Nu är det tidigare nämnda turbobygget av en Honda XR 650 i stort sett färdigställt och rullat på väg hittills några hundra mil utan problem.
Bänkning av hojen kommer att göras inom kort och grafen kommer givetvis att presenteras här på Sporthoj.com!
Hondan har sänkt kompression, Carillostake, trimkam och något tillputsad topp.
Drevning: 16-37
Laddtryck ca 0,7 bar
Tunga CBR 17"-fälgar
Prestanda:
Toppfart (cykeldator) tillika VARVSTOPP (8250v/min) på högsta växeln: 214,8 km/h!! En medföljande Kawasaki ZX-10R mätte enligt sin (glädje)mätare toppfart på 220 km/h. Hojen är INTE ändrad något till utseende (sänkt, borttagna kåpor eller dyligt!)
0-301 m: 170 km/h
Byggaren av hojen menar att hojen går att köra på bakhjulet upp till 200-sträcket!!
Med laddluftkylare bör effekten kunna höjas med ca 25% då det även ger lite mer utrymme för höjning av laddtryck m.m...
Hojbyggaren Benny Nordlander ska inom kort öppna en firma och börja turbokonventera andra encylindriga offroad/motarder och jag har ställt mig först i kön med min KTM 660!!!
Det hela verkar intressant då trimningsgrad i förhållande till effekt kontra hållbarhet blir mycket bra med turbo jämfört med konventionell trimmning... Varför nöja sig med mindre när det går att få mer?!
Återkommer när bänkning av hans hoj är utförd och han funderat ut mer kring byggkostnader, firma, m.m.!! Det bör väl finnas fler än mig som är intresserade?
/Göran
Bänkning av hojen kommer att göras inom kort och grafen kommer givetvis att presenteras här på Sporthoj.com!
Hondan har sänkt kompression, Carillostake, trimkam och något tillputsad topp.
Drevning: 16-37
Laddtryck ca 0,7 bar
Tunga CBR 17"-fälgar
Prestanda:
Toppfart (cykeldator) tillika VARVSTOPP (8250v/min) på högsta växeln: 214,8 km/h!! En medföljande Kawasaki ZX-10R mätte enligt sin (glädje)mätare toppfart på 220 km/h. Hojen är INTE ändrad något till utseende (sänkt, borttagna kåpor eller dyligt!)
0-301 m: 170 km/h
Byggaren av hojen menar att hojen går att köra på bakhjulet upp till 200-sträcket!!
Med laddluftkylare bör effekten kunna höjas med ca 25% då det även ger lite mer utrymme för höjning av laddtryck m.m...
Hojbyggaren Benny Nordlander ska inom kort öppna en firma och börja turbokonventera andra encylindriga offroad/motarder och jag har ställt mig först i kön med min KTM 660!!!
Det hela verkar intressant då trimningsgrad i förhållande till effekt kontra hållbarhet blir mycket bra med turbo jämfört med konventionell trimmning... Varför nöja sig med mindre när det går att få mer?!
Återkommer när bänkning av hans hoj är utförd och han funderat ut mer kring byggkostnader, firma, m.m.!! Det bör väl finnas fler än mig som är intresserade?
/Göran
Last edited: