Honda XR600

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tackar! Något speciellt tips på hur man kollar så ramen är rak och fin? Det finns inga andra vanliga grejer som drabbar XR'n som man ska vara extra noga på? Hur kinkiga är de ifall det har fuskats med oljebytet?


Xr:en räknas generellt hålla väldigt bra kvalitet. Vad gäller oljeförsörjningen så verkar det vad jag förstått vara ganska vanligt att för lite olja och bakhjulskörning kan leda till att vippor och kamaxel slits ned.
Det kan ju dock vara svårt att se vid en provkörning, men låter det konstigt från toppen så...
 

Snowman89

Guest
Xr:en räknas generellt hålla väldigt bra kvalitet. Vad gäller oljeförsörjningen så verkar det vad jag förstått vara ganska vanligt att för lite olja och bakhjulskörning kan leda till att vippor och kamaxel slits ned.
Det kan ju dock vara svårt att se vid en provkörning, men låter det konstigt från toppen så...

Kan väl säga att den jag provkörde var EXTREMT slö... Iallafall i mitt tycke. Verkade inte vara något komp att tala om alls när man startade den. Ungefär lika lättkickad som en 125a cross... Sinnesjuk mjuk fjädring var det också.. Det var en 98a jag provade också så den var inte speciellt gammal heller.. :(
 

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Ställde in ventilerna härom dan och då var han lite varm men ska man ställa in ventilerna när motorn är lite varm eller när den är helt kall?
Vad är det igenkligen som är specielt med höger utblås?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Snowman:

Anledningen till att den är lättkickad är att den har en auto-decomp på kammen. Byter man till en eftermarknads kam så använder man decomp handtaget på vänster sida på styret.

Vad gäller slöhet så kan den kanske varit strypt?

Mjuk fjädring har dom generellt, det är ju ingen motard utan en grushoj. Dämparna är dock justerbara, var dom på styvaste läget?

Lantz:

Ventilerna ska ställas när motorn är kall.

Höger avgas är speciell eftersom decomp-mekanismen sitter där, vad jag förstått. Se till så att du inte har ventillyft när du mäter den.
 

Snowman89

Guest
Snowman:

Anledningen till att den är lättkickad är att den har en auto-decomp på kammen. Byter man till en eftermarknads kam så använder man decomp handtaget på vänster sida på styret.

Vad gäller slöhet så kan den kanske varit strypt?

Mjuk fjädring har dom generellt, det är ju ingen motard utan en grushoj. Dämparna är dock justerbara, var dom på styvaste läget?

Jo men det vet jag. Är så på alla någorlunda moderna hojjar men den saknade verkligen allt som kan liknas mot komp.. hittade inte äns kompläget först.

Det tror jag inte, 11ägare och va 4000mil hade nog bara helt enkelt gjort sitt :brinnerup

Jasså, vad jag såg så gick det inte att justera. Är det ovantill eller under gaffeln?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Xr:en räknas generellt hålla väldigt bra kvalitet. Vad gäller oljeförsörjningen så verkar det vad jag förstått vara ganska vanligt att för lite olja och bakhjulskörning kan leda till att vippor och kamaxel slits ned.
Det kan ju dock vara svårt att se vid en provkörning, men låter det konstigt från toppen så...


Kört ner kam och vippor har jag gjort, precis efter totalrenovering av motorn så jag blev lite skrajj. :D

Gick ca 2 km på bakhjulet bra högt, satte ner den och körde som vanligt. Efter nån km värmenöp kammen. Gick igång igen efter ett tag, men när jag kom hade den nupit fast helt och hållet. Både kam och vippor var totaltskrot!

Efter det körde jag alltid så mycket olja som gick på stickan, inge problem alls efter det. När jag tog första långåkarepan så var det säkerligen lite för lite olja i.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kört ner kam och vippor har jag gjort, precis efter totalrenovering av motorn så jag blev lite skrajj. :D

Gick ca 2 km på bakhjulet bra högt, satte ner den och körde som vanligt. Efter nån km värmenöp kammen. Gick igång igen efter ett tag, men när jag kom hade den nupit fast helt och hållet. Både kam och vippor var totaltskrot!

Efter det körde jag alltid så mycket olja som gick på stickan, inge problem alls efter det. När jag tog första långåkarepan så var det säkerligen lite för lite olja i.

Hehehe kan nog vara bra med lite extra olja om man kör 2km på slangen :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Passar också på att skriva in mig här! Klippte till på en gammal xr igår:)

Ska själv byta olja och filter + justera ventiler snarast innan jag kör något mer.

Hittade en sida med verksdadsmanualer i pdf-format på nätet som kanske kan vara till nytta för fler:

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp


Till frågeställaren innan:

* Olja 1,9L (häll inte på allt på en gång)

* Ventiler: ( 0,10mm insug 0,12mm avgas)
- Läs manualen för hur ventilerna skall justeras! (Lite special med höger avgas)

* 17-tum bak original på xr (vanligare offroad är ju annars 18)







Skickar med en bild också!



Hm de där är ju min gamla hoj :) Jag helrenoverade motorn på den

Sorry men det blev en del vurpor på den:D
 
Last edited:

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag är i köpartagen och tänkte åka och titta på/handla en XR600 på lördag, är det nåt speciellt jag ska titta efter? Några standardfel liksom?
Titta på olja, hjullager, svinglager, lyssna på toppen osv osv är ju standard för alla hojar, men jag tänkte om det finns nåt XR-specifikt man kanske bör vara uppmärksam på.
 

Ronny69

Ronnyräser
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Härnösand
Hoj
Honda XR650R
Reservdelsmotor, ev delar.

Letar efter en reservdelsmotor och ev fälgar till XR 600 1987- 2000.

Hör gärna av er om ni har något som ligger och skräpar!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hm de där är ju min gamla hoj :) Jag helrenoverade motorn på den

Sorry men det blev en del vurpor på den:D


Jasså där ser man:tummenupp

Fick med en massa papper på vad som var renoverat och fixat. Är dock inte helt säker på vad du satte i för kolv. Kommer du ihåg?

När det gäller vurporna så var plasten inte i bästa skick, men annars såg den hel och rak ut. Något mer jag borde veta? :D
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ajjemän, det blev XR på mig idag, med motardhjul ;)
en 90a med mikuni flatslideförgasare och knfilter, känns vettig som förstamotard/åkatilljobbethoj.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ajjemän, det blev XR på mig idag, med motardhjul ;)
en 90a med mikuni flatslideförgasare och knfilter, känns vettig som förstamotard/åkatilljobbethoj.

Den blir säkert kanon, släng upp lite bilder. Vad fick du ge för den?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jasså där ser man:tummenupp

Fick med en massa papper på vad som var renoverat och fixat. Är dock inte helt säker på vad du satte i för kolv. Kommer du ihåg?

När det gäller vurporna så var plasten inte i bästa skick, men annars såg den hel och rak ut. Något mer jag borde veta? :D


Nejrå den är säkert rak =)

Jag borrade cylinder och satte i en honda orginalkolv, 1 storlek överdimension

Motorn ska klara många mil till
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Den blir säkert kanon, släng upp lite bilder. Vad fick du ge för den?
Ja såhär ser den ut.
Fick ge 19 för den.
visabild.php

Tänkte byta olja på den imorrn, funkar det med Castrol GPS 10w-40(delsytentisk) eller ska man lyxa till det? Läste nåt om Biltemas helsyntetiska?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja såhär ser den ut.
Fick ge 19 för den.
visabild.php

Tänkte byta olja på den imorrn, funkar det med Castrol GPS 10w-40(delsytentisk) eller ska man lyxa till det? Läste nåt om Biltemas helsyntetiska?

Det funkar, men helsyntetisk är bättre.. Biltemas helsyntetisk är dessutom mycket billigare
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kickande

Jag skaffade min hoj i höstas och har knapp kört med den än. Tycker att det är lite svår att få igång. Men då har jag bara kört 4cyl elstart innan...

Vad har ni för knep med era hojar?

Choke?

"För-kickar" med decompen inne?

Hade vart smidigt om man alltid visste att den hopade igång på runt 3 kickar, nu krävs det kanske 20.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Nja, man lär sig fort hur det går till, med min brukar det gå till såhär(kallstart):
Choke på, två rull på gashandtaget(gör säkert ingen skillnad, men det brukar funka)
Kicka lugnt tills du hittar komp, för upp kicken till så högt läge som möjligt(allra helst helt upp, men det går ju inte alltid)
ÅHEJ! *hoppa med hela tyngden på kicken*
Repetera tills önskad effekt uppnås ;)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Såhär startade jag min. Gick alltid igång på första kicken

_Aldrig_ gas, choke vid kall motor. Kicka långsamt tills du hittar kompläget (blir stumt), håll in dekompen och kicka långsamt precis förbi kompläget,
upp med kicken och stampa till

Jag vägde under 60kg på den tiden så de handlar bara om teknik :)
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Såhär startade jag min. Gick alltid igång på första kicken

_Aldrig_ gas, choke vid kall motor. Kicka långsamt tills du hittar kompläget (blir stumt), håll in dekompen och kicka långsamt precis förbi kompläget,
upp med kicken och stampa till

Jag vägde under 60kg på den tiden så de handlar bara om teknik :)

Skall testas!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top