnare RR-bana mot både andra motarder eller sporthojar!? Om man sedan inte får köra SM, eller RM-tävlingar så kan man ju alltid ställa upp i olika träningsheat eller dyl.
Och på asfalt eller grussafariturer är det kul med mera motor än mindre kan jag intyga!

Skulle inte alls förvåna mig om det kommer att komma öppna klasser/tävlingar där även trycksatta motorer tillåts, om nu sådana blir populära byggen.

Crossbana eller ännu hellre enduro är ju helt befängt att man skulle köra med trycksatta motorer, finns ju ingen som helst mening då man i endurospåret hellre vill ha lite och lättanvänd effekt än en djup källa att ta av...

Hållbarheten är ju hittills över förväntan då Boost 2 kört x antal hundra mil utan problem!

Skulle tro att du djupt inuti är mäkta avundsjuk på en sådan båge.. :hihi :7peta :hihi

Har du förresten läst reportaget i Mc-Nytt? :va

/G
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
SM 570 RR skrev:
:va


Var finns möjligheterna? ?Crossbana ? Endurospår? Backtävling? Motardbana?

förstår inte varför focus skulle vara att köra på bana eller tävla????,
hur många % av milen kör man på bana igentligen? 1% ? 0.0001%?
jag skulle definitivt inte ha något emot att ha 90+ hk på en xr650r fatta va kul man skulle kunna ha när man kör, busfaktorn ökar ju som attans! :banana
fet möjlighet är om du är trångsynt är tex gatmotard, isbus, offroad etc,

tycker du är lite väl negativ mot allt som inte har att göra med din hoj, :kocko
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sprang till macken och köpte senaste nummret av Mcnytt efter jobbet då jag följd tråden med stort intresse,dock lite i smyg.


PG lundmarks slutomdöme lyder:

Makalös effekt med inbyggt habegär och hög EPK (effekt per krona)
Lättkörd på låg-mellan effekt men karaktären borde ändras med ett bredare register på toppen.Detta åtgärdas lättas genom att sätta tillbaka den snällare orginalkamaxlen.

Fredrik (fotograf)
Bennys turbo-XR känndes både hemtam och lättkörd...ända tills jag öppnade trottlen för fullt.Då flyttades jag till en annan planet!
Jag har förvisso provkört turbogatcyklar med både 200 och 300 hk,men med mer än 100hk i en offroadhoj höjdes ribban så högt att till och med Sergej Bubka skulle få svindel.

Genomgånde imponernade omdömen och positiva utalanden om hojen.


Benny ser den som en prototyp,Själv(PG lundmark) anser jag att den nästan är färdig ovanstånde ändringar är bara kosmetika förändringar.

Sen var stektermometern lite skoj som oljetempmätare.

Respekt säger jag.

Och du Benny,skulle du någon gång ta fram ett kitt till TTR så hör av dig :)
 
Last edited:

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
Mycket fräckt projekt :tummenupp

Såg lite bilder i MC-nytt snabbt, dock syns inte turbo installationen riktigt, antar att den sitter där bak under bakstänkan?
Verkar skumt med så långt grenrör, men det fungerar tydligen.
Vad är det för aggregat tro?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Långa farbron skrev:
Sprang till macken och köpte senaste nummret av Mcnytt efter jobbet då jag följd tråden med stort intresse,dock lite i smyg.


PG lundmarks slutomdöme lyder:

Makalös effekt med inbyggt habegär och hög EPK (effekt per krona)
Lättkörd på låg-mellan effekt men karaktären borde ändras med ett bredare register på toppen.Detta åtgärdas lättas genom att sätta tillbaka den snällare orginalkamaxlen.

Fredrik (fotograf)
Bennys turbo-XR känndes både hemtam och lättkörd...ända tills jag öppnade trottlen för fullt.Då flyttades jag till en annan planet!
Jag har förvisso provkört turbogatcyklar med både 200 och 300 hk,men med mer än 100hk i en offroadhoj höjdes ribban så högt att till och med Sergej Bubka skulle få svindel.

Genomgånde imponernade omdömen och positiva utalanden om hojen.


Benny ser den som en prototyp,Själv(PG lundmark) anser jag att den nästan är färdig ovanstånde ändringar är bara kosmetika förändringar.

Sen var stektermometern lite skoj som oljetempmätare.

Respekt säger jag.

Och du Benny,skulle du någon gång ta fram ett kitt till TTR så hör av dig :)
Tackar ,tackar ttren är som gord för att turboriseras :tummenupp ! behövs ej ens kompsänkas! o håller stenbra
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
kul projekt, synd att man inte är lika händig, så att man kan haka på en turbo på tt'n.. :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
sir Urban skrev:
Om inte jag minns helt fel så är de där inte helt propotionella mot varandra? är det inte en funktion med en kvadrat på cda värdet?
Luftmotståndskraften är proportionell mot cda-värdet och hastigheten i kvadrat.
Så dubblar du cda-värdet så krävs dubbla kraften vid samma hastighet.

Vill du köra dubbelt så fort med samma hoj så ökar kraften (N) 4 ggr och
hastigheten (m/s) 2 ggr, så effektbehovet (Nm/s) ökar 8 ggr.

Cda-värdet är effektiva arean, alltså frontarean * 'formfaktorn' (vad den nu kallas; luftmotståndskoefficient ?)

Det där är inte exakt, men jag tror det duger någorlunda för hojar.
Turbulens kan säkert ge lite andra värden.
/u
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Du fick även mej att köpa Mcnytt för första gången på 15 år.Coolt bygge :tummenupp Jag förstår exakt hur kul din hoj är, när jag byggde min Bonnie turbo så fatta dom flesta inte varför jag över huvudtaget la tid på det. "Den kommer ju ändå inte att hålla, och den blir ju inte bra till nått när den är klar, köp en Daytona istället, din idiot!" fick man ju höra ofta :D
Nu när jag kört 2 år och polarna fått provköra lite så låter det "Va,faaan! Sån skulle jag åxo vilja ha, den e ju rent sjuk" :hihi

Keap up the good work! Kommer du till Eslöv nån gång så kör vi en sväng ;)
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Chrille skrev:
Jag fattar inte att folk som påstår sig vara intresserade av motorer/teknik kan fråga VARFÖR i de här sammanhangen....

"Varför vill du sätta en trimmad V6'a i en Taunus?"
"Varför vill du köra stinkande vrölande as till tvåhjuling genom löjligt djupa lerhål i skogen?"
"Varför sätter man Gixxermotor i en gokart?"
"Varför ska man köra med lustgas?"
"Varför ska man man bygga en egen motorlyft när biltema säljer en för 700 spänn?"


"FÖR ATT DET GÅR!"

Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

edit/ F'låt, för sent ute.

Jag håller med fullt här.
Jag tror inte någon i hela h-vete eller någon annan stans skulle t.ex. stoppa en V8 i en Volvo av någon annan anledning än att det går. Inte tror jag heller att man skulle turbomata något tvåhjuligt fordon annat än för att det går. Den effekt som finns från början är oftast mer än nog. Men man överdriver effekten bara just därför att det går. Det är så roligt att bara kunna :arsele åt folk med alla grejer man har! Pojkdrömmar som går i verklighet helt enkelt. Smiska alla på grusvägen med ditt bygge! För övrigt anser jag att citatet i mcnytt är det bästa på länge. Ifall man säljer denna hoj, så kommer annonsrubriken se ut nånting så här "Trimmad Honda XR650r säljes. Väghyvel medföljer." Mycket hög klass på detta. Go on, Boost 2 och lyssna inte på nån skit. Heja! :Bugar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
... 'formfaktorn' (vad den nu kallas; luftmotståndskoefficient ?) ...
Det är väl detta som kallas CW?
En knarr har såvitt jag förstått ofta högre CW än en bil och detta beror ju på att alla backspeglar, handtag, fotpinnar, förare etc är ogynnsamt utformade. Men så fort man tar med frontarean så blir ju naturligtvis bilen en looser.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban_C skrev:
Det är väl detta som kallas CW?
En knarr har såvitt jag förstått ofta högre CW än en bil och detta beror ju på att alla backspeglar, handtag, fotpinnar, förare etc är ogynnsamt utformade. Men så fort man tar med frontarean så blir ju naturligtvis bilen en looser.
Inte säker på att det är cw. Cd kallas den ibland iaf, (coefficient of drag ?)
Cd = 1 gäller i ett teoretisk fall för en platt skiva med 'stor' area.
Multar man cd m frontarean så blir det cda, sorten m^2. Effektiv area sas.

Men på en hoj kommer det dåliga cd-värdet inte från fronten, utan från bakdelen.
Det är främst den tvära avslutningen som ger det höga luftmotståndet, iaf på kåphojar.
Man får ett undertryck där, och det bromsar helt enkelt. Men modet och
tävlingsregler hindrar kåpor o sånt där.
/u
 

11:an

Du föds, du dör, resten är ditt eget val
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Nyland, utanför Kramfors...
Hoj
Yamaha TT600e
Nu ska jag illhåga er lite...

Kanske speciellt du som frågade efter ett kit till en TT...
Jag har fått en förfrågan från Boost 2 (Benny).

För att vidare utveckla projektet önskar han bygga ett system på min TTe :pannkyss . Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu... (det kommer ju att kosta några kulor) Men måste ju ändå erkänna att det är en lockande tanke. :banana

Det är ju hedrande att få bli försökskanin, Benny :Bugar
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
11:an skrev:
Nu ska jag illhåga er lite...

Kanske speciellt du som frågade efter ett kit till en TT...
Jag har fått en förfrågan från Boost 2 (Benny).

För att vidare utveckla projektet önskar han bygga ett system på min TTe :pannkyss . Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu... (det kommer ju att kosta några kulor) Men måste ju ändå erkänna att det är en lockande tanke. :banana

Det är ju hedrande att få bli försökskanin, Benny :Bugar


Det är nog jag det :)

Klart TT:en skall ha en turbo:7peta

Om det skulle bli så ,så ser jag fram emot att få följa projektet här på Sporthoj.
Och om det skulle bli ett kitt så är jag intresserad.

Kom igen Benny ge TT:en en turbo (trilskas han så mula han i snön)

Mvh Claes.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top