Honda XR 650 TURBO

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
FreddaAbborre skrev:
Vill se bilder!
Ursäckta att jag inte lägger ut några bilder ännu! Vet ej vad jag ska göra med detta bygge ännu, firma? Det blir nog ett repotage i bike eller någon annan tidning Snart. XR forfarande stabil i 220 blås!!!! (bra ram/ sving) Går att åka fortare :banana
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Trevligt att att du hittat ut hit till sporthoj Benny... Så att folk inte tror att allt jag säger bara är rykten eller hörsägen... Blir kul att se bänkpappren sedan... :D

Kanske vore kul att lägga ut någon bild på monstret så smånigom... :tummenupp

/Göran
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
VI VILL SE, MERA TURBO!!!!! :Bugar :Bugar :Bugar
ge oss ge OSS!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

film filM FILM!!! :banana
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
ozeo skrev:
VI VILL SE, MERA TURBO!!!!! :Bugar :Bugar :Bugar
ge oss ge OSS!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

film filM FILM!!! :banana
Ktm 660 kommer nog att vara lätt att blåsa upp.. Bra med utrymme vid luftburk = rakt på cyl, Bra fugge (xr 650 skit) lätt att fixa oljetryck till turbon. Därimot lite osäker på lådan? Xr 650 ägare ni som inte sett eran växelåda!! bör genast skruva isär motorn och titta!! Jag tror honda har tagit dreven från någon lastbil eller mindre lastfartyg!! Hela motorn hondas är ruskigt hållbar. Jag knäckte visserligen vevstakslagret, men det berodde på att jag provade köra orginalkomp och laddade på tokmycke fick högfartsspikning = tvärstopp låst bakhjul!! (det tål ingen motor) Även fetare ramlager på hondan/ktm660 speciellt höger sida = drivsidan. Men har stort förtroende för ktm håller säkert. Skulle nog plocka ut sisodär 90+hk vid 0,8-1bar mack soppa 98"(med helt orginal motor iövrigt!) Boost 2..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om man nu skulle hitta ett litet smidigt aggregat.
hu funkar de...jag skulle kunna tänka mig att ladda lite mindre för att de inte skulle bli så extremt.. :3freak

måste man ändå ändra kompet?
räcker det med typ dubbla packningar vid toppen
fuggarna hu mycke klarar dom?
eller kan nån ge en liten enkel kort o gott förklaring.

turbo e inte min starka sida men skulle jag vilja prova en så kan jag "låna kunskap o mekande" av polare

vad för sorts aggregat finns de o välja på(xr600 92)
kan man kanske använda ett från typ xn850 ell likn...
vore tacksam för lite feedback :tummenupp
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Boost 2 skrev:
Därimot lite osäker på lådan? Xr 650 ägare ni som inte sett eran växelåda!! bör genast skruva isär motorn och titta!! Jag tror honda har tagit dreven från någon lastbil eller mindre lastfartyg!! Hela motorn hondas är ruskigt hållbar.

Då har de förstärkt dem på XR650 mot XR 600 kan man anta, de är inte allt för imponerande.
Inte håller det för 100hk i längden iaf.
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Men hur funkar det egentligen med turbo på en encylindrig fyrtaktare?
Får man inte väldigt konstig drivning av turbinen, iom. att man bara har en avgaspuls vart annat varv?

Är det så att man måste ha ett speciellt agg. avsett för just encylindriga motorer?


Anledningen till att jag frågar är att för ett tag sedan, hade jag en maskin-lärare som behövde lite tips, då de i en annan klass funderade på att överladda en stånka till en formel-bil. Jag hade inget bra svar, utan satt där som en idiot. :tomten
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Tja Benny!
Du pular å står i ser jag! :tummenupp Kom ner hit å åk lite isbana med oss i vinter å visa upp maskinen vettja. Tror inte reglementet eller Martin Holm låter dig ställa upp i nån tävling med den bara... :gnissla

//Mattias
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ja ja efter ditt snack om att 660 lär vara lätt att fixa till kommer man ju garanterat att ha våta drömmar i natt :fatta!
Vilka sorts pengar rör det sig om man skulle vara intresserad?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Ebbe skrev:
Tja Benny!
Du pular å står i ser jag! :tummenupp Kom ner hit å åk lite isbana med oss i vinter å visa upp maskinen vettja. Tror inte reglementet eller Martin Holm låter dig ställa upp i nån tävling med den bara... :gnissla

//Mattias
Jag och en kompis (johnny friz) var nere i skutskär 2002 och åkte rm serien (endurodubb) Åkte då husaberg 650 ng trimmad. (kom 3a) skulle va roligt, passar nog xr turbon det var en snabb bana då! Jag har provat den på isbana visade sig funka bra redan i vintras (var långt ifrån färdigutv) Kan vara med utom tävlan på någe vis? Johnny har en toktrimmad tt600 87 som går bättre än både husan 650/ ktm 660 han kom på 2plats i östhammar!! :banana
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Marals76 skrev:
Ja ja efter ditt snack om att 660 lär vara lätt att fixa till kommer man ju garanterat att ha våta drömmar i natt :fatta!
Vilka sorts pengar rör det sig om man skulle vara intresserad?
Ja..... svårt att sia om ... Om det nu skulle bli någon firma så var meningen att hålla lågt pris Ett normalpris hos andra skulle nog hammna på 30000-45000kr. (om dom nu fixar det snart) Har inte räknat ut någe pris ännu men hoppas på 20-25000 evn bill!?(utan intercoler) Kör utan ic för snabbare resp.Benny
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Boost 2 skrev:
Ja..... svårt att sia om ... Om det nu skulle bli någon firma så var meningen att hålla lågt pris Ett normalpris hos andra skulle nog hammna på 30000-45000kr. (om dom nu fixar det snart) Har inte räknat ut någe pris ännu men hoppas på 20-25000 evn bill!?(utan intercoler) Kör utan ic för snabbare resp.Benny

Jag står väl först i kön hoppas jag... ;)

Tror för övrigt inte att reglementet för is-racing utesluter turboladdade motorer för närvarande... men de lär väl göra det efter första tävlingen du ställer upp i... :hihi

/Göran
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
1. Isracing körs inte med denna typ av hojar.
2.Man åker inte snabbare med en turboladdad enstånka på en isbana än vad dagens hojar på 70-80 hk.
Möjligtvis på en bana utan kurvor
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Fighterized skrev:
Men hur funkar det egentligen med turbo på en encylindrig fyrtaktare?
Får man inte väldigt konstig drivning av turbinen, iom. att man bara har en avgaspuls vart annat varv?

Är det så att man måste ha ett speciellt agg. avsett för just encylindriga motorer?


Anledningen till att jag frågar är att för ett tag sedan, hade jag en maskin-lärare som behövde lite tips, då de i en annan klass funderade på att överladda en stånka till en formel-bil. Jag hade inget bra svar, utan satt där som en idiot. :tomten


Svara på min fråga nu, fegis ;)
Eller är det en hemlighet?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
SM 570 RR skrev:
1. Isracing körs inte med denna typ av hojar.
2.Man åker inte snabbare med en turboladdad enstånka på en isbana än vad dagens hojar på 70-80 hk.
Möjligtvis på en bana utan kurvor

Vilka hojar är det som ligger på närmare 80 kusar (med undantag för vrålvässade 2-takts 500:eek:r)??? :confused:

Finns det verkligen något i reglementet som säger att man inte får köra med överladdade motorer i isracing fn..? :confused:

Hur bra en turbomatad motor står sig/fungerar på is lär nog utvisas med tiden kan jag tänka... :7peta . Benny/Boost 2 är en flitig isåkare så han lär nog säkert märka hur bra/dåligt hojen fungerar jämfört med "standard" XR i konkurensen... (om inte annat på träningsbanan hemmavid...)

/Göran
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
blir det inte väldigt varm luft som kommer in i motorn om man inte använder sig av ic? måste väl va väldigt mycket lättare att slippa spikningar ifall man kör med ic? hur mycket sämre blir gasresponsen med ic?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bmwjohan skrev:
blir det inte väldigt varm luft som kommer in i motorn om man inte använder sig av ic? måste väl va väldigt mycket lättare att slippa spikningar ifall man kör med ic? hur mycket sämre blir gasresponsen med ic?
Med ic kan man få en effektökning av 10-12% vid oföränrat laddtryck 20-30% om man laddar på (med en stor/effektiv ic) Har provat båda, gick tokbra med ic men något seg (hade nog lite stor ic kom från en bil) Utan ic har jag minst ett laddtryck av 0,6 bar efter bara 10-15 meter 1a växel Och drevat för 214,8 knyck!! Stegrande laddtryck effter varje växel Till 0,8-9 bar. lättare att åka bakhjul utan ic (otroligt lättkörd på bakhjul med turbo även i lägre fart) går att plocka upp i 180-200 knyck Lätt!! Går upp snällt men tappar fort fart ner till 160-170 blås.....
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Göran_Gullbro skrev:
Jag står väl först i kön hoppas jag... ;)

Tror för övrigt inte att reglementet för is-racing utesluter turboladdade motorer för närvarande... men de lär väl göra det efter första tävlingen du ställer upp i... :hihi

/Göran
Jo vi ska tokmata din 660. Det är bra att uföra expriment på andras cycklar (mycket billigare :hihi ) Göran Bryr sig inte om ett litet ras :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top