Honda XR 650 TURBO

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
kiko skrev:
Det lär knappast gå å besikta med turbo utan en väldig massa strul ... eller väldigt förstående besiktningsman.

Skulle nog kunna säga omöjligt då inte ens vanliga landsvägshojar som byggs om väldigt sällan klarar det. Ändrad av effekt samt överstämmer ej med regbeviset. Mkt jobb utan att veta 100% om det går då är det nästan lika bra att köra olagligt med den!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag lär få veta nästa vecka, ska försöka registreringsbesikta min USA-privatimport med långsving och turbo.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det där är så jävla coolt!!!
Jag vet inte om det går att använda till nåt vettigt då sporthojjar med snurrbo vore bättre lämpat, men man är väl inte så vettig alla gånger :lol
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
Den här tråden gör det värt att komma hit å kolla ibland!
För annars så har detta forum ballat ut helt. På min tid va, då var det guld å gröna skogar

:6surkart
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
motardnisse skrev:
Skulle nog kunna säga omöjligt då inte ens vanliga landsvägshojar som byggs om väldigt sällan klarar det. Ändrad av effekt samt överstämmer ej med regbeviset. Mkt jobb utan att veta 100% om det går då är det nästan lika bra att köra olagligt med den!

Varför inte bara skruva av aggregatet när det är dags att besikta? Det är väl en stor del av motard/offroadåkarna här på forumet som får gå igenom den proceduren när det blir dags med öppnare system m.m...? :va Kan väl vara värt någon timmes skruvande vart annat år... :tummenupp

Hittills tycks dock Carillostaken och växellådan hålla ihop... Jag är dock minst lika nervös för kedjan på sådana här hojar som kanske är i det minsta laget för +80 kusar.. :näsblod

/Göran
 
Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Den här Benny eller vad han nu hette, visst hade han lyckats köra av kedjan och paja blocket förut va? Har ngt minne av att han surrade om det eller så är jag kraftigt morrontrött.. :död
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Per skrev:
Den här Benny eller vad han nu hette, visst hade han lyckats köra av kedjan och paja blocket förut va? Har ngt minne av att han surrade om det eller så är jag kraftigt morrontrött.. :död

Vid lite tidigare tester "spikade" han sönder motorn (veven, lager och kolv). Nu är dock dessa problem "bortarbetade" på motorn. Har inget minne av att kedjan eller själva blocket skulle ha havererat. Han har kört "aktivt" med lite olika laddning under några hundra mil utan problem, både på grusväg och asfalt.

/Göran
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Göran_Gullbro skrev:
Varför inte bara skruva av aggregatet när det är dags att besikta? Det är väl en stor del av motard/offroadåkarna här på forumet som får gå igenom den proceduren när det blir dags med öppnare system m.m...? :va Kan väl vara värt någon timmes skruvande vart annat år... :tummenupp


/Göran



Stämmer alldeles utmärkt! Är man osäker så är det lika bra att plocka bort sakerna innan. Om man nu skulle vilja chansa så är risken stor att besiktningsgubben förelägger om regbesiktning då börjar det kosta pengar.
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Göran_Gullbro skrev:
Vid lite tidigare tester "spikade" han sönder motorn (veven, lager och kolv). Nu är dock dessa problem "bortarbetade" på motorn. Har inget minne av att kedjan eller själva blocket skulle ha havererat. Han har kört "aktivt" med lite olika laddning under några hundra mil utan problem, både på grusväg och asfalt.

/Göran

Det var nog före turbotesterna, kanske ungefär samtidigt som jag fick besök av den gode General Failure. Minns jag tyckte det var jusste att han fick en havererad kedja (inkl mos) på goodwill för en skogskörd hoj från Honda. Aja, hoppas verkligen att detta funkar nu - vore kul att se en demo nån gång. (Jag som tycker min går skapligt, förmodligen blir man så missnöjd att 700cc kit ´extra allt införskaffas)
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Göran_Gullbro skrev:
Jag är dock minst lika nervös för kedjan på sådana här hojar som kanske är i det minsta laget för +80 kusar.. :näsblod /Göran

Nu måste jag protestera lite!!!! Det sitter 520-kedja på de flesta motarder och det är vad som används på mer eller midre varenda racehoj från 250 till 1000cc. Det är bara att välja en vettig kedja så är det lugnt upp till åtminstone 150hk!!!

/HW
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Per skrev:
Det var nog före turbotesterna, kanske ungefär samtidigt som jag fick besök av den gode General Failure. Minns jag tyckte det var jusste att han fick en havererad kedja (inkl mos) på goodwill för en skogskörd hoj från Honda. Aja, hoppas verkligen att detta funkar nu - vore kul att se en demo nån gång. (Jag som tycker min går skapligt, förmodligen blir man så missnöjd att 700cc kit ´extra allt införskaffas)

Nu börjar poletten att ramla ner... Det var ju ganska länge sedan på den första XR 650:n han hade... (2000 eller 2001) Jag har för mig att han till och med fick ut det på garantin som du sade...

Du får väl ta en tur upp till Kramfors området och locka ut honom på vägarna... Om inte annat så är han en flitig vinter/isåkare också.. :tummenupp

/Göran
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
HW skrev:
Nu måste jag protestera lite!!!! Det sitter 520-kedja på de flesta motarder och det är vad som används på mer eller midre varenda racehoj från 250 till 1000cc. Det är bara att välja en vettig kedja så är det lugnt upp till åtminstone 150hk!!!

/HW

Låter betryggande för det framtida projektet med min 660! :tummenupp

/G
 

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Skulla tagit nåra bilder på den när han var över för nåra veckor sen.. den ser brutal ut med lambdasonderna å grejjerna.. :D

Har han fått bort spikningarna helt nu eller ? :näsblod

Skulle juh ut å grusa lite med dom i helgen men jag jobbade :död
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
McGee skrev:
Skulla tagit nåra bilder på den när han var över för nåra veckor sen.. den ser brutal ut med lambdasonderna å grejjerna.. :D

Har han fått bort spikningarna helt nu eller ? :näsblod

Skulle juh ut å grusa lite med dom i helgen men jag jobbade :död

Efter de sista modifieringarna är alla spikningar som bortblåsta... Inte en spikning upp till 0,7 i laddtryck! :tummenupp

Hojen laddar bra redan vid 4.500 v/min med en jämn effektstegring utan konstiga effektpucklar... Du borde fara förbi och bara titta på hojen!

/Göran
 

Jumper

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
I mitt hus
Hoj
XR650r
Töööörbo!

(Över 2 år har det tagit för honom att få en fungerande turbostånka, så det är inte konstigt att folk, inklusive Marklunds gick bet att få till det hela)

/Göran[/QUOTE]

Men vad nu... Gick självaste guru firman Mc Xpress bet på den uppgiften? Kördes det inte lång race med den maskinen? Fungerade det inge bra lr?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
varför är det så svårt att få en turbo att funka på den motorn?
det är väl en encylindrig fyrtaktsmotor? är det att det är en cylinder som gör det så svårt? blir det konstigt med avgaspulser och sånt då eller vad är det som är så svårt. är det tokhögt komp i dom orginal eller? man blir ju nyfiken :)

sen måste jag säga att jag tycker det låter brutalkul med turbo på en sån här hoj. fy satan vilket grusstänk man skulle ha från bakhjulet på grusvägarna och skogstigarna. man skulle lämna rejäla spår efter sig :banana
nä fy fan va häftigt
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bmwjohan skrev:
varför är det så svårt att få en turbo att funka på den motorn?
det är väl en encylindrig fyrtaktsmotor? är det att det är en cylinder som gör det så svårt? blir det konstigt med avgaspulser och sånt då eller vad är det som är så svårt. är det tokhögt komp i dom orginal eller? man blir ju nyfiken :)

sen måste jag säga att jag tycker det låter brutalkul med turbo på en sån här hoj. fy satan vilket grusstänk man skulle ha från bakhjulet på grusvägarna och skogstigarna. man skulle lämna rejäla spår efter sig :banana
nä fy fan va häftigt
Fet-ssssssssvårt att få att funka!! Mycket pulser att ta hänsyn till och svårt att välja rätt snurra! och sen plenium! och sen bestyckning! och sen! och sen! Men när man väl har kommit på det är det inget märkvärdigt funkar skitbra går som ini......e drar bra från låga varv ex 42 hk vid 3200rpm. Har nu ett laddtryck på 0,8-0,9 (kan ladda mer he he!) trolig eff är vid 0,8 bar 92hk bakhjul med portat och tornado2 kamm troligen 10-11hk minus orginal: skall snart bromsa igen (tror inte att 120hk ska vara någe problem) Man måste sickta högt!! :hihi Skulle behövt någon som sponsrade mig med en xr motor! så man kan ladda på (lite snål har redan smällt en motor :huvet Ägaren..
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
120 hk är nog inte så bra för växellådan i vilket fall.
Vilka fina ryck det kan bli i transmissionen på asfalt:)

Kul bygge iaf, mer sånt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top